PaardenNoob

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

werner1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 12:06

:+

En ik maar "How,how, hooow " roepen. Die pony dacht wss dat kerstmis vroeg was dit jaar.

En, wat aangepaste kledij betreft. 'k Denk als je met een westers paarden-outfit naar zo'n paard stapt, het zich doodschrikt.
Maar goede schoenen was ik ook al achtergekomen. Die sportschoenen krijg je bijna onmogelijk in/of uit de stijgbeugels
Laatst bijgewerkt door werner1 op 19-09-12 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

xDenies

Re: PaardenNoob

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 12:30

Wat een heerlijk topic, en wat onwijs leuk om het nou eens zo te zien in andere landen.
Zulke topics met zulke spontane topicstarters wil ik er nog wel meer!

Dat iedereen zijn commentaar geeft over dat je op die twee jarige zit, er staat
nog duidelijk uitgelegd dat je zelf al weet dat het mis gaat als je hem plaatst, en
dat het bij jullie gewoon een traditie is bij het overhanden van een nieuw paard.
Iemand wilt toch graag de foto zien, en jij bent zo attent om hem alsnog te plaatsen.
En dan krijg je mensen over je heen. Nou respect hoor!
Voor die paar minuten dat je er op zit, en die man die de oren vast houd, gaat
dat beestje echt niet aan dood.

Wat onwijs leuk om te zien zeg! Echt waar :D
Als je nog meer fotos hebt, kijk ik daar wel naar uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 12:41

Wat bijzonder Werner! Welkom trouwens!
Mijn droom is ook ooit eens naar Mongolië te gaan. Lijkt me zo gaaf! De (paarden)cultuur daar is heel anders en bestaat al vele jaren, het zijn ook echte paardenmensen. Goed dat je hier kennis wil op doen en je erin verdiept. Petje af!
Ik ben wel benieuwd wat de Mongoolse mensen van de westerse paardencultuur vinden. :)

werner1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 12:45

Toen ik de ponies een naam gaf, gingen ze in ieder geval in een deuk.

Het feit dat hier de paarden voornamelijk op stal/manege staan vonden zij dan héél zielig

Toen ik vertelde dat bij een loslopende hond, er een waarschuwing via de radio komt, en bij een loslopend paard zelfs de politie werd opgeroepen,
kwamen ze het eerste uur niet meer bij van 't lachen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 12:47

Ik reageer nooit op www-topics, want nieuwe bokkers boeien me eigenlijk niet :+

Maar werner, ik lach me rot om jouw schrijfstijl! Geweldig.
Welkom en ik hoop nog veel van je te lezen!! :D

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 12:49

Hahaha, ik kan wel iets bedenken van wat ze van onze 'paardencultuur' vinden... :D
Dit zijn de echte paardenmensen, die worden geboren te paard en leven er dag en nacht mee, daar zijn wij maar knullig en verschrikkelijk tuttig mee vergeleken. :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 12:53

Hoe heten je paarden dan, Werner?

werner1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 12:59

Nou, ik heb echt veel respect voor die Mongolen.

Zelf weet ik wel iets van navigatie, maar als je na 2 dagen rondrijden (4wd), tegen valavond ineens je zwager hoort vertellen " achter die berg woont mijn oudste zus"
om dan nog eens 4 uur later in het stikdonker op 100 meter van die Ger uit te komen... nou _/-\o_ _/-\o_
Die zus haar man zit ondertussen zo'n 60 jaar dag in dag uit te paard, heeft benen als een hoepel en kan daardoor bijna niet lopen.
Maar eens die op een paard zit, springen de tranen bijna in je ogen. En dan denk, "zo, da's simpel" :n

Mijn rijstijl, of eerder totaal ontbreken daaraan, heeft dan weer de nodige lachbuien teweeg gebracht.
Laatst bijgewerkt door werner1 op 19-09-12 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

werner1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 13:00

Koper schreef:
Hoe heten je paarden dan, Werner?

Sar = Maan
Uul = Wolk
nr 3 heb ik nog niet gezien, die was achtergebleven in de hoofdkudde

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 14:54

Aha, ik vind het mooie namen hoor. Waarom vindt je schoonfamilie ze gek?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 14:59

MarcoBorsato schreef:
NathalietjeB schreef:
ow dus ik ben gelijk niet respectvol als ik hier hard om moet lachen en t niet zo op t eerste moment serieus kan nemen??
vind ik best wel weer een trieste opmerking lieveli.

Nee ik vind het nogal triest dat jij zo reageert op onkundige mensen. Act your age, not your shoesize.

_/-\o_
Als je er hard om moet lachen doe je dat maar even in jezelf en typ je dat niet neer als iemand iets serieus bedoeld en om hulp vraagt.
Vind je erg kinderachtig bezig, TS bedoelt het goed, geef dan eens goed advies ipv alleen maar blèren en help de medemens.

werner1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 15:04

Koper schreef:
Aha, ik vind het mooie namen hoor. Waarom vindt je schoonfamilie ze gek?

Ze geven hun paarden geen naam

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 15:05

O... nou, een beetje westersheid moet kunnen toch? Ze hebben in elk geval Mongoolse namen :)

werner1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 21:27

Nog een filmpje. Bewonder vooral de bevallige manier van afstijgen nadat ze me zijn gaan terughalen na het "how-how- Prrrrr" incident . :D :D

http://youtu.be/-0OrSbk0MSc

Heb er maar een muziekje ondergezet om het schaterlachen van vrouwlief en familie te bedekken

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 21:29

oeh Dat zadel ziet er echt heel oncomfortabel uit (vooral als man zijnde :') )

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 21:32

Valt mee hoor, maar het zadeltje is idd ietwat krap! :D Mooi gebied daar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 21:46

NathalietjeB schreef:
lieveli schreef:
Ik vind het niet meer dan normaal dat je iemand op zijn of haar gedrag aanspreekt als het respectloos is. Ik vind het bonje schoppen als je een onenigheid die allang voorbij is, omhoog haalt. Best just leave it from on.

nou nou heey wat was t respectloos zeg...alleen maar omdat jij struikelt over t feit dat ik er gewoon om grapte van of dit serieus bedoeld was ja of nee wil totaal niets zeggen over respect...
idem wel heel onrespectvol om gelijk te bleren dat ik geen respect heb voor iemand terwijl ik gewoon een grapje maakte..

maar goed welkom hier op bokt

God wat kinderlijk.

Leuk dat je zoveel filmpjes en fotos plaatst :D Welkom op bokt, ziet er mooi uit daar :3

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 10:44

Wat een heerlijke kudde zeg waar ze dat bontje uit halen, mooie paardjes en ze gaan er vriendelijk mee om +:)+

Wel zonde van die mooie manen...

Hihi zo'n zadeltje lijkt me echt vreselijk, zeker als man zijnde niet erg comfortabel voor je kroonjuwelen zo te zien _O-

Zijn wel hele fijne en oersterke paardjes, wellicht is een boomloos zadel inderdaad wel wat voor je, VEEL zachter dan zo'n plankerig zadel en het blijkt ook wel goed te werken op dergelijke paardjes:
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Lange ... ds-ritten/

Ik vind dat afstijgen nog behoorlijk charmant gaan inderdaad :D

werner1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 11:28

Bedankt voor de link, heb al een mailtje gestuurd naar Barefoot

Edit; Die foto van het zadel in het artikel,.. is dat een Barefoot Atlanta ?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 12:58

Ja, klopt, dat is een Atlanta. Op het paardje met het gele hoofdstel ligt echter een Cherokee zo te zien :)

werner1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 13:42

Mij lijkt een westernzadel ook meer geschikt. ivm de teugels achter die knop te kunnen hangen.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 14:02

welkom! Wat gaaf zeg, zou ook wel eens naar mongolie willen (maar goed ik wil zo veel).
Ik zou idd ook voor een westernzadel gaan, die zijn immers gemaakt voor lange afstand ritten. Boomloos lijkt mij ook wel wat, omdat je je dan iig geen zorgen hoeft te maken over boommaat, alleen heb ik geen idee of deze paarden misschien teveel schoft hebben voor een boomloosje.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 14:04

Mijn man rijdt ook het liefst op een westernzadel, zit comfortabel (zeker ook voor een man)ook voor lange afstanden.
Het lastige is wel om zo'n ding op een klein paardje te krijgen, ze zijn meestal langer dan een 'gewoon' zadel dus komen ze op de lendenen van het paard te liggen.
En je moet zeker een roundskirt hebben (dat is afgeronde achterkant) want anders zijn ze zeker te lang en kun je geen bochten meer maken.
Heel charmant afgestapt idd, kan ook komen doordat je al zo'n zeer zitvlak had.. :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 14:12

Voor "een boomloosje" als in de goedkope boomloosjes met weinig model, wordt het wel lastig inderdaad.

Maar bij de betere merken met meer schoftruimte (zoals Barefoot) zie je zelfs vaak dat deze juist gebruikt worden voor de hogere schoften.

Bvb. oudere paarden waarbij boomzadels te weinig schoftruimte bieden of de wat diepere rugcurve niet goed kunnen volgen, daar is een Barefootje vaak echt een uitkomst voor :j

Bij de Mongoolse paardjes zie je wel vaak dat die een wat puntig ruggetje hebben valt me op, zal wel komen doordat ze zo sober en pezig zijn in vergelijking tot onze spekkies :P

Dat puntige ruggetje is wel iets lastiger, om die ruggengraat vrij te laten liggen (zonder druk onder het zadel) moet je toch werken met kussens links en rechts naast de ruggengraat om als het ware de zitting van het zadel voldoende hoog op te lichten zodat het ruitergewicht niet op de ruggengraat gedragen wordt maar op de bespiering daarnaast :)

Werner, heb je toevallig enig idee hoe dat met de daar gebruikelijke zadeltjes zit, zijn die ook zo gebouwd / zo onderlegd dat daar een geultje over de ruggengraat vrijgehouden wordt?

werner1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 14:28

Mongools zadel: een plank links, een plank rechts, plankje voor, plankje achter. Tapijtje er over. Klaar :+
Er zit voor het paard dan weer wel genoeg padding onder

Zoals reeds eerder gepost http://i46.tinypic.com/140ci7s.jpg