groeischijven uitgegroeid: in de lengte ook?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AliesMeijer

groeischijven uitgegroeid: in de lengte ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 23:31

hallo! Sigaar
omdat ik binnenkort een operatie krijg aan mijn knie hebben we een röntgenfoto laten maken om te zien of mijn knieschijven tegen elkaar aan zaten. (dan waren ze uitgegroeid en kon ik geopereerd worden)
nou die zaten zo goed als tegen elkaar aan.
maar als je knieschijven uitgegroeid zijn, ben je dan zelf in de lengte ook uitgegroeid?
ik hoop het! Bloos

Marrke

Re: groeischijven uitgegroeid: in de lengte ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 10:07

Ik denk het wel ja Ja Bij mij werd het ook steeds in de gate gehouden omdat mijn rug scheef groeide en ik een brace droeg om te voorkomen dat het erger werd. Dat ding moest ik dragen tot ik uitgegroeit was (in de lengte). Om te kijken of ik uit gegroeit was bekeken ze de groeischijven (bij mij keken ze naar de groeischijven in mijn bekken), zodra die dicht gegroeit waren was ik uit gegroeit volgens hun. Daarnaast schijnt het zo te zijn dat ongeveer 2 jaar naar je eerste ongesteldheid stopt met groeien. Lachen

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 10:11

ja zekers weten

mijn zoon heeft een hele erge groei achterstand

gelukkig heeft hij nog heel veel groeischijven over (dus nog veel te groeien).

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 12:03

Marrke schreef:
Ik denk het wel ja Ja Bij mij werd het ook steeds in de gate gehouden omdat mijn rug scheef groeide en ik een brace droeg om te voorkomen dat het erger werd. Dat ding moest ik dragen tot ik uitgegroeit was (in de lengte). Om te kijken of ik uit gegroeit was bekeken ze de groeischijven (bij mij keken ze naar de groeischijven in mijn bekken), zodra die dicht gegroeit waren was ik uit gegroeit volgens hun. Daarnaast schijnt het zo te zijn dat ongeveer 2 jaar naar je eerste ongesteldheid stopt met groeien. Lachen

bedankt voor je reactie! over dat laatste: ik ben nog niet eens ongesteld Haha! .. haha dus bij mij geld dat dan denk ik niet? want mijn groeischijven zijn wel dicht..
gaapje schreef:
ja zekers weten

mijn zoon heeft een hele erge groei achterstand

gelukkig heeft hij nog heel veel groeischijven over (dus nog veel te groeien).

bedankt voor je reactie! ik ken ook een jongen met een groeiachterstand. hij moest ook altijd naar het ziekenhuis enzo. ik weet niet precies waarvoor ofzo maja. hij is uiteindelijk nog best groot geworden. ik hoop voor je zoontje dat hij nog even doorgroeit. maar dat zal wel, omdat zijn groeischijven nog lang niet dicht zijn.

bedankt voor jullie reacties!

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:11

aliesjeh schreef:
bedankt voor je reactie! over dat laatste: ik ben nog niet eens ongesteld Haha! .. haha dus bij mij geld dat dan denk ik niet? want mijn groeischijven zijn wel dicht..

Ooh, haha Tong uitsteken Nou ja ik kreeg dat van mijn arts te horen. Zo kon ze ongeveer inschatten hoe lang het nog zou duren voor ik uitgegroeit was. Het is denk ik ook meer een richtlijn, en zal ook vast niet voor iedereen gelden?

Kristel_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 14:06

Hoi Aliesjeh,

Ik neem aan dat je je groeischijven bedoeld en niet je knieschijven (dat is namelijk heel wat anders)
Een groeischijf bestaat uit kraakbeen dat omgezet wordt in bot , hierdoor worden je botten langer en groei je dus. Op een rontgenfoto kun je wel bot zien maar geen kraakbeen. Als je een rontgenfoto bij babies maakt zie je eigenlijk bijna geen botjes (zeker niet in de handjes en voetjes). Bij een ouder kind zie je iets meer bot, maar zitten er op bepaalde plaatsen 'gaten' in, omdat daar het kraakbeen zit dat je niet kunt zien. Als deze 'gaten' weg zijn dan heb je geen groeischijf meer. Dit houdt in dat er dus geen extra nieuw bot gevormt zal worden en je dus niet meer groeit in de lengte.
Helaas voor jou zul je de rest van je leven alleen nog maar in de breedte kunnen groeien Bloos
Wat je menstruatie betreft... Die heeft er eigenlijk alleen het volgende mee te maken (voor zover ik weet) : Een mens groeit gemiddeld tot een bepaalde leeftijd en wordt ook op een gemiddelde leeftijd ongesteld (de 1ste keer). Als je helemaal gemiddeld bent zul je tot 2 jaar na je eerste menstruatie doorgroeien. Als je snel uitgegroeid bent en pas laat ongesteld... dan kan dat dus iets anders liggen.