Liefdensverdriet moet serieuzer worden genomen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Liefdensverdriet moet serieuzer worden genomen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 16:42

Ik kwam toevallig dit artikel op internet tegen en ik kan me er heel goed in vinden, heb zelf nu al bijna 2.5 maand te kampen met liefdensverdriet en dat is echt heel zwaar maar niemand die je serieus neemt...
Dit artikel meld dat liefdensverdriet wel een degelijke ziekte is en zelfs dodelijk kan zijn.

Dit is het artikel:

Citaat:
Emoties die met de liefde gepaard gaan kunnen dodelijk zijn en moeten weer serieus worden genomen door de medische wereld, aldus een onderzoek in het tijdschrift The Psychologist, het officiële tijdschrift van de British Psychological Society.

De symptomen
Veel huilen, slapeloosheid, concentratieverlies, het obsessief kijken of er een sms'je of e-mailbericht voor je is - als deze symptomen je bekend in de oren klinken dan bestaat er een kans dat de liefde je ziek maakt. In extreme gevallen kan deze ziekte fataal zijn en leiden tot zelfmoord. Alhoewel de woorden "ik word ziek van je" niet de meest romantische boodschap is voor een Valentijnskaart, is het in veel gevallen wel de juiste volgens de groep Britse wetenschappers.

Tot de 18e eeuw werden verschillende psychische aandoeningen zoals depressie en obsessief gedrag die verband hielden met de liefde uiterst serieus benaderd. In de afgelopen twee eeuwen echter wordt dit niet meer als een diagnose gezien. De enige plaats waar de liefde nog wordt vergeleken met gek worden is in de poëtische vorm in songteksten.

Frank Tallis, klinisch psycholoog en schrijver van het artikel zegt: "Een klinisch psycholoog zal geen verwijzing meer aantreffen van de huisarts of psychiater waarin liefdesverdriet als diagnose staat vermeld, het kan echter wel degelijk het onderliggende probleem zijn. Er worden veel mensen verwezen voor hulp die niet kunnen omgaan met de intensiteit van het verliefd zijn, die lijden omdat de liefde onbeantwoord blijft of die uit balans raken als een relatie wordt beëindigd".

Professor Alex Gardner, een klinisch psycholoog in Glasgow, vindt ook dat artsen zich meer bewust moeten zijn van het bestaan van klachten samenhangend met de liefde. "Mensen kunnen sterven aan een gebroken hart. Je komt in een staat van wanhoop en hulpeloosheid en dat gevoel is als een diepe put waar het moeilijk uitkomen is. Het gevoel heerst dat er geen toekomst meer is en je wilt alleen nog maar alleen zijn en dood gaan."

Stressreactie
Gardner zegt dat het effect dat de liefde op sommige mensen heeft kan leiden tot lichamelijke uitputting. Dit zou worden veroorzaakt door een stressreactie waar het slachtoffer niet mee om weet te gaan en in extreme situaties kan dit zelfmoord tot gevolg hebben. Volgens hem komt dit veel meer voor dan we denken en is het niet slechts een "tienerziekte", maar een aandoening die op elke leeftijd kan optreden.

Psychotherapie en eventueel antidepressiva kunnen volgens de onderzoekers worden toegepast om mensen er weer bovenop te helpen.

Bron: http://frontpage.fok.nl/nieuws/50995

Anoniem

Re: Liefdensverdriet moet serieuzer worden genomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 16:45

Ach ga toch weg. Er zijn ergere ziektes waar je echt dood aangaat en waar niks aan te doen is. Troetelcultuur.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 16:48

[***] schreef:
Ach ga toch weg. Er zijn ergere ziektes waar je echt dood aangaat en waar niks aan te doen is. Troetelcultuur.

Ik deel jouw mening, maar denk toch dat het serieuzer genomen moet worden bij mensen die toch al niet zeker van zichzelf zijn.

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 16:48

Ben het wel beetje met Janne eens Knipoog
Tuurlijk is liefdes verdriet heftig en zeker niet leuk maar het is aan jezelf hoe je er mee omgaat.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 17:14

Grappig dat er meteen mensen reageren van: Aaahhh dat zal wel meevallen...
Dat is natuurlijk jullie mening en heb daar alle respect voor maar ik ben het zeker met de psygoloog eens, ik heb ook echt op het punt gestaan om overal een einde aan te maken, slaat natuurlijk nergens op, voor 1 jongen je hele leven laten verpesten maar dat is dus de ziekte liefdensverdriet.
Maar de een zal er ongetwijfeld bevattelijker voor zijn dan de ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:15

"En kan leiden tot zelfmoord."
Ja sorry hoor maar daar kies je toch echt zelf voor.
Beetje onzin dit (imo dan).

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:17

Ik vind dat het inderdaad serieuzer moet worden genomen, mensen zijn niet voor niets zo verdrietig: dat is niet zomaar.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:18

Guernica schreef:
"En kan leiden tot zelfmoord."
Ja sorry hoor maar daar kies je toch echt zelf voor.
Beetje onzin dit (imo dan).

Hier ben ik het niet mee eens. Als iemand emotioneel erg onstabiel is dan kan ik me zeker voorstellen dat die daartoe in staat is op dat moment.

Radila

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:20

Ik denk als je vanwege liefdesverdriet gaat denken aan zelfmoord dat je dan gewoon niet stevig in je schoenen staat.. Dat je misschien wel een labiel en vooral zwak persoon bent.

Want eigenlijk is de enige persoon die je écht altijd kan vertrouwen jezelf, en daar moet je het meeste van leren houden.. Nooit afhankelijk worden van iemand anders!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:21

Tja maar ik ga er niet van uit dat je zo compleet onstabiel raakt door alleen liefdesverdriet. Ik denk dat dat er, misschien onbewust, nog veel meer aan de hand is.
Ik vind dat liefdesverdriet door vrienden e.d wel serieuzer genomen moet worden, maar er zit voor mij ook een grens aan. Medicijnen e.d vind ik te ver gaan, voor je het weet ben je daar weer aan verslaafd.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:40

Nee ik bedoel dat je al emotioneel onstabiel was voordat het uitging. (ik zou in zo'n toestand nooit aan een relatie beginnen trouwens, maar dat terzijde). Medicijnen vind ik inderdaad ook te ver gaan. Misschien in heel ernstige gevallen.

Antheya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:48

Ik ben het eigenlijk met [***] eens. Als 'liefdesverdriet' dit soort heftige gevolgen heeft, dan zit er iets anders niet goed en zul je daar aan moeten werken. Om liefdesverdriet zelf nou als een ziekte te omschrijven vind ik nogal ver gaan.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:50

als je al niet lekker in je vel zit, en je relatie gaat uit, en er gebeuren heftige dingen, kan dat best een reden zijn waarom iemand het leven wilt beeindigen

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:50

Oh heden, moeten we nog ja en amen en ach wat zielig gaan zeggen ook op al jie topics van het vriendje dat het uitgemaakt heeft.......
Naar mijn idee is liefdesverdriet zelfmedelijden, en anders niet...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:52

billy, dat staat er toch niet?
heb jij nog nooit ontzettend liefdesverdriet gehad

als je bv een paar maanden later zou trouwen, allen leuk en aardig en ineens gebeurd er iets en is het over einde uit???

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:53

Liefdesverdriet is ook een soort rouwproces: immers alles met die andere persoon is van de ene op de andere dag weg en komt nooit meer terug. Zou wat zijn als we dat niet serieus zouden nemen.

De ene kan er idd beter mee omgaan dan de ander, maar als iemand het er moeilijk mee heeft moet je dat serieus nemen vind ik. Maarja ik studeer niet voor niets psychologie Clown
Laatst bijgewerkt door Nymeria op 27-08-08 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:53

Liefdesverdriet is l.ullig, dat zeker. Maar het overkomt iedereen weleens, en de meesten kunnen ermee omgaan. De mensen die dat niet kunnen zijn wss geestelijk al instabiel. Tja, dan kan het best zijn dat het de druppel is en je zelfmoord pleegd. Zelfmoord kies je niet voor, dat overkomt je. Maar er kunnen zoveel dingen de druppel zijn, en als een relatie voor 1 persoon niet meer werkt is het gewoon klaar. As simple as that. Lachen

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:54

Lynn_Nikita schreef:
als je al niet lekker in je vel zit, en je relatie gaat uit, en er gebeuren heftige dingen, kan dat best een reden zijn waarom iemand het leven wilt beeindigen

En dat is dus niet liefdesverdriet alleen Ja Het is een samenhang van dingen.
Dus is liefdesverdriet geen ziekte.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:56

nee, een ziekte wil ik het niet noemen, maar het zal wel serieus genomen moeten worden
als iemand ineens wegvalt in je leven, waar je een hele toekomst mee voor je had, kan je echt wel ontzettend ziek worden, en zo ver komen om zelfmoord te plegen
en er is meestal een samenhang van omstandigheden voordat een relatie beindigd word, anders gaat het meestal niet uit

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 19:24

Is het eigenlijk bewezen dat liefdesverdriet kan leiden tot bijv. zoals bij een depressie een storing in de hoeveelheid serotonine? Dan ben ik het wel met het artikel eens.

Anders niet denk ik.. tuurlijk moet je het serieus nemen maar dan slijt het denk ik gewoon wel weer.

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 19:26

Om te beginnen is het niet liefeSverdriet ? zonder N.. Ten tweede.. Dan kan je je overal wel druk over gaan maken.. Er zijn ergere dingen ? En wanneer heb je nou liefdes verdriet als je vriendje waarmee je twee weken wat had ut uit maakt.. Sorry, is misschien banketstaaf maar wat zo is is zo.. kláár

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 19:27

Uh nee dat bedoelen ze hier niet mee hoor. Haha!
Eerder relaties van jaaaaaaaren.

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 19:28

Is het niet vaak zo bij oudere mensen dat als de een wegvalt de ander binnen zeer korte tijd ook overlijdt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 19:31

Nee, dat is in sommige gevallen zo Sullie. Mijn opa bijvoorbeeld leeft ook al 8 jaar zonder m'n oma en is inmiddels 88, zo ken ik er veel meer. Lachen 't Komt idd wel eens voor, maar in de meeste gevallen is de natuurlijke overlevingsdrang sterker en gaan mensen pas dood als hun lichaam opgeeft, en niet door verdriet.

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 19:55

Bij mijn opa en oma was het toevallig wel het geval. Een jaar nadat mijn oma overleed, stierf mijn opa. Toen zij er niet meer was, ging het heel snel achteruit met hem.