Zweten in bepaalde stof van t-shirt?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Saskia9

Zweten in bepaalde stof van t-shirt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 13:00

Ik merk dat je met t-shirts met een bepaalde stof sneller zweet, en zweet plekken krijgt dan andere stoffen.
Weet iemand hier wat voor stoffen je juist wel aan kan doen en welke juist niet?

ben benieuwd,want ik vind het een erg vervelend probleem!

Yessy

Re: Zweten in bepaalde stof van t-shirt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 13:07

Vooral die synthetische stoffen, ik geloof dat katoenen kleding ervoor zorgt dat je het minst zweet, ofwel zweet goed doorlaat zodat je geen stank of natte plekken krijgt.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 13:39

En Viscose of iets?
Ik weet niet precies wat ze bedoelen met synthetische stoffen haha!

Dus katoen is ook goed?
Ik dacht juist dat die stof heel zwaar en dicht was,zodat je alleen maar meerdere plekken krijgt!

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 13:40

Synthetische stoffen zweten idd het snelst of is het `t snelst op zichtbaar.
En katoen ademt goed maar moet je ook weer niet te dik katoen nemen want dat ademt ook weer niet al te geweldig...

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 13:41

Viscose, polyester etc etc dat zijn synthetische stoffen...

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 13:42

even gegoogled...

Citaat:
Synthetische stoffen zijn aanzienlijk makkelijker te onderhouden dan natuurlijke stoffen. Vandaar dat heel wat kledingstukken uit synthetisch materiaal bestaan. De meest voorkomende vezels zijn acryl, nylon, polyamide, polyester en viscose.

Citaat:
De laatste tien jaar zijn er een aantal nieuwe garens ontwikkeld met eigenschappen die de consument helaas nog niet goed kent en die snel afgedaan worden als synthetisch, dus niet prettig, zweterig en plakkerig, statisch. Sowieso worden polyester en polyamide vaak over één kam geschoren, terwijl polyamide niet statisch is en veel minder zweterig dan polyester.
Bij de nieuwe garens die eigenlijk ontwikkeld zijn voor topsport, was het doel, de draag- en onderhoudseigenschappen van stoffen te optimaliseren. Dit is bij deze garens uitstekend gelukt zoals bij micro-polyesters en vooral bij micro-polyamide. Deze stoffen plakken niet meer, zijn niet meer statisch, nemen geen vocht op maar transporteren, door de structuur van het garen, transpiratievocht naar buiten waar het verdampt. Deze stoffen voelen zowel 's zomers als 's winters zeer aangenaam aan en zijn heel gemakkelijk in onderhoud, zoals: Tactel, micro-continupolyamide, Meryll, micro-stapelpolyamide.
Ook in viscose zijn nieuwe garens ontwikkeld die sterker zijn, makkelijker in onderhoud, minder kreuken beter wasbaar en milieuvriendelijk zijn, zoals: Lyocell, Tencel: stapelviscose, zeer milieuvriendelijk productieproces (merknaam); polynosic, stapelviscose (ongeveer als Tencel maar van andere fabrikanten); cupro, continuviscose met de eigenschappen van zijde (viscose met een speciale koper finish). Bamboo en mais: De stengels worden gebruikt voor het vervaardigen van viscose vezels in plaats van hout.
Laatst bijgewerkt door Jokonootje op 02-09-08 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 13:43

Ik heb ook een paar t-shirtjes en blousjes van syntetische stoffen waar ik sneller in zweet dan in anderen. Heel vervelend want het gaat ook nog eens heel erg stinken vind ik persoonlijk, anderen ruiken het schijnbaar niet. Maar ja ik zit nu eenmaal met mijn neus dichter bij m'n oksels Knipoog
Katoen is idd de beste stof.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:42

Ik heb daar ook last van. Katoen is idd het best tegen zweet Ja Anders een katoenen shirtje/hempje onder je syntetische kleding dragen, dat wil ook nog wel es helpen. Lachen

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:44

Even kijken op het etiketje in de kleding dus Knipoog

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 16:41

Jolanda_ schreef:
Viscose, polyester etc etc dat zijn synthetische stoffen...

Daar ga je inderdaad sneller van zweten.

Ielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 16:48

Maar het is niet altijd waar dat je in synthetische stof altijd sneller gaat zweten.
Met hardlopen zweet ik veel sneller in een katoenen t-shirtje dan in een ademend shirt van adidas van polyester. (climacool ofzo noemen ze het).

Bovendien (en dat vind ik nog wel belangrijker). blijft het katoenen shirt heel lang nat... niet fijn als je flink gezweten hebt .
Dat shirt wat ik heb van adidas droogt heel snel op.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 16:50

Maar die zijn dan ook speciaal voor dat doeleinde gemaakt, trek maar eens een normaal viscose t-shirt aan en je drijft er uit.

Ielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 16:52

dat klopt, maar het is dus niet per definitie waar dat katoen beter is... dat is niet altíjd zo.

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 20:23

[LZP] --> [MW]