Bokt weet altijd vanalles en nog wat, dus ik doe hiermee ook maar weer een poging.
Ik zat me af te vragen of hier mensen zijn die full-time werken en tevens ook ca. 2-4x in de maand voor iemand zorgen.
Ik zal de situatie een beetje toelichten: mijn moeder is nu 66 jaar, maar het gaat lichamelijk dusdanig slecht dat ze het eigenlijk allemaal niet meer alleen kan. Ze loopt slecht, ziet niet goed en is aan de depressieve kant, heeft veel meegemaakt, is vaak echt óp van de zenuwen, daarnaast ook nog zo stronteigenwijs als iets en dan heb je het feest compleet. Gisteren is er iets vervelends gebeurd (gelukkig goed afgelopen) wat voor mij dé druppel was en ik besloten heb dat ik echt iets beters moet gaan verzinnen dan 1x in de maand erheen rijden en dan in zo weinig mogelijk tijd zoveel mogelijk proberen te doen.
Ik werk echter ruim 40 uur per week, op vrijdagavond/zaterdag hebben we nog een eigen zaakje waar ik probeer mee te helpen, ik heb een paard en we zijn nu ook nog druk aan het verbouwen. Daarnaast mankeer ik ook nog het een en ander waardoor het soms even niet gaat, maar niks onoverkomelijks. Ik wil heeeeel graag een dag per week, of in elk geval per twee weken, vrij maken om richting moeders te gaan (ca. een uur en een kwartier rijden, dus met reizen ben ik al 2,5 uur kwijt....). Dan kan ik in elk geval de zwaardere huishoudelijke dingen doen, eventueel mee naar opticien, behandelend arts, keertje met haar door de winkel lopen (scharrelen, ze loopt echt slecht ondertussen) enzovoorts. Maar zou ik dat op zaterdag gaan doen, dan kan ik zelf geen kant meer op. Dan heb ik op zondag nog een beetje vrij en dat was het dan. Lijkt me niet het ideaalbeeld als je zelf ook nog een lijf hebt dat wat extra aandacht vraagt.
Hebben mensen hier er ervaring mee hoe dit in te passen in je werk? Of die iets geregeld hebben met hun werkgever? Ik kan het me eerlijkgezegd op het moment niet permitteren om zomaar een dag per week minder te gaan werken, ik kan dat geld niet missen. Zij wil absoluut niemand vreemd in huis en heeft ook niet het geld om het zomaar te gaan betalen aan mij, ik zou het ook niet willen dat ze er zelf voor opdraait, zoveel heeft ze niet te besteden. Mijn zus is helaas niet altijd even betrouwbaar in haar afspraken, ook erg lastig, die woont echter wel een stuk dichter bij. Ik kan echter niemand dwingen om dingen te doen, dus dat ga ik ook niet proberen.
Iemand ervaringen mee of ideeën? Ik zat te denken om o.a. na te gaan vragen wat de voorwaarden voor een persoonsgebonden budget zijn? Misschien dat we daar dan iets mee kunnen? En ik wilde ook eens met m'n baas gaan praten of er iets te doen is met een soort van zorgverlof voor een aantal dagen per jaar, dan heb ik in elk geval al iets meer speling met m'n tijd.