Ervaringen opbouwen paardrijden na gipsbeen?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rytm

Ervaringen opbouwen paardrijden na gipsbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 19:00

Volgende week mag mijn gips eraf. Haha!

Ik heb dan een maand gips om mijn linkerbeen gehad, van boven tot onder, wegens een fractuur in m'n knie.
Nu heb ik vorige week heel even mijn been gezien en die is dus half zo dik als eerst. Heel eng gezicht, zo zonder spieren.
Ik vraag me af of er mensen zijn die ook met hun been in het gips gezeten hebben en hoe ze dat hebben gedaan met het opbouwen van paardrijden?
In principe mag ik meteen weer rijden, moet nog wel in een brace maar krijg een speciale waarmee ik kan rijden.

Ik doe voor mijn werk ook paarden rijden dus maak me er een beetje druk over. Clown
Kan niet op die paarden gaan zitten en gewoon maar wat rondhobbelen, er moet wel gewerkt worden.

Dus iemand enig idee hoelang het duurt voordat je weer normaal kunt rijden?
Ik krijg fysiotherapie vanaf volgende week en ben trouwens nu al wel weer de hele dag aan het rondlopen en helpen op stal dus bewegen doe ik verder genoeg.

Mama_Suus

Re: Ervaringen opbouwen paardrijden na gipsbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 23:31

Bij mij heeft het een week of 6 geduurd nadat ik 6 weken alleen met mijn onderbeen in het gips heb gezeten voor ik weer normaal kon lopen, rijden ging wel iets sneller beter, maar gewoon omdat ik me over de spierpijn heenzette. Het is denk ik maar net hoe ver je wilt gaan.

Als je in een brace moet zou ik toch wel rustig aan doen!

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:08

bij meeft het ook ongeveer 3 weken gduurt voor ik weer normaal kon rijden. Lopen duurde iets langer, maar heb wel vreselijke spierpijn gehad dus ik wens je vast succes Haha!

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:12

ik moest na mijn 6 maanden in het gips te hebben liggen, mijn voet heel ver in de beugel steken zodat ik geen pijn had.
duurde wel zo'n 4 weken voor ik weer echt normaal kon rijden . (idd eng gezicht zonder spieren *LOL* )

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:14

Ik heb vanaf begin maart ook 4/5 weken in het gips gezeten. De opbouw bij mij liep daarna niet zo heel soepel omdat ik erg weinig beweging had in mijn knie en eerst weken bezig ben geweest dat weer redelijk normaal te krijgen voordat ik aan echt spierversterking kond gaan denken.
Mijn knie is nu nog steeds niet wat hij geweest is (ook een flinke tijd niet kunnen trainen door vakantie) dus het paardrijden ook nog niet. Viel (en valt) mij in ieder geval vies tegen om het weer op te bouwen, zie hier gelukkig ook al heel andere verhalen dus hoop voor jou dat het meevalt.

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 16:14

Ik heb 3 maanden van mn lies tot aan mn enkel in een spalk gezeten, ook wegens mijn knie.
Na die 3 maanden moest ik beginnen met oefeningen om mijn knie weer te buigen en te strekken, en dat valt behoorlijk tegen als al je spieren zijn weggevallen!
Voor mij heeft het alles bij elkaar na die 3 maanden spalk nog 3 maanden geduurd voor ik weer op paard kon, maar bij mij waren dan ook de collaterale banden van mijn knie doorgesneden en die hebben dus eerst moeten helen voor ik kon beginnen met het spierversterkende gedeelte.

In jou geval kan het zijn dat het korter duurt omdat je een spalk krijgt waarmee je kunt rijden, maar reken erop dat voordat je al je spierkracht in het been terug hebt en je zonder spalk weer normaal kunt rijden, dat je zeker een jaar verder bent en zelfs dan zul je waarschijnlijk niet alle kracht in het been terug hebben zoals dat voor je fractuur was.
Succes ermee! Lachen

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 18:25

Een JAAR? Scheve mond

Ik hoop het toch niet.. de dokter sprak van 2/3 maanden en dan moet het weer zoals vanouds zijn.
Een jaar kan echt niet, dan kan ik m'n werk wel vergeten.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 11:48

Ik denk dat je niet te snel te veel moet gaan doen. Als het je werk is al helemaal niet, dan zit je toch gewoon in de ziektewet? Forceer het nou niet direct, voor je het weet ben je verder van huis...
Ik heb mijn enkel 5 weken geleden gebroken, en de boel is er net weer af. Het is inderdaad verschrikkelijk stijf daarna. Na het gips zag mijn been er ook erg zielig uit.
Sterkte!

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 12:29

Ja ben op dit moment 100% arbeidsongeschikt maar mag wel gewoon de hele dag op stal rondhobbelen en helpen en doen en dat gaat super.

Naja, donderdag ga ik proberen even te rijden, ben benieuwd.