Abortuspil

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Abortuspil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 23:22

Hallo iedereen ,

Ik heb een vriendin die vroeg mij wat en ik vroeg mijzelf dat toen ook wel af [ zelf zorg ik dat dat soort dingen niet gebeuren hoor ] .

Mijn vriendin heeft het zonder voorbehoedsmiddelen gedaan en de pil had ze al een tijdje niet ingenomen , dus ze denkt / weet bijna zeker dat ze zwanger is . [ maar daar doet deze vraag niet toe ]
Nu is het zo dat zei hoorde dat na een maand je pas een zwangerschaptest kunt doen , maar dat de abortuspil alleen maar de eerste maand werkt ?
Hoe gaat dat dan in ze werking ? Dan zou toch niemand die abortuspil kunnen nemen als je pas na een maand kan checken of je zwanger bent ?

Florale

Re: Abortuspil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 23:24

Toen ik overtijd was kon ik na 2 weken al een test doen, zal bij iedereen anders zijn/
Even contact opnemen met de apotheek of de huisarts wat btreffende die pil?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 23:24

Je kunt testen of je zwanger bent vanaf de dag dat je eigenlijk ongesteld had moeten worden. Dus niet pas na een maand.

De abortuspil:
Citaat:
Bij de abortuspil (ook wel RU486 genoemd) gaat het om een aantal tabletten dat ervoor zorgt dat bij een vrouw die zwanger is de vrucht wordt afgestoten.
· Het is geen pil die je bij de apotheek haalt en thuis kunt slikken als je ongewenst zwanger blijkt te zijn. Het valt onder de abortuswetgeving. De abortuspil is dan ook alleen verkrijgbaar in abortusklinieken en ziekenhuizen die een abortusvergunning hebben.
· Tot de introductie van de abortuspil vond abortus alleen plaats via zuigcurettage. Gezien de snelheid en zorgvuldigheid waarmee dit in Nederland gebeurt, lijken op dit moment de voordelen van de abortuspil niet echt op te wegen tegen de nadelen.
· Verwar de abortuspil niet met de morning-afterpil, die je neemt als je onveilig hebt gevreeën en achteraf alsnog zwangerschap wilt voorkomen.

Edit: De morning-after pil:
Citaat:
· De morning-after pil is niet één pil, maar twee pillen die je samen slikt om te voorkomen dat je in verwachting raakt.
· Het is geen voorbehoedsmiddel, maar een noodmaatregel achteraf. Je kunt het gebruiken als bijvoorbeeld het condoom is gescheurd, je de pil bent vergeten of er een gaatje in het pessarium bleek te zitten en je persé niet zwanger wilt raken.
· De 2 pillen moet je zo snel mogelijk na het onbeschermde seksuele contact innemen, uiterlijk binnen 72 uur. Het tijdstip van inname maakt veel verschil voor de effectiviteit. Neem je de eerste dosis binnen 24 uur dan is de kans dat het zwangerschap voorkomt veel groter dan wanneer je 2 dagen wacht.
· Is al teveel tijd verstreken, dan kun je een pechspiraaltje laten plaatsen. Dit is zeer effectief.
· Verwar de morning-afterpil niet met de abortuspil. De abortuspil slik je niet direct nadat je onveilig hebt gevreeën om zwangerschap alsnog te voorkomen, maar pas als je weet dat je zwanger bent en besluit dat je het kind niet wilt houden.

Bron

Nog een edit:
Citaat:
De abortuspil kan alleen gebruikt wordt bij een zwangerschap die niet langer heeft geduurd dan 49 dagen, gerekend vanaf de eerste dag van de laatste menstruatie (inclusief de 5 dagen bedenktijd die in Nederland geldt).

Dat is dus na 7 weken zwangerschap, = bijna 2 maanden. Vanaf het moment dat je kunt testen heb je dus nog 3 weken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 23:27

Oke maar wat nou als je net na je ongesteldheid onveilig seks heb gehad ? Moet je dan alsnog wachten tot je volgende ongesteldheid ?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 23:28

Ja, dan moet je wachten. Als je uitgaat van een regelmatige cyclus is dan de kans dat je zwanger bent wel heel klein...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 23:30

Blue_Eyes schreef:
Citaat:
De abortuspil kan alleen gebruikt wordt bij een zwangerschap die niet langer heeft geduurd dan 49 dagen, gerekend vanaf de eerste dag van de laatste menstruatie (inclusief de 5 dagen bedenktijd die in Nederland geldt).

Dat is dus na 7 weken zwangerschap, = bijna 2 maanden. Vanaf het moment dat je kunt testen heb je dus nog 3 weken.

Oke , dus als ik het goed heb moet je van de eerste dag van je laatste ongesteldheid beginnen te tellen , moet je zowiezo een maand wachten tot je volgende ongesteldheid en dan pas een zwangerschaptest doen en als die dan positief is werk de abortus pil nog voor 3 weken ?

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 23:41

Er zijn ook zwangerschaps testen te koop die al een week voor je verwachte menstruatie een duidelijk antwoord kunnen geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 23:53

MandyR schreef:
Er zijn ook zwangerschaps testen te koop die al een week voor je verwachte menstruatie een duidelijk antwoord kunnen geven.

Echt waar , oke dat wist ik niet eens . Zijn die wel betrouwbaar ?

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 01:10

Ik heb ze nooit zelf gebruikt maar ze zeggen dat ze wel betrouwbaar zijn. Ze zijn wat duurder dan de gewone die je 3 dagen voor je menstruatie gebruikt. Ze worden vaak gebruikt in combinatie met vruchtbaarheids behandelingen. Maar je kan ze ook gewoon kopen als je een ongelukje hebt gehad.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 11:45

Er zijn zelfs testen die je aan paar dagen na de onveilige sex kunt doen!
Die heb ik zelf laatst gekocht was iets van € 10,- bij de etos. Bloos

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 12:54

@ 2misty2, Dat dacht ik ook altijd maar kon er niets over op internet vinden dus begon een beetje te twijfelen. Heb er jaren geleden wel eens 1 gebruikt en kreeg gister dus meteen het idee dat ik het verkeerd had gedaan en dus een weekje had moeten wachten.
Ik hoop dat je goed nieuws hebt gekregen?

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 13:14

@ MandyR : Die zijn er indd wel...ben zelf nogal onzeker dus doe vaak wat testjes tussendoor Knipoog Maar ben niet zwanger hoor haha Haha!

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 22:49