Met 'looping'-gedachten bedoel ik gedachten die in hoog tempo terugkeren (vaak meer dan eens per minuut) zonder dat ik dat wil. Ik kan ze moeilijk 'uit' zetten, hoewel ik daar wel trucjes voor heb, die ik zo zal vertellen. Soms zijn het zinnetjes maar heel vaak zijn het (hele korte) stukjes van liedjes. Het zijn op zich geen positieve of negatieve gedachten, maar ze zijn vervelend omdat ze steeds terug komen. Ik begin mezelf dan echt te vervelen.

Ik heb er gelukkig niet zo vaak last van, ik denk ongeveer eens per maand. Vaak heb ik dan last gehad van stress en/of heb ik te weinig geslapen. De 'looping'-gedachten gaan nooit over dingen waar ik mij druk om maak, dus het is zeker niet hetzelfde als piekeren! Het lijkt er meer op alsof mijn gedachten even op hol slaan. Als zo'n 'aanval' voorbij is heb ik vaak ook nog een poosje last van elkaar snel opvolgende gedachten. Minder vervelend maar het voelt nog steeds druk in mijn hoofd. De gedachten lijken volstrekt willekeurig. Nu heb ik bijvoorbeeld een klein stukje van een liedje van Alicia Keys in mijn hoofd, terwijl ik geen fan ben en me niet kan herinneren wanneer ik dat liedje voor het laatst gehoord heb.
Die trucjes waar ik het over had zijn verschillende vormen van afleiding. Als het een stukje van een liedje is dat steeds terug komt helpt het wel eens om muziek op te zetten. Als dat niet helpt verandert de 'looping'-gedachte vaak wel in een liedje dat ik geluisterd heb. Dus zo kan ik er toch nog wat invloed op uitoefenen wat er in mijn hoofd gedraaid wordt.

Allemaal erg vervelend dus! Ik hoop dat ik goed heb uitgelegd wat ik bedoel en ik ben erg benieuwd of jullie het herkennen!