hoe groot aquarium nodig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Heeyhorses

hoe groot aquarium nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 21:52

Heey, ik heb sinds kort een aquarium niet een heel groot aquarium, maar ik denk dat er wel vissen in moeten kunnen leven. ik wil graag visjes die niet te groot worden want dan zal ik een nieuw aquarium aan moeten schaffen en dat wil ik liever niet. het aquarium is geschikt voor goudvissen stond op de verpakking maar ik vind het aquarium veel te klein voor goudvissen...
nou vroeg ik me af weten jullie nog kleine visjes voor in een kleiner aquarium? ik wil namelijk niet dat de visjes te groot zijn voor het aquarium en dat ze ongelukkig zijn wil ik al helemaal niet.. :( ik heb een filter in me aquarium dat is geen probleem. maar ik heb geen verwarming deze verwarming zou ik eventueel nog wel aan kunnen schaffen. en trouwens ik ben erg tegen vissenkommen erg zielig. :j
maar zijn er nog leuke visjes die niet al te moeilijk zijn om te verzorgen? ik hoop dat jullie snel reageren :P

Eske_B

Re: hoe groot aquarium nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 22:00

Je zou bijvoorbeeld 10 neontetra's in een (minimaal) 60 liter aquarium kunnen nemen. Makkelijk te houden, maar planten zich niet zo snel voort als guppies (wat ik als voordeel zie) :).

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 22:03

Hoe groot is het aquarium? Zonder die informatie is het moeilijk te beantwoorden. Een aquarium van minimaal 60l heb je toch wel nodig om visjes te houden (gupjes bijvoorbeeld, maar dan moet je wel nog een verwarmingselement aanschaffen). Als je aquarium nog kleiner is dan dat kan je overwegen om er kreeftjes in te doen. Die heb je in heel leuke kleurtjes en zijn ook spannend om naar te kijken.

Heeyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 22:21

soesita schreef:
Hoe groot is het aquarium? Zonder die informatie is het moeilijk te beantwoorden. Een aquarium van minimaal 60l heb je toch wel nodig om visjes te houden (gupjes bijvoorbeeld, maar dan moet je wel nog een verwarmingselement aanschaffen). Als je aquarium nog kleiner is dan dat kan je overwegen om er kreeftjes in te doen. Die heb je in heel leuke kleurtjes en zijn ook spannend om naar te kijken.

ja klopt mijn aquarium is zeer klein 22 liter ik was al niet van plan om er visjes in te doen dat is natuurlijk heel zielig veel te klein.. de vriendin van me broer heeft veel verstand van aquaria en zegt dat er best 2 goudvissen in kunnen maar ik ben het daar niet mee eens veel te klein voor die visjes.. :j kreeftjes is ook leuk ja *D of ik zat te denken aan hele kleine tropische visjes aar ik weet niet of dat mogelijk is.. ik zou dan wel een verwarming aan moeten schaffen maar dat is geen probleem. raar dat ze zo kleine aquaria's verkopen terwijl er geen visjes in kunnen :( in de winkel zeiden ze ook dat 2 goudvisjes geen probleem zou zijn

Heeyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 22:23

EskeGirl schreef:
Je zou bijvoorbeeld 10 neontetra's in een (minimaal) 60 liter aquarium kunnen nemen. Makkelijk te houden, maar planten zich niet zo snel voort als guppies (wat ik als voordeel zie) :).

Tjaa ik heb geen 60 liter aquarium echt jammer.. maar ik zat te denken aan kleine tropische visjes maar geen idee of dat kan :(

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 22:25

Ow jee, 22l is voor visjes echt veel te klein. Daar wil je nooit twee goudvissen in hebben (goudvissen worden eigenlijk erg groot en zijn eerder vijvervissen), maar ook voor de kleinere tropische visjes is het gewoon veel te klein. Ga je eens inlezen in het houden van kreeftjes als je zegt dat je dat wel wat lijkt. Die kan je in zo'n klein bakje goed houden.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 22:25

Of garnaaltjes?

Heeyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 22:26

sandra8 schreef:
Of garnaaltjes?

ja ook leuk :j

Heeyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 22:27

zouden guppy's ook nog een idee zijn aangezien ik een klein aquarium heb word dat moeilijk maar zou wel heel leuk zijn als ik guppy's in me aquarium zou kunnen doen..

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 22:30

Misschien 2 gupjes

Heeyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 22:31

soesita schreef:
Ow jee, 22l is voor visjes echt veel te klein. Daar wil je nooit twee goudvissen in hebben (goudvissen worden eigenlijk erg groot en zijn eerder vijvervissen), maar ook voor de kleinere tropische visjes is het gewoon veel te klein. Ga je eens inlezen in het houden van kreeftjes als je zegt dat je dat wel wat lijkt. Die kan je in zo'n klein bakje goed houden.

ja klopt had allang vermoede dat het veel te klein zou zijn... ja de dierenwinkels zeggen dingen die niet echt kloppen vind ik ook. toch zijn er heel veel mensen die visjes in zo'n klein bakje houden gewoon zielig.. we hebben thuis ook een vijver (een vijver waar 800 liter water in zit) alleen dat is toch echt teveel onderhoud de vijver zou eerst helemaal gezuiverd moeten worden. zijn er verder nog bodemdiertjes die ook leuk zijn in een klein aquarium?

Heeyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 22:32

sandra8 schreef:
Misschien 2 gupjes

ja maar guppies zijn echte groepsdieren en die kun je beter in een groep van 10 plaatsen :j en 10 guppies is mijn aquarium te klein voor

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 22:39

Corydoras hobrosus mini algeneters maar die moeten ook met minimaal 3

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 22:39

sandra8 schreef:
Of garnaaltjes?

Sorry, ja, ik bedoel natuurlijk garnaaltjes i.p.v. kreeftjes.

@TS: Ik vind het super dat je zo met het welzijn van de diertjes begaan bent en je zo goed informeert! _/-\o_

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 22:40

Helaas, 22 liter is te klein voor iedere vis. Ik zou dan ook naar garnaaltjes kijken :)

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 22:50

Wat super dat je je zo inleest en niet klakkeloos het advies van de verkoper opvolgt, echt mijn complimenten, dat zou iedereen moeten doen.

Je zou inderdaad eens moeten kijken naar garnaaltjes, die heb je ook in allerlei soorten en maten en ze zijn erg leuk om naar te kijken (vond ik altijd), je hebt er wel een filter en verwarming voor nodig maar daar zijn ook kleintjes van.
Succes! En het beste is je laten informeren bij een aquariumwinkel. Neem desnoods je bak mee en dan kunnen ze je vast helpen met de invulling. :j

joyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 22:52

Heeyhorses schreef:
sandra8 schreef:
Misschien 2 gupjes

ja maar guppies zijn echte groepsdieren en die kun je beter in een groep van 10 plaatsen :j en 10 guppies is mijn aquarium te klein voor

Daarbij lijkt het me sowieso ook niet handig, guppies planten zich erg snel voort. Je hebt er heel snel nog eens 10 bij en dan wordt het wel heel erg krap.

joyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 22:54

mag ik vragen waarom garnaaltjes wel kunnen? Die moeten toch ok lekker over de bodem kunnen lopen? Het lijkt mij juist dat die een groter bodemoppervlak nodig hebben, omdat ze de rest van de bak, in de hoogte, niet gebruiken.
Dus zal dan toch ook wel aan de afmetingen van het aquarium liggen of de garnaaltjes erin kunnen?

TS, wel mijn complimenten hoor, dat je zo goed eerst informatie vraagt!

Heeyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 23:03

soesita schreef:
sandra8 schreef:
Of garnaaltjes?

Sorry, ja, ik bedoel natuurlijk garnaaltjes i.p.v. kreeftjes.

@TS: Ik vind het super dat je zo met het welzijn van de diertjes begaan bent en je zo goed informeert! _/-\o_

Ja ik heb heel internet afgezocht mijn ouder zeggen ook dat goudvissen prima in het aquarium passen.. Maar ik ben het daar echt niet mee eens ik wil ook niet mijn vissen mishandelen garnaaltjes zijn indd ook leuk maar die gebruiken toch alleen de bodem van een aquarium??

AnimalFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 23:09

Ik vind het idd ook heel goed dat je zo over het welzijn van de dieren denkt!

Ik heb een aquarium van 160 l, ik heb toen in de dierenwinkel gevraagd hoeveel visjes daar in passen, ze zeiden toen in de dierenwinkel dat 1 cm vis 1 liter nodig had (weet niet meer of dat helemaal klopt trouwens, is al een tijdje geleden...). Ook zeiden ze dat vissen door groeien tot dat ze geen plek meer hadden.... nou weet ik natuurlijk niet of dit echt waar is, ik twijfel er aan....

Ik heb nu in mijn aquarium Vuurgarnalen zitten, die zijn klein en echt leuk om naar te kijken :) Het enige nadeel is dat ik als snel heel veel andere Vuurgarnaaltjes had.... :')
Dus als je besluit Vuurgarnalen in je aquarium te nemen kun je me gerust PB'en!!

Ik hoop dat je hier iets aan hebt :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 23:13

Goudvissen hebben minimaal 40 liter de vis nodig, bij voorkeur minimaal 5 vissen, dus dat past niet. Buitenkant zal ook stoppen met groeien, maar binnenkant niet...

Ook van mij complimenten TS!

Heeyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 23:15

AnimalFriend schreef:
Ik vind het idd ook heel goed dat je zo over het welzijn van de dieren denkt!

Ik heb een aquarium van 160 l, ik heb toen in de dierenwinkel gevraagd hoeveel visjes daar in passen, ze zeiden toen in de dierenwinkel dat 1 cm vis 1 liter nodig had (weet niet meer of dat helemaal klopt trouwens, is al een tijdje geleden...). Ook zeiden ze dat vissen door groeien tot dat ze geen plek meer hadden.... nou weet ik natuurlijk niet of dit echt waar is, ik twijfel er aan....

Ik heb nu in mijn aquarium Vuurgarnalen zitten, die zijn klein en echt leuk om naar te kijken :) Het enige nadeel is dat ik als snel heel veel andere Vuurgarnaaltjes had.... :')
Dus als je besluit Vuurgarnalen in je aquarium te nemen kun je me gerust PB'en!!

Ik hoop dat je hier iets aan hebt :)

Ja vuurgarnaaltjes lijken me leuk alleen indd ze planten zich snel voort maar hoe groot worden/zijn die vuurgarnaaltjes want als ik een beeld voor me zie dan denk ik aan hele kleine garnaaltjes aan de bodem van een aquarium die niet zoveel doen.. Zou je me er wat meer over willen vertellen?? En trouwens hoeveel vuurgarnaaltjes zal ik dan in mijn aquarium kunnen houden?
Laatst bijgewerkt door Heeyhorses op 07-12-14 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Heeyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 23:18

EskeGirl schreef:
Goudvissen hebben minimaal 40 liter de vis nodig, bij voorkeur minimaal 5 vissen, dus dat past niet. Buitenkant zal ook stoppen met groeien, maar binnenkant niet...

Ook van mij complimenten TS!

Ja klopt had ik op meerdere topics al gelezen ik had niet heel veel meer info dus heb deze topic aangemaakt:) de ingewanden zouden doorgaan met groeien en de vis zelf niet hopelijk dat ik me ouders kan overtuigen want misschien vinden ze het wel gwn onzin:(

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 23:21

Zo zijn de mijne ook hoor :+ . Ik had het met m'n konijnen... veel overtuigingskracht nodig gehad voordat ik ze zover had dat konijnen samen moeten én niet in een klein hokje kunnen. Veel info laten zien kan helpen :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 23:36

joyenbeau schreef:
mag ik vragen waarom garnaaltjes wel kunnen? Die moeten toch ok lekker over de bodem kunnen lopen? Het lijkt mij juist dat die een groter bodemoppervlak nodig hebben, omdat ze de rest van de bak, in de hoogte, niet gebruiken.
Dus zal dan toch ook wel aan de afmetingen van het aquarium liggen of de garnaaltjes erin kunnen?

TS, wel mijn complimenten hoor, dat je zo goed eerst informatie vraagt!

Mijn garnalen zwemmen en klimmen :) garnalen zitten overal; klimmen in de planten, op het hout etc dus gebruiken wel degelijk de ruimte.
garnalen heb je ook in allerlei formaten :) een groot soort zou ik niet voor kiezen in 22 liter, maar de kleinere soorten wil prima. Mooi wat planten er in, stukje hout en dan vinden ze het al snel fijn! Ruimte genoeg!