wie verstand van gehoortest?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

wie verstand van gehoortest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 16:36

Ik vraag dit omdat er bij mijn jongste dochter al vaker een gehoor test is gedaan,de laatste keer is niet erg lang geleden.Zij heeft aan 1 kant een goed gehoor en aan de andere kant een verlies van 20 % dat kwam dus uit die test, is niet veel zou je zeggen.Ik heb zelf aan 1 kant 60% gehoor verlies, maar nu komt het, ik hoor veel beter als dat zij hoort.De tv staat erg hard en nog verstaat ze het niet, en de hele dag hoor je wat wat wat.Is zo,n uitslag betrouwbaar? Ik zag haar wel een paar keer zomaar drukken op dat knopje omdat ze bang was te weinig te horen, maar ze hebben wel dat gedeelte over gedaan.Er wordt gewoon te weinig rekening gehouden met haar doofheid,op school proberen ze er wel aan te denken maar ze mist erg veel.20% is te weinig voor een dovenschool.

dutchy_

Re: wie verstand van gehoortest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 17:17

Euh ik moest vroeger ook heel vaak naar de oorarts en ik had altijd een trucje. Je zag door dat glas dat vrouwtje zitten en je zag gewoon wanneer zo op zo'n knopje duwde, en ik wist dat er dan een geluidje kwam, en ook als ik het niet hoorde riep ik dan dus altijd hard: jaaah... Er kwam uit dat ik maar heel weinig verlies had. Misschien dat je dochter ook zo iets doet.

Mijn moeder bleef volhouden dat ik niks hoorde, maar steeds uit die testen bleek van wel, doordat ik dus steeds maar gewoon op het knopje drukte.

Na aandringen van mijn moeder heb ik toen uiteindelijk een test moeten doen waarbij je woorden hoorde, die je na moest zeggen en ja toen viel ik door de mand. Je moest sowieso wat zeggen als je iets hoorde, ook als je het niet goed verstond en ik riep bij 'boer' bijvoorbeeld 'fiets' en toen pas hadden ze door dat er echt was was en ben ik eraan geopereerd.

Dus ik zou als ik jou was vragen om zo'n test, bij mij is dat inmiddels al 8 jaar geleden, maar denk dat ze nog steeds wel zulke testen hebben.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 17:19

je kan meerdere keren een gehoortest doen. Dat was bij mij ook nodig toen ik jonger was.
Ik kreeg toen 1x in de 2 maanden een gehoortest.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 17:28

Het kan ook zo zijn dat ze het wel hóórt, maar dus niet verstáát. Er zit nog een groot verschil tussen die 2.
Toch eens een spraaktest laten doen.

Wat ik me verder afvraag: wie heeft haar getest en waar is het gedaan? KNO artsen laten dit soort testen nogal vaak uitvoeren (overigens net als arboartsen) maar meestal zijn die testen niet 100% betrouwbaar. Omdat je twijfelt of het klopt, zou ik sowieso vragen om een verwijzing naar een audiologisch centrum.

Overigens vind ik de stap naar een dovenschool meteen wel erg groot hoor!! Is er wel voldoende voorlichting geweest op school? Weten de leraren waar ze op moeten letten? Heeft ze een gehoorapparaat? Wat doet je dochter er zelf aan op school om dingen te kunnen horen? Spelen er op school of thuis nog andere dingen mee, bijvoorbeeld gebrek aan concentratie? Allemaal dingen waar veel winst mee geboekt kan worden.

Hoe oud is je dochter overigens?

Succes!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 17:30

Het pure gehoorverlies zegt niet altijd alles over wat iemand hoort en verstaat. De vervorming van het geluid kan bijvoorbeeld ook van invloed zijn.

Maar ook hier zou ik als advies geven om niet alleen maar te kijken naar dat ene stukje: het gehoor. Ik lees vaker vragen over je dochters, en heb het idee dat zij gebaat zijn bij een veel bredere aanpak. Uitzoeken wat je dochter wel en niet hoort kan zeker nuttig zijn (dat kan een audioloog volgens mij heel goed), maar het lijkt me ook nuttig om goed te bekijken wat je dochter wel en niet kan in de praktijk, en daar op in te spelen. Met behulp van een logopedist of een orthopedagoog bijvoorbeeld.

En wat verwachten jullie precies aan aanpassing van de school? In welk opzicht vinden jullie dat er niet genoeg rekening gehouden wordt met je dochter? Welke gevolgen heeft het? Wat zegt de school daarover?

Zolang je niet precies weet waar het probleem zit, is het ook maar zeer de vraag of een dovenschool wel kan bieden wat nodig is.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 17:37

Ik heb zelf vroeger ook veel gehoortesten gehad. Ik had links een gehoorverlies van 20%, rechts 25%. Mijn ouders hebben heel lang gedacht dat die test niet klopten, omdat ik vrijwel nooit in een keer verstond wat er gezegd werd, de tv moest inderdaad ook erg hard, en op school kon ik maar slecht meekomen. De test is meerdere keren herhaald, wel iets verschil soms, maar nooit veel. Buisjes gehad, daar werd het ook niet beter op.

Mijn ouders zijn toen verder gaan vragen, bij verschillende artsen. De laatste had een (voor mij) goede verklaring. Doordat ik vaak veel niet verstond, had ik ook niet geleerd om goed te luisteren. Ik hoorde dus wel geluiden redelijk goed, maar gesprekken en tv kon ik niet goed volgen. Doordat de tv en de gesprekken elke keer luider werden gezet/gedaan, leerde ik ook niet om me in te spannen om goed te luisteren. Mijn ouders hebben toen de instructies meegekregen om de tv op een normaal volume te zetten, op normaal volume tegen me te praten, en dat een tijd vol te houden. Ik moest me toen meer gaan inspannen om te horen wat er gezegd werd, en daardoor is het een stuk beter geworden.

Wel heb ik nog steeds last van omgevingslawaai, als er buiten gras gemaaid wordt, versta ik opeens de tv niet meer, en in de kroeg hoef je echt geen gesprek met me te voeren. Maar ik hoor inmiddels goed genoeg om op normaal volume te communiceren.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 18:21

Ze heeft zeer goede begeleiding van een doventeam en die geeft ook tips aan de school,maar haar klasgenoten vinden het gewoon moeilijk om mee om te gaan.Een gehoorapparaat heeft ze gehad maar dat zette ze vaker uit dan aan dus dat werkte niet.Haar spraakverstaan is inderdaad niet goed,en een kno arts heeft de test gedaan.Haar juffrouw vroeg zich af of ze op een dovenschool niet beter op haar plaats was,ook vanwege haar slecht concentratie.Ik zou heel graag willen weten hoeveel ze echt hoort.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 18:30

Ik vind je berichten een beetje tegenstrijdig. In het eerste bericht zeg je dat de school er niet goed mee omgaat. In dit bericht zijn het vooral de klasgenoten. Dat vind ik toch wel heel wat anders. Welke tips worden er gegeven die door de school niet worden opgepakt? Waar zit volgens jou het grootste probleem, en waarom denk je dat een dovenschool de beste oplossing is?

En wat zegt die begeleiding van het doventeam hierover?

En hoe is deze begeleiding vergoed? Is dat vanuit een Rugzakje (Leerlinggebonden Financiering)? Want in dat geval heeft je dochter al een indicatie voor speciaal onderwijs en is het misschien makkelijker om plaatsing te krijgen - als je echt denkt dat dat het beste is.

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 19:08

Mijn oudste zoon had vanaf een maand of 8 ongeveer 3x per maand last van oorontsteking.
Hij heeft heel lang aan beidde oren 30% (vocht achter de trommelvliezen) verlies gehad. Hierdoor ging hij ook pas heel laat praten.
Hij werk ook heel boos als we hem niet begrepen.

Uiteindelijk hebben we doorverwijzing gehad voor het audiologisch centrum. Hier is hij uitgebeid op een hele leuke mannier getest.
Hij kan aan een oor een lage toon niet horen. Ondertussen is hij alweer acht en heeft de achterstand weer helemaal ingehaald, hij praat af en toe wel hard.