ik wil van die eeuwige rugpijn af...help!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

ik wil van die eeuwige rugpijn af...help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 17:57

na 3 hernia'a blijf ik rugpijn houden.

Alleen als ik s'ochtend wakker wordt heb ik geen last, zodra ik mijn bed uitkom begint het.
Spieren slaan in de blokkeer stand en komen niet meer los. Ik slik 4 paracetamollen per dag al bijna 2 jaar lang en dan is het nog enig zins uit te houden tot soms een paar dagen pijnvrij.
Nu ik weer aan het werk ben verergerd de boel weer. Maar ik heb nu eindelijk een leuke baan en wil het niet zomaar opgeven.

Ik volg nu 3 maanden fysiofitness en ga sinds 3 weken weer naar de gewone sportschool voor cardio training.
Maar ik heb het gevoel dat die fysiofitness niet echt werkt , ik bedoel het werkt wel alles wordt ook sterker maar die rug verbetert maar weinig tot niks.
Ik heb het gevoel dat mijn lichaam niet correct opelkaar zit, mijn linker schouder hangt weer en als ik in de auto zit zit ik altijd op rechts. En er is altijd die spanning in de rug zonder dat ik er altijd pijn aan heb of dat de hernia even opspeelt.
Als ik mijn klachten uitleg krijg ik altijd te horen dat ik de boel sterker moet maken maar daar blijft het dan bij.
4 jaar geleden had ik hetzelfde + een hernia. De artsen stonden voor een raadsel omdat die kleine hernia nooit zoveel pijn kon geven. Maar achteraf gezien waren mijn spieren zo geblokkeerd dat ze niet meer loskwamen. Pas na een mri onder narcose herstelde het zich...en zelfs beter als voor de hernia.

Jammergenoeg moest ik mijn oude werk oppakken die alle ellende veroorzaakt heeft en zo heb ik nog 2x een hernia gehad.Nu mag ik mijn oude werk gelukkig niet meer doen en heb ik een andere leuke baan gevonden, maar dat is ook veel staan. Maar ik vind het leuk en wil het niet zomaar opgeven.

Nog elke dag voer ik een soort van strijd met mijn lichaam en moet ik me elke week weer over die enorme drempel zetten om naar de fysio te gaan. Ik ben er vaak sjaggie van en nou niet bepaald gezellig voor mijn omgeving.
tevens begin ik er serieus over te denken of ik de verzorging van mijn 2 paarden nog wel aankan en ook wil want het ooit weer kunnen rijden heb ik opgegeven, niet dat ik er vrede mee heb integendeel het valt me enorm zwaar. Paardrijden was mijn alles en vooral mijn uitlaatklep, die is nu weg.

Omdat ik een hele slechte ervaring heb met een manueel therapeut dult ik geen ruk en pluk meer aan mijn lichaam.
Maar is er iets op deze wereld bol wat ik nog kan proberen om van die eeuwige pijn en spanning af te komen?
dat ik misschien weer een beetje hoop krijg dat mijn lijf weer een stukje wordt? En dat ik misschien ooit nog eens een bosritje kan maken voor mijn paard dood gaat.
Is er niet een speciale spierendokter ofzo?
De huisarts kan me al niet meer helpen omdat ie me al tig x doorgestuurd heeft naar de neuroloog en zolang ik nog normaal loop en geen uitvals verschijnselen heb kan die ook niks.

Ik hoef geen berichten dat het wellicht tussen mijn oren zit want dat is niet zo, als ik geen pijn heb en me vrij kan bewegen ben ik direct een stuk vrolijker.
Ook antwoorden van je moet het maar accepteren dult ik ook niet, ik ben 32 en kan dit gewoon niet accepteren!

Maaaike

Re: ik wil van die eeuwige rugpijn af...help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 18:02

Heb je cesar of mensendieck therapie al eens geprobeerd? Werkte bij mij erg goed Lachen

Sterkte in ieder geval!

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 18:03

Heb je iedere keer dezelfde neuroloog gehad? Anders misschien eens voor een second opinion kijken. Desnoods in het buitenland.
Je bent veel te jong om dagelijks pijn te hebben.
Je schrijft dat je pas last krijg zodra je uit bed komt. Kan het zijn dat je spieren dan "te koud" worden? Dit kan misschien verholpen worden door er meteen een hotpack op te leggen zodra je wakker wordt. Desnoods een magnetron naast je bed zetten om dat ding op te warmen zodat je niet eerst je warme bed hoeft te verlaten.
In ieder geval wens ik je veel succes.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 18:07

Ben je al een keer bij een orthopeed geweest?

Bij mij geeft het SI gewricht veel pijn (helemaal als de spieren eraan "trekken").

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 18:11

een giropractor, of een andere naam een bottenkraker, geeeen manueel therapeut, dat is heel wat anders. ik ga ongeveer 2 x per jaar heen, en ik ben vrijwel vrij van pijn. heb 10 jr met pijn rondgelopen, ben er nu zo goed als vrij van. hij ziet waar de knelpunten zitten en hij kraakt door een eenvoudige beweging je rug. hij drukt en manupuleert niet!! het was voor mij de oplossing.

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 18:16

Mijn moeder leeft ook al jaren met continue pijn in haar rug.
Ze loopt er nu voor op het ziekenhuis, bleek dat er allemaal bloedvaatjes zijn ontstaan in haar rug die de zenuwen afknellen.

Zou het bij jou niet iets in die richting kunnen zijn, met afgeknelde zenuwen e.d.?

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 18:38

Heeft de dokter gezegd dat je niet meer mag rijden? Ik ben 21, heb jaren continu last gehad van mijn rug. Ook 's nachts, werd vaak wakker van de pijn. Geen oorzaak te vinden, maar niets meer mogen
Fysiofitness heb ik ook gehad, maar hielp geen steek of iig niet genoeg om ervan te komen.. Gyropractor, manueel, alles heb ik geprobeerd.
Paarden zijn ook mijn leven, en ik heb de stoute schoen aangetrokken en ben weer gaan rijden.. Nu rijd ik 3 paarden op een dag, fanatiek dressuurtraining. Met de juiste houding en spierspanning merkte ik dat mijn rug beter gaat. Ik heb nu nauwelijks meer last, behalve als ik over mijn grens heen ga of te hard getraind heb en dus spierpijn heb.

Vergeet niet dat als rijden je leven en je uitlaadklep is, dat je juist dan je spanning kwijt kan..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 20:27

Paardrijden gaat gewoon niet meer, zodra ik erop stap verkrampen die spieren helemaal, ga ik scheef zitten en wordt het steeds erger .
Ook kan ik in draf die schokken gewoon niet meer hebben en laten we het maar niet over de galop hebben.
Een kort ritje zonder zadel gaat nog net maar dan moet ik als ik thuis kom ook niks anders meer doen dan op de bank zitten of even op bed.

criollolover schreef:
een giropractor, of een andere naam een bottenkraker, geeeen manueel therapeut, dat is heel wat anders. ik ga ongeveer 2 x per jaar heen, en ik ben vrijwel vrij van pijn. heb 10 jr met pijn rondgelopen, ben er nu zo goed als vrij van. hij ziet waar de knelpunten zitten en hij kraakt door een eenvoudige beweging je rug. hij drukt en manupuleert niet!! het was voor mij de oplossing.

Ik durf dat gewoon niet en het is me ook wel afgeraden om daar ooit nog eens heen te gaan.
Als iemand er al over begint krijg ik de kriebels.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 20:37

dat is heel jammer dat je dat niet durft....ik vond het ook een heel raar idee toen iemand mij dat voorstelde, ik zei maar daar ga ik niet heen.....toch 1jr later heengegaan, wist niet wat me overkwam.....het ging heel erg snel, en voordat ik het wist was het voorbij. ik liep de deur uit stapte in auto, was de pijn zo goed als weg....maar ja je moet het zelf weten, als je van de pijn af wil....

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 20:44

Hoi, hoi

Ik kan je helaas niet helpen, maar ik ben 16 jaar en zit nu in een proces met alleen maar ziekenhuizen zien en andere therapeuten..
Ik kan/mag ook niks meer, maar zelf heb ik er ook 3 waarvan ik er 2 elke dag moet mesten(rijden heb ik wel opgegeven)..

Kan alleen maar zeggen veel sterkte, ik hou dit topic zeker in de gaten..

Ik ga me leven zo ook niet verder lijden, vreselijk is het!

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 21:48

Uitmesten zou ik eerder laten dan rijden. Je staat voorover gebogen en moet dan kracht zetten. Negen van de 10 keer gaat dit niet met je buikspieren maar moeten je rugspieren het werk opknappen, en daar zijn ze nou net niet voor gemaakt.

@ts, krijg je ook oefeningen mee van de fysio, om thuis te oefenen? Ik heb heel veel baat bij veel rekken, Handen in elkaar zover mogelijk naar voren rekken en dan richting je tenen. Zodat je je rug bolt zegmaar. Daarbij je navel naarbinnen en naarboven trekken. Iig succes!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 22:14

Ik heb ook al mijn hele leven rugklachten. Soms erger, soms minder erg. Ben jaren anders ziek geweest en was in slechte conditie. Na 2 hele zware buikoperaties in 2006 was ik weer enthousiast met alles begonnen. Helaas lag ik vorig jaar plat. Uitval in rechterbeen en doof gevoel met vreselijke pijn. Niks hielp, dus MRi en later operatie. Ik werd wel pijnvrij wakker. Na rustig opbouwen weer alles gaan doen. Oefeningen hielpen me wel, maar door nog een tegenvaller en weer ziek en nog een ingreep had ik niks meer gedaan.
Nu rij ik alweer wat maanden en heb tijdens het rijden nooit last. Ik ben alleen bewust op een stal gaan staan waar het all in is, dus ik mest niet meer. Als ik aankom kan ik dan bezig met mijn pony.
Mijn (western) zadel weegt alleen 18kilo en krijg ik er niet meer makkelijk op. Ik probeer daar wat anders op te vinden. Mijn pony is maar 1.42m en loopt goed en zit ook lekker.

Ik herken het autorijden. Ik zit ook altijd scheef. Omdat ik mijn auto ging inruilen heb ik nu meer naar de zit en instap gekeken. Ik stap dus nu iets hoger in en zit rechterop. En het is geen oude mensen auto.......
Ook heb ik na mijn operatie een nieuw matras gekocht met nasa schuim incl goed passend kussen, dus niet te hoog/te laag voor mij. Dit is een ongelooflijk verschil. Ik slaap beter door. Nog niet hele nachten, maar zoveel beter. Ook word ik meer ontspannen wakker.
Wat je ook zegt, herken ik dat mijn hele lijf meer knelpunten heeft. Ik weet dat mijn nek bijv ook vast zit bijv en dat ik slecht loop en zit bijv. Dus consequent zijn in houding is wel belangrijk.

nacho_lein, mij is al vaker verteld juist nooit naar voren te buigen....Ik moest zowel bij mensedieck als fysio achterover rekken. Als iedereen dat een paar maal per dag zou doen, blijft de rug beter zeiden ze beiden. ( vroeger werden mensen door verkeerde werkhouding nogal vaak krom voorover)

Ik ben ook pas 34 en heb een kind. Door ziekte ben ik al vaak niet fit geweest en dan die hernia nog eens. Dat is niet leuk. Het is gelukkig minder erg dan de hernia, maar het blijft wel elke dag voelbaar. Ik probeer dus buikspieroefeningen te doen. Ik buk of til niet onnodig en heb wat dingen aangepast zoals ik beschreef. Nu lig ik ook onder een eigen zonnehemel voor de warmte en gelijk een normaal kleurtje. Nooit te lang en te vaak, maar wel fijn. Ook zou masseren kunnen helpen en anders is het iig lekker en ontspannend.
Verder smeer of spuit ik ook weleens wat voor de spieren, al is het maar voor even lekker.

Gelukkig kan ik nog rijden. Ik weet niet of ik de dag erna last heb vanwege het rijden of dat ik dan niet rij, maar het gaat tijdens het rijden echt goed.

Ik ben dus naar andere zadels aan het kijken en soms hoor ik weleens dat boomloos lekkerder is. Ik ga het proberen. Heb laatst wel een engels zadel gezien met speciaal zitkussen dat de ruggegraat vrijlaat en dus ontlast. Dat heb je in western nog niet, maar wel seat savers of goeie nieuwe gelzitting.

Je moet je idd meer neerleggen bij beperkingen door alles beter te verdelen. Ik heb tijdens mijn ziekte het ook verknald keer op keer en had ook minder rugklachten kunnen hebben door rust en nog meer aanpassen, maar dit zijn voor mij al stappen de goeie richting op die ook kunnen. Meer wil ik ook niet opgeven, dus kijk waar je wat kan doen en veranderen. En sta open voor therapie als het je zou kunnen helpen. Niet geschoten, is altijd mis!!Je bent echt niet de enige en elke beperking is moeilijk. Dat niet te genieten zijn heb ik ook, maar mijn kind kan er ook niks aan doen, dus na lange tijd probeer ik toch steeds meer aan te passen en vooral te verdelen dus.

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 08:59

Superpony, Ik hoor inderdaad meer verhalen dat achterover buigen beter is voor je rug. Maar wat ik dan niet snap, punt 1 is je rug daar niet voor gemaakt, en je rekt de rugspieren veel minder op, en juist je buikspieren die je oprekt kunnen daar niet heel goed tegen. Die worden er ook niet bepaald sterker van. Dit is al een eeuwige discussie in de fysiotherapie wereld net als het doen van buikspieroefeningen. Als het jou helpt, gewoon doen!

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 09:13

Ik zelf heb geen ervaring met rugpijn zoals jij het omschrijft.
Ik ken wel iemand die ook erg last van haar rug heeft nadat ze haar rug had gebroken,
op een gegeven moment was ze het zo zat dat ze naar Andrea is gegaan ( kan even niet op haar achternaam komen),
Andrea doet aan dry neadeling therapie zowel bij mensen als bij paarden, het lijkt een beetje op accupunctuur maar dat is het niet.
Op om het verhaal terug te komen die vrouw die haar rug had gebroken en heeft veel gehad aan de therapie en kan nu weer zo goed als pijnloos door het leven.
Misschien dat dry neadeling therapie iets voor jou is, ik weet dat Andrea in Borculo een praktijk heeft.

Er staat een heel stuk in Bit van vorig jaar over dry neadeling therapie.

In ieder geval veel sterkte!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 09:23

nacho_lein schreef:
Superpony, Ik hoor inderdaad meer verhalen dat achterover buigen beter is voor je rug. Maar wat ik dan niet snap, punt 1 is je rug daar niet voor gemaakt, en je rekt de rugspieren veel minder op, en juist je buikspieren die je oprekt kunnen daar niet heel goed tegen. Die worden er ook niet bepaald sterker van. Dit is al een eeuwige discussie in de fysiotherapie wereld net als het doen van buikspieroefeningen. Als het jou helpt, gewoon doen!

trainen van de buikspieren is op zich niet slecht, maar het gehele spiercorset moet getraind worden. Zo gauw je te sterke buikspieren hebt ten opzichte van je rugspieren, krijg je ook weer problemen. Een backstretcher werkt voor een heleboel mensen goed. Ik heb zo'n ding liggen en ik kan amper overeindkomen als ik erop heb gelegen Haha! . Wat ook bij sommigen goed werkt is even hangen aan een deur of trapgat of zo.. Dan rek je even de wervelkolom op. Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar je kan nog wel eens vragen naar pijnbestrijding (blokkade). Zo lang je maar wel in gedachten houdt dat het symptoombestrijding is. Ga wel door met de fitness.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 09:49

Ik heb ook rugklachten, heb vorig jaar na een ongelukje met mijn pony (achterkant vh zadel in mijn rug gekregen bij het springen) een zwaar gekneusde onderrug gehad en ben in juli van dit jaar onderuit gegaan in de badkamer.... met als gevolg dat ik last had van mijn linker si gewricht. Moest daarvoor naar de fysiotherapie en die constateerde dat t niet alleen mijn si gewricht was maar dat er ook met mn lendenenwervels iets niet goed is. Mijn lendenenwervels zijn absoluut niet goed! Nu ben ik dus 2 maanden verder en mag/ kan ik niet meer paardrijden, dit was mijn leven en ik kan het gewoon niet meer!

Heb het nog wel geprobeerd hoor om te rijden maar alleen al bij het loswerken ga ik finaal door mijn grenzen heen.
Heb 1 pony staan met een veulen en een bijna 1,5 jarige merrie (zijn dus moeder & zoon en volle zus) en de zwaarste beslissing van mijn leven moeten nemen.... mijn merrie en het veulen staan in de verkoop omdat de prognose is dat ik mischien over 9 maanden pas weer op een paard mag stappen en over 2 jaar mischien weer wat meer zal kunnen kwa rijden maar ik zal nooit meer intensief kunnen rijden, en ik dat mijn meisje niet aan wil doen die staat nu al te verpieteren op de wei omdat ze ow zo graag voor je wilt werken en tja, dat is nou iets dat ik niet meer kan...

Ze zeggen dus dat ik het maar moet gaan accepteren dat het over en voorbij is maar helemaal kan ik dat niet, ruim 2 maanden geleden ging alles nog (wel redelijk) goed, had wel last van mijn rug maar t ging en nu kan ik ineens echt niets meer.
Ook ik ben erg vaak chagerijnig (merkt niemand want ben overdag alleen thuis) en als mijn medicatie werkt dan ben ik wel gelijk wat vrolijker, er zijn dagen bij dat t gaat en de dag ernaar is het gewoon niet uit te houden van de pijn...
Autorijden gaat als het kleine stukjes zijn en anders moet er om de 20 min een pauze ingelast worden omdat ik het anders niet volhoudt.

Heb gister foto's moeten laten maken van mijn onderrug (mijn manuele therapeute kan niets voor me doen nl) en hoop dat ze er iets in kunnen vinden dat me kan vertellen wat het precies is.
Ik ben pas 27 geworden en opgeven staat niet in mijn woordenboek... wat ik wel weet is dat mijn vriend en ik straks een gezin willen en dat ik wel gewoon met kids wil kunnen spelen enz en dat gaat nu op dit moment voor op de paarden. Dus ik houdt er uiteindelijk nog 1 over en hoop dat ik daar in de toekomst dan nog iets mee kan gaan doen maar dat is nog even afwachten

@TS: ik kan je niet verder helpen maar wil je heel erg veel sterkte wensen!

Verder houdt ik dit topic even in de gaten want mischien zit er voor mij ook nog wel iets tussen dat ik kan proberen....

Ivon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 10:18

Ben je al eens bij een orthopedisch chirurg geweest in het ziekenhuis? En hebben ze je rust voorgeschreven bij je hernia's of ben je er aan geopereerd?
Veel mensen met hernia's (ook mensen met bekkeninstabiliteit) gaan de rugspieren vasthouden, vaak doe je dit onbewust om "de natuurlijke beweging die in je rug zit" tegen te houden, omdat dit een eng of een pijnlijk gevoel is. Ik heb zelf last van lichte bekkeninstabiliteit (eigenlijk zijn al mijn banden iets te soepel, maar bij mijn si-gewricht en mijn bekken kan het behoorlijk "rommelen"). Ik heb ook hele slechte ervaringen met een giropractor en manueel therapeuten. Voor mijn gevoel werd alles even recht gekraakt, dan had ik inderdaad even geen last, maar een dag later kon dan in een keer alles weer vast schieten en dat deed meer pijn dan dat ik voor de behandeling had.
Ik ben nu onder behandeling bij een cesar therapeut. Het is lastig te omschrijven, maar zij probeert me zelf mijn spieren te laten ontspannen door me bepaalde houdingen aan te laten nemen (ik moet altijd aan yoga denken). Ook leert ze me lopen met een natuurlijke strekking ipv het geforceerde recht op lopen (dit klinkt heel zweverig, maar ik kan het niet anders omschrijven). Ik denk dat je het moet vergelijken met een ruiter die ontspannen rechtop zit versus een ruiter die zijn rug vast zet om rechtop te zitten. Pas als mijn spieren ontspannen zijn, mag ik oefeningen gaan doen om ze te versterken, maar dit echt met mate omdat ze anders weer heel snel vast zitten. Daarnaast moet ik ook nog leren om niet alle bewegingen in mijn rug tegen te houden met mijn spieren, dit lukt toch niet en het het is heel slecht voor je spieren.
Ik denk dat je zelf echt heel goed je grenzen in de gaten moet houden. Ik zou toch proberen om een therapeut (cesar, mensendieck, haptonoom, etc) te vinden waar jij je goed bij voelt, een waarbij jij het gevoel hebt dat het beter wordt en daarmee oefeningen gaan doen (en ook zorgen dat je geleerd wordt om goed te staan als je staand werk hebt). Misschien is fysio-fitness nog wel te zwaar voor je of zijn je spieren wel sterk genoeg, maar weet je juist niet hoe je ze moet ontspannen.
Je zou ook de klachten (met name de hernia's) een keer voor kunnen leggen aan een orthopedisch chirurg. Je kunt nl heel veel fysio's aflopen zonder dat het helpt als er echt iets niet goed zit in je rug. Dat is hetzelfde als dat bij een paard met rugklachten eerst het zadel ook even nageken moet worden voordat je van alles en nog wat uit de kast gaat trekken.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 10:25

Ik heb echt de tip voor je, ga naar een haptonoom! Ik ben nu drie keer geweest en ben al een dik jaar aan het tobben met bekkeninstabiliteit, nekklachten en rugklachten, hoofdpijn, meervoudige peesontstekingen in mijn vingers. Ik ben nu drie keer geweest en hoef mijn spalken voor mijn vingers 's nachts al niet meer in en het gaat super!

Nek is veel losser en mijn ademhaling gaat een stuk beter. Beetje jammer dat er vorige week iets niet goed gegaan is waardoor ik nu spit heb, maar ook dat komt wel weer goed.

Ze maakt dingen los én ze zorgt ervoor dat je anders met iets (pijn,spanning) omgaat, zodat je dat sneller los kan laten en er dus veel minder last van hebt!

Het is echt het proberen waard hoor, ik heb 2 jaar onder behandeling bij de reumatoloog gelopen, ben in 9 maanden tijd 1-3 x per week bij de chiropractor geweest, fysio is eraan te pas gekomen en niks helpt voor de lange termijn. Dit is nou echt voor het eerst dat ik denk, hehe hier kan ik wat mee!

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 10:28

Ik weet wat het is... rugklachten ook ik heb daar giga veel last van. Ik loop nu bij het ziekenhuis, foto's en een echo is voor de vakantie gemaakt, hier krijg ik volgende week uitslag van.
Ik ga nu niemand aan mijn rug laten rukken en plukken, ik wil eerst even weten wat eruit die echo en foto komt en dan een plan maken als dat mogelijk is.

Ik wordt er vreselijk chagerijnig van maar ook ontzettend onzeker.... wat als er echt iets goed mis is.... wat dan, een rug is toch best een belangrijk onderdeel van het menselijk lichaam!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 10:54

Nou dit heb ik dus ook. Spieren die in de blokkeer gaan. Zo ontzettend pijnlijk. Maar...........ik heb een sauna. Infrarood. En dat helpt heel goed. De infrarood werkt diep in je spieren en als ik eruit kom dan ben ik zo soepel als een tuinslang.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 12:18

wow..wat een berichtjes Ach gut .
Ik wil nog even wat dingen verduidelijken door wat quote's:

criollolover schreef:
dat is heel jammer dat je dat niet durft....ik vond het ook een heel raar idee toen iemand mij dat voorstelde, ik zei maar daar ga ik niet heen.....toch 1jr later heengegaan, wist niet wat me overkwam.....het ging heel erg snel, en voordat ik het wist was het voorbij. ik liep de deur uit stapte in auto, was de pijn zo goed als weg....maar ja je moet het zelf weten, als je van de pijn af wil....

Tuurlijk wil ik van mijn pijn af. Probleem is echter dat de vorige keer na de behandeling de klachten zo toegenomen waren dat ik na 3 weken roerloos op bed te hebben gelegen , thuis met de ambulance ben opgehaald . Toen heb ik daar 15 dagen gelegen waar de dokter zei dat ie niks voor me kon . Uiteindelijk is er na 2 mislukte mri's eentje gemaakt onder narcose en toen ging het langzaamaan beter. En dan hebben we het nog niet over het afkicken van de morfine en de verstoppingen die je van die rotzooi krijgt.
Ik hoop dat je me begrijpt dat ik daar niet weer op zit te wachten. Knipoog

Citaat:
@ts, krijg je ook oefeningen mee van de fysio, om thuis te oefenen?

Ja ik heb 1 oefening voor thuis met een bloeddrukmeter. Maar alles is zo verkrampt dat ik die niet eens kan doen en dat weet de fysio ook.

Citaat:
Ik herken het autorijden. Ik zit ook altijd scheef. Omdat ik mijn auto ging inruilen heb ik nu meer naar de zit en instap gekeken. Ik stap dus nu iets hoger in en zit rechterop. En het is geen oude mensen auto.......
Ook heb ik na mijn operatie een nieuw matras gekocht met nasa schuim incl goed passend kussen, dus niet te hoog/te laag voor mij. Dit is een ongelooflijk verschil.

Ik wil ook heel graag een andere auto met hoge instap. Ik had voor de fiesta een Vitara en dat ging tijdens mijn 1ste hernia super.
Ik kon eerder in de vitara stappen dan in het lage autootje van een vriendin. Maar helaas , ik heb nu 1,5 jaar geleefd van een uitkering en heb gewoon nog geen geld voor een andere auto.
Mijn bed is 5 jaar geleden ook vervangen maar ik merk nu dat het matras niet meer voldoet bij de klachten die ik nu heb...ik ben dus al op zoek naar wat anders.

IVON:
Ik ben niet bij een orthopedisch chirurg geweest en ze hebben me niet echt rust gegeven bij de hernia's. gewoon zoveel mogenlijk in beweging blijven en goed luisteren naar je lijf.
Verder herken ik heel veel in je verhaal. Ik weet voormezelf dat ik onbewust mijn spieren vast zet en wellicht dat daar dan ook het probleem zit. Maar waarom zet je je spieren vast? Juist omdat er iets mis is.
Ik vergelijk mezelf al met mijn paard die door verkeerde belasting zijn rug vastzette en kreupel werd.
En doordat er bij mij geen touw aan vast te knopen is het heel lastig mijn grenzen te ontdekken.
Laatst hadden we een uitje naar Walibi Flevo, ik heb bijna alle achtbanen gehad en ik had s'avonds en de dag erna nergens last van en heb er daarna ook geen reactie op gekregen. Grijp ik de bezem of een schep om een hoop stront weg te scheppen dan gaat dat geen eens.

Ik heb dus niet echt last van de hernia, hij zit er wel maar ik voel hem niet, al teveel litteken weefsel denk ik.
Tenzij ik dus echt heel veel spierspanning heb of ongesteld moet worden (daar reageert mijn rug de laatste 4 maanden heel sterk op tot bijna uitval aan mijn been aan toe).

Vandaag bij de fitness geweest en een kort gesprek gehad, volgende week staat een wat langer gesprek op het programma omdat het zo niet langer kan. Ik zal dan ook wat punten uit dit topic opschrijven en meenemen.Ik had het na 1 oefening ook alweer gehad en ben naar huis gegaan voordat ik weer de boel in de soep draai.

to be continued....

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 16:59

ik had uit je verhaal niet begrepen dat je al bij een giropractor geweest was, je had het over een manueel therapeut! maar zoals jij het uitlegt snap ik het wel, maar je hebt het gewoon niet over een bottenkraker (giropractor) gehad....

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 18:19

daffodil schreef:
Ik heb echt de tip voor je, ga naar een haptonoom! Ik ben nu drie keer geweest en ben al een dik jaar aan het tobben met bekkeninstabiliteit, nekklachten en rugklachten, hoofdpijn, meervoudige peesontstekingen in mijn vingers. Ik ben nu drie keer geweest en hoef mijn spalken voor mijn vingers 's nachts al niet meer in en het gaat super!

Nek is veel losser en mijn ademhaling gaat een stuk beter. Beetje jammer dat er vorige week iets niet goed gegaan is waardoor ik nu spit heb, maar ook dat komt wel weer goed.

Ze maakt dingen los én ze zorgt ervoor dat je anders met iets (pijn,spanning) omgaat, zodat je dat sneller los kan laten en er dus veel minder last van hebt!

Het is echt het proberen waard hoor, ik heb 2 jaar onder behandeling bij de reumatoloog gelopen, ben in 9 maanden tijd 1-3 x per week bij de chiropractor geweest, fysio is eraan te pas gekomen en niks helpt voor de lange termijn. Dit is nou echt voor het eerst dat ik denk, hehe hier kan ik wat mee!

Ik heb ook al een tijdje last van men rug (ook foto's etc laten maken) en de fysio hielp op het laatst ook niet meer tot ik ook inderdaad bij een haptonoom terecht gekomen ben... Deze rukt en plukt zeer zeker niet... Deze heeft mij grotendeels van mijn rugpijn afgeholpen...

Ik kan je dus zeer zeker aanraden om naar een haptonoom te gaan Lachen

Verder kan ik je zo niet helpen.
Groetjes

Ivon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 09:00

Cowgirl schreef:
Ik weet voormezelf dat ik onbewust mijn spieren vast zet en wellicht dat daar dan ook het probleem zit. Maar waarom zet je je spieren vast? Juist omdat er iets mis is.

Er hoeft niet per se nu iets mis te zijn met je rug omdat je je spieren vast zet. Het kan ook zijn dat je bepaalde dingen (zoals in jouw geval misschien een hernia) wil voorkomen en dat probeer je dan met spierspanning tegen te gaan. Ik vind het bijvoorbeeld een eng gevoel als het bij mijn bekken weer aan het rommelen en knakken is en dan ben ik bang dat het pijn gaat doen, op die momenten probeer ik het met mijn spieren tegen te gaan. Dat lukt uiteraard niet en daarnaast zet ik mezelf ook nog eens totaal vast, wat eigenlijk alleen maar averechts werkt.
Maar zoals al gezegd is, een haptonoom kan je hierbij heel goed helpen. Deze rukt en plukt niet, maar leert jou wanneer je onbewust je spieren aanspant en nog belangrijker, hoe je het weer los kan laten.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 10:50

Cowgirl schreef:
Ik weet voormezelf dat ik onbewust mijn spieren vast zet en wellicht dat daar dan ook het probleem zit. Maar waarom zet je je spieren vast? Juist omdat er iets mis is.
Ik vergelijk mezelf al met mijn paard die door verkeerde belasting zijn rug vastzette en kreupel werd.
En doordat er bij mij geen touw aan vast te knopen is het heel lastig mijn grenzen te ontdekken.

Het zenuwstelsel van een mens is soms een vreemd iets.. er hoeft niet altijd iets "mis" te zijn waardoor pijn en spierspanning veroorzaakt worden. Zeker bij mensen met chronische klachten kan het zenuwstelsel zich zo gaan gedragen dat er pijnprikkels worden gegeven, terwijl er geen schade (meer) is.. en pijn zorgt weer voor een verhoogde spanning (dus nog meer pijn).

Zo te lezen heb je al een lange voorgeschiedenis van rugpijn en beperkt het je behoorlijk in je dagelijks leven.. Ik zou de fysiofitness nog even proberen vol te houden, 3 maanden is nog niet zo heel lang.
Ik heb een aantal patienten behandeld met ernstige langdurige rugpijn, die goede ervaring hadden met behandelingen in een pijncentrum. Misschien is zoiets het overwegen waard voor je.