Hulpbehoevende moeder?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bergje

Hulpbehoevende moeder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 21:10

Bokt weet altijd vanalles en nog wat, dus ik doe hiermee ook maar weer een poging.
Ik zat me af te vragen of hier mensen zijn die full-time werken en tevens ook ca. 2-4x in de maand voor iemand zorgen.
Ik zal de situatie een beetje toelichten: mijn moeder is nu 66 jaar, maar het gaat lichamelijk dusdanig slecht dat ze het eigenlijk allemaal niet meer alleen kan. Ze loopt slecht, ziet niet goed en is aan de depressieve kant, heeft veel meegemaakt, is vaak echt óp van de zenuwen, daarnaast ook nog zo stronteigenwijs als iets en dan heb je het feest compleet. Gisteren is er iets vervelends gebeurd (gelukkig goed afgelopen) wat voor mij dé druppel was en ik besloten heb dat ik echt iets beters moet gaan verzinnen dan 1x in de maand erheen rijden en dan in zo weinig mogelijk tijd zoveel mogelijk proberen te doen.
Ik werk echter ruim 40 uur per week, op vrijdagavond/zaterdag hebben we nog een eigen zaakje waar ik probeer mee te helpen, ik heb een paard en we zijn nu ook nog druk aan het verbouwen. Daarnaast mankeer ik ook nog het een en ander waardoor het soms even niet gaat, maar niks onoverkomelijks. Ik wil heeeeel graag een dag per week, of in elk geval per twee weken, vrij maken om richting moeders te gaan (ca. een uur en een kwartier rijden, dus met reizen ben ik al 2,5 uur kwijt....). Dan kan ik in elk geval de zwaardere huishoudelijke dingen doen, eventueel mee naar opticien, behandelend arts, keertje met haar door de winkel lopen (scharrelen, ze loopt echt slecht ondertussen) enzovoorts. Maar zou ik dat op zaterdag gaan doen, dan kan ik zelf geen kant meer op. Dan heb ik op zondag nog een beetje vrij en dat was het dan. Lijkt me niet het ideaalbeeld als je zelf ook nog een lijf hebt dat wat extra aandacht vraagt.

Hebben mensen hier er ervaring mee hoe dit in te passen in je werk? Of die iets geregeld hebben met hun werkgever? Ik kan het me eerlijkgezegd op het moment niet permitteren om zomaar een dag per week minder te gaan werken, ik kan dat geld niet missen. Zij wil absoluut niemand vreemd in huis en heeft ook niet het geld om het zomaar te gaan betalen aan mij, ik zou het ook niet willen dat ze er zelf voor opdraait, zoveel heeft ze niet te besteden. Mijn zus is helaas niet altijd even betrouwbaar in haar afspraken, ook erg lastig, die woont echter wel een stuk dichter bij. Ik kan echter niemand dwingen om dingen te doen, dus dat ga ik ook niet proberen.

Iemand ervaringen mee of ideeën? Ik zat te denken om o.a. na te gaan vragen wat de voorwaarden voor een persoonsgebonden budget zijn? Misschien dat we daar dan iets mee kunnen? En ik wilde ook eens met m'n baas gaan praten of er iets te doen is met een soort van zorgverlof voor een aantal dagen per jaar, dan heb ik in elk geval al iets meer speling met m'n tijd.

Jacimatho

Re: Hulpbehoevende moeder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 21:13

Komt ze niet in aanmerking voor de Thuiszorg zodat de huishoudelijke taken in ieder geval verzorgd worden?
Ook is er vanuit deze organisatie de mogelijkheid tot sociale controle, zoals samen eten, of een dagelijkse wandeling..
Ik kan me voorstellen dat ze daar niet veel trek in heeft, maar je kunt altijd een gesprek proberen met een manager samen met haar om t ekijken of zij iets kunnen doen?
Dagopvang is ook een optie...samen met leeftijdsgenoten leuke dingen doen...

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 21:33

Eten en alles is netjes verzorgd, we hebben immers nog een vader die netjes elke dag massa's groente kookt. Alleen is die qua huishoudinzicht niet erg sterk zeg maar, misschien als ik in eerste instantie zelf doe en langzaamaan iemand anders introduceer, dat 't dan wel kan lukken. Wat betreft "gezellig samen" met andere mensen, daar past ze echt voor. Als het om het wekelijkse bezoekje aan de kapper gaat, daar buurt ze wel in het rond, voelt ze zich helemaal thuis. Een georganiseerd iets krijg je ze echt met geen stok naartoe en al helemaal niet meer als je begint over gezellig dingen doen met leeftijdsgenoten. Lastig iets dit.....
Ik bedacht me net dat ik ook eens kan gaan zoeken naar een leeftijdsgenoot die wat gezelschap kan brengen. Maar dat moet dan weer niet iemand zijn die ze via-via toch kent, want dan heeft ze altijd wel weer een excuus waarvoor die persoon dan toch weer niet deugt (jaja, achterdochtig is ze ook nog).

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 09:17

Als je vader in principe nog het huishouden en eten regelt denk ik niet dat je moeder in aanmerking komt voor een persoonsgebonden budget.

Ik weet niet wat precies het probleem is waarvoor je "hulp" zou willen inhuren? Want als ik het goed begrijp kan je vader nog wel het een en ander doen.

Wat tijd betreft: ja het klinkt misschien banketstaaf maar als het om 1 keer per maand gaat of hoogstens 2 keer per maand dan moet je dat toch makkelijk naast je werk redden? Oke het is wat drukker maar het gaat hier tenslotte wel om je moeder.

Als er hulp nodig is kun je veel werk verzetten is mijn ervaring. Afgelopen jaar is mijn vader ziek geworden en die hebben we thuis verzorgd tot het einde. Ja het was zwaar maar ik ben blij dat we het zo gedaan hebben. Ik ging elke dag in mijn lunchpauze naar huis om er gewoon even te zijn. 's avonds deed ik alles samen met mijn moeder en vaak waren we 's nachts ook aan het spoken. Dit was geen situatie die ik jaren had kunnen volhouden maar het heeft uiteindelijk nog geen 3 mnd geduurd. Als ik nu terugkijk had ik helemaal niets anders gedaan.

Op dit moment heb ik geen ouder of familielid om te verzorgen maar mocht het om 1 of 2 dagen per maand gaan dan zou ik dat met liefde doen.
Ik ken iemand die zelf meer dan fulltime werkt (veel overuren) die daarnaast elke ochtend voor het werk (zes uur halfzeven) eerst naar haar moeder gaat (die is dementerend) en na het werk gaat ze er meteen weer heen om te koken en nog even alles te controleren etc. Zij is dus van 's ochtends 6 tot 's avond 10 van huis. Het is ontzettend zwaar maar ze doet het allemaal wel. Als het nodig is krijg je die kracht vanzelf lijkt het wel.

In ieder geval veel sterkte ermee en ik hoop dat je een goede oplossing kunt vinden.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 20:55

Kaj, het gaat er in eerste instantie om dat ik even help met de zwaardere huishoudelijke dingen en een keer samen boodschappen doen, dat ik meekan naar dokters etc. Bij mij voelt ze zich altijd prima op d'r gemak, bij anderen is dat veeeel minder. Maar ik denk idd ook dat ze niet in aanmerking komt voor extra geld.
Als het 2x in de maand een gewoon bezoekje is, dan is het idd peanuts. Maar het gaat om 3 uur reistijd en je bent dan nog heel de dag daaro aan het scharrelen.
Moet ik dat naast werktijd doen, dan houd ik alleen nog een halve zondag over om zelf iets in huis e.d. te doen! Mensen die mij kennen weten ook dat ik alles in het werk stel om het goed te doen, ook al hou ik dan zelf niks over. Ik heb echter zelf ook nog een gezondheid om aan te denken (wat ik al zei, helaas mankeer ik ook wat lastige dingen), dus dan is het gewoon moeilijk.
Oplossing tot nu toe zal worden om de uren anders te verdelen zodat ik op een ander tijdstip vrij kan zijn in combinatie met onbetaald vrij.

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 21:12

Ik begrijp dat het lastig is zeker als je zoveel reistijd hebt. Ik hoop dat je een goede oplossing kunt vinden.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 21:38

Als het inderdaad op een half uurtje afstand was, dan zou ik gewoon een paar keer per week naar binnen vliegen en wat dingen beetpakken, moeders een paar keer mee naar buiten zeulen (deed ik voorheen ook een paar keer per week, toen ik nog op een half uurtje afstand woonde). Zuslief heb ik net even gesproken, die hebben ze aan haar arm geopereerd en dat gaat nog wel een half jaar duren met herstellen. En vaders strompelde nu weer rond met z'n versleten knieën. Qua mobiel zijn en dingen doen ben ik op het moment de enige die heel is, alles wat mij mankeert zit aan de binnenkant, haha! Volgende week zaterdag ga ik er in elk geval weer heen. Gisteren en eergisteren ben ik naar aanleiding van het eerder genoemde "incidentje" ook al geweest. Er zal zich vast een oplossing voordoen. Als ze nu al eens opschieten met die wegwerkzaamheden rond Eindhoven, zou dat ook al helpen (lees, ca. 40 minuten totale reistijd schelen). Maar dat duurt ook nog een poosje!

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 22:28

Ik vraag me af of je in dit geval niet gebruik kunt maken van zorgverlof?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 22:38

Als beiden het zwaardere werk niet aankunnen, kun je vaak wel in aanmerking komen voor een persoonsgebonden budget, al is het voor het zwaardere huishoudelijke werk, dan kun je nog altijd 2 keer per maand samen uitgebreidt boodschappen doen (zwaardere dingen en dergelijke) en dan kunnen ze zelf de verse groenten en zo halen.

lazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 18:57

Ik heb zelf 4 jaar voor mijn moeder gezorgt, en dat naast een bijna full time baan (90%) en een studie. Het is zwaar maar best te doen, maar je moet er veel voor inleveren.
Ik ben heel blij het gedaan te hebben.
Of je moeder in aanmerking komt voor pgb is afhankelijk van de "ziekte" van je moeder, maar ik denk aangezien je vader er nog is, de kans niet heel groot is. Ze zijn heel streng geworden doordat er veel misbruik van gemaakt is, maar je kunt altijd een indicatie commissie laten komen.

En zorg verlof zou ik zeker proberen, ik heb het nooit gedaan en achteraf spijt van.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 20:44

Wil je sowieso niet gewoon al veel te veel?

Een 40 urige werkweek, met een lijf dat dus ook de nodige rust nodig heeft (heeft dat van ieder, dus jij ook op zijn minst waarschijnlijk). Een paard waar je uren in gaan zitten, een eigen zaak waar je vrijdagavond en zaterdag mee moet helpen en daarnaast een verbouwing. Het verbaast me dat je beweert dat als je dit combineert met de zorg voor je moeder, dat je dan nog maar een halve zondag over hebt. Naar mijn idee mis je dan gewoon een hele dag in de week.. Loop je jezelf gewoonweg niet al voorbij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 20:53

bienotje... Je haalt me de woorden uit de mond.. het is zo makkelijk gezegd als mensen zeggen 'het moet te doen zijn'

TS sterkte en succes, ik kan je verder geen tips geven over het mogelijke extra geld.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 18:42

Euhm, ja, ik loop mezelf soms voorbij ja.... Dat is ook het lastige eraan. Echt, als die reisafstand kleiner zou zijn, dan zou ik het nog voor elkaar kunnen krijgen.
Ik moet nog eerst achter dat zorgverlof aan, volgens mij kun je een aantal dagen per jaar krijgen, dat is al iets (alleen even een gunstig moment op het bedrijf afwachten, het is er even niet zo naar nu). Minder werken vind ik nu echt nog niet handig en ik werk ook heel graag. Ik moet trouwens even vermelden dat er hulp uit een onverwacht hoekje kwam laatst. Mijn oom die van nature niet zo behulpzaam is, sprong naar aanleiding van "het incidentje" in z'n auto om samen met m'n moeder boodschappen te gaan doen. Niet dat m'n moeder dat zo gezellig vond, maar ik vond het toch super dat ie het deed!! Wie weet heeft hij vaker zo'n ingeving, dat zou mooi zijn.
Ik heb m'n moeder maar 1x en ik wil het natuurlijk wel zo fijn mogelijk maken (voor beiden). Het voornaamste probleem zit eigenlijk in haar lijf, in een paar jaar een flinke scheefstand in het bekken, waardoor alles kromtrekt en alles bijna voortdurend pijn doet. Plus dat het een flinke zenuwlijder is (echt in erge mate, kan in paniek raken om niks en stond vroeger om 6 uur op als ze om 9 uur naar haar werk moest!).

In elk geval allemaal alvast bedankt voor de reacties!!