Hallo,
Bij mijn vader, nierpatient (donornier), is enkele weken geleden de bacterie / schimmel nocardia ontdekt.
Deze bacterie komt zelden voor, enkel bij mensen (en vee) met een extreem lage weerstand (mensen met donororgaan / HIV). De bacterie komt in de grond voor, en wordt meestal via wondjes (huidvariant) of inandemen (uit zich veelal in longontsteking) in het lichaam terecht.
Er is weinig bekend over deze bacterie, enkel dat de vooruitzichten tot genezing niet al te best zijn (uitgezonderd voor de huidvariant), omdat nocardia enigszins resistent is tegen de meeste "standaard" antibiotica. Zonder behandeling verspreid de bacterie zich verder door het lichaam, en nestelt zich ook vaak in de hersenen. Het richt schade aan, maar wat voor een schade is mij niet bekend.
In het ziekenhuis zijn ze optimistisch, in de zin dat ze het niet over de gevolgen hebben, maar over de behandeling (die 6 tot 12 maanden antibiotica slikken / spuiten inhoudt)
Het enige dat ik op een site over vee tegenkwam, was; behandelen met specifiek antibiotica-preparaat (heeft mijn vader nu ook), chronische gevallen; opruimen.
Klinkt dus niet best.
Zijn er hier mensen die ervaringen hebben met deze bacterie, bij voorkeur indien de geïnfecteerde een getransplanteerd persoon is?