Rugproblemen en paardrijden??ervaring?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

brendalevita

Rugproblemen en paardrijden??ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 13:15

Hallo, hier mijn verhaal misschien dat iemand van jullie tips heeft of ervaring mt rugproblemen.

Zon 4 week terug stapte ik van het paard af en ik voelde iets in mijn onderrug.
Toch vlak daarna even op een ander paard gestapt,omdat ik dacht dat het wel meeviel (immers nog nooit eerder rugklachten gehad)
Toen ik na 10 min van het andere paard afstapte kon ik bijna niet meer rechtop lopen ,en na 1 nacht geslapen te hebben kon ik 4 dagen niet fatsoenlijk lopen en overeind komen.
Daarna niks meer aan de hand weer paardgereden en nergens last van tot een week erop,omder het paardrijden voelde ik het alweer en ben gestopt met les,en snel naar huis gegaan.
Dit keer 6 dagen niet kunnen lopen fysio en daar werd ik niet wijzer van.
Ben via een oom behandeld die fysio shihatzu en mensen dieck beoefend voor bekenden.
Die zei dat mijn heiligbeen helemaal vast zit en alle spieren in mijn rechterbeen,ben 2 keer behandeld maar nog voel ik mijn rug al was hij zeer positief erover en zei dat alles weer redelijk los was.
Erg bang ben ik dat ik niet meer kan paardrijden of zal dit met rust overgaan en vooral zal dit weer terugkomen??
Ook heb ik verschil in beenlengte,zijn erg hier mensen die dit herkennen en wat hebben jullie gedaan?ik hoor het allemaal graag.
Hernia is uitgesloten,goddank en een chiroprakter daar lopen de meningen wat van uiteen.

Ben een beetje radeloos,maar misschien wil ik ook te snel Bloos

Dunno

Re: Rugproblemen en paardrijden??ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 13:25

Heb zelf ook klein verschil in beenlengte is wel opgelost door steunzolen..
maar heb van kleins af aan eigenlijk al (door 't vele vallen op staan van de pony's vroeger) toch wel wat last gehouden van me rug.. ben dit wel sinds een tijdje proberen te compenseren door licht te fitnesse om de rugspieren te versterken.. misschien ook een idee voor jou?
met 't afstappen en daarna even niet meer kunnen lopen heb ik ook 'n tijdje gehad, maar was meestal de dag ergna zo goed als weg...

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 14:42

Bedankt voor je berichtje!!jah ik zit ook te denken om een zooltje te laten aanmeten de fysio zei dit ook.
Maar ook daarmee kan ik tegen andere rug-problemen aanlopen aangezien ik zo als 30 jaar loop,maar ik ga het zeker proberen.
En idd met het afstappen is het gebeurt een heel raar gevoel tot in mijn staartbeen alleen bij mij verergerde zich het.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 14:46

Ik heb zelf een rugafwijking. Mijn onderste 3 ruggenwervels zijn samen (en vast) gegroeid met mijn bekken. Hierdoor heb ik sowieso al een bewegingsbeperking.
Maar ik heb idd wel pijn met rijden. Iig als ik afstap. Een vast en "trekkerig" gevoel in mijn onderrug. Heel naar. Dit komt iig uit die afwijking vandaan maar ook uit mijn spieren vandaan.
Er is mij aangeraden ome en andere sport te gaan doen naast het paardrijden, maar dit verdraag ik bijna niet

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 15:10

He bah wat jammer te horen,ik was ook bang dat er wervels vast zaten,tenminste zo voelt het.
Dit bleek niet het geval,ik voetbal ook nog nouja momenteel durf ik het niet zo goed.
Bedankt iniedersgeval voor je berichtje!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 17:51

90% procent van de rugklachten verdwijnen uit zichzelf binnen 6 weken Ja
Je hebt er dus nog relatief een korte tijd last van. Heb je het idee dat het al wat minder wordt?

Ik zou het die 2 weken nog even nakijken. Als je last blijft houden, zou je nog eens naar de fysio kunnen gaan ,en eventueel naar een podoloog om zooltjes te laten maken voor je beenlengte verschil Lachen

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 17:52

ik heb al 4 maanden last van men rug,,

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 17:55

Ja en?? Wat wil je daarmee zeggen Verward Nuttige post hoor, daar heeft de TS toch niks aan?

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 18:08

Sorry, ik had nog wat ge edit, maar dat is niet goed gegaan..
Nou, wat ik wilde zeggen, inderdaad even rust houden, maar wel blijven bewegen ! En anders naar dokter,,

sterkte

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 21:08

Bedankt voor je reactie,ik ben al bij een fysio geweest.
Moest om de dag maar nu ging het werkelijk nergens meer over en de pijn in mijn rug is er nog steeds niet zo ernstig als eerst maar toch.
En idd ik fiets zoveel mogelijk want bewegen is erg goed,vandaar dat ik nu ook weer werk.
@verootjoo bedankt voor je opmerking ,ik geloof idd dat ik wat te snel wil,en ik heb nog 3 week te gaan voordat ik op de 6 weken zit Bloos
Toch had ik het sneller verwacht vooral omdat ik na het afstappen na die 4 dagen niet te hebben kunnen lopen,totaal geen pijn of last meer had.
Dus tot die week erna,en nu dus al 2 week vandaag dat de pijn zeurig aanwezig blijft.
Dokter die doet verder niets en verwijst direct naar de fysio wat ook wel logisch is.
Ik sta wel onder behandeling maar diegeen vindt het ook erg vreemd,alles is nu los en functioneerd weer prima,maar hij zegt ook dat het de tijd nodig heeft.
Daar zal ik me aan proberen te herrinderen,ik wil vast te snel.

Marielle82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 21:19

Hier ook iemand met rugklachten in de onderrug, en verschil in beenlengte.
Fysio adviseerde me juist om door te gaan met paardrijden, omdat hierbij je rugspieren veel in beweging zijn en zo los blijven.
Vooral als je je paard/pony in een flink tempo laat stappen, en je je voeten uit de beugels haalt, en ontspannen gaat zitten(liefst ook een beetje als een zoutzak)
Ik kreeg ook regelmatig oefeningen voor de rug die ik tijdens het paardrijden moest doen (fysio reed zelf ook paard)
Mijn fysio adviseerde me door te gaan, maar er zijn er ook genoeg die het liever verbieden omdat het slecht voor de rug zou zijn.

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 21:30

Bedankt voor je bericht,klinkt als muziek in de oren hahahah maar ik ben te bang vor een verkeerde beweging.
Vooral ook omdat het doorloopt tot in mijn stuitje,maar ik ga zeker eens vragen!!!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 21:35

Wat niet goed voelt, moet je ook niet doen Knipoog Kijk wat je kan. Als het in 6 weken niet minder wordt, zou ik nog even naar de HA of fysio gaan Ja

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 21:43

verootjoo schreef:
Wat niet goed voelt, moet je ook niet doen Knipoog Kijk wat je kan.

Hier ben ik het mee eens.
Heb afgelopen jaar extreem erg rugklachten gehad in de onderrug.
Bij manuele therapeute/fysio gelopen en oorzaak was zieke/zwakke tussenschijven tussen de onderste ruggenwervels (door stress).

Ik mocht niet langer dan een half uur in dezelfde houding staan/liggen/zitten (m.u.v. slapen), ik moest zoveel mogelijk sporten.
Paardrijden, zwemmen, fietsen, wandelen (maar dan met een stevig tempo).
Ik kon het gewoon niet, ik moest gewoon op bed liggen van de pijn, braaf mijn oefeningen gedaan, er voor gezorgd dat de stress wegging en sporten deed ik zoveel mogelijk. Ben nu aardig vrij van de extreme klachten Ja

irmadehoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 21:50

Bij mij scheelt het een stuk als ik niet vanaf de grond opstap, maar vanaf een stoel of andere verhoging. Juist de krachtsinspanning met één been omhoog is echt killing voor mijn rug. Ik rijd western en normaal gesproken heb ik mijn beugels zo lang mogelijk, maar een met gaatje korter heb ik minder last van mijn rug. Tijdens het doorzitten in en rustige jog komt mijn rug soms helemaal los. Mijn fysio raadt me aan om tijdens het rijden steeds mijn buik (en daarmee ook mijn rug) spieren aan te spannen en niet met holle rug te zitten , maar dat deed mijn instructeur ook al Knipoog . Sterkte ermee!

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 16:54

Dank je wel!!alles wat ik hier lees doet me goed,want eigenlijks iedereen sport gewoon.
Ik heb met de huisarts en mijn oom die me behandeld afgesproken als het volgende week niet iets beter is,dat we een foto gaan laten maken om uit te sluiten dat het mijn stuitje niet is.
Daar voel ik het namelijk direct in als ik bijv op een paard zit,vandaar dat ik dit dus nu niet durf.

Ik hou jullie op de hoogte!!

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 16:58

Ben je soms eens gevallen op je stuitje?
Of gewoon eens flik op je achterwerk gedenderd?
Omdat je aangeeft, als je alleen al last hebt als je op 't paard zit...

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 17:20

Nee das het vreemde ,ik ben niet gevallen en ben ook niet raar in het ,het zadel geklapt.
De 2 de keer dat ik het kreeg was eerst sochtends dat ik het al voelde,had toen les en zat op het paard en het begon weer vanaf mijn stuitje.
Voor zover ik me kan herrinderen ben ik nooit op mijn stuit gevallen,en ook de fysio etc kunnen daar niks aan voelen alle oefeneningen kan ik uitvoeren die betrekking tot mijn stuit hebben.
Toch heb ikzelf erg het idee dat het daar wegkomt,maar wie ben ik??ik wacht het maar even af,zoals ik hier lees heeft het ook wat langer de tijd nodig en die moet ik maar nemen.

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 17:28

Hier nog een ervaringsdeskundige. Alleen heb ik niet alleen klachten in mijn onderrug, maar in mijn hele rug en nek. (whiplash) Heb ook een beenlengteverschil, ben hiervoor naar de podotherapeut gegaan en heb nu steunzolen met een hakverhoger. Kan je dit echt aanraden.

Ik rijd momenteel wel gewoon paard omdat het niet veel scheelde toen ik gestopt ben. Heb veel paarden uitgeprobeerd om te zien of ik misschien iets anders deed, maar niks kunnen ontdekken.
Na het rijden is het bij mij echt bezuren. Heel stram en vast gevoel en regelmatig een zenuw die klem zit.

Wat betreft je stuitje, ben je niet eens van de trap af gevallen?
Ik hoop voor je dat het weer weg trekt, maar zo niet laat er wel goed naar kijken. Succes ermee in ieder geval.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 17:32

ik had eerst ook een verschil in beenlengte en ben ook vaak met pijn en moeite door de pijn in mijn rug toch gaan paardrijden Clown
op een gegeven moment was de pijn alleen zo erg dat ik niet meer zonder tranen in me ogen kon lopen van de pijn Bloos
toen heeft me moeder me naar een chiropractor gesleept en wonder boven wonder zijn mijn benen nu weer even lang Clown
mijn hele heup stond gewoon scheef en nu staat ie weer normaal!
ik kan dan ook niet anders dan jou ook een chiroprator aanraden!
je kunt altijd 1 keer gaan om te kijken of het wat is en of ze je kunnen helpen Pling

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 17:39

@sjaslique idd ik zal eens kijken voor een zooltje ik wacht wel even af tot dit een beetje voorbij is.
en echt zolang ik me kan heugen ben ik niet op mijn stuit gevallen!!
@Rianneke dat herken ik idd maar al te goed,als dit nu niet helpt overweeg ik de chiroprakter heb de papieren al in huis!!

Bedankt allemaal!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 17:45

Zelf heb ik ook een probleem met mijn rug en de fysio raad het zeer aan om te paardrijden.
Overleg even met je fysio die kent jou klachten en kan je hopelijk meer vertellen.