rijden met rugklachten??

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

minikatje

rijden met rugklachten??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 20:23

hallo, ik stel deze vraag niet zozeer voor mezelf maar voor iemand anders.

een vriendin van mij heeft spina bifida occulta aan 1 ruggewervel en op haar 16e hebben ze scoliose bij haar vastgesteld.
nu wil ze graag gaan paardrijden, maar dekinesist raad het haar af en de sportdokter zegt juist wel dat het goed is.
wat denken jullie.

verootjoo

Re: rijden met rugklachten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 20:23

Heeft ze er last van als ze rijdt?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 20:24

ze wil beginnen met rijden

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 20:26

proberen? ik ken het zelf niet, maar heb zelf wel rugklachten met andere oorzaak. ik rijd wel paard er mee...

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 20:27

Ik denk dat het gewoon persoonsafhankelijk is. Wat voor de ene wel goed is en helpt is het voor de andere weer niet.
Ik heb twee hernia's gehad. En als ik heb paardgereden voelt alles weer lekker los en vrij. Maar ken ook mensen bij wie het weer het tegenovergestelde werkt.

verootjoo

Ik zou even aankijken hoe het gaat Lachen Als ze er last van krijg, zou ik het afraden, en zo niet lekker blijven doen Ja Wel goed opletten op de houding. Dus een instructeur in de arm nemen die daar goed mee om kan gaan, en evt al bekend mee is. Eventueel zou ze ook iets met centered riding kunnen doen. In die methode wordt vooral erg op je houding gelet, en richt je jezelf recht Lachen

MaiMai

Dat is moeilijk! Ik heb heel veel problemen met mijn rug gehad en nog steeds snel last van wervels die verschuiven, en de een raadt me aan om het wel te doen, de ander raadt het me weer af. De laatste manueel therapeut zei dat het juist goed is, door alle bewegingen die je maakt, dus daar heb ik maar naar geluisterd. Ik heb tijdens het rijden ook vaak niet meer last, alleen als ik zelf gespannen ga zitten.

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 20:29

Hai hai, Ik heb zelf enorme rugklachten. Rijden doe ik altijd. Het enige wat ik vaak niet doe is de hoeven uitkrabben, uitmesten en langdurig galoperen. Dat voel ik wel. Maar voor de rest stoppen als het zeer doet. Als je het niet probeert weet je het niet. Mijn therapeut zei dat het heel goed voor me was om te blijven rijden. Andere beweren dat je het niet moet doen. Maar ik ben nog altijd de 1ste en de laatste die beslist wat ik doe!
Laatst bijgewerkt door arnjojo op 08-09-08 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 20:30

Het ligt er echt aan. Reed ze al? Het is makkelijker als ze de bewegingen al goed kent, denk ik.....*edit* ze begint lees ik...

Ik heb zelf rugklachten en ben aan een hernia geopereerd. Er zit ook een lichte vergroeiing onderin. Ik heb vaak last van mijn rug, maar nooit tijdens het rijden. Als ik een dag niet rijd, heb ik weleens last. Ik vraag me nog altijd af of ik dan last heb van het rijden de dag ervoor, of omdat ik die dag(en) niet reed. Ik hou het maar op het laatste........

Het klinkt misschien drastisch, maar mijn broer is gehandicapt. Hij is vast gezet in zijn rug en kan niet makkelijk meer rijden of op een paard zitten. Is ook niet prettig meer voor hem. Op zijn dagbesteding is wel een aangepaste manege en kunnen mensen met een handicap rijden. Dat is met rustige paarden en gaat heel relaxed. Allerlei handicaps kunnen erecht, dus dat is echt geen gekke oplossing als je het in alle rust wil proberen met misschien enige aanpassing?

Op gewone manege's krijg je tegenwoordig vaak eerst les aan de longe. Vooral zit les. Dat zou ze kunnen proberen om te voelen. Met in gedachte dat het in het begin natuurlijk altijd spierpijn kan veroorzaken........

*edit2* Artsen oordelen snel over paardrijden. Als ze totaal geen ervaring hebben met paarden zijn ze snel negatief vind ik. Weten ze er wel wat van, denken ze al meer met je mee. Dus je kan dara niet teveel aan vasthouden, helaas.
Laatst bijgewerkt door superpony op 08-09-08 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 20:31

dank jullie allemaal voor jullie berichtjes.
ze wil gewoon graag info inwinnen omdat 2 mensen die het toch zouden moeten weten elkaar zo tegenspreken Knipoog

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 20:37

Dat zeg ik artsen zijn zo tegenstrijdig wat dat betreft.

Ik was toen ik zwanger was medisch. Mijn gyn had veel begrip en zij dat mijn kindje veilig zat en omdat ik al zo lang reed het kon blijven doen, zolang ik me er goed bij voelde. Ze raadde alleen aan, om geen onnodige risico's te nemen.

Ik heb in 2006 2 hele zware buikoperaties gehad. Na de eerste zat ik er al na 2 a 3 weken op. Na de 2e operatie vroeg ik of dat weer mogelijk was, maar begon de arts over 2 a 3 maanden........Nou, 3 weken dus en ging prima op zich.

Ik mest niet meer uit, want dat vins ik zonde van mijn lijf en rij liever in de plaats. Galop en een fijne draf zijn beide heel fijn. Alleen overgangen terug vallen nog wel tegen, maar mijn pony kan aardig stoppen ( western) dus dat is een klein puntje.....

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 20:41

Ligt er aan hoe ze zich voelt.. Ik heb chronische rugpijn, al 10 jaar.. En rijd ook elke dag meerde paarden.. Tuurlijk heb ik pijn, maar kies er zelf voor.. Werk me liever kapot in werk waar ik plezier in heb, dan tot me 65ste in een hokkie te zitten.. Kijken wat ze zelf aan kan

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 20:43

minikatje schreef:
dank jullie allemaal voor jullie berichtjes.
ze wil gewoon graag info inwinnen omdat 2 mensen die het toch zouden moeten weten elkaar zo tegenspreken Knipoog

Klopt. Maar dat komt omdat het zó moeilijk is om voor andere mensen te beslissen wat ze wel en niet mogen doen Knipoog Iemand iets verbieden wat diegene zo graag wil is bijzonder lastig. Daarom leg ik meestal de verantwoordelijkheid bij diegene zelf. Doe waar je je goed bij voelt Lachen Wij kunnen niet voelen wat jij voelt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 20:45

Maar misschien zou je rug stijver zijn als je niet reed.....

Het is een kwestie van proberen op een goeie manege en niet na 1x te beoordelen, tenzij het echt veel pijn doet.

En zoals genoemd, kan je altijd nog ergens aangepast rijden, op rustige paarden zonder dat dingen moeten, zoals in een gewone groepsles......

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 20:48

Joto schreef:
Ligt er aan hoe ze zich voelt.. Ik heb chronische rugpijn, al 10 jaar.. En rijd ook elke dag meerde paarden.. Tuurlijk heb ik pijn, maar kies er zelf voor.. Werk me liever kapot in werk waar ik plezier in heb, dan tot me 65ste in een hokkie te zitten.. Kijken wat ze zelf aan kan

daaom is het handig om ook ervaringen van andere mensen te horen Bloos
ikzelf heb een kronkel in mijn rug, maar rij ook al 9 jaar.

maar ze gaat nu kijken bij een manege of ze daar les kan krijgen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 20:54

mijn neef is met een `open ruggetje ` geboren en heeft jaren op paardrijden gezeten
op een gehandicapte manege en met een dikke soort kussen om op te zitten
de artsen hadden gezegd dat paardrijden erg goed was voor hem.

dit was wel ruim 30jr geleden toen hij rond de 10 jr was.

ik heb een lichte scheuerman afwijking en paardrijden is erg goed voor mijn rug ,doorzitten maakt mijn rug los.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 20:56

hangt er écht vanaf Haha!
ik heb zelf scoliose en nu en dan verkrampt er een spier in mijn rug,
als ik op een rustig paard rustig rijd voel ik dat mijn rug loskomt en goed aanvoelt, maar als ik wat bokken moet uitzitten ed dan heb ik er wel last van Lachen

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 23:27

Mijn vriend heeft beide dingen die de ts net opnoemde en zn zusje heeft alleen scoliose. Mn vriend rijd af en toe paard, zn zusje rijd sinds een half jaar wekelijks. Dokter raadde het af, fysio vond het alleen maar goed. Rug wordt er juist soepel van zegt ze.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 23:39

KylaLover schreef:
Mijn vriend heeft beide dingen die de ts net opnoemde en zn zusje heeft alleen scoliose. Mn vriend rijd af en toe paard, zn zusje rijd sinds een half jaar wekelijks. Dokter raadde het af, fysio vond het alleen maar goed. Rug wordt er juist soepel van zegt ze.

en hoe ervaren ze het zelf??

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:02

Ik heb ook scoliose en mij is vaak zat gezegt door artsen dat ik juist door moest gaan met paardrijden omdat je dan op je houding moet letten en je rug recht moet houden ed. Heb er af en toe wel last van voornamelijk met doorzitten en af en toe ook met het galloperen. Maar verder gaat het erg goed! Zo lang zij er geen last van heeft zou ik niet weten waarom ze niet zou mogen/kunnen rijden. Lachen

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:19

Ik heb al jaren last van rugklachten, door reuma, en rij al jaren regelmatig paard. Wél op makkelijk te rijden rustige paarden, galop en doorzitten is soms wel erg pijnlijk, en soms niet alle dagen of erg lang.

Het is wat de anderen ook al zeggen, niet voorbij je grenzen gaan qua pijn en het liefst een instructeur vinden die daar een beetje mee overweg kan. Ik zou je vriendin gewoon adviseren (maar ben natuurlijk geen arts) om het eens rustig te proberen, wie weet heeft ze er wel baat bij of vindt ze het gewoon heel leuk. Stoppen kan alijd nog weer...
Het is wel zo dat bij iets wat je erg leuk vindt je je ook weer geestelijk prettiger gaat voelen en dat werkt meestal toch ook door in je lijf (en anders heb je gewoon weer een leuk uurtje meegepakt en dat kan nooit kwaad).

En idd de één zegt ja en de ander nee...geen touw aan te trekken als het om artsen ed gaat. Mijn fysio raadde het in principe af maar zei daarbij dat als ik er zo'n plezier in had en er van ontspande het dan ergens ook wel weer wel goed was, dus die liet het aan mijzelf over om te bepalen wel of niet.

En dan moet ik er wel even bij kwijt, wel off topic, dat ik een schat van een paardje rij. Als ze merkt dat ik teveel pijn krijg stopt ze zelf al en weigert ze harder dan stap te gaan. 't Is zo'n schatje... Lovers

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 23:20

KylaLover schreef:

Ben ik inderdaad vergeten te zeggen. Sorry.
Beide hebben tijdens het rijden geen hinder ervan. Ze kunnen alleen als ze een periode hebben dat ze last van hun rug hebben alleen net iets minder actief meedoen met de lessen zeg maar. Mn vriend krijgt dan af en toe van mij een els en komt nog neit verder dan stap en draf. Maar zn zusje galoppeert er ook al op los. Alleen met meer last van dr rug als anders galloppeert ze wat minder of ze stapt tussendoor wat meer. Mn vriend rijdt dan gewoon wat korter.
Beide hebben ze wel het idee dat hun rug wat soepeler wordt en blijft.

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 12:45

.
Laatst bijgewerkt door Ilona__ op 23-04-23 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 20:16

Ilona__ schreef:
Ik heb al een aantal jaren rugklachten, grotendeels door een flink ongeluk met mn pony. Ik ben al een jaar lang 2 keer in de week bij de fysio, en inmiddels bijna een jaar voor allerlei onderzoeken kom ik regelmatig in het ziekenhuis. Omdat ik al veel langer pijn in mn gewrichten had, denkt de arts dat ik richting reumatische dingen ga. Paardrijden wás ik mee gestopt, ongeveer een halfjaar geleden. Eerst ging het een stuk beter met me. Daarna errrg slecht, ik miste het paardrijden, deed dus ook niet meer aan sport. Ik rijd nu sinds 3(!) weken weer, en heb ongeveer 5 keer op mn pony gezeten. Hij wordt ook nog door 2 andere meiden gereden, dus los is ie wel Knipoog

Gister kon ik voor het eerst weer zeggen dat ik lekker gereden had, alleen stappen.. Beetje schouderbinnenwaarts en travers, controle, ontspannen.. enz enz.

Ik ga nu proberen om het weer helemaal op te pakken.Lachen

Ik denk dat het een goed idee is voor je vriendin dat ze rustig aan begint, goed aangeeft wat dr grenzen zijn en stopt zodra het teveel wordt. Paardrijden kan heel goed zijn, maar ook funest! Als je zelf niet ontspannen bent verkrampen je spieren als het ware en kunnen de klacht alleen maar erger worden. Dus, mijn tip, ontspannen, ontspannen en nog meer ontspannen! Het is erg moeilijk, ik probeer het al een hele tijd en het gaat maar heel langzaamaan beter. Ik hoop dat je vriendin veel baat bij het paardrijden zal hebben.. Lachen Succes!

hee ilona, jij ook heel veel sterkte en plezier toegewenst.
het is niet niks wat je allemaal achter de rug hebt Vingers aflikken