Extreem gevoelig? Hoe overleef je alle drukte

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Extreem gevoelig? Hoe overleef je alle drukte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 11:19

Eigenlijk ben ik al wel m'n hele leven heel gevoelig voor allerlei dingen en veranderingen.

Nu begin ik met een nieuwe studie. Eerst een halfuur in de trein, daarna bijna een halfuur in een stampvolle stadsbus. En dan kom je aan op een school, waar het natuurlijk ook hartstikke druk is.

Klinkt eigenlijk heel normaal. Alleen, ik kan er niet tegen. Wanneer ik in een omgeving komt met veel mensen en srukte, word ik gewoon letterlijk doodziek. Sigaar

In de zomer had ik weer een betaalde baan in het dierenasiel, lekker bezig met dieren, etc. etc.
Heb opvallend weinig last gehad van dit alles de laatste tijd.

Vorige week ben ik voor het eerst weer met de trein geweest. Een uurtje van mijn woonplaats vandaan. Toen ik 's avonds weer thuis kwam kon ik gewoon niks meer. Knallende hoofdpijn (ik heb migraine en spanningshoofdpijn), enorm last van maag en darmen, kotsmisselijk, niet meer kunnen praten, etc. Het enige wat ik op dat moment nog kon was laveloos op bed liggen en overgeven.

Gister had ik introductie op mijn school. En je raadt het al, weer hetzelfde verhaal. Met moeite ben ik nog op de fiets thuis gekomen om daar vervolgens gewoon doodziek op bed neer te ploffen.

Al die drukte, al die mensen, ik vind dat verschrikkelijk. Ik hoor en voel alles van die mensen nog ik weet niet hoelang in mijn hoofd en mijn hele lichaam.

Ik ben bang dat dit mijn studie gaat verpesten. Want hoe kan ik nou studeren als ik, wanneer ik thuis kom, alleen maar voor dood op bed kan liggen.

Op kamers vind ik dus geen oplossing. Ik moet er niet aan dénken om in een stad te wonen. Misselijk Heb sowieso een hekel aan van die typische 'studenten' en studentendingen, uitgaan, discotheken, yak (en gelukkig heb ik ook vriendinnen die dat begrijpen, die gewoon net als mij zijn zegmaar). Ga liever de natuur in, of een buitenrit maken, dieren verzorgen en fotograferen enz. Waar ik woon is het rustig, en is overal omheen natuur, heerlijk. Daar kom ik gewoon helemaal tot rust. Bovendien heb ik hier m'n dieren en het paard die ik rijd, en die waarschijnlijk verkocht wordt als ik niet meer kom.

Dus.. Mij rest de vraag, hoe kun je in *pieep* naam zoiets normaal overleven? Ik ben zo bang dat het ten koste gaat van mijn nieuwe studie (waar ik eerst ontzettend tegenopzag aangezien ik ook niet tegen veranderingen kan, maar nu, nu ik de mensen daar ontmoet heb en alles, en de gang van zaken wat beter ken, eigenlijk best wel veel zin in heb). Lachen
Ik kan me er niet voor aflsuiten, zou dit wel erg graag willen of willen leren. Maar heb geen idee hoe en of dat uberhaupt mogelijk is.

Op mijn vorige opleiding had ik hier ook wel last van, alleen was ik 1 dag in de week vrij, en een andere dag was ik werkzaam met dieren en kon ik gewoon m'n eigen gang gaan zonder stress en drukte. Ook was het een (welliswaar versnelde) MBO opleiding dus ik hoefde er sowieso niet veel voor te doen, 1x overlezen was al een 8. Knipoog

Meer mensen die hier ervaring mee hebben? Lachen

(Btw ik heb het meestal ook als ik gewinkeld heb in een winkelcentrum, naar een pretpark geweest ben, uit eten ben geweest in een restaurant met veel drukte en geluiden, en meer van dat soort dingen).
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-09-08 11:26, in het totaal 2 keer bewerkt

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Extreem gevoelig? Hoe overleef je alle drukte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 11:21

ik denk dat je een keuze in alles moet maken. Je zegt dat je niet op kamers kan omdat dat in de binnenstad zit. Ik weet niet waar je woont, maar in mijn woonplaats zijn er ook kamers bij particulieren waarbij je niet in de stad zit. Ook appartementen in kleine steden enz.
Het kan helpen om er met iemand over te hebben die je kan begeleiden met je gevoeligheid. Dat je je wat meer van de ander gaat afsluiten, meer bij jezelf blijft en daardoor je energie beter kan gebruiken.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 11:34

Lastig, maarrr niet het einde van de wereld.

Hoe jij het op kamers gaan beschrijft zo denk ik er ook over. Ik zit in een kleiner dorp aan de rand van de grote stad. Als ik het huis uit stap sta ik zo in het bos. Maar ben ook zo in het centrum. Woon in een rustig huis en kan lekker mn gang gaan. Zulke kamers zijn niet zo moeilijk tevinden en gelukkig zijn niet alle studentenhuizen een bende met 24/7 feest Knipoog
Maar kan ook heel goed begrijpen dat je lekker thuis blijft. Vooral vanwege de beestjes.

Dan die drukte. Het is het begin van het jaar, dus altijd druk. Iedereen is zenuwachtig, spannend enz. Iedereen komt nog op tijd dus is het inderdaad drukker. In de loop van het jaar wordt het in de bus, trein en op je school veel rustiger hoor.

Mijn advies voor die drukte is om je er vanaf te sluiten. Je kan aan iets anders gaan denken, hele verhalen verzinnen in je hoofd, huiswerk gaan maken enz. Maar wat ook wel goed wil helpen is een aantal simpele yoga oefeningentjes te doen. Hierdoor leer je je bewust te ontspannen, je ademhaling te regelen en je wat af te sluiten. Daarvoor zijn wel simpele oefeningen te vinden op het internet en hoef je dus niet perse iedere week les te volgen.

Deze eerste dagen is het even doorbijten, maar aan die drukte wen je snel genoeg.

Succes en geef niet op Knipoog

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 18:43

In principe ben ik net als jij heel gevoelig voor drukte; krijg ook hoofdpijn, wordt zenuwachtig en sta constant op scherp. Ik was in het begin van mijn studie dan ook helemaal gesloopt. Ben op mijn introductie de tweede dag naar huis gegaan (gevlucht) en heb een hele avond zitten janken thuis omdat ik het zo vréselijk vond. Scheve mond
Woon ook buiten een klein dorp, lekker in de buitenlucht en alle vrijheid buiten. wil ook absoluut niet in een stad wonen, en zeker niet op kamers..

Maar ik heb ook mijn weg gevonden. In de trein neem ik een boek mee, zodat ik me helemaal kan afsluiten. Ik kom wel eens in een stampvolle metro terecht, maar ook voor dan heb ik geleerd me gewoon rustig te houden en aan heel andere dingen te denken.

Het klinkt alsof je heftiger reageert dan ik, maar het lukt je vast!

Succes ermee!

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 18:46

Doe je al aan meditatie? Gewoon even lekker tot rust komen en niet te veel dingen tegelijk doen, want ik herken je verhaal. Veel slapen en uitrusten en alleen een opleiding kiezen waarvan je zeker weet dat je het leuk vind, anders raak je hele makkelijk gesloopt als HSP.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 18:51

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 22:13

Bedankt voor de tips ik ga zeker wat dingen proberen....
Moet ma en di van 9 tot 5 dus ben benieuwd..... Zie er erg tegenop, veel te veel stress en ben bang dat ik het uberhaupt gewoon helemaal niet kan. Ik kan alleen maar janken, de hele dagen. Dit gaat leuk worden. Huilen

sharief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 10:17

Er bestaat een forum over HSP (hoogsensitief) even googlen, misschien vind je daar nog tips.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:53

Vervelend. Ik heb er bij vlagen ook last van toch is het een beetje als paarden en op concours gaan gewennig helpt wel daarnaast zou ik serieus eens overwegen via de HA een paar keer naar een psych te gaan daar krijg je goede tips en oefeningen om er beter in te worden. Dan leer je aan te voelen wanneer je teveel stress hebt en met je ademhaling of andere dingen toch even voor jezelf weer rust te vinden.

succes (anders is misschien de open universiteit een optie ? )

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:06

Wat een vervelend probleem, zeker als je er zo ontzettend ziek van wordt!
Ikzelf ken het wel een beetje, maar ni mindere maten. Ik wordt er niet ziek van, al moet ik altijd mijzelf bij elkaar houden om niet in een paniekaanval terecht te komen als ik plotseling (of lang) in een te grootte drukte zit, zeker als je niet veel ruimte hebt. Ik probeer zelf altijd de ruimte op te zoeken en voor ik een drukte in ga eventejs mijzelf bedaren en laten aclaumatiseren voor ik het diepe in stap. Dat gaat wel, maar die momenten moet ik echt gebruiken anders gaat het fout.

Zelf ehb ik verder niet echt veel tips, al kan ik mij wel vinden in eventuele meditatie oefeningen en de andere tips hierboven. Wat betreft het niet op kamers willen kan ik mij ook geheel in vinden (hihi, herkenbaar dat je niet de echte studenten dingen wilt meedoen), dat komt later nog wel, eerst even rustig aan deze verandering wennen. Iig zo denk ik er altijd over. Niet teveel van jezelf vragen en teveel gaan veranderen als je er niet mee kan omgaan.

Wat betreft het openbaar vervoer is het misschien een idee om een speciaal abbonoment te nemen zodat je eerste klas kunt gaan reizen? Dat scheelt iig al iets qua treinreizen in de spitsuren. Daar heb je veel meer ruimte en lucht, en veel minder mensen. Sta je iig niet als koeien op elkaar als het echt te druk is.

Eventueel kun je naar je huisarts gaan, wie weet is er een homeopatishe ondersteuning die je kan proberen om je geest wat rustig te houden in druktes?

Hopelijk heb je wat aan alle tips, zodat je je wat kan afsluiten van alles Ach gut

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 16:00

Wuis,

ik heb dit ook, moet hele dagen bijkomen van drukke mensen dagen. Ik heb een boek over Hooggevoeligheid gekocht, en dit heeft me echt geholpen. Je vindt het op de site die al eerder genoemd werd.

Veel succes hiermee!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:49

Jeetje wat een lastig probleem en wat naar dat je zo ziek ervan wordt...
Ik herken je probleem een beetje, al was het bij mij iets ander, wellicht heb ik een
tip waar jij ook iets aan hebt.

Ikzelf ben een tijdje ook bang geweest voor grote mensenmassas en drukt, ik kreeg
het letterlijk stikbenauwd en naar de markt/stad gaan werd steeds minder leuk voor mij.
Wat bij mij ontzettend hielp en bijna alle klachten wegnam was samen met iemand gaan die ik goed
kende, dat was dan mijn rustpunt en mijn afleiding.

Wie weet helpt het voor jou ook om met iemand samen te reizen of samen te blijven op school?
Probeer een beetje aan de praat te raken/blijven, wie weet geeft dit je wat afleiding Lachen

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 19:02

het kan zijn dat je gewoon geen stadsmens bent. Prima, dan kan je in een dorpje in de buurt van de stad gaan wonen en dan heb je in ieder geval minder reistijd. Die kamers zijn ook vaak wat minder populair en goedkoper.

Maar je merkt al dat je je beter voelt over je studie nu je wat mensen kent en je weet hoe het toegaat. Je voelt je gewoon wat zekerder nu en dan gaat het wel.
Ik had hetzelfde en bleek een angststoornis te hebben. Dat kan komen doordat je diep van binnen onzeker bent en je kwetsbaar voelt en dan voel je je natuurlijk extra onveilig als het druk is om je heen. Daar is met therapie bij een goede psycholoog wat aan te doen en dat zal je ook helpen in de rest van je leven. Op een dag zal je toch ook moeten gaan werken en het is niet altijd mogelijk om drukkere plekken te vermijden.

Dus leg je er niet bij neer dat je een bepaalde persoonlijkheid zou hebben en dus "niet normaal" bent. Dan beperk je jezelf terwijl het niet nodig is. Waarschijnlijk is er gewoon wat aan te doen. Even naar de huisarts en je door laten verwijzen naar een therapeut. Denk er niet te licht over want het belemmerd je gewoon in je functioneren. Dat is ernstig genoeg om mee naar de huisarts te gaan. Lukt het na therapie nog niet dan kan je altijd nog op een hutje op de hei gaan wonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 22:05

Komende twee dagen moet ik van 9 tot 5 op school zijn, ik hoop dus dat het goed gaat en dat ik ook een keer als een normaal mens kan zijn, en 's avonds ook nog gewoon kan functioneren.

Ik denk alleen maar aan dingen als zal de bus wel op tijd komen? Wat als ik te laat ben? Straks kom ik te laat die collegezaal binnen morgen. Ik sta vast voor gek. Iedereen zal me uitlachen.
Zullen ze me niet vreemd vinden? Bij wie zit ik in de klas en in een projectgroep? Zal ik diegenen die ik vorige week gezien heb wel kunnen vinden morgen?
Wat als ik alleen bij van die typische 'studentjes' in kom? Wat houden de komende twee dagen in? Straks moet ik iets doen wat ik niet kan/ durf en sta ik voor gek.
Straks barst ik in janken uit? Ik ben vast te dom voor deze studie. Wat zal mijn omgeving wel niet denken als ik geen goede resultaten behaal? Waarom kan ik niet gewoon zijn zoals mijn zus, goede cijfers, veel vrienden, slank etc. etc?

Nouja, ongeveer gedachten die zich de hele dagen en nachten afwisselen in mijn hoofd.

Een hele tijd geleden ben ik voor het laatst naar de HA geweest voor mijn spanningshoofdpijn en deze raadde me toen idd ook aan om gewoon eens met iemand te praten.
Maar onder het motto 'ik ben niet gestoord' heb ik dit afgewezen. Zolangzamerhand vraag ik me echter meer en meer af of dat wel waar is.
Ik word gek van mezelf, mijn gedachtes, mijn lichaam die niet meewerkt zoals ik het wil. Hierdoor erger ik me meer en meer aan mezelf en kom uiteindelijk alleen maar weer in dezelfde cirkel terecht. Dieren zijn mijn leven, en ik had nooit verwacht het te zeggen, maar zelfs mijn dieren zijn me de afgelopen tijd teveel. Ik ga zelfs niet naar stal omdat ik het 'te druk' heb. Maar uiteindelijk doe ik hier niks, alleen stressen. Had ik net zo goed wél kunnen gaan. Om me vervolgens dáár weer schuldig over te voelen.
Ik wil GEWOON normaal zijn. Niet door met iemand te praten. Wat moet diegene wel van me denken? Wat moet mijn omgeving wel niet denken. Dat ik gek ben?
Het enige wat ik wil is normaal zijn, en niet overal ziek van worden. Ik heb het gewoon helemaal gehad overal mee.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 22:13

ik heb het ook, ook met drukke plekken.. bussen enz, markten ofzo.. koninginnemarkt op de nr 1.
alleen heb ik het dan door Asperger, geluid komt veel harder aan altijd..
dingen die een ander niet eens hoort, hoor ik wel.
zeg ik er wat van dan staan ze mij aan te kijken ''wat zeur je nou weer?'' Clown
en drukte krijg ik knallende koppijn van, dat gaat niet over met een aspirientje, spanningshoofdpijn... (elke stoel die verschuift, ritsen etc is dan heel erg doordringend al is het achter in de klas.

wat je kan proberen is om medicijnen te krijgen hiervoor, ik slik hiervoor een halve oxazepam.
dat zorgt ervoor dat die prikkels allemaal afgezwakt worden, je hoort ze nog wel..
maar het komt voor je gevoel vééél minder aan, en de hoofdpijn is daarvan ook weg.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 22:14

Goh... jij verwoord ongeveer precies hoe ik mij de afgelopen maand ook voel..... Als er nu eens een medicijn bestond die alle mogelijke 'stemmetjes' in je hoofd kon uitzetten, want ik kan je helemaal begrijpen wat betreft het gek worden van jezelf en die miljoenen gedachten (ik noem het poppetjes, heb er een stuk of 50 Knipoog) stop kan zetten... niet altijd dat 'ja maar', 'wat als' bladieblaat.

Tja, wat doe je er aan. Met iemand praten is helemaal geen gek idee hoor Maaike! Een vriend van mij, die altijd overhoop ligt met zichzelf, riep ook altijd; ik wil niet, ben toch niet gek?! Maar het heeft niets met gek of gestoord te maken. Het is alleen maar een hulpmiddel om jezelf wat meer te gaan begrijpen of wat rust te geven door over alles te praten. HIj is pas geleden begonnen met 'therapie' (vind dat wel een zwaar woord, terwijl het helemala niet zo zwaar is) en dat bevalt wel.

Zelf denk ik er ook al jaren over, maar de stap zetten is ook weer zo zo. Ik vind mijn problemen weer teniet doen tegen problemen avn anderen, en dan ga ik weer denken dat ze het onzinnig vinden en ik weer stom overkom. Weer die stemmetjes Rolleyes

Hebben jullie via de studie niet een 'hulp-afdeling' , weet ff niet hoe het heet. Waar je naar toe kan met je problemen, kan praten, en die je kunnen helpen en eventueel door verwijzen? Wij hebben een soort van 'studie-spycholoog' waar je heen kan, op de basisschool had je ook een speciaal vertrouwenspersoon waar je met je problemen heen kon. Misschien is dat iets om te doen? Is niet zo zwaar klinkend als een psycholoog of therapie, maar kan je misschien wel een steuntje in de rug geven.

Heel veel succes en sterkte de komende twee dagen, hopelijk verloopt het een beetje rustig. Probeer jezelf niet te gek te maken door die stemmetjes en gedachten in je hoofd (makkelijker gezegt dan gedaan). Iedereen is nieuwe op de studie, alles is nieuw, iedereen moet dingen leren, en als het even wat minder gaat is dat echt niet gek of raar hoor! Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 22:14

Ik heb deze ervaring dus ook, het zal een heel zwaar jaar voor je worden. Vroeg naar bed en veel de stilte opzoeken als je thuis bent.

Succes!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 22:20

Kijk eens op hersenstorm.com. Dit is een website over adhd en aanverwant, ook hsp wordt genoemd. (De website is nogal chaotisch en een beetje 'typisch', maar laat je er niet door afschrikken) Niet dat ik direct denk dat je adhd hebt hoor!! - maar er staat wel een hoop over gevoeldigheid te lezen.
(Adhd en aanverwant heb je in veel verschillende soorten, en vaak zijn adhd'ers erg gevoelig. Gevoelige mensen hebben niet per sé adhd, maar je kunt er wel over lezen. Knipoog)

Ik heb zelf ook erg gevoelig voor dergelijke prikkels maar kan er steeds beter mee omgaan. Lachen

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 23:43

Ik zou nooit een diagnose geven op internet maar wat je beschrijft is precies wat ik had en lijkt toch wel heel erg op een angststoornis of overspannenheid of iets dergelijks. En daar is met wat gesprekken met een psycholoog van af te komen.

Bij mij heeft dat in ieder geval erg geholpen en ik heb nooit medicijnen hoeven gebruiken. En dan was het bij mij nog veel verder uit de hand gelopen dan wat jij beschrijft omdat ik heel lang wachtte met naar de huisarts gaan.

Wat het ook is, in ieder geval klinkt het ernstig genoeg om weer naar de huisarts te gaan. Zo is het toch ook geen leven?

Je zal vast van alles herkennen op inernet in ADHD, HSP, depressie etc etc maar dat helpt je nu niet zoveel behalve dat je gaat denken dat je dat misschien hebt terwijl dat absoluut niet zo hoeft te zijn. Gewoon naar de huisarts en voor jezelf een streep trekken dat het zo niet langer kan.

Sterkte!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 00:01

Tancreda:
ja het zet echt alles uit in je hoofd.
jeutje, 1 keer gehad toen had ik het ingenomen, wachten wachten en binnen een minuut hoorde ik het in mijn koppie afzwakken.. wat een rust..
nu is het minder, het effect wat ik wil, doordat ik er iets meer aan gewend ben.
ik kon ook gelijk niks meer namelijk... ik werd er wel erg rustig van. Clown
HA beweert dat een halve niks doet in die hoeveelheid, de riagg zegt van wel.
de HA gaf het ook niet, ik kreeg regelmatig een halfje van mijn vaders doosje en dat werkt.
het komt gewoon niet meer zo bewust aan, ik reageer gewoon alleen het valt meer naar de achtergrond.

ik slik het alleen als het nodig is, en de riagg vond het prima als we maar wel goed in de gaten hielden dat ik er niet teveel van ging gebruiken omdat het best verslavend kán zijn.
het kan zomaar zijn dat ik het een maand niet nodig heb, en dan met veel stress enzo inneens zomaar 3 keer een halfje in een week heel verschillend.
vandaag een halfje genomen na meer dan een maand niks.

bij mij gebeurt het ook onbewust, ik heb niet bewust in de gaten dat ik me druk maak ergens over..
best lastig het valt niet uit te zetten.

in het geval van ts zou ik echt hulp zoeken iig..

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 10:44

Hulp zoeken idd. En niet omdat je 'gestoord' zou zijn, maar omdat je op deze manier niet lekker functioneert in het dagelijks leven. Zou het niet veel fijner zijn als je daar wél een weg in zou kunnen vinden? Natuurlijk kun je geen knop omzetten, maar er zijn wel mensen die je kunnen helpen om te gaan met de dingen die jou in extreme mate bezighouden en beïnvloeden.

Kan me voorstellen dat de stap daar naartoe enorm is, maar in feite heb je maar twee keuzes: of je ogen ervoor sluiten en blijven 'lijden' of een stap zetten naar een fijner leven. Heel veel succes, het zal niet makkelijk zijn, maar als je de juiste persoon treft levert het je uiteindelijk wel een boel op! Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 13:16

Ik heb het ook. ik wordt er doodziek van als ik in de trein zit. ben gelijk voor de hele dag gesloopt duizelig, raar in me hoofd enzenz. en dan op school ook allemaal drukte en geluiden en indrukken. mede door dit en nog wat andere problemen heb ik mijn school niet afgemaakt. heb er medicijnen voor gehad, ik ben zelfs opgenomen geweest. maar tot nu toe heeft mij nog niks geholpen. Ik hoop dat jij iets gaat vinden waardoor je wel de dingen kunt blijven doen die je wilt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:07

ik zie hier vaak passeren over geluiden die harder aankomen
er bestaan van die aangepaste oordopjes (zijn doorzichtig) is dat geen idee om te gebruiken?
zo worden de geluiden iets meer afgezwakt?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:47

Heb je de afgelopen dagen nog een beetje kunnen doorkomen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 22:21

Om eerlijk te zijn, nee. En ik vraag me af hoelang ik dit zo ga volhouden. Een goede vriendin van mij die in soortgelijke situaties heeft gezeten raadde me ook aan om toch eens met iemand te praten. Maar die stap vind ik gewoon enorm groot. Al besef ik dat het zo gewoon niet langer kan. Ik ga helemaal kapot zo.