Mensen met CTS (Carpaal tunnelsyndroom)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tivoli

Mensen met CTS (Carpaal tunnelsyndroom)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 09:12

Ik ben -voorlopig- gediagnostiseerd met het carpaal tunnelsyndroom in beiden handen.
Ik weet dat het iets met zenuwen door nauwe poortjes te maken heeft,en dat je eraan geopereerd kunt worden...
Maar verder weet ik er weinig over.
Wie weet wat me te wachten staat,hoe het allemaal werkt?
Wie heeft het ook en is geholpen,of moet nog geholpen worden?
Ik heb begrepen dat als het carpaal niet 'erg genoeg' vernauwd is,dat er dan niet geopereerd wordt en je er mee moet leven...
Dus...wie heeft wat meer info en ervaringen voor me?

Schimpje

Re: Mensen met CTS (Carpaal tunnelsyndroom)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 09:20

Mijn moeder is vorig jaar hieraan geholpen en bij haar is het wel iets beter geworden. Naar mate je langer wacht met operatie, hoe minder de kans is dat het echt over gaat. Mijn moeder heeft er wel 20 jaar mee rondgelopen voordat ze zich heeft laten helpen, en heeft nu nog wel iets last ervan..
Ik denk (ben bang) dat ik het zelf ook heb, wil me dus ook gaan laten testen maar zie zo op tegen die stroomstoten!

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 09:24

Ik zie daar ook erg tegenop,maar ik moet echt wel want mijn dagelijske leven is echt belemmert.
Ik heb nu ook weer erg veel pijn omdat de dokter een drukpunt test heeft uitgevoert.

racekater

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 09:33

Uit ervaring kan ik zeggen dat de test meevalt. Ik heb aan beide handen CTS gehad, en ben inmiddels aan beide handen geopereerd.
Mijn ervaring is dat ook de operatie meevalt. Deze duurt goed 10 minuten. Mijn handen werden plaatselijk verdoofd, wat ik persoonlijk het lastigste vond van de hele ingreep. Ik vond de verdovingsspuit pijnlijk. Na de operatie heb ik vier dagen met drukverband in een mitella gelopen en na twee weken mochten mijn hechtingen eruit. Mijn tweede operatie is nu goed 3 weken geleden. Ik begin weer kracht te krijgen in mijn hand, al blijft het nog wel even gevoelig. Er staat officieel 6 weken voor volledig herstel, maar zo na een week of twee kun je al weer behoorlijk wat hoor. Het is alleen erg lastig dat je een tijdje alles met één hand moet doen. Dan kom je er pas achter hoe belangrijk je beide handen zijn.

Succes ermee!

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 18:37

Ik heb misschien het Tunnelsyndroom. Ik draag nu een polsspalk rechts.. Het gaat op het moment wel iets beter, maar ik ben al wel 6 keer bij de huisarts geweest. Hij blijft het testen maar uitstellen. Gelukkig ga ik dadelijk wel naar de neurloog voor een testje, want de spalk helpt toch nog niet optimaal.

Ik heb klachten als dingen laten vallen opeens, absoluut niet kunnen steunen op m'n polsen en tintelingen.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 18:38

Even een stipje, een HK kletsgenootje heeft dit misschien ook. Ik zal haar even een PB sturen...

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:03

ik heb dit aan beide polsen gehad en ik ben er aan beide polsen geopereerd.

Ze verdoven het plaatselijk en zorgen dat je zenuw weer genoeg ruimte krijgt. Het is geen grote ingreep. Na de ingreep krijg je hechtingen en verband. Ik moest toen 6 weken rust hebben, maar na 1 week was ik alweer aan het werk.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 19:20

Bij mij is het inderdaad ook; dingen laten vallen,plotselinge steken,zere polsen en vingers.Schrijven gaat slecht,of afwassen en vaatdoekjes uitwringen.
Het schiet helemaal door naar mijn hele arm.

Happy_liz: heb je er grote littekens aan overgehouden?

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:34

Schimpje schreef:
Ik denk (ben bang) dat ik het zelf ook heb, wil me dus ook gaan laten testen maar zie zo op tegen die stroomstoten!

Laat me je geruststellen. Die stroomstoten doet geen pijn. Eerst kietelt het en daarna is het een irritant gevoel.
Maar pijn doet het echt niet Lachen

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:37

_Tivoli_ schreef:
Bij mij is het inderdaad ook; dingen laten vallen,plotselinge steken,zere polsen en vingers.Schrijven gaat slecht,of afwassen en vaatdoekjes uitwringen.
Het schiet helemaal door naar mijn hele arm.

Happy_liz: heb je er grote littekens aan overgehouden?

Die van mij zijn 3 cm, maar de chirurg heeft ze zo gemaakt dat ze samenvallen met die lijnen van mijn hand.
Als je goed kijkt zie je ze, anders niet Lachen

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 20:33

Oh gelukkig.
Ik zag namelijk een site waar ze op tekening laten zien hoe het werkt,en dat is een flinke snee die ze daar showen Scheve mond

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 20:36

dat valt echt nog reuze mee Lachen

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 20:42

Ik heb het ook gehad aan beide handen.
Overigens heb ik het niet laten opereren (had wel een verwijzing gehad), en is het toch vanzelf weer weg gegaan.
Ik heb er sinds dien ook nooit meer last meer van gehad..

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 20:50

Nou,zo erg als het nu is,ga ik er niet op wachten of het toevallig weggaat.
Ik schilder graag,en dat gaat nu slecht,evenals tekenen en knutselen met mijn dochter.
Om over paardrijden maar niet te spreken.
Huishouden wordt moeilijker,fietsen...
Kortom...ik heb geen tijd om te wachten tot het misschien overgaat.

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 20:53

het ergste vond ik altijd dat ik glazen liet vallen en geen grip had op dingen. Maar bij mij was het in een erge mate..

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 20:56

Dat heb ik ook,maar dat heb ik liever dan geen gewone dingen meer kunnen doen van de pijn.
Gelukkig is er redelijk snel plaats voor me,over 3 weken al.
Kan iemand me uitleggen hoe die test werkt met die schokjes?
Wat eruit kan komen en wat gaan ze daarna doen?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 21:00

_Tivoli_ schreef:
Nou,zo erg als het nu is,ga ik er niet op wachten of het toevallig weggaat.
Ik schilder graag,en dat gaat nu slecht,evenals tekenen en knutselen met mijn dochter.
Om over paardrijden maar niet te spreken.
Huishouden wordt moeilijker,fietsen...
Kortom...ik heb geen tijd om te wachten tot het misschien overgaat.

Bij mij ging het weg toen ik van de huisarts terug kwam, en heb dus even aangekeken of het ook echt helemaal weg ging Haha! Bleef er dus niet op wachten, maar heb zelf schijnbaar goed gehandeld.

Ik had er zoveel last van dat ik elke nacht mijn bed uit moest van de pijn in mijn arm (trekt door tot voorbij de elleboog), ik dacht dat mijn hand letterlijk in brand stond, of af stierf.
Ik heb zo dus een paar nachten lopen ijsberen en zwieren met mijn hand om er bloed (warmte) naar toe te krijgen, en als het warm werd, werd het echt heet..
Ik heb gejankt, écht gejankt.. niet wetende waar heen te moeten.. ik heb nog nooit(!) zo'n verschrikkelijke pijn gehad (weet nu wel wat échte pijn is!!)..

Ik heb van ellende Oxazepam genomen (spierverslapper) en zo is het minder geworden en uiteindelijk over gegaan.. uiteraard met rust, maar je wordt vanzelf wel duf Clown

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 21:01

En in wat voor tijdsbestek moet ik dan denken dat het over is gegaan?

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 21:07

Ik heb het zelf gelukkig niet zou wel vreemd zijn op deze leeftijd maar mijn vroegere taxichauffeuge heeft het. Ze zou er aangeopereerd worden maar de dokter had tegen haar gezegd dat je alleen maar zo'n operatie moest laten uitvoeren als je echt helemaal niks meer kon van de pijnen dus nachten niet meer kon slapen enzo. Want er is maar 60 procent kans dat het lukt.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 21:09

De test met de schokjes werkt als volgt, op bepaalde punten op je arm bevestigen ze electrode en door die electrode gaat stroom waardoor je zenuwen reageren, je hand-arm doet dus dingen zonder dat jij het wil Haha! , zo kunnen ze meten hoe erg het is en welke hand ze eerst gaan doen.
Heb het ook aan beide handen de rechter is gedaan en links is nog niet erg genoeg om te opereren.
Het is de eerste tijd wat lastig na de operatie, billen afvegen, veters knopen, rits dicht doen enzo Knipoog
Het kan de eerst dagen ook pijnlijk zijn maar gewoon pijnstiller slikken en je hand/arm in de mitella houden.
Zelf ben ik te snel weer dingen gaan doen waardoor ik geen volledige kracht meer heb in mijn rechterhand dus hou wel een beetje aan wat hun aangeven wat je mag en niet.

Sommige vrouwen hebben het ook als ze zwanger zijn en daarna gaat het vanzelf weer weg, zowiezo hebben meer vrouwen er last van schijnt door uitwringen van doekjes, dweilen enz. te komen?

O ja en leeftijd zegt niks Knipoog en mij werd juist gezegd niet te lang te wachten met een operatie als nl al veel kracht weg is komt die niet meer terug.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 21:14

_Tivoli_ schreef:
En in wat voor tijdsbestek moet ik dan denken dat het over is gegaan?

Tja, eerlijk gezegd weet ik dat niet meer, het is alweer 8 jaar geleden of zo..
Maar niet met een paar dagen, eerder een week of 2..
Ik voelde het elke keer wat minder worden, daarom ging ik ook door met die Oxazepam.
De huisarts keek hier overigens raar van op, had er nog nooit van gehoord.

Maar 9 van de 10 keer krijg je er last van als iets overbelast is in je pols/hand, en als je dat dan laat rusten, evt icm die spierverslapper (evt met ontstekingsremmers), krijgt je zenuw weer zijn ruimte terug.. (zo denk ik tenminste).
Nu ken ik ook de eerste signalen, en weet wanneer ik het rustiger aan moet doen.. maar het die eerste signalen al in tijden niet meer gehad!

Laat ik erbij vermelden dat ik reumatoide artritis heb, en dus regelmatig last heb van ontstekingen in mijn gewrichten.. En ja kan natuurlijk ook laten opereren, maar tot die tijd kan je ook bovenstaande toepassen en kijken of de pijn minder wordt.

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 21:18

tegen mij werd verteld dat ik het beste zo snel mogelijk kon laten behelpen. Je kan ook van die spuiten krijgen, maar die geven ze pas als je op oudere leeftijd bent, omdat die dingen maar voor een paar jaar werken.

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 21:24

Mijn zus is er ong 3 jaar geleden ook aan geopereert.
Ze zat na 6 weken weer op het paard.
Ze liet ook spontaan dingen vallen en kracht vermindering.
Nu is het weer helemaal goed.

Een collega van haar is er een half jaar geleden aan geopereert maar die kan er nog niks mee.
Het is ook maar de vraag of dat nog goed gaat komen.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 21:43

ukje schreef:
Ik heb het zelf gelukkig niet zou wel vreemd zijn op deze leeftijd maar mijn vroegere taxichauffeuge heeft het. Ze zou er aangeopereerd worden maar de dokter had tegen haar gezegd dat je alleen maar zo'n operatie moest laten uitvoeren als je echt helemaal niks meer kon van de pijnen dus nachten niet meer kon slapen enzo. Want er is maar 60 procent kans dat het lukt.

Leeftijd heeft er niks mee te maken,ik ben 20 Lachen
En de kans dat je na de operatie 'genezen' bent is geen 60% maar 90%.(zie @ wikipedia 'carpale tunnelsyndroom' bij de links)
Nou,dat vind ik een redelijk goede kans.

Mijn dokter zei dat er meerdere opties waren,zoals injecties of therapie,maar dat een operatie de relatief snelste en langdurigste resultaten levert.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 21:47

Ik heb ook gehoord dat de kans dat het terug komt wezelijk aanwezig is.. en dat er dus ook best veel mensen zijn waarbij het terug komt. Ah.. het is toch maar afwachten..

Overigens was er toen, jaren geleden een wachttijd voor deze operatie.. weet niet hoe het nu is.