gebroken bovenarm - ervaringen?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

gebroken bovenarm - ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 22:30

iemand er ervaringen mee? Ik heb twee maanden geleden mijn bovenarm gebroken (nee, niet VAN mijn paard gevallen, maar MET mijn paard) en het herstel duurt toch langer dan ik hoopte. Ik ben geopereerd en er is een pin geplaatst (door de mergholte) die op termijn er weer uit moet. Ik ben wel weer wat aan het rijden, maar ook dat kost nog wel veel energie.

Georgette

Re: gebroken bovenarm - ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 22:32

Ikzelf heb er (gelukkig) geen ervaringen mee, maar mijn moeder wel. Weet niet of het op dezelfde plaats was gebroken als bij jou, maar in ieder geval wel bij haar bovenarm. Bij haar kon het niet geopereerd worden. Het is al zo'n 2 jaar geleden dat ze van haar fiets viel en ze heeft er nu nog last van. Heeft er een frozen shoulder aan overgehouden en loopt wekelijks bij de fysio.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 22:34

Oe, dan moet ik geloof ik niet mopperen. Bij mij is het net boven het midden gebroken, wel volledig door. Ik ben wel blij dat ik gekoze heb voor de operatie, ondanks dat het een 2e operatie betekent. Heeft jouw moeder van dat 'hanging' gips gehad?

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 22:44

Mijn moeder eheeft helemaal geen gips gehad, alleen een mitella. Was een hele gecompliceerde breuk. Hoe het verder precies zit weet ik niet echt. In ieder geval veel beterschap en doe rustig aan!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 22:47

dat is nou juist het lastige Knipoog Maar ik moet zeggen dat ik vrijwel alles weer redelijk normaal kan, alleen voor mijn gevoel niet goed genoeg. Ik kan wel autorijden maar schakelen naar zijn 5 doet zeer. Ik kan wel iets zwaars tillen, maar niet als ik ver moet reiken, dat soort dingen. Fysio is heel tevreden, maar ik vind het nog wat gemengd Knipoog En ik ben gewend om iedere dag van 8 tot 10 op pad te zijn en dat gaat echt bij lange na nog niet. Mede een gevolg van de narcose, maar toch.

Eve_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 22:48

Ik heb het een paar jaar geleden ook gepresteerd..
Was een hele rechte breuk gelukkig, net onder de schouderkom. [Geen pin]
Heb vijf weken met zo'n blauw apparaat gelopen en daarna mocht ik weer beginnen..
Herstel ging langzamer dan gepland omdat bij de bovenarm veel spieren ook aangetast zijn..
Deze moeten de hele arm als het ware 'dragen' dus 't kostte nog wat moeite..
Maar bij mij is alles goed gekomen..
Jij heel veel sterkte! Loop je al bij een fysio ? Edit: lees nu van wel.. Dan moet t helemaal goed komen toch.. ? Good luck!

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 22:49

Nou ben je niet iets te enthousiast? 2 maanden geleden! Ik heb dan wel niet mijn bovenarm gebroken maar mijn polsgewricht verbrijzeld dit ten gevolge van botontkalking. Het is begin januari gebeurd en eind maart zijn de pennen eruit gehaald, die uitwendig waren aangebracht en in juni had ik mijn laatste bezoek aan de orthopeed en fysiotherapeut. Ik rijd wel weer, maar vraag niet hoe. Je hebt veel meer tijd nodig voor herstel dan 2 maanden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 22:54

Ik mag van zowel chirurg als fysio weer gewoon rijden, dus ik neem maar aan van niet. Het zijn nu echt spieren die protesteren, precies wat Evelien zegt.

xPassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 22:57

Ervaring.
Reedt toen nog op een manege, en pony dacht grappig te zijn door een bok te geven. Clown
En agz ik 9 jaar was en nog niet helemaal stabiel zat, vloog ik vol tegen de bakrand aan..
Gelukkig met gebroken arm en gespleten cap vanaf gekomen.
Maar wat was ik blij dat ik een cap op had.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 23:03

Alleen ervaring bij andere mensen Clown (verpleegkundige), ik denk dat het jouw verwachtingspatroon is wat afwijkt van het verwachtingspatroon van de fysio etc..
Bovendien vraag ik me af of je arts en fysio wel weten wat paardrijden inhoudt, ik heb zelf wel wat gemankeerd waarbij ze zeiden dat ik mocht rijden, maar waar ik zelf eigelijk wel van wist dat het eigelijk nog helemaal niet kon.

Sommige mensen houden ook wat last als er pinnen en platen zijn geplaatst.
Uiteindelijk heeft het gewoon best een impact op je lijf.

Ik denk dat je nog een beetje geduld moet hebben, maar de pijn wel serieus nemen, dus niet erdoor heen gaan.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 23:11

hm, geduld hebben Lips are sealed Schijnheilig Dat heb ik wel maar niet zoveel Knipoog

Mijn fysio heeft wel een redelijk beeld van paard rijden, gelukkig. Het laatste probeer ik idd te doen, maar het frustreert nogal. In 1e instantie was gedacht aan 2 tot 3 maanden volledig herstel (voorspelling chirurg) en ik ben nu toch hard op weg naar drie maanden (10 weken nu), dus vandaar dat het wat tegen valt, want dit is niet IMO volledig herstel. Ik zal wel te veel willen, maar ik moet sowieso ook nog wachten met springen/crossen tot de pin weer verwijderd is, en dat was al tegenvaller genoeg. Daarmee ben ik toch al snel driekwart jaar uit de running, en dat vind ik nogal.

/add
ik wil niet verwend en ongeduldig klinken (nou ja een beetje) maar ik had echt gehoopt er inmiddels een aardig end overheen te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 23:13

Ervaring. Ben nu anderhalf jaar verder en begin eindelijk weer wat kracht terug te krijgen. Erg last van zwellingen gehad de eerste maanden na de operatie.
Bij mij blijft de pin zitten trouwens.
Bijkomende complicatie was bij mij dat het links was, de kant waar ik een armprothese heb. Bovenarm was bij mij verbrijzeld.
Heb trouwens ook echt een half jaar last gehad van de narcose. Ik had het concentratievermogen van een doperwt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 23:21

Dat narcoseprobleem herken ik heeeel sterk! Dat speelt me nog het meeste parten op het moment. Maar jouw verhaal klinkt ook erg akelig, ik kan me voorstellen dat je het met de prothese erbij al helemaal k*e hebt gehad.

Bij mij gaat die pin eruit, omdat de arts me ernstig afraadt die arm nog een keer te breken, zolang de pin erin zit. En aangezien ik niet wil stoppen met crossen en springen, en dat toch wel een extra risico inhoudt, heb ik aangegeven dan maar een voor een 2e operatie te gaan. Wat hebben ze daar bij jou over gezegd. In 1e instantie mocht het bij mij nl ook blijven zitten, totdat mijn man een keer terloops vroeg of ik wel weer kon gaan rijden.

Maar ik sta wel weer een beetje met beide benen op de grond ( dat doet geen zeer Knipoog )

/add
"ook" net als de moeder van Georgette, niet mijn eigen verhaal
Laatst bijgewerkt door Lielle op 31-08-08 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 23:24

Er uit halen is geen optie. Bot in mijn bovenarm bleek onderontwikkeld te zijn, dus wat extra versteviging was wenselijk. Nog een keer zo vallen niet trouwens.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 23:26

Dat snap ik *LOL* dat was ik ook niet echt van plan, zo leuk was het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 23:34

Nee doet best wel zeer he? Haha!

cobrst55

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 23:40

Lielle schreef:
hm, geduld hebben Lips are sealed Schijnheilig Dat heb ik wel maar niet zoveel Knipoog

/add
ik wil niet verwend en ongeduldig klinken (nou ja een beetje) maar ik had echt gehoopt er inmiddels een aardig end overheen te zijn.

Zag iets staan over een gebroken bovenarm en dacht das Lielle Haha!
ik kan me heel goed voorstellen hoe je je voelt maar je bent ECHT te ongeduldig Clown , je spieren hebben echt wel wat langer nodig om volledig te herstellen.

Ik heb dan geen ervaring met een bovenarm maar wel met een bovenbeen Huilen En ik weet als geen ander -zeker als je een paar paarden hebt- hoe ongeduldig je kunt zijn Boos! Op mijn vraag aan de artsen of en wanneer ik weer kon rijden kreeg ik als antwoord dat ik het maar moest proberen Ja dus...

Met een maand of 3 zat ik er weer op en lag er na 5 minuten weer naast doordat mijn paard schrok van een opvliegende eend (onze bak ligt naast een slootje) behalve een zere duim heb ik er een eendencomplex aan over gehouden, Je spieren opbouwen kost een lange tijd maar door zo'n geintje ben in 1 klap alles kwijt en zul je toch weer moeten trainen, dan daarna de kracht weer opbouwen dus ...geduld Gaaaap

Trouwens, waarom moet de pen er weer uit? Is dat per arts/ziekenhuis verschillend? Die in mijn been blijft zitten tenzij ik er erge last van krijg maar eruit halen, werd mij verteld door de chirurg, want dat was natuurlijk mijn eerste vraag: wanneer gaat het ijzerwerk er weer uit? heeft bijna eenzelfde revalidatieperiode, want dat is net zo'n zware operatie !!?

ed.
lees inmiddels waarom....bij mij zeiden ze juist lachend, dat been zul je niet meer zo snel breken en ik ben inmiddels al weer de nodige keren gevallen Koe

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 11:13

@cobrst55
kon niet missen natuurlijk, en jij had voorkennis Knipoog

Ik ben gisteren bij de fysio van hetw erk geweest voor een oefenprogramma, en ook die benadrukte dat het heel normaal herstelt, en dat mijn verwachtingen niet reeel zijn. Ik zal dus maar proberen om geduldig te blijven, bedankt voor jullie feedback!

Ik heb gisteren weer gereden, dat viel niet zo mee omdat dit paard nogal wil hangen en dat kan ik eigenlijk niet goed aan nog. Maar ik heb niets anders om te rijden dus we gaan het er toch maar mee proberen.

@cobrst55:
het verhaal dat de chirurg tegen mij vertelde over een eventuele breuk, klinkt me logisch in de oren dus ik blijf maar verstandig en wacht met springen tot na de 2e operatie. Moeilijk hoor!

@sonja, best wel een beetje Knipoog Ik wist ook echt meteen dat het fout was, het eerste wat ik zei was "bel maar een ambulance"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 10:12

Nagelbijten / Gniffelen Da's best wel verstandig Lielle. Ik heb eerst nog op m'n vriend gescholden omdat 'ie 112 ging bellen. Ik heb nog liggen mopperen dat er echt geen ambulance hoefde te komen omdat ik van m'n pony gepletterd was. Ik had zelf het bloedbad doordat het bot naar buiten was gekomen nog helemaal niet gezien Nagelbijten / Gniffelen Zat nog een béétje vol adrenaline *LOL*

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 10:17

ik heb ook een gebroken bovenarm gehad , bij mij is het ook niet geopereerd . heb er nu een frozen shoulder aan overgehouden .
elke week moet ik naar een fysio toe , en heb er inmiddels al veel gehad Knipoog manuele terapeurt , manuele arts , fysio , kraker , mensendiek , podo , heb gefitnist onder begeleiding , ben bij zo natuurgenezer geweest , ziekenhuis in en uit ... en nog steeds erg veel last . het is inmiddels al weer 4 jaar geleden dat hij gebroken is geweest .
ik hoop voor je dat het bij jou sneller over is Knipoog

sterkte