Kinkhoest

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

XLeandrosX

Kinkhoest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-08 16:54

In het begin van April ben ik in Marokko geweest en heb ik daar Kinkhoest opgelopen. Ik ben er flink ziek van geweest, longontsteking, hoesten tot aan braken toe en héél erg moe.
Ik kreeg geen medicijn van de arts omdat een antibiotica niet zou helpen. Het zou over moeten gaan met rust.
Nu was het zo dat wij toen net het seizoen ingingen waarbij het heel erg druk is op ons bedrijf (boerenbedrijf met boeren camping). Tijd om te rusten ging dus eigenlijk niet. Met veel pijn en moeite heb ik me door het seizoen heen gesleept.
Ik heb nog steeds last van mijn longen en heb weinig conditie en heb moeite met ademhalen. Wie kan mij vertellen of je door kinkhoest ook blijvende schade kunt oplopen? En hoe ernstig kan dit dan allemaal zijn?
Ik weet dat ik eigenlijk naar de dokter zou moeten gaan, maar daar zie ik zo tegenop.....

Roos_s

Re: Kinkhoest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 16:57

tja weet verder niets van blijvende gevolgen, maar ik zou zeker naar de dokter gaan om eventuele schade zoveel mogelijk te beperken.. je gaat voor jezelf en nietvoor de dokter toch?? Veel succes en hoop dat het helemaal weer goedkomt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 18:55

Ik heb ook kinkhoest gehad, en het enige wat ik eraan over heb gehouden is dat ik gewoon écht hard hoest, en dat dat ook zeer doet aan mijn keel als ik hoest. Ik zou toch voor de zekerheid naar de dokter gaan.... ook al zie je er tegen op.... (wat ik overigens ken, want zelf ook erg bang voor dokters). Als er iets is word het behandeld, verder niet. Dan heb je er geen last meer van!

Succes!

Miss_DJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 22:08

Ik heb twee jaar geleden kinkhoest gehad.
Af en toe ook tot 'braken'(eerder omhoogkomend gal denk ik)toe en slechte conditie. Ik heb er niets aan overgehouden, maar als je het niet vertrouwd echt even naar de dokter gaan, want dan heb je zekerheid.

Lavita330

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 22:18

Ik heb ook kinkhoest gehad.
Was er gewoon voor ingeent maar heb het toch gekregen.
Ben er behoorlijk ziek van geweest.
Veel hoesten, heel de dag door en veel slijm braken. Echt geen pretje.
Huisarts zei dat het gewoon een verkoudheid was en ik kreeg van die astmapufjes mee.
Hielp voor geen ene meter en na aandringen bij ha toch bloedlaten prikken en jahoor kinkhoest.
Je kan er idd niks tegen doen, na 1 jaar was het bij mij over.
Enigste wat ik eraan over gehouden heb ik een slechte conditie.
Sterkte ermee!

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 22:21

ik heb het als baby zijnde gehad,was toen 3 maanden,
mijn ouders moesten mij toen als ik een aanval had in een stomende douche zetten,schijnt je meer lucht te geven,het enige wat ik eraan over heb gehouden is brongites(of hoe je dat ook schrijft haha)
nu ik volwassen ben is dat ver weg,alleen als ik verkouden ben dan komt het weer even terug.
succes met je gezondheid.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 08:57

Ik heb het ook gehad , echt onwijs lang want mijn arts zei dat het een gewoon koudje was. Mijn ouders hebbend an ook onwijs vaak en lang snachts en overdag met mij in de douche gezeten om te stomen.

Gr

danielle1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 09:11

ik heb het als kind gehad en een paar jaar geleden helaas weer (lang leve het werken in het onderwijs!). Buiten dat ik er toen ook echt goed ziek van ben geweest en daarna de conditie van een natte krant had heb ik er verder niets aan overgehouden.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 08:52

Dat geeft moed, ik ga vandaag naar de huisarts, even afwachten dus.

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 11:08

Tja ik heb ook kinkhoest gehad. Kreeg wel antibiotica. Ik kan je er weinig over vertellen. Behalve dat je wel echt rust moet nemen, kinkhoest is niet zomaar iets, nog niet lang geleden gingen mensen dood aan deze ziekte. Rust is echt heel belangrijk, ook als je het heel druk hebt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 11:15

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 11:20

wat veel mensen nog met kinkhoest zeg! Dus die prik die je als kind krijgt helpt niet echt heel veel als ik dit zo lees Nagelbijten / Gniffelen

Ik hoop dat je er niets aan overhoudt Lachen

Kinkhoest heb ik nog niet gehad, maar misschien ook wel en hebben ze het afgeschreven als zware brochitis want ik was ook de hele dag zo aan het hoesten dat alles omhoog kwam. Want sinds die bronchitis zijn mijn longen eigenlijk nooit meer hetzelfde geweest en mijn weestand ook niet helaas...

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 11:22

Ik heb ruim anderhalf geleden de kinkhoest gehad. Ik ben er echt wel ziek van geweest, hield niets binnen, had pijn aan mijn longen. De arts heeft tegen mij niets van rustig aan doen gezegd. Natuurlijk, als het echt een hele erge hoestbui was moest ik even gaan zitten, maar verder ben ik er echt niet voor thuisgebleven. En ja, de diagnose kinkhoest is vastgesteld door bloedafname. Ik merkte juist als ik bezig was, dat ik er minder last van had dan als ik thuis ging zitten.

Mensen gingen hier dood aan omdat ze een longontsteking niet konden herkennen. De longontsteking werd opgelopen door het vele hoesten. Tegenwoordig hebben we AB, en is een longontsteking veel minder gevaarlijk. Je moet dingen niet teveel uit hun verband gaan trekken, eknein Knipoog .

Ik kreeg alleen codeinetabletten. AB zou geen zin hebben, het is immers geen ontsteking, en het besmettingsgevaar is geweken zodra je gaat hoesten.

Wat ik wil zeggen, het is echt heel vervelend, naar en benauwend, maar het is echt niet meer zo gevaarlijk als 100 jaar terug. Uiteraard moet je wel op jezelf letten, maar ik zou niet bij voorbaat rust gaan nemen. Gewoon luisteren.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 11:29

3 Jaar geleden heb ik het ook gehad, heeft ook erg lang geduurd voor ik weer een beetje conditie had. Ik heb me werkelijk waar nog nooit zó beroerd gevoeld! Heb er niets ergs aan overgehouden, alleen hoor je altijd een "blaf- geluid" als ik erg hard hoest sindsdien. Akelige ziekte... luister naar je lijf zou ik zeggen... Ach gut

letziforevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 17:58

Heb afgelopen week helaas de bloeduitslagen binnen gekregen met de diagnose kinkhoest.

Beetje jammer...

Zit nu nog in de besmettingsfase en moet over 2 weken opnieuw bloed gaan prikken.
Hopelijk zijn de waardes aan het dalen en kan ik weer gaan werken.
Ben moeier als normaal, maar voel me verder niet echt ziek ofzo.
Je krijgt een dktp enting, maar na 20 jaar werkt die niet meer, waardoor je het gewoon kan krijgen.
Mijn moeder heeft het inmiddels ook...sorry mam Bloos

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 18:54

ik was klein kind toen ik kinkhoest kreeg, het enige wat er bij gebeurde en wat nu nog gebeurd als ik hoest dat er adertjes in mn ogen springen en ik dus bloedvlekken in mn ogen heb, verder heb ik er niets aan overgehouden.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 08:24

essieintown schreef:
Heb afgelopen week helaas de bloeduitslagen binnen gekregen met de diagnose kinkhoest.

Beetje jammer...

Zit nu nog in de besmettingsfase en moet over 2 weken opnieuw bloed gaan prikken.
Hopelijk zijn de waardes aan het dalen en kan ik weer gaan werken.
Ben moeier als normaal, maar voel me verder niet echt ziek ofzo.
Je krijgt een dktp enting, maar na 20 jaar werkt die niet meer, waardoor je het gewoon kan krijgen.
Mijn moeder heeft het inmiddels ook...sorry mam Bloos

Maar, jij bent dus al aan het hoesten?

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 15:44

Ik heb ook kinkhoest gehad, alweer 4 jaar geleden ofzo. Echt geen pretje is dat. En de dokter geloofde ook nog eens niet dat het kinkhoest was want 'dat kwam niet meer voor hier'. Ik moest zo erg hoesten dat ik ervan moest kotsen, kon geen lucht krijgen en bij ook maar een kleine inspanning (even een sprintje trekken of zwemmen) kwam er weer zo'n hoestaanval aan. Bij mij heeft het ergste de hele zomervakantie geduurd (daarna had ik het nog wel van die hoestaanvallen maar ik hoefde niet meer over te geven maar sporten ging nog niet echt). Mijn zus had het ook en bij haar is het sneller voorbij gegaan. Mijn nichtje die toen 3 maanden was heeft het ook gehad, die heeft nog in het ziekenhuis gelegen. We hebben er allemaal niks aan over gehouden maar ik kan me voorstellen dat als het echt ontzettend erg is (ookal vond ik dat van mij al behoorlijk erg Bloos ) je er wel littekenweefsel ofzo aan over kan houden in je longen bijv.. Had trouwens ook altijd bezorgde klasgenootjes om me heen als ik een hoestaanval kreeg, het zag er wel eng uit. *LOL*

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 15:49

Mijn broer is er een jaar mee zoet geweest als kind maar heeft er verder niets aan over gehouden. Mijn moeder heeft het als baby gehad en heeft chronische bronchitis. Het is niet duidelijk of dat een gevolg is daarvan.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 15:52

Welshcobfan schreef:
wat veel mensen nog met kinkhoest zeg! Dus die prik die je als kind krijgt helpt niet echt heel veel als ik dit zo lees Nagelbijten / Gniffelen

Die kinkhoestprik werkt voor een van de varianten. De andere kan je dus nog gewoon krijgen.
Heb het ook gehad en ook te weinig rust genomen.
Pas na een jaar had ik weer mn conditie terug en geen kriebelhoest meer bij het inspannen....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 16:09

laulau85 schreef:
Welshcobfan schreef:

Rond 1982 zijn ze gestopt met inenten omdat ze dachten dat het niet meer voorkwam. Mijn broer is van de ongeente lichting. Een paar jaar later is het geloof ik weer terug in het pakket gekomen.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 16:27

Ik ben er wel voor geent (1985) maar heb het dus ook gehad....

sundancer87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 10:40

Ik heb het ook een aantal jaren geleden gehad. Ik heb er zelfs voor in het ziekenhuis moeten liggen. Wat ik eraan over heb gehouden is dat als ik moet hoesten, vaak ook moet kokhalzen. Verder was ik altijd al wat asmatisch dus over conditie enzo kan ik niet veel zeggen! Veel succes...

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 16:47

Ik heb nu kinkhoest en ben heel erg benauwd en heb last van me longen als ik me inspan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 17:57