Ritalin, ervaringen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fjordjes

Ritalin, ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 10:47

Hoi,

Vanmorgen heb ik de diagnose ADD gekregen. Nu heeft mijn psycholoog het over Ritalin voor mij, maar ik wil eerst graag weten wat voor ervaringen mensen ermee hebben.
Wie kan mij wat vertellen?

marleen_usar

Re: Ritalin, ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 13:25

Er zijn nog alternatieven hoor, ik zou het niet zo maar gaan slikken.Of het moet echt nodig zijn maar dat weet ik natuurlijk niet.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 14:54

Mijn vriend heeft een poos Ritalin geslikt. Echter wel om andere redenen dan die jij hebt. Hij had zelf erg veel last van de pillen; gevoel dat hij stoned was, niet helder kunnen denken, onzin uitkramen. Hij had er helemaal geen fijne ervaring mee... Maar ik weet niet welke uitwerking ze in jouw situatie hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 14:58

Mijn jongste zusje slikt ook ritalin, voor zo ver ik weet heeft zij niet van die klachten zoals de vriend van Princesje...

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 16:17

Iedereen reageerd anders op medicatie dus het is gewoon proberen. Ook kan men nog anders reageren op de generieke en/of de stofnaam. Dus Ritalin of methylfenidaat. Kortom het is een kwestie van proberen waar je het beste op reageert.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 16:20

Princesje schreef:
Mijn vriend heeft een poos Ritalin geslikt. Echter wel om andere redenen dan die jij hebt. Hij had zelf erg veel last van de pillen; gevoel dat hij stoned was, niet helder kunnen denken, onzin uitkramen. Hij had er helemaal geen fijne ervaring mee... Maar ik weet niet welke uitwerking ze in jouw situatie hebben

Ik weet niet waarom je vriend het geslikt heeft, maar als je het niet "nodig" hebt om medische redenen (misschien wel, ik oordeel niet, misschien ook niet, bv voor de concentratie bij het studeren) kan het net een verkeerd effect gehad.

Ik hoor ook over goede ervaringen met bachbloesems. Ik zou zoveel mogelijk mogelijkheden bekijken.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 17:21

Er zijn veel alternatieven, o.a Bach-bloesem, ik zelf werk met een spray en die werkt ook erg goed.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 18:39

Ik snap idd dat de werking bij iedereen anders is, maar alle ervaringen zijn welkom.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 18:45

marleen_usar schreef:
Er zijn nog alternatieven hoor, ik zou het niet zo maar gaan slikken.Of het moet echt nodig zijn maar dat weet ik natuurlijk niet.

Als je je nou even ergens in verdiept voordat je wat post. Natuurlijk gaat ze dat niet zomaar slikken, en als een psycholoog dat adviseert zal het nodig zijn.

@ts: ik heb nog geen ervaringen voor je uit 1e hand omdat ik er zelf nog aan moet beginnen (heb adhd) maar het zou je veel rustiger in je hoofd moeten maken. Je voelt je veel geconcentreerder, er komt een soort filter wat je normaal als addér/adhdér mist waardoor je niet meer zo wordt overspeld door impulsen. Ook schijn je er van af te vallen omdat je eetlust erdoor vermindert, maar of dit positief is verschilt natuurlijk per persoon.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 18:48

mijn zoontje kreeg de diagnose ADHD en meteen werd het bekende ritalin als dè oplossing aan ons aangeboden door de psych. Wij zijn een beetje eigenwijs, en vonden zo'n zwaar medicijn niet nodig. oke, hij is een beetje druk, maar niet onhandelbaar. later bleek hij in eerste instantie autisme te hebben met slechts kenmerken van adhd. nu we meer regelmaat en meer visuele dingen in huis en school hebben aangebracht gaat het echt stukken beter.
ik bedoel hiermee te zeggen, dat als je met je ADD goed kunt leven, je niet meteen naar medicijnen moet grijpen.
Heb je last van je ADD? Zit het je in de weg? Dan zou je het kunnen proberen en kijken wat die ritalin voor je doet.
Als je geen ADD of ADHD hebt, werkt het echt als een pepmiddel en word je hyper of krijg je een stoned gevoel. Tenminste dat is ons verteld. Maar wij hebben het dus nooit gegeven aan onze zoon.
Ik ben er gewoon erg huiverig voor, omdat het zo snel over de toonbank word gegooid. Het is niet bepaald een onschuldig vitaminepilletje wat je slikt!! ga een googelen op ritalin, en lees eens rond op internet. Het lezen op internet heeft ons doen beslissen dit medicijn niet aan onze zoon te geven. Zet de voor en nadelen op een rijtje.

krummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 20:42

Ik heb 2 weken ritaling geslikt. Ik heb ADHD. Ik voelde me mezelf niet meer, de chaos om me heen was weg. Ik leefde al ruim 17 jaar zo voordat ik ritalin kreeg, voordat het vastgesteld werd. Het vermoeden was er wel altijd al, maar nu is het bevesdtigd. Voor mij is het niks, het voelde niet prettig, ik liep er ook als een zombie bij, was niet meer zo vrolijk, niet meer spontaan. De helft van mijn karakter veranderde gewoon, ik was mezelf niet meer. Nu leef ik verder zonder medicijnen. Maar met heel veel structuur en regelmaat, die we gaan maken. Ik heb dus een negatieve ervaring met ritalin maar er zijn ook mensen die een goede ervaring erbij hebben. Het medicijn reageert bij elk persoon anders.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 20:43

mijn vriend voelt zich wat opgejaagd door de ritalin en heeft totaal geen eetlust erdoor. Maar het alternatief is lastiger: totaal ongeconcentreerd en een gevaar op zijn werk dan Nagelbijten / Gniffelen

Kimmikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 01:42

ik slik het sinds m'n 7e (adhd), en merk dat m'n concentratie een stuk beter is met, al gebruik ik t niet tijdens weekenden / vakanties (ik wil dan gewoon lekker de hyper stuiterbal zijn met veels te happy zijn enzo, is alleen zo lastig op school dus slik dan wel gewoon)
inderdaad als je add je in de weg zit, zeker doen, concerta zou ook nog kunnen, maar dat word niet vergoed (zelf geen ervaring met concerta, vast wel beter want ik vergeet m'n ritalin regelmatig ^^"").

als t je niet in de weg zit.. tsja.. hoe minder medicatie hoe beter?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 08:11

Ik vind het een beetje vreemd dat mensen hier gaan roepen dat er ook alternatieven zijn of dat je beter niet kunt gebruiken. Zijn jullie allemaal psychiater ofzo? Dit zijn dingen die we aan de geleerden over moeten laten niet een paar bokkers die menen dat andere mogelijkheden beter zijn.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 08:19

ritalin is idd het eerste middel waar men aan denkt als het om adhd gaat of add..maargoed er zijn idd meerdere soorten je hebt bv ook dipipiron..
maargoed je moet het gewoon proberen werkt het niet dan vraag je om een ander middel (in goed overleg met je psygh)
en realiseer je ook dat dit soort middelen wel langer dan 2 weken nodig hebben voordat ze gaan werken, en dat je in het begin last krijgt van de bijwerkingen dat hoort er een beetje bij hoor,dat wordt vanzelf wel minder...
dat je je idd wat afgestomt voelt door de medicatie komt omdat het een remmer is..dat is de bedoeling ook van het medicijn, dus het kan best zijn dat je jezelf niet voelt in het begin ,maar realiseer je dan ook dat er dus een reden is dat je dit slikt en dat je aan je nieuwe ik moet wennen...

*en nee ik ben geen psygh maar heb wel jaaaaaaaaaaren lange ervaring*

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 08:23

MISTRAL94 schreef:
Ik vind het een beetje vreemd dat mensen hier gaan roepen dat er ook alternatieven zijn of dat je beter niet kunt gebruiken. Zijn jullie allemaal psychiater ofzo? Dit zijn dingen die we aan de geleerden over moeten laten niet een paar bokkers die menen dat andere mogelijkheden beter zijn.

Afgod

Mijn dochter is nu ritalin aan het opbouwen en vooral de eerste week was het een heel ander kind!
In positieve zin Knipoog Ik ben er heel blij mee, en zij is ook eindelijk een kind wat lekker in haar vel lijkt te zitten. Als ze haar pil te laat inneemt merken we het gelijk, zij wordt dan onhandelbaar en heel emotioneel (ze heeft dan ook niet alleen ADHD) Dus die Ritalin mag van mij blijven! Haha!
Enne die Bach bloesem hebben we vroeger toen ze klein was ooit eens gegeven maar dat hielp helemaal niks.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 08:35

Ritalin kan heel goed zijn, alssss het werkt, helaas voor mij, een ADD-ertje doet ritalin helemaal niets, dosering werd steeds hoger en ik had net zo goed een vitamine pil kunnen innemen heeft op mij totaaal geen effect.
Ik hoor blijkbaar bij die 0,05% bij wie het dus niet werkt ahah

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 08:40

Mijn jongste broertje heeft ADHD en een vorm van autisme en heeft ook geruime tijd Ritalin geslikt.
Bij hem werkte het wel goed. Hij werd een stuk rustiger maar bleef wel zichzelf. Ook kon hij veel beter overweg met situaties die voor hij ritalin slikte nog als bedreigend op hem overkwamen.

Inmiddels is hij wat ouder en slikt hij het geloof ik niet meer, maar hij heeft het toch heel wat jaar gebruikt en was er altijd erg positief over Lachen

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 08:44

Mijn zoon heeft ADHD,en hij kreeg altijd Ritalin.
Dat moet je 3 keer per dag nemen,en dat was met school nogal vervelend.
Nu krijgt hij Concerta,dat hoeft maar 1 keer per dag.
Werkt verder hetzelfde als Ritalin.
Hij zit nu in de pubertijd,en vanaf de zomervakantie heeft hij geen medicatie meer geslikt voor zijn ADHD.
Op school gaat het ook goed,hij is veel rustiger geworden.
Misschien komt het door de pubertijd,dat weet ik niet,maar als hij geen medicatie hoeft geef ik het ook liever niet.
(het is toch rotzooi uiteindelijk)

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 08:46

@Tinkerloos krijg jij die Concerta helemaal vergoed?

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 08:48

ik wil je trouwens ook ff op dit topic wijzen ..misschien dat je daar je verdere ervaringen kunt delen.
[MW] ADD??

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 08:52

Bij bepaalde verzekeringen krijg je concerta wel vergoed. Maar dat zijn er niet veel geloof ik. Er zijn patienten die overstappen naar een andere verzekering vanwege deze vergoeding van de concerta

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 08:59

Oké bedankt. Aangezien ze alles vergeet is dat toch wel een praktischer medicijn Bloos

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 11:48

concerta had voor mijn vriend 1 heeeeel groot probleem: hij kon 12 uur lang niet eten door dat medicijn. Hij viel zo ontzettend af dat er alleen maar ritalin overbleef voor hem.
Ik hoop alleen wel dat er in de toekomst een medicijn gevonden word dat helpt, zonder al te veel bijwerkingen Lachen

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 12:42

Miryamk schreef:
@Tinkerloos krijg jij die Concerta helemaal vergoed?
Weet ik niet zeker.
Ik denk het wel,ik ben bij de Agis,en die vrouw zei dat ik met mijn verzekering het wel vergoed kreeg.
Ik wacht tot het eind van het jaar,en dan stuur ik alle nota's op.
Dan zal ik het wel zien dus. Lachen