duizelig/dolheid versus nieuw zadel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cruesli

duizelig/dolheid versus nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 02:51

Geen ideeee of het hier goed staat, maar wist even niet waar ik het anders kon plaatsen.

Ik wil eigenlijk weten of iemand het herkent en hoe ik het evt kan oplossen.

Even denken waar ik zal beginnen. Mijn friese merrie heb ik getraind voor de keuring, daardoor heb ik haar 3 weken niet gereden. Na de keuring heb ik er nog 2 weken vakantie aangeplakt voor ik er weer op ben gaan zitten.
De eerste keer dat ik weer op haar ging rijden, ging ik meteen met mijn nieuwe (2dehandse) zadel rijden, mijn oude zadel ligt niet meer zo heel best.
Heerlijk gereden, ze liep als een zonnetje, maar zodra ik van haar afstapte, had ik het idee dat ik van mn stokje zou gaan.
Het precieze gevoel is als volgt te omschrijven: Draai heel snel 10 rondjes om je eigen as met je ogen dicht en dan stilstaan en je ogen opendoen, dan ben je dus zo dol als een konijn.
Dit gevoel houdt bij mij dan zo'n 4 uur aan gemiddeld.
De 2 opvolgende keren dat ik gereden heb, weer hetzelfde resultaat achteraf, knetter hartstikke dol.

Nu vraag ik me dus af, kan dit ook komen doordat ik op een ander zadel rij op dit paard? Ik rij vaker op andere paarden met andere zadels en heb nog nooit ergens last van gehad. Ben al bij de huisarts geweest, maar die weet het ook niet.
Ik moet wel zeggen dag dit zadel niet heel prettig zit vergeleken bij mijn oude zadel. Het is ietwat te klein voor mij (te lange bovenbenen, er komt dus ook nog een ander zadel, deze is nog op proef) en de kamer voor is nogal, euhm hoog zeg maar, waardoor je goed moet opletten hoe je gaat zitten, anders doet mn kruis nogal snel zeer Bloos Dit heb ik overigens alleen maar in de stap, in draf en galop heb ik nergens last van.
Op aanraden van mijn HA stap ik na het rijden extra lang uit en maak mijn armen, nek en rug al zittend op het paard al zo goed mogelijk los en ontspannen, maar het helpt niets.
Toen dacht de HA dat door mijn neusverkoudheid wellicht mijn evenwichtsorgaan werd geprikkeld, dus neusspray gebruikt en mn neus is veel meer open, maar geen verandering in het duizelig zijn.

Wie o wie heeft dé oplossing? Ik ga in september een lang weekend weg met mn paard en ik wil dat niet een heel weekend alleen maar dol en duizelig zijn Koe

Balou_k

Re: duizelig/dolheid versus nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 02:54

Wat vreemd zeg, ik heb dit gevoel wel als ik heel moe begin te worden of ben, of als ik ga liggen en doe mijn ogen dicht heb ik dat ook.

Nee ik weet niet hoe het komt.

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 02:56

ik zou eens zonder zadel of met een ander zadel gaan rijden en dan kijken of je er ook nog last van hebt.....
verder zou ik het ook niet weten

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 03:16

ben je niet te snel afgestapt ? ik heb dat als ik te snel opsta ... als je snel van hoogte veranderd .
xx

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 05:25

@bobbymp: Ik ga deze week inderdaad weer eens proberen om met mijn oude zadel te rijden, zonder zadel gaat niet met die schrikmuts van mij Knipoog

@_bonte_: ik ben niet sneller of anders afgestapt als anders..

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 06:51

Je zal niet de eerste ruiter zijn die niet goed ademhaalt als je aan het rijden bent. Kijk maar naar heel veel rode hoofden!

Wat jij hier beschrijft lijkt op hyper ventilatie.

Controleer om de 5 minuten rijden of je spieren ontspannen zijn, strek je vingers, draai je enkels etc en ga dan weer verder. En let erop dat je niet bangig bent, want dan hou je je adem te lang in.

Sterkte ermee, lijkt me een lastig probleem maar ik kan me niet voorstellen dat het aan je zadel zelf ligt, hoogstens aan het feit dat je dat gaat denken.... dan is het psychisch waardoor je lichamelijke klachten kan krijgen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 07:48

Heb je niet toevallig een enorm lage bloeddruk?

In combinatie met het warme weer van de afgelopen dagen en wat inspanning kan dat best de oorzaak zijn.

Ik ging vroeger steeds van me stokkie als ik had gespind. Nu nog steeds kan ik me na inspanning flink duizelig voelen. De huisarts wijt het aan een flink lage bloeddruk.

Maar als dat het geval is vind ik het wel raar dat jou eigen huisarts dat niet heeft geconcludeerd. Dus bij nader inzien zal dat het wel niet zijn Tong uitsteken

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 11:03

Ik denk niet dat het aan je nieuwe zadel ligt, dat zou wel heel apart zijn. Eet en drink je goed? Ik heb namelijk wel eens, als ik te weinig eet, dat ik dan draaierig word. Dan heb ik gewoon te weinig suikers gehad. Dan neem ik een glas mierzoete ranja met 3 scheppen suiker en is het binnen een half uur weer klaar.

Het kan zijn dat je wat te weinig suikers binnenkrijgt en tijdens het rijden verbruik je toch wel wat energie. Dan is je suikerspiegel na het rijden wat te laag. Misschien is het verstandig om voor het rijden even een energierijk (met suikers) drankje of hapje te nemen en kijken of je er dan nog last van hebt.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 11:09

Het eerste wat in mij op kwam is je rijdt misschien te geforceert om geen 'pijn' te voelen omdat je zadel niet 'lekker' zit, je concentreert je zo erg op het goed zitten in het zadel dat je misschien te gespannen bent en je spieren verkrampt?

Het is warm/benauwd, dus je bent wat lichtgevoeliger............niet voldoende drinken............lijdt tot duizeligheid

Nouja.............ik heb eigenlijk geen idee...........

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 11:14

ik denk dat je best eens een ander zadel kan proberen, dan weet je meteen of het aan je nieuwe zadel ligt... Als het inderdaad aan het zadel ligt zou ik alleen kunnen denken dat doordat het zadel wat klein is voor je, het de doorbloeding van je benen wat afkneld en wanneer je afstapt kan al dit bloed plots wel weer naar je benen waardoor er even minder bloed naar je hoofd gaat en je duizelig wordt... maar zelf vind ik het wel een beetje absurd, je zadel moet dan onwijs hard knellen en je zou tijdens het rijden ook het gevoel krijgen dat je benen een beetje slapper worden of beginnen tintelen.

als je het ook hebt met andere zadels zou ik inderdaad eerder in de richting kijken van een te lage suikerspiegel na de inspanning/ te veel stress/ of te warm.

succes nog!