teruggetrokken tandvlees en gevoelige kiezen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

teruggetrokken tandvlees en gevoelige kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 23:53

Ik heb erg gauw last van teruggetrokken tandvlees,mijn tanden kiezen zijn daardoor erg gevoelig geworden,bijna alles kiezen wat een tijdje gevuld is doet daardoor nog pijn wat kan ik hier aan doen? gr emaartje

ps: poets als met meridol tandpasta want kan helaas niet alle tandpasta verdragen,omdat ik erg gevoelig tandvlees hebt,en daardoor aften ervan krijg...

Wranglerbutt

Re: teruggetrokken tandvlees en gevoelige kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 00:05

Rook je? Zo ja; zo snel mogelijk stoppen!
Roken verergert het proces van terugtrekkend tandvlees namelijk Scheve mond

Verder heeft een serie behandelingen van mondhygiëniste en paradontoloog mij heel erg geholpen Ja
Ik zou het probleem met je tandarts overleggen.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 09:10

Vorig jaar ben ik behandeld voor beginnende paradontitus, lijkt me zaak dat je tandarts er eens goed naar kijkt en er dan iets aan laat doen.
Zelf heb ik een aantal behandelingen door de mondhygienist gekregen (tandvleesreiniging). Is je tandvlees ook ontstoken?
Verder: zachtjes poetsen (liefst met kindertandenborstel), elke dag flossen of met tandenstoker aan de slag. Pling

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 11:53

Ik rook niet!gelukkig,poets met een elektrische tandenborstel,en doe ragen,maar moet eerlijk zeggen dat ik dat niet elke dag doe..en krijg elk half jaar een reiniging van de mondhyginiste..welke tandpasta gebruiken jullie?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 11:54

Gebruik je flosdraad?
Ik heb zelf ook wel eens iets last van teruggetrokken tandvlees, maar er bleek vuil tussen mijn kiezen te zitten, toen ik flostte, ging het teruggetrokken tandvlees weer over.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 11:55

heb je misschien een labret piercing? die kunnen namelijk voor terugtrekkend tandvlees zorgen.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 11:59

Storm76 schreef:
Gebruik je flosdraad?
Ik heb zelf ook wel eens iets last van teruggetrokken tandvlees, maar er bleek vuil tussen mijn kiezen te zitten, toen ik flostte, ging het teruggetrokken tandvlees weer over.

gebruik ragertjes Knipoog toen jij teruggetrokken tandvlees had waren toen je tanden kiezen ook gevoelig?

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 12:00

Maartje1990 schreef:
heb je misschien een labret piercing? die kunnen namelijk voor terugtrekkend tandvlees zorgen.

nee heb geen piercing Knipoog

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 12:06

Emaartje schreef:
gebruik ragertjes Knipoog toen jij teruggetrokken tandvlees had waren toen je tanden kiezen ook gevoelig?

behoorlijk gevoelig ja, ik werd er gek van! Ook mijn tandvlees deed pijn en was opgezet.
Misschien kan je eens flosdraad gebruiken, raggertjes komen niet tussen je kiezen, alleen maar in de holte onderin. Draad komt ook echt tussen je kiezen, waar ze elkaar raken zeg maar...

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 12:16

Ik heb er ook best wel last van.
En heb hele gevoelige tanden en kiezen.
Daarnaast worden mijn tanden heel snel geel. (een aantal zijn al van nature geel, omdat ik op 12jarige leeftijd op mijn mond gevallen ben en deze tanden een klap hebben gehad)
(Ik rook overigens niet, dus daar komt het niet van.)

Mijn tandarts heeft mij geadviseerd om met Sensodyne te poetsen en ik gebruik (vanwege mijn gelige tanden) de withening versie daarvan.
Ik heb een keer de goedkope van de Lidl geprobeerd, nou die werkt dus echt niet.
Nu weer een paar maanden op de Sensodyne en mijn tandarts heeft van de week echt verschil gemerkt. (er was een stukje vulling afgebroken en normaal kan bij mijn tanden niet eens aanraken, dan vlieg ik al tegen het plafond)

Verder, omdat ik bij verkoudheden het poetsen niet lang vol houd, spoel ik regelmatig met van dat mondwater. Meestal Listerine, maar momenteel heb ik een andere. Die werkt wel goed, maar Listerine smaakt beter Clown

De mondhygeniste heeft ook aangeraden te flossen, maar dat word bij mij bemoeilijkt omdat zowel onder als boven een draad achter mijn tanden loopt. (anders schieten mijn tanden weer terug in de oude positie. Ze hebben te veel ruimte)
Daardoor heb ik van die hele kleine "ragebolletjes" om tussen mijn tanden te komen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het vaak pas doe als mijn tandvlees flinkt ontstoken is, dus eigenlijk te laat Bloos

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 12:21

Gevoelige tanden heb ik eigenlijk nooit. Mijn huidige tandarts is pro-flossen - liefst elke dag. Tandpasta heb ik niet zoveel verschil in.
Mijn vorige tandarts was trouwens een tandenstokerfan, het ligt er ook maar net aan wie je tegenkomt. Tegenwoordig flos ik ongeveer 3 keer per week en het gaat nu best goed; heb ook meer ruimte omdat er 3 verstandskiezen (viel reuze mee!) uit zijn, dat waren ook de ontstekingshaarden overigens.
Gele tanden schijnen trouwens sterker te zijn dan witte (daar prijs ik me dan maar weer gelukkig mee).

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 12:27

door mondhygieniste tandsteen laten verwijderen, en daarna regelmatig (liefst elke dag) flossen of rageren (met van die hele kleine ragertjes)
zelf vind ik dat laatste fijner, zo krijg je het goed schoon tussen je tanden!

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 13:15

ik heb inderdaad ook de kleine ragertjes,de kiezne zijn zo gevoelig als ik er tussen komt,gewoon soort kiespijn krijg ik,zekers als ik langs het vulstel kom..herkennen jullie dat ook?

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:28

Zometeen ga ik ook maar eens op zoek naar ragertjes, dat gepruts met flosdraad vind ik ook maar niks.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 19:29

Ragertjes zijn lang niet door iedereen te gebruiken. Ze zijn pas effectief als je ze helemaal tussen je tanden/kiezen door kan steken. Als dat niet gaat kan je veel beter tandenstokers (driehoekige, houten) gebruiken. Als je dat op de goede manier doet (goed recht er tussen, zo ver mogelijk doordrukken en op de goede plaats) is het veel eenvoudiger dan flossen. 9 van de 10 mensen flossen verkeerd (en/of te voorzichtig).
Heel goed opletten dat je heel zacht poetst met een zachte borstel. Het gaat om de beweging en de snelheid ervan. Als je gaat drukken wordt het 1. niet goed schoon en 2. beschadig je je tandvlees waardoor het gaat terugtrekken.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 21:23

same here... gebruik zelf dagelijks sensodyne... en wat je ook kan doen is savonds voor je naar bed gaat en je tanden hebt gepoets een laagje tandpasta (sensodyne dus) over je kiezen en tanden smeren bij je tandhals
zo werkt het sneller Knipoog

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 23:14

LimaMambo schreef:
same here... gebruik zelf dagelijks sensodyne... en wat je ook kan doen is savonds voor je naar bed gaat en je tanden hebt gepoets een laagje tandpasta (sensodyne dus) over je kiezen en tanden smeren bij je tandhals

gewoon de bovenkant van de kiezen? of opzij..

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 16:34

Emaartje schreef:
LimaMambo schreef:

gewoon de bovenkant van de kiezen? of opzij..

zijkant Knipoog
dus bij je tandvlees

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 16:59

gewoon de bovenkant van de kiezen? of opzij..[/quote]

zijkant Knipoog
dus bij je tandvlees[/quote]

oke thanks Haha! had toevallig nog sensodyne thuis staan en er gisteravond gelijk mee begonnen,wanneer zou je verschil moeten kunnen merken dan Pling

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 22:15

ik merk het met een paar dagen Knipoog

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 23:38

het werkt inderdaad super,heb er nou al veel minder last van,gebruik het alleen waar nodig is,omdat mijn tandvlees ook erg gevoelig is altijd al gehad.poets ik ook met meridol tandpasta