Citaat:
Ik heb ook ra en dacht eigenlijk dat zoiets alleen bij oude mensen voorkwam, ik ben 37.
Helaas komt RA op alle leeftijden voor. En het komt vaker bij vrouwen als bij mannen voor... Ik heb mijn leven lang al RA!
Wat bedoel je met dat je in het eind stadium bent?
Met mij gaat het niet echt soepeltjes de laatste drie jaar. Ik heb altijd pieken en dalen gehad maar het laatste dal duurt nu wel erg lang al. Drie jaar ben ik al aan het vechten geweest met het ziekenhuis voor nieuwe knieen. Maar ze vonden mij te jong daarvoor! Door de reuma waren mijn knieen helemaal kapot! Ik heb sinds dit jaar 2 nieuwe knieen gekregen en echt het is een uitkomst. Geen pijn meer, minder stijf... Maar helaas kwam de reuma na mn eerste operatie al snel terug in mn knie. Ik zit nu aan de Arava en heb een paar keer een pretnison spuit gehad en nu is de RA aardig rustig. Ik heb nog wel mn slechte dagen maar over het algemeen is de reuma stil! Wel heb ik nog altijd last van de schade die het in de jaren met zich meegebracht heeft. Zo zijn mijn beide enkels kapot mn polzen kunnen niet meer zo bewegen als normaal en mn elleboog staat ook krom.
De laatste keer dat de reuma actief was deed mijn nek en schouders en handen in ene ook erg pijn terwijl deze gewrichten eerst nooit meededen en nu helaas wel...
Reuma gaat nooit meer over, het staat stil of word erger. Tenminste de schade ervan bedoel ik dan. Er zijn natuurlijk mensen die acute reuma hebben...
Ik heb een hele website erover gemaakt. Het gaat eigenlijk meer over voor en na de operatie's maar er staan ook dingen van het ziekte beeld op.
Ik heb het gemaakt omdat toen ik voor mijn knieen geopereerd moest worden kon ik (bijna) geen ervaringen kon vinden erover! Zo hoop ik andere mensen te kunnen helpen!