Fysiotherapie zonder foto's?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liezel1

Fysiotherapie zonder foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 20:33

Een vraag aan iedereen:
Zouden jullie aan fysio/manuele therapie beginnen zonder dat er foto's zijn gemaakt van het betreffende lichaamsdeel?

Mijn persoonlijke ervaring is dat ik bij 3 verschillende therapeuten ben geweest voordat er foto's zijn gemaakt van mijn rug. Uit die foto's bleek het een en ander. 1 van de bevindingen was dat minimaal 1fysiotherapeut nooit die betreffende behandeltechnieken had mogen gebruiken, gezien de afwijkingen die op de foto's aan het licht kwamen. We hebben het hier over rug en nek, dus niet zomaar een onderdeel van je lichaam.

Wat is jullie mening hierover en wat zijn jullie ervaringen?
Ik weet dat er een aantal mensen op Bokt zitten met een affiniteit voor fysiotherapie, wat vinden zij ervan?

sjaslique

Re: Fysiotherapie zonder foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 21:01

Mijn ervaring hiermee is dat er in veel gevallen geen foto's gemaakt worden. Ik denk persoonlijk dat het juist wel goed is om foto's te maken zodat je zaken uit kunt sluiten en dus mogelijk beter of gerichter kan behandelen. Wel kan je foto's aanvragen via je huisarts mocht je het niet vertrouwen.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 21:07

ik loop met lichte scoliose en momenteel ook met een whiplash bij de fysio. toen er het vermoeden was van een whiplash zijn er wel foto's gemaakt van mijn nek en een stukje rug maar van mijn rug (scoliose) zijn alleen heel vroeger foto's gemaakt (maar de fysio voelt de kromming in mijn wervelkolom wel). Dus ik denk ook dat het een beetje aan de situatie ligt....en ja als je het niet vertrouwd dan kun je gewoon naar je huisarts en vragen om foto's te laten maken.

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 23:20

Als je huisarts het niet vertrouwd dan wordt je doorgestuurd voor een foto oid.
Tegenwoordig mag je zo bij de fysio binnen lopen; als die het niet vertrouwd dan moet je eerst naar de huisarts en die kijkt hoe verder.
Ik denk dat jij gewoon 'pech' hebt gehad, de meeste rugklachten zijn wat ze noemen aspecifiek, dus die hebben geen aantoonbare oorzaak, vandaar dat het ook zo lastig is voor een fysiotherapeut om uit te vogelen wat er is.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 15:15

mjin fysio heeft nooit foto's gemaakt, misschien alles van mn huisarts gekregen maar dmv onderzoek wist hij wel hoe en wat..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 15:25

Foto's bij een rug worden alleen gemaakt als daar specifieke indicaties voor zijn. De meeste rugklachten zijn zoals germatje al zei aspecifiek en is geen oorzaak voor. Vaak hebben foto's helemaal geen nut omdat er niks op te zien is. Pas in uitersten + die symptomen wordt er gedacht aan foto's. En een fysio kan dat vrijwel altijd perfect onderscheiden Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 23:19

Ik heb er zelf in negatieve zin wel ervaringen mee.
Ik heb tijdens mijn zwangerschap twee jaar geleden enorme pijn gekregen in de onderrug/bekken, waardoor ik soms niet eens tot de hoek van de straat kon lopen. Dit werd nogal weggewuifd. Na de bevalling werd het in die zin erkend dat ik bekkeninstabiliteit zou hebben en dat zou met een half jaar wel bijtrekken.
Vier maanden na de bevalling ben ik naar de osteopaat gegaan (die heeft me ook tijdens mijn zwangerschap naar tevredenheid behandeld). Daar bleek dat bij de bevalling de baby het heiligbeen/staartbeen uit het lood had gedrukt en de bekkenbanden waren enorm opgerekt omdat mijn bekken eigenlijk gewoon uit elkaar getrokken was Bloos Dus de osteopaat heeft het allemaal weer op zijn plek gezet voor me en verder was het een zaak van hormonen die af moesten nemen waardoor de flexibiliteit weer afnam.
Ik bleef echter met pijn kampen en ben naar de fysiotherapeut gegaan. Die heeft me gemasseerd om mijn rugspieren die inmiddels zwaar over de zeik waren weer een beetje los te krijgen. Daarnaast kreeg ik oefeningen voor bekkeninstabiliteit. Met de oefeningen werd het erger en erger, ik kon niet eens meer rechtop lopen en zat soms echt te huilen van de pijn (en dat doe ik niet snel).
De fysiotherapeut had al bij de eerste afspraak gezegd dat hij het vreemd vond dat er nooit foto's gemaakt waren en op zijn advies heb ik toen foto's en een scan aangevraagd. Daar bleek de vermeende bekkeninstabiliteit een driedubbele protrusie (hernia waar de discus niet door is) te zijn. (en ik heb scoliose maar dat was geweten) Die zat er vermoedelijk al veel langer, maar doordat tijdens de zwangerschap alles verweekt, ik minder sportte en mijn buikspieren doorscheurden waardoor ik die zo min mogelijk gebruikte/mocht gebruiken kon mijn spiercorset de klappen op mijn wervelkolom niet meer opvangen. Dit was niet erg genoeg om te opereren en eigenlijk te erg om mee door te lopen Clown Conclusie: wacht maar tot het of uit zichzelf allemaal bijtrekt, of tot de discus doorslijt en je wel onder het mes mag.
Ik ben met de fysio een traject ingegaan om de buik- en rugspieren weer te verstevigen. Eigenlijk mag ik niet paardrijden, maar het werkt positief uit omdat ik er mijn spieren stevig mee hou en zo minder pijn aan mijn rug heb. Mijn nette onafhankelijke zit ben ik kwijt, en ik vrees een beetje voorgoed.

Als er gewoon gelijk foto's en scans gemaakt waren dan hadden we eerder het probleem aan kunnen pakken en waren een heleboel fouten niet gemaakt (ik mocht bijv. niet gekraakt en de oefeningen voor bekkeninstabiliteit verergerden inderdaad de pijn van mijn rug)

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 23:24

Ik ben zelf net gestopt ,van bij het lopen bij de fysio + manuele. er waren geen foto's gemaakt. Scheve mond
( je mag tegenwoordig toch ook zonder dokter er heen? )
nadat ik er al 3 jaar zit werd het alleen maar erger. ben terug gestuurt en ze hebben (eindelijk) foto's gemaakt. heb nog geen uitslag(moet ff belle) als er niks uit komt moet ik naar een 'ruggecentrum,opmaatgemaakte rugtraining)

Jackieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 23:46

Ja, me rug!
Maar het zit bij mij wel goed want me klachten worden al minder!

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 09:01

Er zijn bij mij nooit foto's gemaakt en ik heb 4 verschillende soorten fysio gehad. Lachen ook rug.
Op foto's bij de rug is vaak niks te zien en of alles rechtstaat voelt de fysio wel.
Meestal zijn het spiertjes en gewrichtjes he.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 15:55

In Januari een ongeluk gehad en sindsdien zit ik ook in de ziektewet.
Heel veel last van arm en schouder maar door bepaalde bewegingen en voelen en kneden wisten de artsen wat er aan de hand was en zodoende zijn er geen foto's of mri gemaakt.
Wel sinds April al 2x p/w fysio en binnenkort ook ergotherapie.

Had liever wel foto's of mri gehad dan krijg je iets meer zekerheid maar iedere x stellen de artsen mij gerust en ja dan ga je maar weer verder,al moet ik wel zeggen dat het nu (bbijna 6mnd later) wel'n stuk beter gaat.
(goh,ik rij amper en werk niet)