Iemand ervaring met de stediril 30 pil?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Megamutsj

Iemand ervaring met de stediril 30 pil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 21:27

Ik gebruik Microgynon 30, maar deze word niet meer vergoed dus nu heeft mijn moeder stediril 30 voor mij gehaald. Ze zeiden dat het dezelfde samenstelling heeft als de microgynon 30 pil.
Aangezien ik nog nooit heb gehoord van stediril 30, ben ik gaan zoeken op google. En daar kwam ik verschillende meningen tegen.
De 1 krijgt er migraine, hoge bloeddruk, lichamelijke klachten en dergelijke van.
De ander slikt de pil al 27 jaar en heeft nergens last van.

Dus iemand ervaring met deze pil?

Alvast bedankt.

Petra_O

Re: Iemand ervaring met de stediril 30 pil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 00:33

Ik werk bij een apotheek, en we moeten nu idd de Stediril geven ipv de microgynon. Het is dezelfde pil, op een hulpstof na geloof ik. Tot nu toen hebben wij nog niemand gehad die echt klachten kreeg van de Stediril, maar als jij je er niet fijn bij voelt of bijwerkingen krijgt, kun je aan je huisarts vragen of hij 'medische noodzaak' op het recept zet. Dan krijg je de microgynon gewoon vergoed.

groompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 00:42

Ik ken die idd ook niet maar sinds wanneer word deze niet meer vergoed?? ik heb het voor 2 wk geleden nog gehaald voor 3 maanden en er is mij niets over verteld? Sorry als dit wat off tropic is. Ben wel benieuwd of er idd dan geen bij werkingen zijn.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 00:47

Ik gebruik Stederil 30 nu ipv microgynon. Al wel 2 jaar bijna. Nagelbijten / Gniffelen
Migraine krijg ik van beide, maar met stedril heb ik veel vaker last van bloedingen.

Lau_Ra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 11:46

Ik gebruik ook stediril 30 en heb echt nergens last van!

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 11:47

Ik heb m nu ook gekregen. Slik m pas 2 weken, maar merk nu nog geen verschil iig.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 11:51

Ik gebruik al jaren Microgynon 30. Wordt niet vergoed door de verzekering. Heb een keer op initiatief van de apotheek Rigevidon gekregen, maar kreeg toen doorbraakbloedingen. Zo duur is het niet, dus ik blijf gewoon Microgynon gebruiken.

Luuz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 12:24

Ik gebruik hem nu ook al een jaar en heb nooit ergens problemen mee gehad eerlijk gezegd Lachen

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 12:27

Ik gebruik hem ook, mijn migraine (die ik al had) is er een beetje erger door geworden. Verder geen bijwerkingen, ook geen last van bloedingen. Verder geen ervaring met een andere pil, dus kan niet vergelijken, maar ik ben er goed over te spreken.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 14:34

Ik gebruik ook Stediril. Ben er eigenlijk wel heel tevreden over.

Als je graag dezelfde pil wilt blijven gebruiken, kun je er gewoon om vragen bij de apotheek. Ik ben al 2 keer naar huis gestuurt met een alternatief merk (Rigevidon en eentje waarvan ik de naam niet kan uitspreken, wordt afgekort als E/L) waarvan ik vrijwel meteen klachten kreeg.

Ik blijf bij m'n eigen merk. Dan maar de kosten zelf betalen.

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 14:52

Ik heb deze pil ook voorgeschreven gekregen. Maak nu nog even mijn strip op van mijn oude pil en dan ga ik hier ook op over. Ik had ook die verhalen gelezen op internet. Maar ik denk dat er bij elke pil wel wat is.

Bevalt ie niet dan kan je altijd op een ander overgaan.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 15:01

ja .. bijna helaas zou ik zeggen ..
de 2 zijn indentiek
ga m aub niet te lang gebruiken
(langer dan 10 jr) het is echt troep ..

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 15:18

Ik heb die ook jaren gehad dat ging eigenlijk wel goed tot dat ik elke maand een migrane aanval kreeg. Die had ik zowie zo al wel eens en niet een beetje ook, maar elke maand werd mij toch te veel dus naar de huisarts. ik heb toen een nieuwe pil gekregen de Trigynon, dat is een 3 fase pil daar bouw je de hoeveelheid spul wat erin zit mee op. Ik heb geen last meer van de maandelijkse aanvalen en mijn hoofdpijn is zowie zo minder geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 15:36

nickyu schreef:
ja .. bijna helaas zou ik zeggen ..
de 2 zijn indentiek
ga m aub niet te lang gebruiken
(langer dan 10 jr) het is echt troep ..

Da's niet waar Knipoog Ik mag neber nooit geen mycroginon meer
slikken omdat ik last kreeg van pigmentvlekken die weggebrand moesten
worden...Dus dr zit wel degelijk verschil in Ja

En bijwerkingen zou ik me niet te druk om maken gewoon niet lezen
gaat voor 99% toch niet op...(Pff als ik al die bijsluiters zou moeten lezen
van mijn dagelijkse coctail zou ik geen leven meer hebben denk ik Haha! )

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 15:47

uhhh de bijwerkingen zou ik me dus WEL druk om maken
trombose en kanker zijn 2 dingen waar veel te licht over nagedacht word

iedereen weet dat roken gevaarlijk is
dan maak je bewust de keuze
maar met de pil man die word maar raak geslikt zonder
dat men zich van de gevaren bewust is

het is en blijft hormonen wat je aan je lijf toevoegt
en ja het gaat ook heel erg vaakl goed
zoals er ook miljoenen rokers ongestraft oud worden ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 17:19

Nick, als 1 persoon op de miljoen een bijwerking heb gekregen die "Spannend" genoeg is voor een bijsluiter, komt die er al in te staan.....dit omdat de fabrikanten geen claims aan hun broek willen hebben Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 17:19

Ik heb deze pil al jaaaren.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:42

Chiqa schreef:
Nick, als 1 persoon op de miljoen een bijwerking heb gekregen die "Spannend" genoeg is voor een bijsluiter, komt die er al in te staan.....dit omdat de fabrikanten geen claims aan hun broek willen hebben Knipoog

tuurlijk Clown

dames begin maar op je 11e 12e of wanneer je dan ook voor het eerst ongesteld word Vork
en blijf maar lekker doorslikken Vork

kan toch geen kwaad Clown

(vertel dat ook even aan het kleintje wat mijn vriedin heeft nagelaten
aan de nabestaande van de paar dames die met mij in het ziekenhuis lagen
en oja ..leg het mijn kind ook even uit nu je toch bezig bent .. Knipoog )

het werd in noord europa tot voor kort stilgehouden
sinds een paar jaar word er her en der schorremorrend wat toegegeven ..
in de usa is het al jaaaren bekend

de 1e 8 jr verkleint het het risico op K (12% tot 3%. Deze bescherming betreft vooral darmkanker, kanker van de baarmoeder, van het baarmoederslijmvlies en van de eierstokken)

dit stijgt na 8 jr naar 22% MEER Kans (Deze voordelen verdwijnen echter na 8 jaar. Het risico op kanker verhoogt met 22% bij vrouwen die de pil langer dan 8 jaar nemen. Dit geldt vooral voor
baarmoederhalskanker, hersen- en hypofysetumoren. Wonderlijk genoeg blijft het risico op
eierstokkanker beperkt, onafhankelijk van de periode van de pilinname)

betreffende borstkanker .. zoals ik heb
Citaat:
Verhoogd risico door anticonceptiepil

Vrouwen die de pil slikken hebben een verhoogd risico van 24% op het krijgen van borstkanker in vergelijking tot vrouwen die de pil niet slikken. Voor vrouwen die 1-4 jaar geleden zijn gestopt met de pil is er een verhoogd risico van 16%. Vrouwen die 5-9 jaar geleden zijn gestopt met de pil, hebben een verhoogd risico van 7%. Voor vrouwen die al langer dan tien jaar geen anticonceptiepil meer slikken is er geen verhoogd risico meer. De duur van het gebruik van de anticonceptiepil, de dosis en de samenstelling hebben geen effect op het risico. Vrouwen die vóór de leeftijd van 20 jaar beginnen met het slikken van de pil hebben een wat hogere kans op het krijgen van borstkanker gedurende het gebruik van de pil. Het absolute risico van borstkanker is echter laag in deze leeftijdsgroep (Collaborative Group on Hormonal Factors in Breast Cancer, 1996).

kan nog wel tig quotes plaatsen
maar droom eerst nog maar even verder

zoals chiga dus zegt ..de bijwerkingen hoef je je niet druk om te maken
wat is nu 24% meer kans ? peanuts toch Haha!

ben zeker niet tegen de pil
maar slik m bewust .. en niet te lang

zou zeggen .. besluit voor je zelf

dit komt van het RIVM
Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (of RIVM)

Citaat:
RIVM.nl

Verhoogd risico door anticonceptiepil

Vrouwen die de pil slikken hebben een verhoogd risico van 24% op het krijgen van borstkanker in vergelijking tot vrouwen die de pil niet slikken. Voor vrouwen die 1-4 jaar geleden zijn gestopt met de pil is er een verhoogd risico van 16%. Vrouwen die 5-9 jaar geleden zijn gestopt met de pil, hebben een verhoogd risico van 7%. Voor vrouwen die al langer dan tien jaar geen anticonceptiepil meer slikken is er geen verhoogd risico meer. De duur van het gebruik van de anticonceptiepil, de dosis en de samenstelling hebben geen effect op het risico. Vrouwen die vóór de leeftijd van 20 jaar beginnen met het slikken van de pil hebben een wat hogere kans op het krijgen van borstkanker gedurende het gebruik van de pil. Het absolute risico van borstkanker is echter laag in deze leeftijdsgroep (Collaborative Group on Hormonal Factors in Breast Cancer, 1996).

Risicoverhogend effect hormonale substitutie

In grootschalige onderzoeken in de VS werd een toename van de kans op borstkanker gevonden bij vrouwen die postmenopauzaal langer dan vijf jaar oestrogeensubstitutie gebruikten. De kans op het krijgen van borstkanker was bij deze vrouwen 30-40% groter dan voor vrouwen die geen hormonen hadden gebruikt (Colditz et al., 1995; Collaborative Group on Hormonal Factors in Breast Cancer, 1997). Tumoren die onder invloed van hormonale substitutie ontstaan, zijn vaak van het lobulaire type (Chen et al., 2002a).
Een grote Britse studie bevestigt de eerder gevonden toename van het risico van borstkanker bij het gebruik van producten met alleen een oestrogeen (toename 20-40%). Daarenboven toont de studie aan dat de toename van het risico veel groter is (90-210%) bij het gebruik van een combinatietherapie van oestrogeen en een progestageen (Million Women Study, 2003).
De toename van de kans op borstkanker is afhankelijk van de duur van de behandeling. De kans neemt af vanaf het moment dat HST wordt gestaakt. Vijf jaar na stopzetting van de therapie is het risico van borstkanker weer hetzelfde als bij vrouwen die nooit HST hebben gebruikt. Er blijkt geen verschil te zijn in het risico van borstkanker tussen specifieke preparaten of de wijze van toepassing.
Het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) adviseert de artsen om bij het voorschrijven van HST een zo laag mogelijke effectieve dosis te gebruiken, voor een zo kort mogelijke duur. Met name bij langdurig gebruik moeten de voordelen van HST worden afgewogen tegen het verhoogde risico van optreden van borstkanker.
Laatst bijgewerkt door nickyu op 27-07-08 19:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:44

ik slik hem al 9 jaar en nergens last van

ow edit, ik lief, ik had eerst een andere en die is idd toen ook vervangen voor deze, geen diee hoe lang geleden 9 aantal jaren al)

ik heb wel pap3b gehad, bij baarmoederhals ( uitstrijkje) maar of dit verband houd met pilgebruik,,, geen idee, geloog het niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 20:15

Nicky zolang dr nog geen verbod op komt zal het allemaal wel meevallen Knipoog Gewoon lekker blijven slikken Ja

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 23:42

wat een drog reden is dat nu weer ??
tabak , alcohol, vet ed zijn toch ook niet verboden ??

heb om ts der topic niet nog verder te verstieren
even een ander topic aangemaakt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 07:08

nickyu schreef:
wat een drog reden is dat nu weer ??
tabak , alcohol, vet ed zijn toch ook niet verboden ??

Oei die opmerking is wel heul zwart wit Knipoog
Ik bedoel natuurlijk dat als het echt zo slecht is als jou linkjes vertellen
er wel allemaal waarschuwingen op de pakjes wordt geplakt Ja
Mwaah...en dat valt toch nog wel reuze mee?

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 07:46

Ik wil toch even reageren, ik heb dus trombose gekregen, de artsen denken vrijwel zeker dat het door de pil is gekomen. Moest ook per direct stoppen en mag geen pil meer als anticonceptie gebruiken. Dat verhaal in de link van Nickyu klopt dus zeker wel, pilgebruik is echt niet zonder risico's. Ik vind dat de pil ook veel te makkelijk door de HA wordt uitgeschreven. Mensen denken er te gemakkelijk over.

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 10:19