door een pard gebeten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kelcy

door een pard gebeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 09:17

hallo

ik ben gisteren per ongeluk door mijn paard gebeten... geen schokkend grote wonden maar wel een klein open wondje waar ik best wel veel last van heb.... de huid staat strak en ook is het wat ontstoken.... maar heb ok slecht en onrust ik geslapen.... ik had het ok ontzettend warm ed...
wat zouden jullie doen? toch even naar de huisarts of zal het alemaal wel mee vallen?
want kun je iets over houden van een paarden beet?

alvast bedankt!

malloesje

Re: door een pard gebeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 09:22

Ik zou de huisarts even bellen, je hebt natuurlijk kans op tetanus. Ik weet niet wanneer je voor het laatst een enting hebt gehad?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 09:22

Ja, tetanus; dus als je het niet vetrouwd naar arts en evt. een tetanusprik halen. Vooral bij kleine wondjes, die niet of nauwelijks bloeden en die snel dichtgaan is het oppassen geblazen.
Een tetanusenting is ca. 5 jaar werkzaam.

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 09:50

ElCid schreef:
Ja, tetanus; dus als je het niet vetrouwd naar arts en evt. een tetanusprik halen. Vooral bij kleine wondjes, die niet of nauwelijks bloeden en die snel dichtgaan is het oppassen geblazen.
Een tetanusenting is ca. 5 jaar werkzaam.

Precies.

Ik zou sowieso de HA even bellen voor advies, want zoiets kleins en onschuldigs kan nog flink gaan ontsteken. En dat is natuurlijk niet de bedoeling.

BrightVjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 09:51

Ik had er niks mee gedaan.
beetje schoonhouden.

maar ja je kan altijd even langs de Ha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 09:56

Het ligt eraan hoe oud je bent. Ben je onder de 18 hoef je je geen zorgen te maken om tetanus. Je bent nl t/m je 18e gevaccineerd ertegen (ik kan het weten want ik werd op m'n 18e verjaardag gebeten waardoor ik 2 open wonden op mijn vingers had had Nagelbijten / Gniffelen). Maar ik zou het wel goed ontsmetten, als het je vinger is: koop wat soda en doe dat in een bakje met water. Daar hou je je vinger dan in en gaan de bacterieen eruit.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 21:35

Tetanus is 10 jaar beschermd! (pas nog gevraagd aan HA en apotheek) Ik heb op m'n 9e voor het laatst een DTP prik gehad. Als ik 19 ben laat ik die weer herhalen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 21:43

Volgens de laatste arts die ik sprak ( vorig jaar) is het 5 jaar! Dus als we nou het gemiddeld nemen kom je op 7,5 jaar Knipoog .
Maar als ik TS was zou ik toch het zekere voor het onzekere nemen, tetanus is geen ziekte die je wil krijgen Bloos

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 21:46

paarden worden zelf geent met tetanus een tetanus injectie is overbodig dus......... maar als het gaat ontsteken is een AB kuurtje misschien niet overbodig

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 21:49

Mjay, het kan natuurlijk altijd, het virus kan imuum worden, tenminste zoiets heb ik een geleerd, ik hoop in ieder geval dat je naar de HA gaat voor de zekerheid.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 21:52

maar het feit dat een paard geent is wil niet zeggen dat je geen tetanus kan krijgen van een beet van een paard. Paardenmest is nl. een beruchte broeiplaats voor de tetanus bacterie. Bij een verwonding in de buurt van paarden en honden is tetanus altijd een gevaar. Dat heeft helemaal niets te maken met het feit dat een paard tegen tetanus geent is, dat is puur bescherming van het paard zelf, niet van de genen die door het dier gewond raken. Een paard wat tetanus krijgt is nl. vrijwel zeker ten dode opgeschreven!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 21:54

fjordjes schreef:
Tetanus is 10 jaar beschermd! (pas nog gevraagd aan HA en apotheek) Ik heb op m'n 9e voor het laatst een DTP prik gehad. Als ik 19 ben laat ik die weer herhalen.

Uhm... ik moest bij elke grote wond een nieuwe tetanusprik Ja Volgens mijn arts moet dat nl als je langer dan een jaar geen tetanusprik heb gehad.

Maar ik zou het sowieso even laten zien bij de HA Knipoog

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 21:57

ik schijt 7 kleuren voor de doktor dus ik zou niet gaan Tong uitsteken maar het is wel slimmer om te gaan Knipoog

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 21:58

toch zou ik me er niet zo druk over maken, als het goed is is de DKTP 15 jaar geldig (is mij verteld door de HA lekker al die verschillende verhalen Clown )en als je daar al over heen bent is het nu waarschijnlijk te laat voor de enting over die enting als je m 1 keer ent is ie een jaar als je m boosterd 15 jaar of 5 jaar (hangt af van 2 of 3 keer enten) maar ja paarden beten doen gewoon geweldig zeer......

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 23:44

ik denk dat ik een 10 jaar geleden mijn lkaatste spuit heb gehad
opzich is vandaag best goed gegaan.. heb het wondje wel 1x open gehaald en dat deed FLINK zeer maar heb wel gelijk ontsmet toen...... ben benieuwd... maar wat zijn de verschijnselen van tetanus???

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 23:54

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 00:01

bacterie: clostridium tetani, deze bacterie groeit het best in een zuurstofarme omgeving.

symptomen: pijnlijke spierkrampen, stijfheid. tetanus kan dodelijk zijn.

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 00:03

stijfheid in het gebeten deel of alles???
me vinger is wel stijf maar goed daar heeft ze der kaken in gezet haha!
krampen geen last van tot nu toe

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 00:33

Stijfheid begint geleidelijk aan en wordt steeds erger dat je het in je hele lichaam heb.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 01:47

Het begint ook geloof ik met stijfheid in je nek. Je kan even een test doen.

Als je je kin niet zonder pijn/moeite op je borst kan krijgen heb je nekkramp wat meestal duidt op een infectie. Is ook vaak voorbode van bijv hersenvliesontsteking. Dus zeker als je last van je nek hebt meteen naar de dokter.

Anders zou ik gewoon even een afspraak maken. Bellen kan natuurlijk ook altijd nog.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:56

Als jij volledige enting hebt ben je 15 jaar beschermd. Daarna krijg je bij een beet oid 1 enting. Dan ben je 10 jaar beschermd. Teveel lezen op internet is ook niet goed vaak klopt de helft niet. Beoordelingen moet je aan de geleerden over laten Knipoog

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 12:04

ik zou toch echt naar de HA gaan. Is het erg rood? Dierenbeten kunnen namelijk heel naar gaan ontsteken, je kan beter een AB kuurtje krijgen om dit te voorkomen of te genezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 12:10

verootjoo schreef:
Uhm... ik moest bij elke grote wond een nieuwe tetanusprik Ja Volgens mijn arts moet dat nl als je langer dan een jaar geen tetanusprik heb gehad.

Volgens de jouwe zou je dus ieder jaar een tetanus prik moeten halen? Pfff... Ik heb een half jaar geleden mijn DTP gehaald bij de GGD, daar werd mij aangeraden om als je vaak met dieren werkt je om de 10 jaar te laten vaccineren, zo lang werkt de vaccinatie namelijk. Dus om het jaar is zeer overbodig. Als je niet geent bent moet je na een beet iets van 5 keer geent worden, mét vaccinatie maar 1 keer.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:05

Niet mee heen tutten, even bij de huisarts langs! Dierenbeten kunnen nare infecties geven. Maar veel belangrijker: het tetanusverhaal. Bij volledige vaccinatie is de bescherming circa tien jaar en daar zit jij nu aan. Dus als een speer even die prikken halen, want bij wonden ouder dan 3-4 dagen heeft toediening weinig zin meer. Niet zelf verzonnen hoor, komt van het RIVM.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 15:20

Miss_Montana schreef:
verootjoo schreef:

Volgens de jouwe zou je dus ieder jaar een tetanus prik moeten halen? Pfff... Ik heb een half jaar geleden mijn DTP gehaald bij de GGD, daar werd mij aangeraden om als je vaak met dieren werkt je om de 10 jaar te laten vaccineren, zo lang werkt de vaccinatie namelijk. Dus om het jaar is zeer overbodig. Als je niet geent bent moet je na een beet iets van 5 keer geent worden, mét vaccinatie maar 1 keer.

Nee alleen als je een wond hebt. Toevallig weet ik dit uit ervaring; want ik ben best lomp Bloos Ik ben een keer met de fiets gevallen en had toen een gat in mijn kin. Dat was 4 jaar na mijn DTP (die kinderprik iig) en toen kreeg ik weer een tetanusprik. Toen ben ik 1,5 jaar later ong weer gevallen met een goede open wond in mn knie, en toen kreeg ik weer een tetanus prik. En ze hebben gevraagd wanneer ik voor het laatst een had gehad!
Beide wonden moesten wel gehecht/gelijmd worden overigens Ja