Vervelende 'looping'-gedachten, hebben jullie dat wel eens?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Heb jij wel eens 'looping'-gedachten?

Ben je gek? Laat je nakijken!
Geen stemmen
Nee, gelukkig niet.
2 (7%)
Ik weet het niet zeker.
4 (15%)
Ja, af en toe.
11 (42%)
Ja, heel vaak.
9 (34%)

Totaal aantal stemmen: 26

goeroe

Vervelende 'looping'-gedachten, hebben jullie dat wel eens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 09:25

Mijn gedachten zitten weer eens in een looping. Ziek Ik ben benieuwd of jullie dat ook wel eens hebben, maar ik zal eerst uitleggen wat ik bedoel. Knipoog

Met 'looping'-gedachten bedoel ik gedachten die in hoog tempo terugkeren (vaak meer dan eens per minuut) zonder dat ik dat wil. Ik kan ze moeilijk 'uit' zetten, hoewel ik daar wel trucjes voor heb, die ik zo zal vertellen. Soms zijn het zinnetjes maar heel vaak zijn het (hele korte) stukjes van liedjes. Het zijn op zich geen positieve of negatieve gedachten, maar ze zijn vervelend omdat ze steeds terug komen. Ik begin mezelf dan echt te vervelen. Clown

Ik heb er gelukkig niet zo vaak last van, ik denk ongeveer eens per maand. Vaak heb ik dan last gehad van stress en/of heb ik te weinig geslapen. De 'looping'-gedachten gaan nooit over dingen waar ik mij druk om maak, dus het is zeker niet hetzelfde als piekeren! Het lijkt er meer op alsof mijn gedachten even op hol slaan. Als zo'n 'aanval' voorbij is heb ik vaak ook nog een poosje last van elkaar snel opvolgende gedachten. Minder vervelend maar het voelt nog steeds druk in mijn hoofd. De gedachten lijken volstrekt willekeurig. Nu heb ik bijvoorbeeld een klein stukje van een liedje van Alicia Keys in mijn hoofd, terwijl ik geen fan ben en me niet kan herinneren wanneer ik dat liedje voor het laatst gehoord heb.

Die trucjes waar ik het over had zijn verschillende vormen van afleiding. Als het een stukje van een liedje is dat steeds terug komt helpt het wel eens om muziek op te zetten. Als dat niet helpt verandert de 'looping'-gedachte vaak wel in een liedje dat ik geluisterd heb. Dus zo kan ik er toch nog wat invloed op uitoefenen wat er in mijn hoofd gedraaid wordt. *LOL* Overigens is het niet hetzelfde als gewoon een liedje in je hoofd hebben, want dat zijn vaak langere stukken en is ook minder vervelend. Vaak zijn het echt maar een paar woordjes die con-ti-nu herhaald worden, ook als ik de rest van het liedje wel ken. Op dit moment leid ik mijzelf af met het schrijven van dit topic en het gaat al een stuk beter. Ik hoop dat het niet weer begint als ik op 'versturen' klik. Tong uitsteken

Allemaal erg vervelend dus! Ik hoop dat ik goed heb uitgelegd wat ik bedoel en ik ben erg benieuwd of jullie het herkennen!

vuurneon

Re: Vervelende 'looping'-gedachten, hebben jullie dat wel eens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 11:33

Ik heb het wel eens 's avonds als ik niet kan slapen Nagelbijten / Gniffelen
Wat ik dan doe is gewoon een stuk papier pakken en opschrijven wat ik de hele tijd denk, vaak is het iets wat ik nog moet doen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 12:05

Dat heb ik ook wel eens, maar mijn 'looping'-gedachten slaan meestal nergens op. Ik kan dan ook geen reden verzinnen waarom ik een bepaalde gedachte heb en niet een andere. Bij een 'looping'-liedje bijvoorbeeld is het niet duidelijk waarom één bepaald zinnetje telkens herhaald wordt en niet de rest van het liedje. Wel een interessant idee dat ik er nu over spreek alsof ik het niet zelf ben, die gedachten voelen inderdaad als een automatisch proces en niet iets wat ik zelf veroorzaak. Die gedachten hebben dus geen speciale betekenis voor mij en zijn ook niet nuttig. Als je iets moet onthouden kan ik me bijvoorbeeld nog voorstellen dat het een functie heeft, maar dat is bij mij op zo'n moment dus niet het geval.

Zoals jij ook zegt heb ik het inderdaad wel meestal als ik wil slapen, soms bij het opstaan en maar heel af en toe midden op de dag. 's Avonds is trouwens wel het vervelendste want ik kom dan net als jij slecht in slaap. En als het dan eindelijk lukt werkt het door in mijn dromen. Ik droom dan steeds dezelfde korte droom. Tussendoor word ik vaak wakker, en naarmate de ochtend dichterbij komt raak ik steeds gefrustreerder. Nagelbijten / Gniffelen Het is niet alleen dat ik er moe van word maar het is vooral gewoon heel irritant. Hamer

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 12:41

Ik heb het af en toe ook weleens, vooral als ik me verveel of niet kan slapen. Dan blijven dezelfde gedachten maar terugkomen.

Marjolein84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 09:06

Ik heb het vrij vaak. Soms vanwege stress of omdat ik een aanvaring met iemand heb gehad. Maar meestal omdat vrienden/ familie/ huisdieren, ziek zijn of waarmee het op dat moment niet lekker gaat. Het gebeurt meestal 's avonds voor het slapen gaan omdat ik dan geen afleiding meer heb. Het enigste wat voor mij dan helpt is ademhalings oefeningen doen waarmee ik dan wat rust in m'n koppie krijg en toch nog wat nachtrust.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 09:11

Mentale ruis noemen ze dat , het zijn ongewenste gedachtes.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 18:01

Ja, dit heb ik bijna elke dag. Heel vervelend, maar vermoed dat het bij mijn adhd hoort, en het straks door de medicatie wel zal gaan verdwijnen. Je kan jezelf echt gek maken met van die gedachten.

Suzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 18:10

Ik heb er ook best vaak last van. Ik denk dan soms de meest onnozele dingen en kan er gewoon niet mee stoppen, het woord of de zin komt steeds weer terug in mijn hoofd... Ook als ik wil slapen heb ik het wel eens, als ik dan bijna slaap schrik ik steeds weer wakker en denk dat stomme woord Huilen van het lachen
Gelukkig heb ik het de laatste maanden niet zoveel meer, ik heb het soms nog als ik alleen fiets ofzo. In bed heb ik het helemaal niet meer, maar nu heb ik iets anders Tong uitsteken ik hoor steeds mijn hartslag super hard als ik wil slapen en daar word je nog gestoorder van...