artrose, hoe pijn verlichten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnebloem

artrose, hoe pijn verlichten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 11:52

Titel zegt het al, ik heb artrose in mijn pols, (weet dat pas sinds kort) maar wie weet hoe ik dit een beetje kan verlichten? Ik heb vandaag mijn ramen schoongemaakt en wat was opgevouwen en ik weet niet waar ik het zoeken moet, en ik moet nog boodschappen doen en naar paardlief...
Dit is een dagelijkse gang van zaken(wat kan ik vandaag doen en wat moet i kdaarna laten).
Paracetamol helpt niet Boos! , en ik weet niet goed hoe ik hiermee om moet gaan, weet iemand iets dat wel helpt? oefeningen, andere trucjes, miss toch meer belasten? Ik weet het ff niet meer...
(ik ben pas 24 Huilen )

Onali

Re: artrose, hoe pijn verlichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:55

Naar je HA/reumatoloog gaan?

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:56

Mijn paard krijgt Glucosamine en het schijnt ook voor mensen te zijn. Een stalgenootje van mij gebruikt het ook en zweert erbij. Volgens mij als je het googled kan je er genoeg over vinden.

Succes!

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:17

ik hoor (en zie) zelf goede ervaring met gemberolie op een draagolie (jojoba, amadel of olijfolie bijvoorbeeld)
De gemberolie verwarmt namelijk heel sterk, waardoor de koude pijn van de artrose minder wordt, en je er minder last van hebt.

Misschien een optie?
Groetjes, Lacuna

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 19:24

ik zelf ben nu 22, maar toen ik 21 was is er bij mij ook atrose vast gesteld in mijn schouder.
Ik heb fysiotherapie gevolgd en ben meerdere malen ingetaped.
Mijn houding moest wat veranderen zodat ik verlichting zal krijgen.
Verder is het gewoon geven en nemen, ook ik kan niet alles meer doen op 1 dag, dan laat ik het ene achterwege en doe ik het dag later.
Glucomasine = een alternatief om te gebruiken en je kunt een operatie overwegen om je gewricht schoon te maken, het kan pijn verlichtend werken,
of de oudewetse spuit erin ( niet te vaak doen, maakt meer kapot dan je lief hebt)
Gewoon gaan overleggen met je orthopead.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 10:31

thanx voor jullie tips, ga het zeker proberen.
Ze hebben met eigenlijk verder niet verteld hoe ik ermee om moet gaan, maar morgen moet ik weer naar het ziekenhuis.
Ik geloof dat het grootste probleem is dat ik op het moment last heb van zelfmedelijden Bloos Clown
Moet er echt nog aan wennen dat ik niet meer zomaar alles kan doen waar ik zin in heb

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:51

veel succes dan vandaag!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 11:15

Het is ook rotweer ervoor, koud en nat. Dat laat zich extra voelen.
Probeer uit te testen waar je goed op reageert: warmte of koude. Dan kun je gaan werken met verwarmende of koelende gels, met compressen, baden etc.
Niet door de pijn gaan, dan maak je nog meer kapot. Het is even balans zoeken.

Vraag bij het ziekenhuis om pijnstillers die je mag slikken als het te erg wordt.
(en misbruik die dan niet om toch maar door te gaan)

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:12

Klinkt heel cruw,. Maar vooral niet te veel zelfmedelijden hebben met je zelf. Ik heb zelf ook Reuma en heb er geen problemen mee. Ik heb er met dit weer ook meer last van, Koud en vochtig.. Ga lekker warm douche pak een filmpje bel een vriendin etc..

Als je pijn heb ga afleiding zoeken, ga iets leuks doen, film kijken, puzzelen, wandelen met de hond, naar vriendin ect..

Je zal er ook wel medicijnen voor krijgen, of neem een asprientje..

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:16

vaak is het idd een kwestie van balans vinden in de dingen die je dagelijks doet.
ikzelf probeer ook altijd zo goed mogelijk de dingen te verdelen,want alles in een dag gaat niet.
het valt niet mee,soms ben je dwars,en wil je gewoon "normaal" gezond zijn.
vraag anders aan de reumatoloog of je naar een ergotherapeut mag,deze kunnen je heel veel tips,en evt. hulpmiddelen geven,om het dagelijks leven makkelijker te maken,ik heb er toen veel aan gehad.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:18

Ik heb het in mn voet, toen ik 18 was dus volgends de arts is het atrose maar mag het niet zo heten want ik was te jong :s lekker vreemd weer.
Ik doe er vaak niets aan en het uitzitten gewone huis tuin en keuken pijnstillers werken allang niet meer, en na tijdje leer je er mee leven, dat was ook het commentaar van arts, leer er maar mee leven. (alleen beetje irritant als je grote teen stijf is, en je elke dag wel pijn heb in meer of mindere mate) ,maargoed ene dag kan ik zo lang lopen als ik wil andere dag doet het al onwijs zeer bij het opstaan uit bed Lachen
Hoop dat ze het bij jou wel de moeite waard vinden om je een goeie pijnstiller te geven!!

mr_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:21

ik weet niet hoe het is om een dag geen pijn te hebben
ik heb sinds een aantal jaren ra en sinds een half jaar de ergste gradatie maar doe nog steeds alles
blijven bewegen
ik werk ook nog 29 uur en heb 2 kids van 5 en 7 ben zelf net 30

misschien dat je aan de dokter arcoxia kan vragen dat is echt een super middel

ik ben dat stadium helaas al voorbij ik heb nu humira mtx en prednison

en ik weet wel de ene soort is de andere niet ik hem meestal meer last met warm weer en minder met koud weer
want met warm weer worden de onstekingen erger

in ieder geval sterkte met de pijn

Mama_Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 16:19

Op mijn 18e verjaardag kreeg ik te horen artrose in men onderrug te hebben, dus weet wat je meemaakt, Voor mij helpt een warme douche en me eroverheen te zetten, meer kan ik niet doen, heb een lange tijd aan de medicijnen gezeten, maar doordat ik niet afhankelijk wilde worden daarvan ben ik ermee gestopt, heb geleerd met de pijn om te gaan, maar heeft wel even geduurd.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 17:05

Buckje schreef:
Klinkt heel cruw,. Maar vooral niet te veel zelfmedelijden hebben met je zelf. ..

Doe ik normaal ook niet hoor, met mijn gebroken enkel liep ik 2 weken door voordat eens naar de dokter ging, gewone kneuzingen houden me ook niet tegen, en als je een griep maar lang genoeg negeert gaat ie vanzelf over Haha! Die houding zal ik snel genoeg weer oppakken hoop ik.

Maar ik denk dat het feit dat dit definitief is ff een klap is.
En zo erg is het ook allemaal niet dat weet ik wel. Als ik dan iemand in een rolstoel zie denk ik echt bij mezelf, wat heb ik toch eigenlijk een mazzel.

Soms helpt warme erg goed om de stijfheid er wat uit te krijgen en soms juist ijs erop om de zwelling tegen te gaan. Er staan hier hele goed tips, daar ga ik zeker wat mee kunnen denk ik.
Moet morgen weer naar het ziekenhuis, zal wel ff laten weten hoe het is gegaan