Tens,wie kent het?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dav

Tens,wie kent het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 11:39

In Januari heb ik'n ongeluk gehad en sindsdien loop ik af en aan bij het ziekenhuis.
Bij de elleboog zijn alle pees-en spieraanhechtingen zware klap gehad en door de pijn heb ik m'n arm verkeerd gehouden en mede daardoor een slijmbeursonsteking gekregen en de zenuwvaatstreng zit/zat in de knel.

Veel fysio gehad en nu ook ergotherapie erbij.
Het gaat opzich langzaam vooruit,heb 6maand thuis gezeten en ben sinds 5wk weer een beetje aan het werk,alleen heb ik nog regelmatig ontzettende pijn in m'n schouder (vooral aan de voorkant)
Ook kan ik nog steeds m''n arm niet helemaal strekken,ik krijg dan pijn.
Ook m'n arm naar achteren doen levert pijn op.
De revalidatie arts zegt dat ik rekening moet houden met een blijvende beperking en dat ik zoiezo nog maanden pijn kan hebben in de schouder.
Verder doe ik qua werk teveel (zegt de arts) en krijg daardoor pijn.

Nu heb ik sinds een 3week een TENS,een stroomapparaat zeg maar.
1elektrode op de binnenkant van m'n bovenarm (waar een dikke zenuwbaan loopt)
en de 2e elektrode zit ergens op m'n schouder,net waar ik'm zelf wil plaatsen.

Gister gesprek gehad en nu krijg ik een eigen tens via de verzekering en die moet ik dus gebruiken.
(volledige uitleg komt zodra ik het apparaatje heb) maar de fysio arts zegt dat ik er maanden mee ga lopen!
En daar schrok ik van! Het is niet verslavend maar om het optimaal te gebruiken moet ik wel in maanden gaan denken ipv een paar week.......
(m'n zenuwenstelsel is een beetje op hol geslagen)

Iemand ervaring met de tens? ook voor langere tijd?
Alle ervaringen zijn welkom.
(ik heb al enkele site's door gelezen) Knipoog

sjaslique

Re: Tens,wie kent het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 17:29

Ik heb zelf geen TENS gehad, maar wel met mensen gewerkt die inderdaad een TENS hebben. Het is inderdaad wel zo dat het niet van de een op de andere dag zal werken en het is in het begin ook min of meer 'spelen' met de instellingen om te zien wat voor jou fijn is. Succes ermee in ieder geval.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 17:45

Ik ben wel bekend met TENS Ja Niet als ervaringsdeskundige, maar van de andere kant Knipoog
Wat wil je allemaal weten?

Uit je verhaal begrijp ik dat het niet zozeer pijnbestrijding is, maar meer om je zenuwstelsel iets op rust te brengen?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 19:50

Ik heb de tens gehad tijdens de bevalling nu is dat iets anders dan wat jij hebt maar mij heeft het niet geholpen. Ik hoop dat het voor jou effect zal hebben.

K1MmEl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 19:56

ik ben bekend met TENS.. ik studeer fysiotherapie, dus heb zelf als fysio tens behandelingen gegeven.. natuurlijk wel anders dan een kastje, maar kom er mee in aanraking met patienten die het hebben..

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 20:29

verootjoo schreef:
Uit je verhaal begrijp ik dat het niet zozeer pijnbestrijding is, maar meer om je zenuwstelsel iets op rust te brengen?

Het is beide;het is om m'n pijnnivo weer omhoog te brengen en pijn tegen te gaan.
(eigenlijks krijg ik nu veelste gauw pijn en die blijft ook nog aanhouden)
En de fysio arts zei dat m'n centrale zenuwstelsel op ''hol'''is geslagen.....

Wat ik wil weten,pff ervaringen en hielp het? en klopt het dat je het zolang moet gebruiken?! positieve en negatieve ervaringen.
En mag ik de elektrode die op m'n schouder zit verplaatsen? volgens de arts wel maar het boekje heeft daar niet over gehad.

En hoe weet je nou welke programma het beste bij mij/jou past.
--heb nu constante trilling,dat is programma 1 maar mag je ook andere programma's aanzetten dat je bv wisselende trillingen krijgt?--

Als het goed is krijg ik deze week mijn eigen tens thuis gestuurd en de arts zal'm dan instellen dus zal dan al m'n vragen ook op hem afvuren Bloos
Maar bokt is zo groot,miss dat er wel ervaringen er tussen zitten Haha!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 20:31

Als de electrode blijft plakken zou je hem kunnen verplaatsen volgens mij. Ik weet niet wat voor electrode jij erbij krijgt. Maar ik had een soort pleister (wat overigens een hel was om eraf te krijgen Clown ) Die plakte zo goed dat ik hem er met veel moeite af kon krijgen.

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 20:43

Voor de persoon waar ik ervaring mee heb wat betreft TENS werd er zelfs aangeraden om de electrodes regelmatig iets te verplaatsen. Maar ik weet natuurlijk niet of dit ook bij jou geldt.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 20:53

MISTRAL94 schreef:
Als de electrode blijft plakken zou je hem kunnen verplaatsen volgens mij. Ik weet niet wat voor electrode jij erbij krijgt. Maar ik had een soort pleister (wat overigens een hel was om eraf te krijgen Clown ) Die plakte zo goed dat ik hem er met veel moeite af kon krijgen.

Die ik heb zijn verpakt in'n zilverkleurig zakje
zitten 4in en voelen een beetje gel-achtig aan.
Ik kan ze wel iets verschuiven en zijn makkelijk af te halen.

(ik baal er zo van want door de onoplettenheid van'n ander zit ik nu grandioos in de problemen) Huilen

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 21:09

Het is voor mij alweer ruim 3.5 jaar geleden ik had van die enorme electrodes hoe het er precies uit zag weet ik niet meer.

Heb je dit overgehouden door toedoen van iemand anders?

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 21:19

Ja,ik werd afgesneden door'n vrachtauto begin dit jaar in Meppel,toen ben ik met m'n arm tegen de deur aan geklapt en sindsdien pijn en ellende erdoor Frusty
Uiteraard had hij niks en kon hij verder rijden. Ondertussen heb ik bijna 6mnd thuis gezeten en gaat het werk ook nog niet zoals het moet.
Laat staan paard rijden Huilen
(kortom veel frustratie en onzekerheid,wat ook niet bevordelijk is)

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 21:24

Dat is het vervelende ervan he, die frustraties en onzekerheden Ach gut
Sterkte hopelijk heb baat bij de Tens!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 10:25

Mijn vader had er 1 vroeger en die werke bij hem wel goed,ik heb hem bij de bevalling gebruikt en dat werkte echt super.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 12:47

Dav schreef:
verootjoo schreef:

Het is beide;het is om m'n pijnnivo weer omhoog te brengen en pijn tegen te gaan.
(eigenlijks krijg ik nu veelste gauw pijn en die blijft ook nog aanhouden)
En de fysio arts zei dat m'n centrale zenuwstelsel op ''hol'''is geslagen.....

Ow ok, daar bedoelen ze waarschijnlijk mee dat je zenuwstelsel nu te snel pijnprikkels doorgeeft. Het kan niet meer zelf prikkels selecteren, en geeft daardoor bij elk prikkeltje een pijnsignaal af. Doordat het dan zo steeds zachtjes geprikkeld wordt met stroompjes worden er bepaalde snellere vezels geprikkeld dan de zenuwvezels die je pijn geven, waardoor je die voelt, ipv de pijnvezels. Op den duur wordt er ook endorfine aangemaakt. Dat is een lichaamseigen pijnstiller.

Wat ik wil weten,pff ervaringen en hielp het? en klopt het dat je het zolang moet gebruiken?! positieve en negatieve ervaringen.
Je moet het idd lang gebruiken. De endorfine komt na ong. 20 minuten. Maar als het niet meer geprikkeld wordt, wordt de endorfine niet meer aangemaakt, en voel je weer de pijn van de andere zenuwvezels. Die moeten rust gaan krijgen, dus daarom moet je het zolang gebruiken.

En mag ik de elektrode die op m'n schouder zit verplaatsen? volgens de arts wel maar het boekje heeft daar niet over gehad.
Dat mag in principe wel, maar wat wil je er mee bereiken dan? De pijn zit toch in je schouder?

En hoe weet je nou welke programma het beste bij mij/jou past.
--heb nu constante trilling,dat is programma 1 maar mag je ook andere programma's aanzetten dat je bv wisselende trillingen krijgt?--
Als je het idee krijgt dat de constante trilling niet meer werkt omdat je zenuwstelsel eraan is gewend, kun je dat andere programma gebruiken. Dan komt er steeds een soort 'oppepper' door heen, zodat je zenuwstelsel er niet aan gewend raakt. Maar die voelt wel iets minder fijn Tong uitsteken

Als je nog meer vragen hebt... Haha!

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 13:31

Gaaf, dit is ff fijn duidelijke taal Ja
en nu snap ik die vezels en zenuwen verhaal ook wat beter want ik had steeds de pech dat de arts net te weinig tijd had en alles niet duidelijk heeft kunnen uitleggen.
En ik ben ook in m'n hoofd al met 101 dingen bezig dat ik niet alles in 1x kan opslaan
(miss dat ik zelf m'n werk moet opgeven..)

Maar in principe die lange tijd tens gebruiken is eigenlijks normaal om het goed te laten werken.
waarvan ik al onzekerheid kreeg Verward

Bedankt voor je duidelijke info!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 13:39

ja, dat zijn artsen... Hebben nooit tijd om iets uit te leggen Scheve mond Ik werk als fysio, en moet heel wat mensen uitleggen wat ze precies hebben Knipoog En ze staan ook niet bekend om hun fijne communicatieve vaardigheden Nagelbijten / Gniffelen

Die lange tijd is idd normaal ja, het kan ook geen kwaad. In principe ben je gewoon bezig je eigen pijnstilling systeem te laten werken. Langere tijd achter elkaar pijnstilling slikken zou wel schadelijk zijn voor je lichaam.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 16:46

ik zat op 1800gr buprofen per dag....(en daarbij slikte ik ook nog gewone asprine's totdat ik terecht kon bij het ziekenhuis)
En het is soms best moeilijk om alles in die korte tijd uit te leggen aan een arts. Bloos
Heb in April ook'n spuit gekregen in de schouder,die hielp wel de eerste paar weken maar nu blijft die schouderpijn terug komen waardoor ik ook onzeker word (en ik probeer positief te blijven denken en niet te verkrampen)
Maar het is soms zo moeilijk om pijn te negeren èn je negatieve gedachte Knipoog

De arts zegt ook dat ik er niks aan kan doen dat nu het lichaam/zenuwen zo op hol slaan,ondanks dat blijft het toch moeilijk maar ben blij dat er toch een hulpmiddel/oplossing voor is Ja
Morgen voor het eerst weer zonder de tens aan het werk,die heb ik nu 3wk gehad en als het goed is krijg ik'm deze week,ben erg benieuwd hoe dat gaat.