Advies: epileptische aanval, geen auto meer rijden, baan kwi

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Meloen

Advies: epileptische aanval, geen auto meer rijden, baan kwi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 15:36

Dag bokkers,

Ik zou jullie advies graag willen met betrekking tot het volgende;

6 jaar geleden heb ik epileptie gekregen op mijn 16e, sindsdien 2 maal daags slik ik anti-epileptica (Depakine Chrono 500 mg).
2 later helaas een aanval (insult) gehad, door eigen toedoen. Medicatie niet ingenomen voor langere periode.
Vervolgens keurig met medicijnen omgesprongen, en 4 jaar aanvalsvrij! Ook medisch GOEDgekeurd voor rijbewijs (inmiddels al 2 x gekeurd, aangezien ik mijn rijbewijs al sinds 2005 heb).

Opeens heb ik woensdag 13 augustus een insult gehad. Grootste aanval, tonisch-clonisch, helemaal van de wereld.
Daarbij dusdanig mijn hoofd gestoten (2 flinke builen) waardoor ik een hersenschudding eraan over heb gehouden.

Sinds 1 augustus heb ik een baan! Dolblij zul je begrijpen. Pedagogisch Medewerker op de BSO en daarnaast invalkracht op het kinderdagverblijf.
Echt een grandioze baan, leuk bedrijf, leuke sfeer, fijn team, echt helemaal mijn ding.
Qua uren 20-30 contract, en dat is zeker niet mis voor iemand die net klaar is met haar school.

Maar je zult begrijpen, dat deze situatie epileptische aanval en hersenschudding in proeftijd mij niet zullen helpen. Daarnaast zal ik ook niet meer auto mogen rijden. Daarvoor moet je een jaar aanvalsvrij zijn. Aangezien ik niet weet wat toedracht is geweest van mijn aanval, kan ik het ook niet voorkomen om er nog een te krijgen.
Ik ben aangenomen voor de BSO en Voorschoolse opvang, waarvoor ik onder andere in een busje moet rijden. Maar dit mag ik dus niet meer.
Wat mag een kinderopvang/BSO in zo'n situatie doen?
Ik heb nadat locatiehoofd terug is van vakantie sowieso een gesprek, maar ik denk zal jullie ook om advies vragen.
Ik heb vandaag contact gehad met 2 andere collega's en deze heeft aangegeven dat er dan wordt besproken wat de mogelijkheden zijn.
Voor mijn gevoel liet ze doorschemeren, om miss wat anders te zoeken. Of zoek ik er dan te veel achter???

Zullen ze er nu alles op alles op zetten om mij min of meer te kunnen ontslaan op welke sluikse wijze dan ook??
Is het handig om in dit geval sowieso contact op te nemen met rechtsbijstand? Puur om advies van te voren.
Of moet ik alvast uitkijken naar een andere baan?

bitchy92

Re: Advies: epileptische aanval, geen auto meer rijden, baan kwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 16:36

Das balen!!!
mischien kan je alvast zoeken naar een andere baan..
je weet tegenwoordig maar nooit!
veel sterkte Ach gut

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 16:54

Meid, wat ontzettend vervelend voor je!

Ik ben alleen bang dat de BSO een goede reden heeft om je na je proeftijd niet aan te nemen: je kan immers minimaal een jaar geen auto rijden, en dat hoort (als ik je goed begrepen heb) bij je takenpakket. Je wordt dus niet ontslagen, maar je krijgt geen contract, en hebt dan geen baan meer. Ik denk niet dat de rechtsbijstand daar iets aan kan doen, dat is nu juist het hele punt van een proeftijd. Je zou contact met ze op kunnen nemen, want sommige gevallen (bijvoorbeeld zwangerschap) mag een werkgever niet als reden aanvoeren om geen contract aan te bieden. Of dat in jou geval ook zo is weet ik niet, immers, als je nu gesolliciteerd had was je waarschijnlijk niet eens op sollicitatiegesprek gevraagd.

Héél, héél veel sterkte, en ga rustig het gesprek met je locatiehoofd in. Ook vóór dat gesprek, blijf gewoon netjes je werk doen (als dat mag van de dokter). Misschien zijn ze wel bereid om je toch aan te nemen, en het zo te regelen dat anderen dat busje rijden? Veel werkgevers zijn best redelijk hoor, en best bereid om dingen aan te passen.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 17:03

Ik heb voor de zekerheid net maar contact opgenomen met rechtsbijstand.
En inderdaad wat je zegt, waarschijnlijk geen poot om op de staan! Ik baal zo! Het is zo oneerlijk Verdrietig

Volgens BW artikel 7:652 mag een proeftijd bij een contract van korter dan 2 jaar, niet langer zijn dan 1 maand, tenzij anders vermeldt staat in CAO. Aldus medewerker rechtsbijstand.
Net CAO erbij gepakt, en daar staat idd zoiets in. Letterlijk:
"Bij het aangaan van de arbeidsovereenkomst kan schriftelijk een proeftijd worden
overeengekomen. De duur hiervan bedraagt in afwijking van artikel 7:652 BW
twee maanden. "

Ik weet niet of het nu hiermee helemaal uitgesloten is dat er niks aan te doen is, dus voor de zekerheid nog maar gemaild naar de rechtsbijstand.
In ieder geval heb ik - hoezo toeval?? - deze week 2 uitnodigingen voor sollicitaties in huis gekregen.
Hoewel ik nog niet weet wat uitkomst van gesprek is hoor met locatiehoofd (maar ik krijg het gevoel dat ze bedoelde dat als ik voorschoolse opvang niet op me kan nemen, dat ze liever iemand anders zoeken.. mijn achterdocht misschien hoor, nog helemaal niet zeker..)
Zouden jullie al op die uitnodigingen ingaan?
1 september zou ik dan dat gesprek hebben met locatiehoofd, en deze uitnodigingen zijn voor 26 en 28 augustus.. DILEMMA!!!

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 17:08

Ik heb eerlijk gezegd geen raad voor je, maar wil je wel erg veel sterkte wensen. Ik zit ongeveer in dezelfde situatie en weet hoe machteloos je je dan voelt.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 17:21

Die sollicitaties, weten ze daar van je epilepsie? Anders gezegd, moet je daar dingen uitvoeren, zoals autorijden, waarbij je epilepsie voor problemen kan zorgen?
Als het geen probleem is, zou ik naar de sollicitaties gaan. Je krijgt waarschijnlijk toch niet meteen te horen of je aangenomen bent, terwijl je in het gesprek met je locatiehoofd meteen kunt vragen of je nog kans maakt op een contract. Als je vóór het gesprek met je locatiehoofd een andere baan aangeboden krijgt, kun je gewoon zeggen dat je er tot 1 september over na wilt denken, dat is maar een paar dagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 17:22

In een proeftijd kunnen beide partijen zonder toelichting tegen elke dag opzeggen. De BSO kan dus heel makkelijk 'van je af'. Je blijkt niet in staat te zijn de jouw opgedragen werkzaamheden te verrichten. Dus het zou ook erg logisch zijn áls ze je in je proeftijd ontslaan. Hoe hard het ook is...

Ik zou op die twee uitnodigingen ingaan als ik jou was.

SentidoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 17:26

Ik zou niet op die sollicitaties ingaan. Het is namelijk voor je huidige werkgever, en dat zijn ze, natuurlijk een enorme belediging als je naar een andere sollicitatie gaat. Dan laat je eigenlijk blijken dat je er al niet meer in geloofd..
Voor de rest van de situatie zou ik geen oplossing weet, ik denk dat je het beste met je rechtsbijstand kunt overleggen en natuurlijk met je locatiehoofd en dat moet afwachten, helaas want ik kan me voorstellen dat je je heel machteloos voelt.
Ik hoop voor je dat je baas zich gewoon n jou sitatuatie kan inleven en er rekening mee houden! Lachen

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 17:30

Gewoon ernaartoe gaan en niks tegen je werkgever zeggen. Niet geschoten is altijd mis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 17:32

Sentido, wat een bijzondere redenering, dat het een belediging is voor je baas...
Bazen kiezen voor budgetten, omzetten en cijfers. Niet voor lieve werknemers...

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 17:34

Nee en die vertellen nu ook niet wat ze binnenskamers al aan het beslissen zijn.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 17:34

Sentido schreef:
Ik zou niet op die sollicitaties ingaan. Het is namelijk voor je huidige werkgever, en dat zijn ze, natuurlijk een enorme belediging als je naar een andere sollicitatie gaat. Dan laat je eigenlijk blijken dat je er al niet meer in geloofd..

Echt netjes is het niet, maar je hebt geen enkele verplichting om je baas te laten weten dat je ergens anders solliciteerd. Plus, TS zit nog in haar proefperiode en loopt helaas grote kans geen contract te krijgen. Moet ze dan 2 kansen op een baan laten schieten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 17:35

Jullie doen net alsof het schandalig is om te solliciteren... Nagelbijten / Gniffelen
Een proefperiode is een proefperiode VAN 2 KANTEN hoor Knipoog

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 17:38

Ik denk dat het niet onverstandig is om naar die sollicitaties toe te gaan. Je kunt inderdaad niet meer voldoen aan het takenpakket, dus is het de vraag of er mogelijkheden voor je zijn of niet. Als die er niet zouden zijn betekent dat niet eens dat jouw baas je niet meer zou willen hebben, maar dat het waarschijnlijk practisch gezien niet inpasbaar is... Beter jezelf maar indekken en iets achter de hand houden!

SentidoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 17:56

En als ze dan bij een van die sollicitaties aangenomen wordt en vervolgens op 1 september ook gewoon mag blijven van haar baas..
Ik weet niet hoe de arbeidskansen in deze sector zijn, in "mijn" sector zijn er niet veel werkgevers en als je eenmaal een bepaalde naam hebt kom je niet gemakkelijk meer aan het werk vandaar mijn reactie, daarnaast is er ook nog een arbeidstekort dus ik kan vrij makkelijk een nieuwe vacature vinden.
Het is mijn mening maar ik vind dat je ook wel wat meer vertrouwen in je werkgever mag hebben, het is tenslotte niet een bijbaantjes functie maar toch echt een vaste werkplek. Een goede werkgever zorgt echt wel voor zn werknemers hoor, maar goed zoals ik zei zit ik in een heel andere sector waar het misschien allemaal wel net wat anders is en een werknemer wat meer kansen krijgt..

Ik wens je in ieder geval heel veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 18:14

Dan kan ze kiezen. Zoals in andere situaties een werkgever vaak kan kiezen. Niets mis mee.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 18:14

Als men erg tevreden is over je werk verder zullen ze kijken of er een aanpassing te maken is aan je functie. Kunnen ze dat niet, of willen ze zowiezo liever niet met je door dan lig je er inderdaad uit.
Hoe of wat weet je pas na dat gesprek.

Ik zou er wel eerlijk zijn, denk niet dat je nog rustig zit als je een stel kindertjes in de bus hebt met risico op een volgende aanval.

Neem contact op met de vakbond, die zijn beter op de hoogte van arbeidrecht en contracten.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 18:21

Momenteel heb ik het besluit genomen, om gewoon open kaart te spelen naar mijn werkgever en mijn collega's.
Ik heb dus van een collega (nauwsamenwerkend met locatiehoofd) vernomen van dit gesprek. Locatiehoofd is met vakantie.
Ik zal hun voorleggen welke opties ik toegespeeld heb gekregen, 2 uitnodigingen voor sollicitaties, dichter bij huis maar voor minder uren.
Ik ben eerlijk, maar verwacht het ook van hen. No hard feelings als ze van me af willen (eigenlijk wel, maar kan 't ook wel weer begrijpen als ik er reeël over nadenk) maar ik wil weten waar ik aan toe ben.
Maar ja, als ik straks wel ontslagen wordt is alles beter dan thuis zitten met niks!
Hoe adviseur van rechtsbijstand het zei: ze kunnen je zelfs al ontslaan als je een scheve neus hebt in je proeftijd en je neus hun niet aanstaat.
Je hebt gewoon geen poot om op de staan.
Maar inderdaad sonja, proeftijd is van 2 kanten. Ik had eerlijk gezegd meer empathie van hun kant verwacht, maar duidelijk had ik die nog zoeken.
Ik vrees dat aanpassing van functie wel had gekund als ik er langer had gewerkt, maar ik ben pas vanaf 1 augustus officieel in dienst gekomen!
Echt hoezo bad luck!!!
Vakbond zal ik bellen. Goede tip.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 18:58

Meer empathie van hun kant kán nog komen Knipoog Maar werkgevers/leidinggevenden hebben (helaas?) vaak niet veel ruimte om hun empathische gevoelens te laten gaan...

Maar ik ga heel hard voor je duimen dat het meevalt en dat ze maximaal met je mee gaan denken!!!

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:44

[LZP] --> [MW]

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 15:17

Hoe zijn de sollicitaties verlopen?
En heb je morgen nog een gesprek met het locatiehoofd?

Ik hoop dat je gewoon de baan krijgt die je wilde hebben...