Bang, om haar te verliezen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SETEFURII

Bang, om haar te verliezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 18:19

Omdat het me allemaal een beetje teveel word, wil ik het hier graag van me afschrijven
Als het niet juist staat, verplaats het dan alsjeblieft, maar ik zou haar kunnen verliezen, vanwegen iets medisch.

Mijn vriendin, een prachtig meisje van 16, is erg perfectionistisch.
Misschien iets té, want haar beste vriendin Mijke, die ook mijn vriendin is, is zeer goed in acro (turnen met partner[s])
Ze wil beter zijn dan Mijke, betere punten halen op school en vooral slank zijn.
Met het gevolg dat ze veel te slank is.
Het meisje is 1m60 en woog een jaar terug 50 kg, helaas weegt ze nu maar 36,5 kg.
En ik ben bang, o zo bang, haar te verliezen.
Voordat de vakantie begon, heeft ze opgebiecht aan haar vertrouwens leerkracht,dat ze een eetprobleem had (woog toen 40kg)
en heeft ze me ook verteld, dat ze niet ziekelijk slank wou worden, wat ze nu wél is.

Haar ouders weten via die leraar, dat ze dus effectief Anorexia Nervosa heeft.
Met het gevolg, dat haar moeder (gescheiden met vriend) haar heeft gezegt, dat het haareigen schuld is en moet ze nu boeken lezen over Anorexia, zodat ze beseft wat ze gedaan heeft (zoiets van, kijk wat je gedaan hebt, stom kind!).
Daarstraks was ik op msn met haar aan het chatten, en zei ze, dat toen dr vader thuiskwam, deze meteen begon te 'zagen' over haar eetprobleem.
Ze praat er niet graag over & vind dat ze er zelf maar uit moet komen, wat ik begrijp!
maar ik begrijp de bezorgdheid van haar vader ook.
Nu wil ik haar helpen, want die weg die ze gaat, kan ze niet alleen.
Natuurlijk heeft ze psychologische hulp nodig, en nee, die kan ik niet geven.
Maar ik wil haar steunen in haar weg, richting het goede pad, als een vriendin.
Overigens moet ze van de huisdokter opgenomen worden als ze 35 kg weegt, terwijl ze van de psycholoog nu al opgenomen moest worden
Nu is mijn vraag, wat moet & kan ik doen om haar te helpen?
bedankt om mijn verhaal te lezen en als je wilt, een reactie te schrijven.

TessxSchatje

Re: Bang, om haar te verliezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 18:28

Ik denk dat je het beste haar gewoon kunt steunen. Ik vind het ook een beetje raar hoe de moeder erop reageert, maar dit kan aan mij liggen. Misschien kun je als je vriendin het wil, het er met haar over hebben, en samen proberen te zorgen dat ze in ieder geval niet meer afvalt, en inziet dat ze zo dun echt niet mooi is.. En zeker proberen voor te stellen of ze misschien naar een pschychiater wil, die haar kan helpen, en misschien aanbieden als ze niet alleen durft, dat je wel met haar mee wilt gaan.. En voor de rest ik denk dat je het beste haar kunt steunen, en niet te veel gaan aandringen dát ze moet eten.. (Ik weet niet of dit een manier is, maar misschien kun je samen met haar op internet gaan kijken, dat ze 2000 kcal per dag nodig heeft om niet af te vallen, en wat ze daar allemaal voor kan eten.. zonder dat ze aankomt, en zonder dat ze afvalt.. dat is een stap dichter bij het aankomen, want haar gewicht is nu zeker te laag..) In ieder geval wil ik je succes wensen!

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 18:35

Haar moeder reageert idd raar, dat vind ik ook.
ze eet tot ze genoeg heeft en altijd ietsje minder.
Dan stopt ze, ook geen dessertje achteraf, dat wil ze niet.
of iets eten, waar veel kcal inzitten, wil ze niet.
Ze weet dat zo dun zijn niet mooi is, ze wil er iets aan doen( ze wil een beetje aankomen), maar ze kan het niet (ze weigert meer of calorierijk te eten).
Haar forceren lijkt me ook geen oplossing Lachen
En bedankt voor je reactie Lachen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 18:53

pfoe, lastig... wel super dat je haar wilt helpen. ik denk dat je niet veel kunt doen. ze krijgt hulp. jij moet er gewoon zijn voor haar als vriendin denk ik...

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 19:19

Euhm die moeder, daar mankeert zeker wat aan?? Geen normale reactie inderdaad, en al helemaal geen juiste. Maar goed, dat heeft niets met het meisje te maken. Is ze nu al in behandeling bij een psycholoog? Dan kan jij verder er niet zo veel aan doen denk ik. Echter is het volgens mij toch goed dat ze opgenomen wordt, ze weegt nu al veel te weinig, waarom nog wachten tot er nog een kilo en half af is? Misschien arts eens proberen overtuigen.

Wat al positief is, is dat ze beseft dat ze niet goed bezig is (of tenminste dat maak ik op uit je bericht??) en dat is de eerste stap naar genezing. Haar dwingen om te eten helpt helemaal niets, meer nog, kan helemaal andersom uitdraaien.
Maar ik denk dus dat jij niet zo veel kunt doen... Zorgen dat ze psychologische hulp blijft krijgen en haar steunen als vriendin. Er voor haar zijn wanneer ze je nodig heeft. Ik hoop dat ze snel beter wordt. Lachen

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 21:02

Bedankt allemaal voor jullie steun
vind ik echt lief!
ik wist echt niet wat te doen
dat bericht heeft me geholpe de orde op zaken te stellen
dank jullie wel

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 21:17

Ik vind het ook een erg vreemde reactie van die ouders. Dat meisje heeft hulp nodig. En niet alleen van artsen maar ook haar naaste familie is erg belangrijk om zo'n probleem de baas te worden. Anders krijg je straks een situatie van: Mijn moeder interesseert het niet dus waarom zou het mij dan wel wat interesseren? Met alle gevolgen van dien. Het lijkt mij het beste dat ze zo snel mogelijk opgenomen wordt maar, ik weet niet hoe jij dat zou moeten bereiken. Misschien dat je met je vriendin kan praten dat ze zich vrijwillig op laat nemen.
Verder moet je haar door dik en dun steunen, dit zal voor jou ook niet altijd even makkelijk zijn. Maar hier heeft zij wel het meest aan. Ook al belt ze je om 3 uur 's nachts op, gewoon opnemen. Ondertussen moet je jezelf niet vergeten. Niemand heeft er iets aan als jij instort dus vooral blijven praten over je gevoelens. En dan bij voorkeur met een andere vriendin.
Ik hoop dat ze snel beter wordt en dat jij je daardoor ook wat lekkerder gaat voelen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 21:21

Ik weet uit ervaring dat je het iig niet met haar moet hebben over eten, of over haar eetgedrag. Laat haar gewoon merken dat je haar vriendin bent, en dat blijft. Doe gewoon leuke dingen met haar wat je anders ook doet. Af en toe kan je het hebben over het plan om naar een psycholoog te gaan, maar ga het niet over eten hebben.
Evt. kun je aanbieden mee te gaan naar een psycholoog, of alvast zelf een geschikte uitzoeken.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 21:26

Tsja ik denk dat je alleen maar kunt proberen er voor haar te zijn. En wellicht kan proberen te praten over wat de gevolgen kunnen zijn als ze zo doorgaat, alleen of dat effect heeft.

Mss kan je met haar mee naar haar HA ?? Als steun.

Vertel haar dat je er altijd voor haar bent, maar dat je je wel erge zorgen maakt, en dat ze met alles bij je mag komen.

Vergeet ondertussen jezelf niet. Als je vriendin zo in de nesten zit kan je jezelf makkelijk vergeten, en jij maar ook zij heeft er niets aan als jij er aan onderdoor gaat !!!

Veel succes met deze moeilijke ziekte, jullie allebei !

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 21:34

Moeilijk moeilijk..

In plaats van het willen laten beseffen wat ze doet, zou ik juist het eten stimuleren. En dan natuurlijk wel dat ze het binnen houdt.. dát moet gestimuleerd worden..
Als iedereen zegt dat ze slecht bezig is zo, zal ze zich misschien alleen maar slechter voelen.
Waardoor je steeds verder in een negatieve spiraal beland..

Verder kan ik er weinig nuttigs aan toe voegen, aangezien ik helemaal niemand ken die zulke problemen heeft..