Wie kan mij helpen; zo moe...

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Helderder

Wie kan mij helpen; zo moe...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 14:20

Lang getwijfeld om dit te plaatsen, maar omdat ik geen steek verder kom kan het vast geen kwaad. Ik vrees wel dat het een láng verhaal gaat worden..

Het begon eigenlijk met mijn benauwdheidsklachten. Liep al mijn hele leven daarmee bij de dokter, dus kreeg verschillende puffers, antibiotica en dergelijken. Helaas hielp het allemaal maar tijdelijk en hoestte ik er al gauw weer 'overheen'. Dus op aandringen van mij toch doorgestuurd naar de longarts.

Longarts stelde officieel de diagnose astma door longonderzoeken etc. Gaf mij weer een andere inhalator; Symbicort. En stuurde mij door naar de KNO-arts, omdat ik wel erg veel slijm bleef ophoesten.

KNO-arts ontdekte een veel te grote neusamandel die er niet hoorde, dus hup geopereerd. Vandaag terug geweest op controle en aangezien ik geen verschil merk maar een neusspray gekregen. Helpt het niet, stoppen; wel, doorgaan. Maar ik hoef niet meer terug te komen.

Ondertussen kreeg ik ontzettende moeheidsklachten. Eigenlijk is dat er langzaamaan ingeslopen totdat ik ontdekte dat het niet meer normaal was. Als ik zo terug kijk denk ik dat ik er véél langer mee loop. Maar ik schoof het af op mijn eigen luiheid. Van iemand die 3x per week hardloopte, altijd buiten was bij d'r beesten ben ik verandert in iemand die haast niets uitvoert. Het idee om íets te gaan doen, bijvoorbeeld zoiets simpels als tandenpoetsen voelt op slechte dagen nog teveel.
Uiteindelijk ben ik naar een dokter gegaan die inviel voor mijn huisarts, en die nam mijn klachten serieus. Hij vond mij serieus oververmoeid. Hij hoorde een ruis bij mijn hart, en vond mijn bloeddruk/pols veels te hoog. Ik heb toen een week lang mijn hartslag bij moeten houden, en die lag gemiddeld rond de 95-100 slagen p/m. Hij vermoedde een gaatje in mijn hart, dus werd doorgestuurd naar de kinderarts. Zowel bij de kinderarts als bij de HA heb ik bloed laten prikken, maar dat was allemaal keurig en prima.

Kinderarts was het met mijn HA eens en stuurde mij door naar de kinder-cardioloog. Die heeft een ECG en echo gemaakt, maar er was niets te zien. Nu moet ik wel zeggen dat de cardioloog mijn hart moeilijk in beeld kreeg, wat wel apart was omdat ik erg lang en dun ben. Dus een 2e arts heeft bij mij ook nog een echo gemaakt, en toen waren ze wel redelijk tevreden geloof ik.
Nu had ik bij de cardioloog wel een hoge bloeddruk (147/90), en bij de HA ook (152/90). Bij de kinderarts weer echter niet (120/82). Dus hup; 24-uurs bloeddruk band om. Cardioloog was daar heel tevreden over, dus schoof het af op stress in het ziekenhuis. Dat zou allemaal best kunnen, als ik mij niet zenuwachtig voel reageert mijn lichaam over het algemeen anders.

Nougoed; cardioloog vond dat ik maar weer terug moest naar de kinderarts, en zou een brief sturen met tips voor haar. Nu belde de kinderarts vandaag, en nu moet ik stoppen met de Symbicort. Volgens haar zit daar een stofje in dat je hartslag kan verhogen. Nu ben ik echter al eens gestopt (toen bij de HA, die mijn hartslag ook te hoog vond) en dat had geen resultaat. En ook de anesesist heeft gezegd dat Symbicort absoluut je hartslag niet verhoogd.. tsja en daarnaast zie ik het helemaal niet zitten. Ik word altijd benauwd wakker, maar na een pufje gaat het allemaal wel weer redelijk. Ik zou dus niet weten hoe ik nu de dagen fatsoenlijk door moet komen. En het is niet voor een weekje, nee maarliefst tot Oktober. Dan heb ik pas een vervolgafspraak. Verder betwijfel ik of mijn hartslag nou echt zo hoog is, dat is ook gemeten bij de cardioloog maar de kinderarts heeft die brief nog niet ontvangen..

Heeft er iemand misschien een idee wat ik wél heb? Ik wordt telkens weer teleurgesteld, het moe zijn maar niet weten waardoor frustreert mij ontzettend. Telkens weer onderzoeken, maar altijd is het toch wel weer goed. Daarbij begin ik bijna aan een nieuwe opleiding (toevallig Verpleegkunde..). Dat zie ik ook helemaal niet zitten en daar baal ik ook ontzettend van. Mijn vakantie heeft alleen nog maar bestaan uit bezoeken aan het ziekenhuis, werken en moeheid.

Mijn klachten;
-Moeheid. Na inspanning, maar ook als ik wakker wordt ben ik net zo moe of nog vermoeider dan wanneer ik mijn bed instapte.
-Duizeligheid. Ik kan niet fatsoenlijk opstaan, zonder het zwart ziet of alles ontzettend draait.
-Trillingen in mijn handen, armen en benen.
-Steken bij mijn hart.

Minder vaak heb ik ook last van hoofdpijn, krachtsverlies en een hart dat zo hard klopt dat ik helemaal meeschudt. Ook heb ik het idee dat mijn geheugen er zeker niet op vooruit gaat. Wat trouwens ook zo is is dat wanneer ik op 1 been sta, en zeker met mijn ogen dicht mijn hele evenwicht wegvalt. Ik kan dan niet blijven staan.

Wie herkent dit? Waar zou ik het beste nog heen kunnen?

Alvast bedankt voor een reactie! OK dan!

poes

Re: Wie kan mij helpen; zo moe...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 14:50

Mijn vriend heeft een gaatje in zijn hart gehad, en zijn vader ook en zijn grootvader. Ik meen mij te herinneren dat ze het niet altijd kunnen zien?

Iig vind ik je klachten wél ernstig. Mijn eerste ideeën zijn ook iets bij je hart of het bloed maar ik ben natuurlijk geen dokter.

Ik herinner me een meisje op bokt die altijd misselijk was en duizelig en die had een tumor in haar hoofd, die was iig ook weer beter geworden, ik ga eens zoeken of ik dat nog vinden kan.
edit: gevonden
[LZP] Mijn verhaal :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 18:18

Zijn je bloedwaarden wel eens gemeten? Het klinkt nl ook als of ijzertekort, of zuurstof tekort in je bloed hebt. (wat overigens vaker voorkomt bij longpatiënten!)

Wat de steken bij je hart betreft; ik snap dat je je er zorgen over maakt, maar het kunnen net zo goed de spieren zijn die bij je hart lopen Knipoog Als je met benauwdheidsklachten loopt gebruik je die spieren heel veel, het kan zijn dat ze af en toe wat overbelast raken, helemaal na inspanning en daardoor wat gaan steken. Hartklachten voel je nl over het algemeen in je schouder, net zoals longklachten.
Verder zat ik nog te denken aan een te groot hart/sporthart, maar ik neem aan dat een beetje cardioloog dat wel ziet op een echo.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 20:55

@Poes; ik had inderdaad ook gehoord dat ze het vaak niet zien/over het hoofd zien. Zat ik nu nog bij m'n vervangend huisarts dan was ik denk ik teruggestuurd voor nog een echo. Maargoed, had ook al zitten denken aan een second opinion omdat het een beetje raar is gegaan, maar ik wil niet zo zeurderig overkomen. Ze hebben niets gezien en daar moet ik denk ik maar vrede mee nemen.. Bedankt voor de link trouwens, qua klachten komt het niet echt overheen (gelukkig), maar dat onbegrip wel. De tijd dat ik ziek 'mocht' zijn is in mijn omgeving ook een beetje over. 'Moe is iedereen weleens toch?'.. Ik zou zó graag willen dat ze íets vonden.

@Verootjoo; Ijzer is goed, zuurstof ook. Tenminste; bij mijn operatie heb ik niets gehoord over een zuurstoftekort en ik had wel zo'n metertje aan mijn vinger. Ik had die steken bij mijn hart in eerste instantie ook niet aan mijn hart gekoppelt. Dacht altijd dat het mijn borstpier/longen zouden zijn. Nu nam alleen de huisarts het weer heel serieus, en zou het wél van mijn hart afkomen...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 21:46

Wat een vervelende situatie voor je iig. Ik zou idd op zoek gaan naar een second opinion Ja

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 15:32

Ben je ook geprikt op vitamine B12?

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 15:45

Hoe pak je zo'n second opinion aan dan? Lachen Gewoon terug naar de HA en je opnieuw door laten sturen?

@Yoline; yep. Ik had 237 bij een Ref. waarde van 140-670...

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 15:50

Als ik jou was zou ik eens beginnen met het nemen van vitaminepillen zodat je zeker voldoende binnen krijgt.

Ik denk nl dat je daar al een stuk van op knapt..
Heb je iig voldoende weerstand als de herfst begint.. (of is die al begonnen, bah wat een rotweer!) Haha!

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 15:53

Ik was/ben ook erg moe, heb niet precies alle klachten dan jou maar wel veel..
Ben ook aan de Symbicort en de Bricanyl.. Astmaverpleegkundige + kinderarts verklaarden mijn moeheid als uitputting van de longen. De longen waren druk bezig met zuurstof te krijgen en dat vreet veel energie. Krijg toevallig morgen de uitslag van mijn bloed waar ik al 2 weken op wacht omdat ze iets vreemd vonden (?) en eerst nog overleg wilden met het labo. Voor de rest gebruik ik regelmatig poeder, Fantomalt, om meer energie te krijgen.

Heb je toevallig ook aan een prednison kuur gezeten? Dat hadden ze mij ook voorgeschreven om mijn longen ''leeg van bacterien te maken'' omdat mijn pufjes en dergelijke niet eens binnenkwam.. Daardoor kon ik puffen en slikken wat ik wil, maar kwam niks binnen..

Hoor dus morgen pas de uitslag van hoe en wat..

edit: steken op de borst was bij mij spierpijn van het hoesten.. Ze dachten eerst aan het syndroom van Tietse, zou daar ook maar eens naar vragen..
Laatst bijgewerkt door monica08 op 14-08-08 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 15:53

heb je je schildklier al eens laten controleren? als deze niet goed functioneerd kun je ook heel erg moe worden...
eerste instantie toen ik las dat je benauwdheidsklachten had d8 ik eerst aan Hyperventielatie.. maar toen k verder las zag k dat je Astma hebt.. de steken op de borst kan idd van een spier rondom 't hart zijn.. dat met 't evenwicht zou met 't evenwichts orgaantje te maken kunnen hebben, misschien dat ook eens laten na kijken Knipoog

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 15:55

Ik heb dezelfde klachten als jij... ik lees even mee.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 15:59

wat een vervelende situatie Ja
kan je er niet echt mee helpen, maar wilde dit wel ff zeggen:
Ik gebruik ook symbicort, moet 2x daags een puf eigenlijks, maar dat heb ik verlaagd naar 1x daags, omdat mijn hart ook erg snel ging door 2 pufjes.
Op goede dagen neem ik nu dus 1 puf, slechte dagen 2, dan is er ook niets ana de hand met mijn hart.
Maar neem ik op een goede dag 2 puffen, dan gaat mijn hart ook tekeer Ja

sterkte Ach gut

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 09:43

Meis ik lees ook even mee, Maar , als ik jou was, zou ik toch die 2nd opinnie aan vragen hoor! Beter voor neits dan dat ze je dalijk rond laten lopen met iets wat slechter af zou kunnen lopen..

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 10:08

Dat schildklier idee is zo gek nog niet, verder zat ik te denken dat je misschien uitgeput bent doordat je niet goed slaapt. Daarmee bedoel ik dat je misschien 'snachts niet goed adem haalt of in je slaap benauwd bent. Dan rust je niet uit en als dat maar lang genoeg duurt dan kan dit ook dit beeld op leveren.

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 12:23

moehiedsklachten kunnen zoveel oorzaken hebben. hart/schildklier/bloedarmoede/te weinig slaap/tumoren etc. In dit topic zijn verschillende van deze al geopperd, maar de enige die het echt kan vaststellen is een dokter. aangezien je al bij een arts bent geweest en twijfelt aan zijn/haar diagnose zou ik voor een second opinion gaan. Je klachten zijn ernstig genoeg om door te zoeken naar een oorzaak. Bezoek de huiarts nog maar een keer hiervoor.
Succes

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 12:27

Waar je eens na zou kunnen vragen of je in aanmerking komt voor een revalidatieprogramma specifiek voor CARA. Ik heb laatst op een congres gehoord dat hier goede resultaten mee worden bereikt.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 14:10

@femmefatale1; Ik slik al vitaminepillen (Davitamon compleet).. En daarnaast eet ik ook veel groente en fruit, dus dat ik iets mis lijkt mij eigenlijk stug.
@monica08; Ik heb nooit aan een kuur prednison gezeten, wel aan medicijnen waar het dan inzat. (Maar dat zit volgens mij ook in de Symbicort?) Tietze heb ik niet, geen pijn bij druk op het borstbeen. Sowieso is de pijn bij mij niet op te wekken, wat volgens de longarts/HA bij spierpijn wel zou moeten kunnen.
@MissToseland; Ik gebruikte altijd 2 pufjes, toen overgegaan op 1 maar dan kom ik de dag of nacht (wanneer ik het niet neem) niet goed door.. Dus ben weer overgestapt op 1. Maar ik merk echt geen verschil qua hartslag. Jij bent er niet moe van?
@mrie; daar zat ik dus ook aan te denken. Zeker omdat (maar dat is héél véél jaar geleden), een vriendinnetje tijdens het logeren mij wakker maakte omdat ik lang geen adem had genomen. Dus daarom zat ik al een beetje te denken aan een slaapapneu, maar volgens mij hebben alleen oudere mensen dat?
@Nikka; moet je daar geen 'officieel' hartpatient voor zijn?

Ik heb voor mijn slijmvliezen nu Rhinocort gekregen (het wordt onderhand een collectersitem; Rhinocort, Symbicort, Pulmicort... Haha! ). Nu durf ik dit alleen niet te nemen want dan zul je zien dat ik te horen krijg dat ik daar ook mee had moeten stoppen van de kinderarts.. Wat denken jullie?

Stoppen met Symbicort heeft tot nu toe geen resultaat, voel me alleen maar broerder. En nu ik alle ontstekinsgremmers mis voel ik al een verkoudheid op komen zetten..

Ik vind het zo vervelend dat die vervangend huisarts die hiervan goed op de hoogte is, niet meer te bereiken is voor mij. Zit nu weer bij de 'oude vertrouwde'.

Ohja, met mijn schildlier is niets mis. Al mijn waardes zitten netjes in het gemiddelde.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 17:09

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 17:50

hmm.. zal mijn moeder eens bellen. Die werkt in het ziekenhuis.
Effe kijken wat ze hier ervan vinden Lachen

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 18:51

Paula; ik denk dat je gewoon een keer flink op je strepen moet gaan staan bij je HA.

Afgelopen dinsdag ben ik voor een hart ingreep opgenomen geweest in het ziekenhuis en zit nu thuis te herstellen en ik baal enorm, want ze hebben de storing niet op kunnen wekken (wrs door de narcose). Nu had ik een enorm hufterige, over het paard getilde assistent die zei dat ik een waardeloze HA heb en dat er maar eens verder gekeken moet worden naar mijn hart.

Toen ik zei dat ik een aangeboren hartprobleem heb, moest ik mijn zegeningen maar tellen, maar het spijt me ernstig... om altijd maar moe door het leven te fietsen, te moe te zijn om uit je bed te komen, bekaf te zijn als je naar je bed loopt en dat allemaal al met medicijnen... noem het maar zegeningen!

Kijk dus ff bij wie je terecht kan en ga daar op je strepen staan! Zodra ik weer kan lopen en minder pijn heb, dan ga ik ook voor verder onderzoek.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 19:12

Goh, wat een verhaal zeg. Ik hoop dat ze snel ontdekken wat je mankeert zodat ze je op de juiste manier kunnen gaan behandelen.
Je schrijft dat je twijfelt of je hartslag echt zo hoog is. Waarom koop je dan niet zo'n hartslagmetertje voor thuis? Dan kan je ook goed in de gaten houden of het hoger wordt nadat je medicijnen hebt genomen.
Ik heb weleens gehoord dat het niet adem halen tijdens het slapen ook wel bij kinderen voorkomt dus niet alleen oude mensen.
Kunnen jou klachten door meerdere ziektes / aandoeningen tegelijk veroorzaakt worden? Bij die moeheid zat ik namelijk te denken aan de ziekte van Pfeiffer. Nu ben ik geen arts maar, ik heb zomaar het idee dat als dit niet op de juiste manier behandeld wordt, het je andere klachten kan versterken.
Succes!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 22:47

Paula schreef:
@mrie; daar zat ik dus ook aan te denken. Zeker omdat (maar dat is héél véél jaar geleden), een vriendinnetje tijdens het logeren mij wakker maakte omdat ik lang geen adem had genomen. Dus daarom zat ik al een beetje te denken aan een slaapapneu, maar volgens mij hebben alleen oudere mensen dat?

Nee, dat is niet zo, dat kan eigenlijk iedereen hebben al hebben oudere mensen, en mensen met flink overgewicht er meer kans op....

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 23:14

Kan op jonge leeftijd ook. Zie je vaak ook vermoeidheid en een verhoging van de bloeddruk bij.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 11:18

Een b12 waarde van 237 en vitaminepillen slikken? Dan vind ik de waarde niet hoog. Tegenwoordig veranderen de inzichten rond B12. Een waarde onder de 300 moet verder onderzocht worden. Daar komt nog eens bij dat een waarde in het bloed niet altijd wat zegt over een eventueel tekort op weefselniveau.
Ik had bij het prikken een waarde van 260, maar ben toch gestart met injecties. Toen bleek al snel dat er wel degelijk een tekort was op weefselniveau.
Ik zou een paar weken de vitaminepillen laten staan (die kunnen de waarde hoger doen lijken en tekort maskeren) en dan nog eens op B12 laten prikken.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 20:51

@Happy_liz; als je dat zou willen doen; heel graag! Ben benieuwd.
@Quellian; Oh jeetje, was het afgelopen week al zover met je operatie. Wat ontzettend balen zeg, dat het niet op te wekken was. Jij ook heel veel succes! Ach gut En je hebt gelijk, ik moet mijn mond eens open trekken. Het probleem is alleen dat ik thuis altijd heel goed weet wat ik wil zeggen, en dan zit ik daar met briefje en al en klap ik dicht. Het wordt zo makkelijk afgewimpelt. Bijvoorbeeld: Ik heb een ruis, zou komen door een hoge bloeddruk. Ik heb geen hoge bloeddruk, wel een ruis. Rara? En ik weet nu al dat als ik bij de HA kom ik een reactie krijg van; 'Ja maar de kinderarts is nu toch bezig met je?'. En dat is natuurlijk ook zo, dan druip ik weer af..
@MandyR; ja dat is wel een idee, zo'n hartslagmetertje. Is sowieso wel handig. Ja Hoe komen ze er eigenlijk achter of je wel/geen pfeiffer hebt? Zien ze dat aan je bloed? Of moeten ze daar echt specifiek op prikken?
@ankem; jeetje, meen je dat? Dan zit ik ook wel laag.. HA en kinderarts hadden het alleen nergens over. Wat houdt dat verder onderzoek dan in?

Dat slaap apneu vind ik ook wel aannemlijk, klachten komen overheen. Maar ik snurk niet, en heb eerder onder, dan overgewicht..
Bloedprikken gaat sowieso nog wel gebeuren denk ik, hier willen ze per se dat ik op lyme laat prikken.