TV programma GEPEST!....Doen of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Love_me

TV programma GEPEST!....Doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 16:13

Hallo bokkers..

ik heb me gisteren in een opwelling opgegeven voor het tv programma 'gepest'.. en werd vandaag gebeld! Nu is het de bedoeling dat ik meer details naar boven ga halen (met eventuele hulp van mijn ouders) en al die informatie doorgeef. Dan gaan ze kijken of ze mijn verhaal kunnen opnemen en uitzenden.
Vind het best eng allemaal en weet niet of ik wel 'zo' op tv wil!

Wat denken jullie.... doen of niet???

upendo

Re: TV programma GEPEST!....Doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:14

Ik denk dat alleen jij die keus kan maken. :)

arinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:17

Wat zijn je voors en tegens? :) (niet helemaal Nederlands maar je begrijpt vast wat ik bedoel)

HenJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:18

Idd alleen jij kan die keuze maken.
Ik heb er wel eens over na gedacht, maar hoe er eigenlijk niet zo van.
En ik denk dat voor mij telt dat ik er veel sterker door ben geworden dan dat ik was.
Succes met de keuze!

Love_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 16:18

hm.. 'voors': ik kan dan de pesters eens goed laten zien wat ze hebben aangericht
Misschien kan ik het hierna eindelijk afsluiten
de 'tegens': Ik weet niet hoe mensen daarna naar me kijken, niet iedereen is op de hoogte..
Wil ik wel echt zo op tv????

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:18

Je hoeft niet, dus als je je er niet goed bij voelt moet je 't gewoon niet doen. :)

Ik zou zelf absoluut niet op TV willen met persoonlijke zaken, die hoeft niet de hele wereld te zien.

Is het niet onnodig oud zeer weer oprakelen? En als je voelt dat dat nodig is, kun je dan niet beter kijken voor professionele begeleiding? Moet dat dan op TV? :)
Laatst bijgewerkt door Elanor op 29-08-11 16:37, in het totaal 4 keer bewerkt

Glitfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:20

Ik heb daar ook eens over na zitten denken toen dit programma op TV was, niet dat dit op mij van toepassing is maar het gevalletje 'wat als'. Als jij denkt dat dit jouw kan helpen met het verhaal af te sluiten of in ieder geval een begin maken hier mee via dit (ik weet natuurlijk helemaal niet hoe jij hier nu in zit en hoe je hier tegen aan kijkt) dan zou ik me vooral niet storen aan het camera idee maar eerst naar je eigen gevoel kijken.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:23

Ik vind het een verschrikkelijk zanik programma als ik eerlijk ben en zou er nooit aan mee doen.
Moeilijk doen over 15 jaar geleden en dan nog verwachten dat men sorry zegt... Nee..
En doe je dat niet dan zetten ze je als pester gewoon onder druk..

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:25

Het zou je inderdaad ook kunnen helpen. Het getuigt ook wel van een bepaalde kracht als je hieraan mee durft te doen. Kom je in dit programma ook in contact met je oude pesters?
Dan zou ik een beetje twijfelen door je leeftijd. Hoe lang is het geleden dat je gepest werd? Als het nog kort geleden is zijn de pesters met 20 misschien nog niet volwassen genoeg om te zien wat ze aangericht hebben.

Love_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 16:26

@Moonfisch13.. lekker tactische reactie.. moeilijk doen over 15 jaar geleden? Ik ben op dit moment 20 en het grootste deel van mijn basisschooltijd ernstig gepest.. wat ik hier aan over heb gehouden is een kl*te trauma waar ik nog steeds regelmatig last van heb...
Ze moesten eens weten wat ze hebben aangericht..

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:27

een lastige, ik heb eigenlijk het idee dat je na zoiets de boel alleen maar weer 'oppakt' en dat mensen zullen denken kijk zij werd vroeger gepest en nu gaat ze er zelfs mee naar de tv aahhhwww wat zielig.
en dat is juist iets wat ik persoonlijk zou willen voorkomen, verder is het gewoon jou keuze en moet je doen waar jij je goed bij voelt!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:28

Ik zou het eigenlijk beter verwerken met proffesionele hulp als het nog zoveel leed aandoet.

Ik ben ook zwaar getraumatiseerd maar ik heb hulp gezocht, en sterker uit gekomen. Je kan je hele leven als slachtoffer leven of als iemand die opgestaan is.

Samir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:28

moonfish13 schreef:
Ik vind het een verschrikkelijk zanik programma als ik eerlijk ben en zou er nooit aan mee doen.
Moeilijk doen over 15 jaar geleden en dan nog verwachten dat men sorry zegt... Nee..

Moeilijk doen over 15 jaar geleden? Hoezo moeilijk doen? Sommige mensen hebben er echt trauma's aan over hoor, er zijn zelfs mensen die zelfmoord plegen. Ik vind dit echt een vreselijke opmerking. :n

TS: Ikzelf zou het niet doen omdat ik niet van de media houd. Mocht jij daar geen probleem mee hebben en denken dat het helpt, doe het! Denk niet aan wat anderen er van vinden, je doet het voor jezelf. ;)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:29

Love_me schreef:
@Moonfisch13.. lekker tactische reactie.. moeilijk doen over 15 jaar geleden? Ik ben op dit moment 20 en het grootste deel van mijn basisschooltijd ernstig gepest.. wat ik hier aan over heb gehouden is een kl*te trauma waar ik nog steeds regelmatig last van heb...
Ze moesten eens weten wat ze hebben aangericht..

Ik heb ook een klotetijd gehad daar en ben net zo goed gepest.
Maar nog zou ik echt niet meedoen aan zo'n programma.

En die 15 jaar geleden is een voorbeeld wat ik voorbij heb zien komen, dus absoluut geen uitzondering. :)
Misschien hard, maar ik denk dat dit niet de oplossing is.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:29

moonfish13 schreef:

Er zijn mensen waarbij het zelfs na 30 jaar nog sterk hun leven beinvloed. Ik denk dat het zeker nut heeft voor dat soort mensen om mee te doen. En dat geld voor iedereen anders.

@TS, je hebt je al opgegeven, dus ik neem aan dat je al een beetje nagedacht hebt over het op tv komen verhaal.
Je geeft jezelf niet zomaar op in een opwelling ;)
Laatst bijgewerkt door Girlgamer op 29-08-11 16:34, in het totaal 2 keer bewerkt

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:32

moonfish13 schreef:

?? Ben jij als pester bekend met een programma als deze ??

Dan snap ik die dooddoeners als "zanik programma" en "moeilijk doen over 15 jaar geleden ook".....

Want ja, pesters hebben over het algemeen heel veel moeite zich in andere (eventueel zwakkeren) te verplaatsen....

Edit Ik zie nu je berichtje van 2 min geleden....

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:34

Samir schreef:
moonfish13 schreef:

Moeilijk doen over 15 jaar geleden? Hoezo moeilijk doen? Sommige mensen hebben er echt trauma's aan over hoor, er zijn zelfs mensen die zelfmoord plegen. Ik vind dit echt een vreselijke opmerking. :n

Nogmaals, ik ben ook gepest en goed ook, ik moet niet terug willen denken aan die tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:35

Ik denk dat je hierop echt alleen ZELF het antwoord kunt geven TS.
Dergelijke dingen moet je echt voor JEZELF doen. Niet om pesters wat mee te geven, niet om heel Nederland wat te laten zien, maar echt voor JEZELF.
Wat wordt JIJ beter van dit programma? Als het je helpt iets te verwerken en een plekje te geven, als je ZELF heel graag je pesters van toen nog eens in de ogen wilt kijken, dan moet je het doen. Alle andere redenen die er kunnen zijn voor deelname aan zo'n programma zijn denk ik minder goede...

Ik vind het persoonlijk dieptriest dat een programma als 'Gepest' blijkbaar nodig is. Mensen hebben zó geen idee van wat ze elkaar aandoen...

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:36

Ik ben zelf god dank nooit gepest, maar ik kan me er heel goed iets bij voorstellen wat dat met iemand kan doen.

Wat ik nog vergat: je hebt nu de kans om antwoorden te krijgen en de pesters wat te vragen. Die kans krijg je daarna niet meer denk ik.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:37

jes_sira schreef:
moonfish13 schreef:

?? Ben jij als pester bekend met een programma als deze ??

Dan snap ik die dooddoeners als "zanik programma" en "moeilijk doen over 15 jaar geleden ook".....

Want ja, pesters hebben over het algemeen heel veel moeite zich in andere (eventueel zwakkeren) te verplaatsen....

Edit Ik zie nu je berichtje van 2 min geleden....

Nee ik ben geen pester in het programma hoor, maar zelfs als slachtoffer vind ik het echt een sneue aanpak. Zeggen ze geen sorry, krijgen ze gezemel als: "Maar waarom zeg je dan niet gewoon sorry? Wat is daar moeilijk aan?''
Mensen veranderen, en ik ben van mening dat je niet na 5 of 10 jaar nog daar mee lastig gevallen hoeft te worden. Als het nog steeds zoveel doet, ga er dan mee aan het werk met een psycholoog.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:40

Moonfish13
Dan heb jij er misschien een goede streep doorheen kunnen halen en verder kunnen gaan met je leven zonder blokkades.

Maar dat geldt echt niet voor iedereen!
Ben niet heel erg gepest, maar ook mij zou het goed doen om diegene duidelijk te maken wat het met me deed en dat er een gemeend excuus kwam van.
Niet dat ik mezelf ooit zou opgeven voor een programma als dit of wat anders, maar ik kan me wel voorstellen dat mensen oog in oog willen komen staan met degene die ze zoveel pijn gedaan hebben.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:42

Ligt eraan hoe oud de pesters toen waren of ik het zinvol vind. (bv basisschoolleeftijd zou ik niet meer confronteren, kinderbrein denkt niet verder over de gevolgen en ze zijn nu zelf ook ouder geworden. Denk dat de meesten het niet eens meer echt precies weten... Ik weet ook echt niet meer wat ik in de tijd allemaal heb uitgespookt.)
Want uiteindelijk ben je zelf de pester in je hoofd als de pesters van vroeger allang verdwenen zijn. De pestkoppen van mijn schoon zijn nu keurige mensen geworden, die leuk met anderen omgaan.
Ik heb vast ook wel gepest, maar als iemand daarvoor nu naar mij toe komt dan zal ik zeker zeggen: sorry, maar ik kan mij er toch echt niet veel van herinneren.... (en dat gebeurde dus ook bij een vriendin van mij die meewerkte aan een soortgelijk programma, het was al zo lang geleden en de pesters waren volwassen geworden en konden zich het ook eerlijk niet meer zo herrineren. Dus sja... wat heb je er dan aan? Het waren nu iig leuke mensen geworden, terwijl de gepeste bleef hangen in het verleden). Zij had er wel iets aan overgehouden: misschien moet ik toch maar vooruit kijken :) En ze functioneert weer stukken beter moet ik zeggen!

Maar t is persoonlijk, denk je dat het jou helpt? Dan doen.

(ik weet niet of je al therapie hebt gevolgd, want dat zou ik zelf toch als eerste stap voor kiezen ipv de tv)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 29-08-11 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Samir

Re: TV programma GEPEST!....Doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:43

@Moonfish13, vanwaar die frustratie? Volgens mij heb jijzelf nog een lange weg te gaan. ;)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:45

Daarom Neon.. De mensen in kwestie weten het vaak niet eens meer.. :)

Samir, nee hoor absoluut niet. :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:47

het hangt ervan af wat je ervan verwacht.
vaak is het zo, dat de pesters zich niet eens bewust zijn van hetgeen zij hebben aangericht. Terwijl het slachtoffer nog jaren later vreselijk veel last heeft van het gepest van vroeger.
Vaak is het ook niet persoonlijk, maar doen pesters het om eigen spanningen af te reageren.

Als het jouw doel is om mensen te waarschuwen voor de gevaren van pesten, dan kan het programma zin hebben.
Als je excuses verwacht van de pesters, dan zal je dat waarschijnlijk niet krijgen, omdat ze zich vaak niet bewust zijn geweest van hun eigen pestgedrag. Ze zullen het vervelend vinden dat je er nu nog last van heb, en daar sorry voor zeggen. Maar voor alles wat vroeger gebeurd is en waar jij nu nog de ellende van meedraagt, zullen zij geen verklaring hebben. De vraag waarom? zullen ze niet voor je kunnen beantwoorden.

Verder moet je heel goed nadenken over de impact van televisie. Die is echt vele malen groter dan je je kan voorstellen.
Ik weet niet hoe ver je nu bent met de verwerking, maar als je nog niet sterk in je schoenen staat, kan de media aandacht op dit moment, denk ik, meer kwaad dan goed voor je doen.
Als je goed in je vel zit en al zover bent dat je kan afrekenen met het verleden, dan is het een mooie afsluiting.

Dus hoever je nu bent en of het goed is voor je, dat kan alleen jij zelf beoordelen of misschien een psycholoog.