Bmi. Klopt dat eigenlijk wel?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Bmi. Klopt dat eigenlijk wel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 16:40

Ik dacht altijd dat overgewicht = dik betekende (bmi 25+ ?)
En dat ondergewicht betekende dat je echt ziekelijk dun was (bmi 18 en minder).

Op mijn school hing volgens de dokter alles van het bmi af, je moest goed tussen de 25 en 18 zitten, anders was het vreselijk slecht oid.

Mijn vraag is klopt bmi eigenlijk nou wel. Ik vraag dit vanwege persoonlijke ervaringen, ik heb zowel een bmi van 26 gehad zonder enige hinder in het leven (of dat ik echt dik was?) en vanwege stress en andere factoren zit ik nu op een bmi van 16, zonder enige hinder in het leven (of dat ik moeilijkheden/ziekelijkheden ondervind?).

Inujojo

Re: Bmi. Klopt dat eigenlijk wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 16:45

Je moet het BMI ook met een korrel zout nemen. Je BMI houdt er bijvoorbeeld geen rekening mee met hoeveel bespiering jij hebt. Jij kan dus makkelijk een te hoog BMI hebben, alleen omdat je veel bespiering hebt, en spier weeg zwaarder dan vet. Bij mij zal mijn BMI vast wel kloppen, ik ben gewoon te zwaar en heb amper bespiering, dus in mijn geval klopt het gewoon, maar ik heb weinig boodschap aan een aantal cijfertjes dat wordt opgesteld door een computer dat totaal geen rekening houdt met hoe ik leef en zelfs niet de dokter passeert..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 16:47

Ik heb een BMI van onder de 18 (weet niet precies hoeveel, ben 160 en nog geen 42 kg) en vind het allemaal wel prima zo. Ja, ik ben een sprietje, maar heb er geen last van en zit prima in m'n vel.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 16:49

Je houdt ook vocht vast he!
Geen enkel lichaam is het zelfde, dus het is erg poedersuiker als het gemeten wordt met één maat.
Het is een richtlijn.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 17:01

BMI houdt inderdaad geen rekening met je spierenmassa en spieren wegen zwaarder dan vet. Dus in dat geval kan iemand die volgens zijn BMI zwaarlijvig is toch nog perfect gezond zijn.
Je hoeft je niet zo veel van je BMI aan te trekken hoor, je gewicht hangt ook af van je bouw. Zo kunnen 2 mensen die even lang zijn maar een ander gewicht hebben toch beiden op hun ideale gewicht zitten. Hoe? Nou stel dat de ene redelijk fors gebouwd is, en ook best wat spieren, en de andere van nature slank is en niet zo veel spieren... Wel dan kom je al heel snel aan een verschil hoor.
Alleen wanneer je BMI echt te laag zit, of veel te hoog zou ik me wel stilletjes zorgen maken. Ja
Maar zolang jij je goed in je vel voelt en ook je HA er niets speciaals van vindt, geniet en laat de getallen (slechts) getallen zijn. Lachen

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 17:03

Heb ook wel eens gehoord dat de BMI niet meer klopt omdat mensen in verhouding steeds langer worden en de BMI daar niet op aangepast wordt.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 17:19

Sowieso mag je BMI niet toepassen op niet-volwassenen. Want vooral voor kinderen en pubers (die vaak sneller complexen ivm gewicht ontwikkelen) klopt dit gewoon niet.

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 18:42

Ja ik zat er laatst ook al naar te kijken. Ik ben 1.75 en weeg 64 kilo. Maar als ik 50 kilo had gewegen zat ik nog op een gezond gewicht. Volgens mij is dat echt heel erg weinig Nagelbijten / Gniffelen .

edit; het is natuurlijk ook maar net hoe je gebouwd bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 18:58

BMI is niks meer dan een richtlijn. Zit je er echt heel veel boven of onder, dan is er kans dat je een ongezond gewicht hebt, maar er is genoeg speling.

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 19:23

Bij een BMI moet ook officieel een vetmeting worden gedaan met zo'n tang.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 19:26

Je bouw scheelt inderdaad ontzettend! Ik ben best breed gebouwd (botstructuur) terwijl mijn vriendin, die even lang is, heel fijntjes is. Tsja, daar gelden dan natuurlijk andere regeltjes voor Haha!

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 19:28

Ik had volgens dat ding ondergewicht, nou toen ik dat mn mams vertelde heeft die zich kapot gelachen. Clown
Heb genoeg vetrollen hoor (en ook spieren trouwens), maar volgens dat ding was ik te weinig.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 19:35

Ik vind het een waardeloos systeem. Volgens de BMI heb ik overgewicht - klopt ook wel, alleen zou ik op het ideale gewicht volgens die BMI iets van 60 kilo moeten wegen en ik kan je garanderen dat je dan mijn ribben kunt tellen. Als ik 70 á 75 weeg ben ik mooi op gewicht, volgens mijn BMI zou ik te zwaar zijn.

BMI houdt totaal geen rekening met je bouw (ik heb ook een best brede botstructuur, so called zware botten Clown), je bespiering (spieren zijn zwaarder dan vet), etc etc.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 19:42

Sylvia, mijn ribben kan je ook tellen hoor, maar toch heb ik vetrollen, bij mn ribben heb ik geen vet, maar daaronder toch echt wel. Vork

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 19:42

Ik heb het hier eens overgehad met een dokter en hij zei ook dat je naar je postuur moest kijken.

Mijn broertje weegt bijna 80 kg bij en lengte van 1,76, hij zou een bmi hebben van 25,5 en is dus te zwaar. Maar als je hem ziet is het een doodnormale jongen. En 1 ding is hij zeker niet, TE DIK! Hij heeft een normaal postuur is wel gespierd maar vet op zijn lichaam, nee zeker niet.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 19:44

LPZ > MW

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 19:53

absque_dubio schreef:
Sylvia, mijn ribben kan je ook tellen hoor, maar toch heb ik vetrollen, bij mn ribben heb ik geen vet, maar daaronder toch echt wel. Vork

Helaas kun je bij mij alles tellen als ik 60 weeg Nagelbijten / Gniffelen Clown

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 19:55

BMI houdt idd geen rekening met je bouw. Volgens het BMI heb ik licht overgewicht ( 26 momenteel ), maar ik heb heel netjes maat 40 en met mijn lengte van 1.74 vind ik dat keurig. Ik eet gezond en zit lekker in mijn vel, dus ik zie weinig reden om nog verder af te vallen. Ik heb enorm veel spiermassa, dat weegt nogal door Knipoog

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 20:39

ik denk niet dat alles afhangt van bmi maar gewoon beetje een beeld geeft. Want hij houd geen rekening met spieren bijvoorbeeld (die zwaar zijn) of je bouw ofzo, ik heb ook zogenaamd ondergewicht/te laag bmi...bmi van 17 (1.68 en 48 kilo) maar ik ben echt geen lopend skelet ofzo Tong uitsteken zou het beetje met een korrel zout nemen Knipoog

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 20:42

Ik heb ook een BMI van 17, maar ik zou me pas zorgen maken als er ineens 7 of 30 ofzo uitkomt... Het is inderdaad een richtlijn. Ik vind het altijd alleen maar grappig, dat soort dingen. 9 van de 10 keer komt eruit dat ik zwaar ondervoed ben en elk moment in kan storten ofzo... Tsja, kan ik er wat aan doen dat ik gewoon niet makkelijk aankom? Ik ben gewoon weer een uitzondering op de regel, een daar houd een BMI dinges dan ook geen rekening mee. Als ik een goed BMI zou hebben zou ik 70 kilo moeten wegen... Nou, dan ben ik naar mijn mening gewoon te dik. Ik ben nu "vetrolvrij", maar als ik 70 kilo zou wegen zou ik te mollig zijn...

maline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 20:44

Het is inderdaad maar een richtlijn.
Maar dat je van 26 naar 16 gaat lijkt me toch niet echt gezond!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 20:58

je kan t ook op verschillende sites laten berekenen, en sommige vragen meer dan een ander. zo kom ik dus ook op verschillende bmis uit...

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 08:50

Inderdaad, de ene zegt dat het tussen de 20 en 25 moet zitten, sommigen gebruiken 18,5 of 19 en anderen weer 18 als ondergrens.
Ik zit tegen de ondergrens aan (precies 18, volgensmij), maar heb echt nog lang geen ondergewicht. Ik ben gewoon wat smal gebouwd, verder voel ik me prima bij dit gewicht. Mijn vetprecentage is goed en mijn ribben zijn ook niet te zien.
Een ander zou met mijn lengte en gewicht wel ondergewicht hebben misschien, zoals ik bij een BMI van 24/25 waarschijnlijk echt wel te dik ben.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 09:23

Sylvia schreef:
absque_dubio schreef:

Helaas kun je bij mij alles tellen als ik 60 weeg Nagelbijten / Gniffelen Clown

bij mij ook hoor

nu ben ik echt niet te mager Bloos zeg maar rustig mollig
maar volgens de bmi heb ik 30kg overgewicht en zit ik zwaar zwaar in de gevaren zone
als ik nu nog 30 kg zou verliezen waai ik weg Clown
10 mag er zeker nog wel af Bloos

Gradus06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 09:34

BMI is idd een richtlijn.

Als ik iemand zijn BMI meet, meet ik ook altijd gelijk zijn vetpercentage.
De combinatie daarvan zegt veel meer.

En voor jongeren geldt een andere "normaal" waarde.

Je kunt er meer over lezen op mijn website
http://www.voeljegoed.come2me.nl
Daar staat dan ook wel een pagina over BMI.