fitness

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

fitness

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 09:44

Ik heb wel even gezocht naar fitnesstips en een topic gevonden, maar dat was al wat ouder en gericht op 1 persoon. Lachen
Ik ben eigenlijk benieuwd naar ervaringen en mensen hun eigen schema's en motiveringen er achter.
En misschien kunnen we hier elkaar tips geven, af en toe motiveren enzo Haha! Haha!

Sinds een maand ga ik 3x per week naar de sportschool. Iedere keer totaal zon 1,5 uur.
Ik heb via een vriendinnetje een schema wat ik hanteer, en ik was benieuwd of dit nu voor mij een goed schema is, of ik het goed uitvoer en wat wellicht voor mij ook goed zou zijn. Ben ook benieuwd hoe anderen hier hun tijd op de sportschool indelen. Wat je doet, hoe lang, hoe zwaar en waarvoor (spieren trainen, conditie, vetverbranding..)

Ik ben ermee begonnen omdat ik vooral weer gezonder wilde gaan leven, dus meer bewegen en beter eten (ik bleek juist veel te weinig calorieën binnen te krijgen Nagelbijten / Gniffelen ik probeer nu altijd tussen de 1400 en 2000 te zitten.. dat red ik nu wel met 5/6 boterhammen en goed avondeten). Daarbij wat conditie opbouwen en strakker worden/vet verbranden en ik ben blij! Tot nu toe wel het gevoel dat het al allemaal wat strakker wordt Ja Haha!
Ik let met alle activiteiten op mijn hartslag dat deze rond de 130 zit.
(heb begrepen dat dat voor vetverbranden goed is...)

Oke goed, mijn schema:
10 minuten fietsen (warm worden)
Krachttraining benen (dat ding met gewicht (22kilo) naar buiten duwen en naar binnen) 2x 25
Krachttraining buikspieren 3x20
Half uur steppen
5 a 10 minuten roeien
15-20 minuten op de loopband flink doorlopen (standje 6 qua snelheid, weerstand 2), waarvan laatste minuten alles lager als cool-down.

Mn belangrijkste strakmaakzones voor mezelf zijn buik/heupen/onderkant bovenarmen.

ik begreep al van een andere vriendin dat ik mn krachttraining anders moet doen, liever meerdere keren minder bewegingen dan zoveel achter elkaar.

Duss.. Wat doe jij allemaal en heb je handige tips?

Haha!

ps. persoonlijk advies is natuurlijk erg handig, maar waar ik sport is een simpele sportschool en daar is het bedrag ook naar Lachen Knipoog wie weet ga ik dat nog wel eens doen Ja

Samiyah

Re: fitness

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 10:17

Kan je niet gewoon aan een instructeur vragen of hij je wat begeleiding geeft? Ook al is het bedrag er niet naar, vragen kan altijd toch?

Want je vriendin heeft waarschijnlijk een persoonlijk schema gekregen die op haar is afgesteld. Lijkt me niet handig dat jij die gaat gebruiken..

Ik fitness ook en ik doe alle spieroefeningen 3x15 keer. Heb me laten vertellen dat dat beter is dan bv 2x25 keer..

Verder kan ik je niet echt advies geven, denk dat je dat beter aan de professional kan overlaten Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 10:25

ik zoek niet alleen advies, maar ook ervaringen Lachen
ben gewoon benieuwd wat en hoe anderen dingen doen.
informatie en tips uitwisselen Knipoog

daarnaast is dit schema niet haar persoonlijke schema Knipoog
ze hebben daar flyers met tips n.a.v. we dit schema hebben gemaakt Lachen

_Tien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 10:47

Op fitnessforum.nl vind je heeeeeeeeel veel info over voeding en trainingsschema's. Af en toe wel ingewikkeld (vooral het voedingsdeel met al die koolhydraten, vetten, eiwitten en alles), maar als je daar veel leest, kom je er wel uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:00

OK dan!

thanx! Haha!

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 13:54

Beste Suze,

Dit is een schema van niks en zal op de langere termijn weinig uithalen.
Het is voor een vrouw heel belangrijk om, in tegenstelling tot wat de meeste vrouwen doen, zwaar in de gewichten te gaan zitten.
Als jouw doel is om je vetverbranding te verhogen en wat aan figuurverbetering te doen, dan past circuittraining het beste bij je.
Helaas mist er in je schema een duidelijke strategie en zoals ik kan lezen train je slechts 2 spiergroepen…dat zet geen zoden aan de dijk.
De benen machine waar je het over hebt, is de adductoren machine en kan je net zo goed achterwege laten. Is lekker als opwarmertje maar verder niks… .
Daarnaast doe je 60 herhalingen buikspieren…maar welke oefeningen?
Ik doe zelf aan split training, dat wil zeggen dat ik 4 maal per week verschillende spiergroepen train waarbij alle spiergroepen aan bod komen. Ik volg hierbij het piramide principe; hoe meer gewicht, hoe minder herhalingen en bij elke set moet de laatste herhaling zwaar zijn. Set 1 bestaat uit 15 herhalingen, set 2 uit 12, set 3 uit 10 en set 4 uit 8. En dat doe je zo voor alle spiergroepen.
Daarnaast is het belangrijk om natuurlijk een duidelijk schema te hebben, met een goede opbouw. Ik werk zelf praktisch alleen met losse gewichten en gebruik bijna geen machines. Ik kan je eventueel wel een voorbeeld doen toekomen van een beginnerschema maar dat ligt dan ook wel aan de faciliteiten van je sportschool of dit ook uitvoerbaar is. In jouw geval zou ik eerst eens een week of 10 – 12 beginnen met een goed circuitschema en als dat lekker gaat, kan je overgaan op split training, maar het is maar net hoe ver je hierin wil gaan.
Daarnaast is het voor de vetverbranding belangrijk om je cardio te doen, dat ziet er verder wel OK uit al zou je de duur na de krachttraining moeten ophogen tot 45 minuten op matige intensiteit en anders 15-20 minuten op hoge intensiteit zoals een Hoge Interval Intensiteit Training.

Als je nog vragen hebt, hoor ik het wel maar ik zou dit schema snel de deur uit doen.

Groetjes!!!

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 14:04

suze_ schreef:
ik zoek niet alleen advies, maar ook ervaringen Lachen
ben gewoon benieuwd wat en hoe anderen dingen doen.
informatie en tips uitwisselen Knipoog

daarnaast is dit schema niet haar persoonlijke schema Knipoog
ze hebben daar flyers met tips n.a.v. we dit schema hebben gemaakt Lachen

Oh oke. Nouja wat ik net al zei, 3x15 is beter dan 2x25. En verder maar een beetje kijken wat je ligt dan, qua spieroefeningen. Sowieso wat meer als nu, nu heb je dr maar 2. Je kan evt. rugspieren doen, armspieren etc. Gewoon wat dingetjes uitproberen Lachen

Qua cardiofitness is mijn tip: afwisseling! De ene keer fietsen, de andere keer hardlopen, weer andere keer roeien etc. Dat werkt voor mij iig het beste. Cardio kan snel nogal 'saai' worden als je steeds hetzelfde doet. Lachen

Succes verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 14:09

zwelgje ik pb je even! Lachen

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 16:56

Als je vet wilt verbranden moet je hartslag minimaal op 160 zitten, anders word er geen vet verbrand. En dan kun je het beste ook cardio doen.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 19:59

IK ben sinds vandaag gaan weer eens fitnessen Haha!
Ook omdat ik weer "in vorm" wil komen en om mijn spieren aan te sterken.

ik begin met 20 minuten steppen, das de warming up,
dan ga ik m'n buikspieren doen,
zij en rugspieren, binnen/buitenbeen,
dan mijn bi en triceps.
dan als cooling down wat steppen of lopen of fietsen Clown

Ik schrok wel van mijn hartslag van 162 joh Nors opkijken maar dat schijnt normaal te zijn als je sport Tong uitsteken

Bokkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 20:14

Ik ben dus van fitness afgegaan. Ik kreeg er juist minder energie van.
Was altijd al moe als ik van school kwam en dan ook nog fitnessen. vond het niks aan. Tong uitsteken
Maar ik ben nog wel te zwaar, maar ik wil gewoon op een goeie teamsport zoals hockey. Dat lijkt me heel leuk en altijd weer ander spel. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 20:17

ik heb begrepen dat het per persoon verschilt wat je hartslag mag zijn. met mijn leeftijd is mn max hartslag 196 en voor vetverbranden moet je tussen de 55 en 70% daarvan zitten dus ik mag niet boven de 143 komen in principe..

ik heb het vanaaf wat anders gedaan:
8 minuten fietsen als warm up
totaal half uur krachttraining (benen, buik, rug en armen) en alles 3x 15
en half uur interval cardio steppen (zo pff doood)
en coo down op de loopband

Haha!

ik krijg er echt energie van Ja
voel me gezonder en slaap lekkerder Lachen

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:45

Klinkt goed suze_! Lachen

Ik krijg ook altijd energie van sporten, lekker is dat he! Lachen

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 13:18

suze_ schreef:
8 minuten fietsen als warm up
totaal half uur krachttraining (benen, buik, rug en armen) en alles 3x 15
en half uur interval cardio steppen (zo pff doood)
en coo down op de loopband

Klinkt al beter, maar je warming up mag langer! Doe gerust 15 minuten interval fietsen, dan 15 minuten interval steppen, 30 minuten kracht (daarbij veel herhaling met lichte gewichten om te voorkomen dat je te gespierd raakt) en dan 15 minuten roeien en 15 minuten cooling down interval loopband. Zo was mijn schema ook toen ik nog aan fitness deed..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 13:20

via het fitnessforum wordt 8 minuten als de max gegeven als warm up en KT voor cardio omdat je lichaam dan al bepaalde dingen heeft verbruikt waardoor het wel vet moet verbranden bij de cardio...

en ik begreep juist ook dat weinig herhaling met zwaar gewicht beter was dan veel met licht gewicht Nagelbijten / Gniffelen Nagelbijten / Gniffelen

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 13:23

Warming up en cardio kun je toch combineren?

Van herhaling met veel gewicht kweek je spieren, dat is wat anders dan vet verbranden! Natuurlijk is het goed om wat meer spier aan te maken; hoe meer spier, hoe meer kcal je kunt verbranden! Maar bedenk je goed wat je doel is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 13:25

uhmm. ja warming up is fietsen Ja met interval Ja
maar de lange sessie cardio doe ik na KT.
maar met KT wil ik geen vetverbranden, maar idd spiertjes beetje trainen waardoor je ook weer wat strakker wordt en met betere spieren gaat je stofwisseling toch ook omhoog. omdat die in rust ook verbruiken?

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 13:40

Chubby schreef:

Van herhaling met veel gewicht kweek je spieren, dat is wat anders dan vet verbranden! Natuurlijk is het goed om wat meer spier aan te maken; hoe meer spier, hoe meer kcal je kunt verbranden! Maar bedenk je goed wat je doel is..

Dit klopt niet hoor chubby! Als vrouw zijnde word je echt niet zo breed als een man als je volgens het principe traint met veel gewicht en weinig herhalingen. Om de eenvoudige reden dat wij vrouwen geen hoge gehaltes aan testosteron produceren! Vrouwen die wel zo breed zijn, hebben daar hulp bij.
Overigens, zijn het juist de vrouwen die zwaar aan de gewichten hangen, die het beste figuur hebben. Mooie schouders en een uitgesproken taille. Uiteraard bouw je door meer gewicht meer spier op maar dat is alleen maar aan te moedigen. Hoe meer spiermassa, hoe hoger je vetverbranding! Ook in rust! Ik kan alleen maar aan alle dames adviseren om zwaar te trainen.
Het is goed om als ongetraind persoon eerst eens te beginnen met een circuitschema waarvan het gewicht niet te hoog is en waarbij je meer herhalingen maakt maar dit gaat je spieren niet stimuleren om te groeien en dus op een gegeven moment daalt je vetverbrandend vermogen!
DAMES, NIET BANG ZIJN OM ZWAAR TE TRAINEN JE WORDT ER ECHT GEEN BODYBUILDER VAN!!! Het is een misverstand wat bij vele sportscholen de ronde doet onder de dames. Bij ons ook hoor! De dames zijn allemaal zo bang om 'te' gespierd te worden maar het zijn juist diegenen die het vetrandje niet wegkrijgen... .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 08:20

eknein schreef:
Als je vet wilt verbranden moet je hartslag minimaal op 160 zitten, anders word er geen vet verbrand. En dan kun je het beste ook cardio doen.

Dat ligt er maar net aan hoe oud je bent.. Clown

Ik werk verder niet echt met een schema, maar weet wel dat je eerst kracht moet doen en dan cardio en dat je idd weinig herhalingen moet doen veel gewicht, dus de mannentraining Knipoog Ik doe vaak per groep 2-3 apparaten en dan verder naar de volgende groep, dus eerst benen, dan armen, dan buik/rug..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 08:22

Idd Zwelgje, dat hoor ik ook vaak. Vrouwen kunnen domweg niet zo gespierd worden omdat ze niet dezelfde hormonen hebben als mannen.. Dus tenzij je mannelijke hormonen gaat slikken wordt je echt niet zo breed, maar juist mooi strak Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 08:23

Chubby schreef:

Spieren kweken heeft juist tot gevolg dat je stofwisseling en vertverbranding omhoog gaan.. Spieren verbruiken immers meer energie dan vet.

http://www.slank-en-sterk.nl/ staat het allemaal goed uitgelegd..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 12:31

relaxed dank voor de link, ga ik ook even lezen OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 12:48

meteen vraagje Clown

via die site kom ik op een forum waar ze zeggen dat je je spieren maar 1x per week mag trainen.. dus dat je de KT oefeningen moet verdelen. bijv. maandag benen, dinsdag armen en rug, donderdag buik.

is dat beter?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 13:13

hmmm. dan zou ik het zo kunnen doen:

maandag:
warm up 8 minuten fietsen
half uur KT benen en buik (doe buik eigenlijk altijd..)
3x10 met zwaarder gewicht. (zit nu op 32 kilo geloof...)
half uur interval cardio steppen
10 minuten cool down loopband

dinsdag:
half uur KT rug, armen en buik 3x10

donderdag:
half uur KT borst en buik 3x10

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 13:20

Zwelgje schreef:
Beste [***],

Dit is een schema van niks en zal op de langere termijn weinig uithalen.
Het is voor een vrouw heel belangrijk om, in tegenstelling tot wat de meeste vrouwen doen, zwaar in de gewichten te gaan zitten.
Als jouw doel is om je vetverbranding te verhogen en wat aan figuurverbetering te doen, dan past circuittraining het beste bij je.
Helaas mist er in je schema een duidelijke strategie en zoals ik kan lezen train je slechts 2 spiergroepen…dat zet geen zoden aan de dijk.
De benen machine waar je het over hebt, is de adductoren machine en kan je net zo goed achterwege laten. Is lekker als opwarmertje maar verder niks… .
Daarnaast doe je 60 herhalingen buikspieren…maar welke oefeningen?
Ik doe zelf aan split training, dat wil zeggen dat ik 4 maal per week verschillende spiergroepen train waarbij alle spiergroepen aan bod komen. Ik volg hierbij het piramide principe; hoe meer gewicht, hoe minder herhalingen en bij elke set moet de laatste herhaling zwaar zijn. Set 1 bestaat uit 15 herhalingen, set 2 uit 12, set 3 uit 10 en set 4 uit 8. En dat doe je zo voor alle spiergroepen.
Daarnaast is het belangrijk om natuurlijk een duidelijk schema te hebben, met een goede opbouw. Ik werk zelf praktisch alleen met losse gewichten en gebruik bijna geen machines. Ik kan je eventueel wel een voorbeeld doen toekomen van een beginnerschema maar dat ligt dan ook wel aan de faciliteiten van je sportschool of dit ook uitvoerbaar is. In jouw geval zou ik eerst eens een week of 10 – 12 beginnen met een goed circuitschema en als dat lekker gaat, kan je overgaan op split training, maar het is maar net hoe ver je hierin wil gaan.
Daarnaast is het voor de vetverbranding belangrijk om je cardio te doen, dat ziet er verder wel OK uit al zou je de duur na de krachttraining moeten ophogen tot 45 minuten op matige intensiteit en anders 15-20 minuten op hoge intensiteit zoals een Hoge Interval Intensiteit Training.

Als je nog vragen hebt, hoor ik het wel maar ik zou dit schema snel de deur uit doen.

Groetjes!!!

weer even je post nagelezen Clown

ik hou het tot mijn vakantie in november en in december wel op mn huidige schema, met het gewicht wat ik nu kan en alle groepjes.
dan heb ik iets van 12 weken erop en kan ik eens verder kijken hoe het gaat Ja