Tekenbeet wat nog tegen doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Honesty

Tekenbeet wat nog tegen doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 14:30

Hallo bokkers! Haha!

Vanmorgen kwam mijn moeder er achter dat ze gebeten was door een teek, mn vader heeft 'm volledig verwijderd met een tekentang, maar mijn moeder wou nog weten, of ze er nog wat tegen moet doen, zalfje opsmeren? Huisarts raadplegen?

Groetjes! Haha!

chance

Re: Tekenbeet wat nog tegen doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 14:42

Ik zou idd wel even de huisarts raadplegen. Dit omdat teken de ziekte van lyme kunnen overbrengen.

Honesty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 14:48

Oké, ik zou het tegen mijn moeder zeggen, bedankt voor je reactie.
Ze zei ook dat het plekje telkens meer pijn gaat doen, maar ze weet niet hoelang de teek er gezeten heeft.

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 14:50

Je kunt beter de huisarts 1x teveel bellen dan te weinig. Teken vindt ik zelf nare beesten. Ik haal ze ook altijd bij de dieren weg.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 14:52

let op!! niet iedere huisarts schat dit goed in. De meesten onderschatten een tekenbeet. Hou de plek goed in de gaten. Als er een rode kring omheen komt direct naar de huisarts gaan. De datum waarop dit gebeurd is noteren. Eventueel nu al met een stift aangeven hoe groot de plek is, dan kun je zien of de plek groeit of niet. Als de plek groter wordt of als er over een poosje wat vage, grieperige, klachten zijn, onmiddelijk een arts inschakelen, dan is er een forse (dubbele) antibioticakuur nodig.
Jammer genoeg weet ik dit uit ervaring.
Als achteraf niet adequaat gehandeld is, en er is meer hulp nodig, wend je dan tot dr. Hoffman van de Oosteinde Kliniek in Amsterdam, dat is de autoriteit op het gebied van de ziekte van Lyme.
Maar houd het goed in de gaten!!!!

gwenfflames

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 14:53

plekje zelf kun je eventueel nog ontsmetten met betadine oid
datum in je agenda noteren , ook belangrijk voor eventuele complicaties.
er kan bij een besmette tekenbeet een rode cirkel rond de plek komen maar dat hoeft niet perse.
het kan ook zijn dat je ziek wordt en er is nooit een rode plek te zien geweest

Honesty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 14:56

@chance; Ja, inderdaad vind ik ook, ik laat dr dan wel bellen. Lachen
Teken vind ik ook erg nare beesten, ik moet er niets van hebben (denk niemand. Nagelbijten / Gniffelen)

@texelse; Bedankt voor je reactie, hier heb ik zeker wat aan.
Vanmorgen is de teek eruit gehaald, al direct daarna zat er een rode kring omheen, leek eigenlijk op een vrij grote muggenbult. Ik zal het zeggen dat ze het echt erg goed in de gaten moet houden, en eventueel aanstrepen met een stift. Lachen

@gwenfflames; Dankjewel voor je reactie, ik zal even zeggen dat ze dan even goed nog moet ontsmetten!

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:59

Inderdaad naar de huisarts gaan Ja.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 19:02

@honesty: als er idd een rode kring omheen gekomen is moet je onmiddelijk naar de huisarts gaan. Bel eventueel even met de Oosteinde Kliniek, daar kunnen ze je van advies dienen. Onderschat het niet!!!!

edit = aanvulling:
plekje ontsmetten heeft geen enkele zin. De besmette teek "spuugt" zijn vergiftigde inhoud in jouw lichaam, daardoor ontstaat de besmetting met de borreliabacterie. Het plekje ontsmetten helpt dus niets.

gwenfflames

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 21:33

sorry maar dit advies was van mijn huisarts dus....

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 23:39

Ontsmetten en goed in de gaten houden. Krijg je op een gegeven moment een rode vlek (hoeft NIET op de plek te zijn waar je bent gebeten, kan ook ergens anders) moet je gelijk naar de huisarts gaan.

Ikzelf ben een aantal jaar ook gebeten, en na 1 a 2 weken kreeg ik een rode kring net naast de tekenbeet (die we hebben gemarkeerd, steeds opnieuw, om precies te weten waar het zat). Het begon beetje vaag te schilferen. Naar de huisarts gegaan, en gelijk aan de antibiotica. Zeker weten of het door de tekenbeet kwam weten we niet, maar het zekere voor het onzekere genomen. 2 weken kuurtje gehad, en toen was de plek ook helemaal verdwenen. Vond het wel eng...

Goed in de gaten houden. Nu kan de huisarts volgens mij toch weinig, al kan bellen natuurlijk nooit kwaad.

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 23:49

ik ben ooit gestoken door een teek en toen zat er nog wat in dat was een pootje van een teek. toen advieseerde de huisarts om met een gaasje en water erop te doen de hele dag zo is het overgegaan veder geen last meer van

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 00:02

ag, je hoeft echt niet voor elke teken beet bij de HA te zitten hoor...Als je weet hoe vaak ik in me leven al gebeten ben door die besten, als ik dan voor elke keer naar de HA moet dan word hij helemaal gek van me.

gewoon er uit halen (wat je al gedaan hebt) en lekker zo laten, goed in de gaten houden. krijg je rooie kringen? dan even naar de huisarts en zeggen dat je gebeten bent door een teek en nu rooie kringen hebt.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 12:33

Goed ontsmetten met alchohol en goed in de gaten blijven houden was het advies wat de HA tegen mij zij. Als er verandering in kwamen (welke dan ook) meteen naar hem toe gaan.