Ik heb heel vaak keelontsteking gehad. Dit jaar in April, pas op 33 jarige leeftijd zijn mijn keelamandelen eruit gehaald. Ik had toen al weken last en lange ab kuur hielp niet eens. De KNO arts vond dat ik te lang had gewacht, maar omdat ik jaren ziek ben geweest en in 2006 2x geopereerd, kwam keel op zoveelste plaats. ( ook eind 2007 nog even hernina operatie ) Nu werd mij gezegd dat ik geen keelontsteking meer kon krijgen. Ik heb ook echt een hele tijd nergens last van gehad. Een hele tijd voor mijn doen dan.
Maar nu voel ik het al enige dagen rommelen en sinds vandaag zet het toch door........Aan de r.kant zet het ook weer door naar mijn oor en keel is ook wat rood. Niet zo dik natuurlijk, maar duidelijk gevoelig en pijnlijk. Dronk net koude 7-up en dat was zeeer gevoelig.
Wie heeft na zijn keelamandelen operatie nog wel keelontsteking of iig last en herkend dit? Het is wel wat anders dan eerst. En het zet nu ook wel door naar verhoudheid wat verder normaal is natuurlijk zo af en toe eens.
Ben dus gewoon echt benieuwd naar mensen hun ervaring na de keelamandeloperatie.
Ik heb ze eruit laten halen toen ik 17 was, met elke weersomslaghad ik keelontsteling. Is nu een heel stuk minder maar heb het toch nog zo'n 2 tot 3 keer per jaar waarvan het 1x echt heel erg doorzet, de andere keren kan ik het nog een beetje onder controle houden.
@corinec, alleen een paar keer na de operatie en daarna niet meer?
@areke, hoe onder controle houden?
Het is heel anders hoor, maar ik voel het wel. De kant die het ergste was altijd is nu ook het ergste en trekt daar ook weer door naar mijn oor. Ik heb door mijn ziekte bloedarmoede en slik dus nog wel ferro en vitamine c. Ik voelde het al een paar dagen aankomen, maar is nu duidelijk rood en erg gevoelig. Ik zal wel een beetje verkouden worden en dat is niet erg, maar het is echt heel anders.........Ik dacht dus ook dat er niks meer was waar ik keel problemen van zou krijgen, maar goed.......een die hard die keel..........
Ja, dat was het altijd en blijft het dus ook....Het is alleen raar. Waar je normaal een hele opgezwollen keel had, is het nu echt een randje dat zeer doet. En mijn hals voelt normaal. Die was ook altijd zo pijnlijk en opgezet....Zal wel wennen zijn even.....
Je keelamandelen kunnen (logischerwijs) niet meer ontsteken, maar het slijmvlies in je keel zelf natuurlijk nog wel. En in wezen geeft dat dezelfde klachten, alleen over het algemeen minder erg en heftig en is het sneller over. Verder ben je er over het algemeen minder (lang) ziek van, omdat je amandelen erg goed zijn in het vasthouden van de ontsteking. Op zich is er niks vreemds aan dus.
ik heb na het verwijderen (ook op latere leeftijd nadat ik ongeveer elke maand haast stikte omdat ik geen adem meer kon halen, zo ontstoken/opgezet raakten ze) ook nog wel last gehad, maar absoluut niet meer zo erg als toen ik ze nog had! dus meer een paar dagen een zere keel. nu eigenlijk al een hele poos helemaal geen last meer.
Ik had ook knotsen, zelfs als ze niet ontstoken waren. Er werd dus heel makkelijk gezegd dat ik nooit meer last zou krijgen. Ze bedoelden vast in verhouding natuurlijk. Dat dat randje dat er nog zit toch weer rood en pijnlijk is, snap ik wel als dat toch altijd mijn zwakke plek was of is. Ik heb geen goede weerstand door andere dingen, maar krijg wel extra's. Ik denk ok zeker dat het minder heftig wordt als ik gewend ben en korter zou zeker mooi zijn. Het is alleen even een heel ander en apart gevoel. En wat ik zeg, ook mijn hals is anders. Iedereen bedankt voor hun ervaring!
mijn zusje heeft na het verwijderen van dr amandelen ( 16 jr) nog elke maand een keelontsteking, net zo erg als toen, heel vreemd dus, ze baalt er ook flink van.. ab kuren helpen niet goed en zijn nog slechter voor dr weerstand. gaan binnenkort naar een homeopatische arts. Misschien heeft die iets wat helpt..
Ik heb nu wel minder vaak last en het is ook minder heftig. Ik voelde het opkomen en dacht daar gaan we weer, maar het blijft daarbij. Misschien wel logisch, want die knotsen kunnen niet meer je hele keel dicht maken. Toch denk je bij dit gevoel als eerste dat het de volgende dag weer zo is. Glukkig valt het erg mee.......tot nu.
Nu is het kind vrij vandaag en wel heel snotterig.......
bij mijn zusje raakt dr huig ontstoken. en zo raakt dr keel toch dicht omdat dat ding zo dik wordt.. ze wordt er dus ook heel benauwd door. echt heel sneu maarja als iemand een goed middeltje weet dan hoor ik het heel graag!!
mijn zus heeft ook veel last van keelontstekingen nadat ze haar amandelen er heeft laten uithalen. Dat is ook de reden waarom ik ze niet laat uithalen, ik denk dat het bij mij hetzelfde zou zijn....
sjuulie, ik had heel vaak keelontsteking en op het laatst hielp de ab niet. Ik koelde zelfs van buitenaf met een cold pack mijn hals. Die was ook zo pijnlijk. Ik zou vooral ijsjes eten. Dat van die huig herken ik wel...... Gek genoeg kreeg ik na de operatie ook een coldpack om mijn hals in het ziekenhuis, dus zo gek was mijn eigen idee thuis nog niet..........
marieke84, dat is lastig, maar als je echt vaak last hebt is het wel het proberen waard. de operatie zelf stelt niks voor. Het herstel is net zo rot als een rege keelontsteking en als het wel helpt, ben je enorm geholpen. Ik heb nu wel last, maar ben er minder ziek van, kan wel eten en het is echt minder heftig. Als ik het uitreken ben ik nu al minder vaak ziek geweest dan ervoor......Je kan altijd eens met de KNO praten en het bespreken. Ik had mogen weigeren.....
Ik wil je absoluut niet bang maken en ontmoedigen, maar mijn keel amandelen zijn 04 augustus 2008 verwijderd en vandaag hebben ze lymfeklierkanker bij me geconstateerd... Al die klachten omtrent mijn keel, waren klachten omtrent de kanker.
Goh, Plukje wat erg zeg. Dat ze niet eerder daarachter zijn gekomen dan.....Vandaag pas, jeetje.......Weet niet wat ik kan zeggen, is nog erg vers bij je, denk ik.......
Ik ben begin April dit jaar geopereerd en al die tijd geen last gehad. Heb wel jaren zware medicatie gehad voor andere ziekte en ben nu paar keer achter elkaar geopereerd, dus heb wel klachten. Helaas duurt het lang voor ze verder kijken en geven ze al dat soort dingen de schuld.