Migraine?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zilvermoon

Migraine?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 14:42

Hallo

K had gisteravond zo'n gigantisch zeer hoofd. Kon geen zonlicht verdragen. Prate zachtjes want kon mn eigen stem nog niet eens horen. Werd er gewoon misselijk van.
Nou heb ik slechte ogen en volgens de oogarts stellen mn ogen zich niet goed af. Dus er komt teveel zonlicht binnen. En daardoor zou ik volgens hem een zeer hoofd krijgen. Zonnebril was niet geschikt want dan vergroten je pupillen nog meer en krijg ik dus nog teveel zonlicht binnen. Een pet was de beste oplossing.
Maar die klachten die ik gisteravond had waren anders dan normale "zon hoofdpijn''
Wie heeft er ervaring met migraine en krijg je er medicijnen voor? En wat zijn de sympthomen van migraine?

PercyLeen

Re: Migraine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 14:45

Migraine heb je in zoveel verschillende soorten! Ik heb het zelf eens gehad..ik zag de hele tijd tintelen voor mijn ogen en werd ook misselijk! Mijn vader heeft de ergste variant, ook wel wel suicide hoofdpijn genoemd..hij moet zich zelf dan ook spuiten en dan is de aanval meteen weg..maar 2uur later kan ie zo een nieuwe aanval krijgen, vreselijk!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 14:58

Inderdaad, migraine en migraine, het verschil is enorm.....

de meest voorkomende verschijnselen:
"aura's" (vlekken, sterren, lichtflitsen) zien
Overgevoeligheid voor licht, geluid, geuren
Beweging verergerd de pijn
Normale pijnstiller werkt niet
Misselijkheid
aanvalsgewijs. Oftewel, het komt opzetten, duurt 4 tot 24 uur (nasleep kan overigens wel iets langer duren) en gaat dan weer over.

Je hoeft echter niet al deze symptomen te hebben, en soms wijkt het ook wel af....

Zo zie ikzelf bijvoorbeeld aura's (beter gezegd: ik mis een deel van de wereld qua zicht en de enige reden dat ik het merk, is dat het gebied rondom dat wat ik mis aan het kringelen is). Een uur later komt de hoofdpijn, met overgevoeligheid voor geluid en geuren. Licht heb ik minder last. Gelukkig kan ik door die aura's op tijd medicijnen innemen en naar bed gaan, waardoor ik door de aanval heen slaap. Als ik te laat ben, word het verhaal een stuk vervelender.

Jouw verhaal klinkt, zo via internet, wel als mogelijk migraine. Er zijn verschillende medicijnen, afhankelijk van hoe erg je klachten zijn, hoe vaak je het hebt en hoe je op medicijnen reageert.
Zo zijn er medicijnen die je dagelijks moet gebruiken. Deze worden vooral gegeven als iemand vaak (meerdere keren per week) aanvallen heeft.
Een andere optie zijn de zogenaamde triptanen. Verkrijgpaar in tablet, zetpil of injectie. Deze middel stoppen de aanval onmiddelijk, waarna de meeste mensen redelijk door kunnen gaan waarmee ze bezig waren. Ik werd er echter zo stoned van dat ik alsnog naar bed moest Haha!
Ikzelf gebruik nu ibuprofen, paracetamol en diazepam. Hiermee lukt het mij om te slapen vóórdat de aanval doorzet.
Over het algemeen is slaap op zich ook een zeer goed medicijn Knipoog

Als je vaker zulke aanvallen hebt, gewoon even mee naar je huisarts gaan. Maar in de meeste gevallen is er wel iets aan te doen.

Beterschap!

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 15:33

Ja zo aan je beschrijving te lezen Lalidan lijkt t toch op migraine..
K ga volgende week op vakantie en als ik daar dan een aanval krijg word ik denk ik niet blij van. Dus ga denk ik van de week maar even naar de dokter.
K kan licht en geluid niet verdragen. En idd als ik beweeg word t alleen maar erger. Met mn ogen dicht is het het beste..

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:18

Als je tijdens je vakantie merkt dat het wel begint: Pijnstiller nemen en indien mogelijk in een donkere, stille kamer rustig gaan liggen, eventueel proberen te slapen.

Maar begrijp ik het goed dat je nu nog steeds klachten hebt?

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:24

Het zou idd Migraine zijn!

Maar als je denkt dat je het weer hebt gaa zeker in een donkere kamer liggen waar geen geluid is.
Dan proberen te gaan slapen, en voor de zekerheid een bak(je) naast je bed leggen je weet maar nooit!

Ik ben/was een migraine kind, en ik kan dan opeens een hele erge hoofdpijn krijgen.
Kan dan totaal niet tegen licht, geluid..

Ik heb er medicijnen voor gekregen en moest het iedere dag slikken en dan later afbouwen tot een half pilletje!
Maar ben der zo'n jaartje geleden mee gestopt en heb nu eigenlijk geen migraine meer!
Mss 1 - 2 keer per jaar. En heb voor dezekerheid nog wel
Imigran Ftab 50 in huis liggen als ik weer een hevige aanval krijg!

En bij een aanval krijg ik ook dat ik bijna half verlamd ben, kots en kotsmisselijk!
Tinteld overal, zeker links van m'n lichaam en in de mond!

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:31

Ik heb ook sinds kort flink last van migraine.
Ik heb dan echt het idee of ik op mezelf neerkijk en niet bewust 'leef', heel apart en ontzettend eng.
Ook valt er een deel van mijn zicht uit.
Ik zie wel, maar ik zie heel veel dingen ook niet.

Pas overkwam het me in de auto dat ik dacht van: waar staat dat stoplicht terwijl het voor mijn neus stond, deel van mijn ogen was dus gewoon echt uitgevallen.
Gelukkig binnen een uur kwam dat wel weer redelijk terug, maar heb dan de rest van de dag gigantische hoofdpijn en de dag erna ben ik echt heel erg brak.

Ik neem altijd ibuprofen 400 mg in, en dan elk uur daaropvolgend nog 1 paracetemol, is het binnen 2 uur nog niet gezakt neem ik altijd nog een Ibu.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:37

Ohja, kheb ook vaak gehad dat er iemand voor me stond en
dan dacht ik dat ze ongeveer 1-2 meter van me vandaan stond terwijl ze op een normale afstand stond.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 22:09

Migraine zit aan 1 kant dames, komt niet vanachter je ogen vandaan, je hebt waarschijnlijk hoge druk achter je ogen van de vele inspanning (veel open dicht knijpen waars. omdat je veel licht vangt) ik heb beide, als ik last heb van me ogen kan ik ook ontzettende hoofdpijn krijgen, ik wil dan het liefst alles donker, nu lijkt dat op migraine, maar ik heb liever pijn in mn ogen én hoofdpijn dan migraine.

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 22:14

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 22:16

dat zei ik ook niet toch? ik heb het helemaal niet over uitvallen gehad, ik heb het over de druk die achter haar ogen ontstaat door het vele knijpen van haar ogen (onbewust) wat ook hoofdpijn oproept.

sukidayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 22:20

ik heb sinds feb migraine Boos! bonkende/kloppende pijn aan 1 kant, hele vervelende druk achter 1 oog..het is bij mij steeds aan mn linkerkant......eerst kwam het zo om de maand/3 weken...afgelopen 3 weken heb ik het wekelijks...is echt niet tof!
heb al nekspier verslapers geprobeerd...dit ging een tijdje goed..en nu moet ik aan bloedruk verlagers...voor een maand...en dan kijkt de huisarts verder...zucht...ik weet niet of dit wel een oplossing is...ik wil dit niet mijn hele leven blijven innemen....kunstmatig je bloedruk laag houden...ik moet het ook rustig aan doen..geen intensieve sporten doen..en niet te snel op staan...zucht...

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 22:22

sukidayo, er zijn al mensen die jaren leven met migraine, krijg je vanzelf medicijn voor, aanpassen heet zoiets. ik heb t al vanaf me 14de, ben nu 19, tjah er zijn ergere dingen in de wereld we zijn altijd nog levend en niet dodelijk ziek.

http://www.robwillemse.nl/homeopathie/a ... l#spanning

voor meer info Ja

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 20:34

Ik had ook vaak dat ik aan de linker kant alleen maar zwart zag!

En je zag bij mij ook vaak als ik helemaal grijs/wit weg trok dat ik een migraine aanval zou krijgen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 10:59

er zijn idd ergere dingen...maar als je wekelijks/maandelijks er dagen uitligt door migraine is de lol er ook snel af.

aanpassen?
Hoe doe je dat?
Vind vaak je baas niet leuk...ja ik heb me ook jaren vol gevreten met pijnstillers om te werken...maar dat is niet zo gezond voor je lijf Lachen

Bij mij zit de pijn ook achter mijn linker oog, maar trekt ook naar de nek.
Soms zou ik mijn oog er wel uit willen duwen...licht en geluid..nee doe maar niet.
Plus misselijk enzo...ja er zijn ergere dingen, zoals kanker...en dat is precies de reden waarom ik roofbouw heb gepleegd op mijn lichaam...door maar weg te cijferen dat je lijf zegt, het is niet oke

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 11:10

Ik heb ook migraine, maar gelukkig heel 'weinig'. Zo'n 1 à 2 keer per jaar een aanval, dus dat valt reuzemee. Vaak begint het door scherp zonlicht, of wordt daardoor erger gemaakt, dat weet ik niet, maar het begint met wazige vlekken en draaiende stukjes en kleurtjes en strepen. Ik zie dan dus nog heel weinig. Ongeveer een uur later komt de hoofdpijn opzetten, eerst nog zeurend, storend, daarna echt hevig en kan ik geen licht of geluid meer verdragen. Misselijkheid komt als laatste, ik kan dan ook niets eten, want dat gooi ik er uit. Ik heb er geen medicijnen voor, maar wat voor mij het beste werkt, is gewoon luisteren naar mijn lichaam. Als ik de aura's ga zien, gordijnen dicht, lichten uit, bed in en alles stil en donker en slapen. En als ik dan wakker word, is het vaak voorbij.

De reden dat ik zeg dat het door zonlicht komt, is omdat het nu vaak gebeurde als er veel zonlicht bij was. Zo kreeg ik onder andere migraine na paardrijden buiten, in de felle zon, en tijdens het zonnen op vakantie. Dit was allebei zonder zonnebril. Daarom draag ik met zon vaak een zonnebril, ik kan sowieso slecht tegen fel licht, maar ik denk ook dat daardoor de migraine naar boven komt.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 11:34

runningkawa schreef:
er zijn idd ergere dingen...maar als je wekelijks/maandelijks er dagen uitligt door migraine is de lol er ook snel af.

aanpassen?
Hoe doe je dat?
Vind vaak je baas niet leuk...ja ik heb me ook jaren vol gevreten met pijnstillers om te werken...maar dat is niet zo gezond voor je lijf Lachen

Bij mij zit de pijn ook achter mijn linker oog, maar trekt ook naar de nek.
Soms zou ik mijn oog er wel uit willen duwen...licht en geluid..nee doe maar niet.
Plus misselijk enzo...ja er zijn ergere dingen, zoals kanker...en dat is precies de reden waarom ik roofbouw heb gepleegd op mijn lichaam...door maar weg te cijferen dat je lijf zegt, het is niet oke

ik weet er alles van, ik heb 4 jaar geleden een migraine aanval van 8!! dagen gehad, ik was er weken daarna nog "ziek" van, vorig jaar heb ik het misschien 5x gehad, maar dit jaar is het weer heel erg extreem.
ik weet gelukkig wat mijn migraine "oproept" alleen daar kan ik helaas niets aan veranderen, dus TS is er misschien iets in je eetpatroon gewijzigd oid?
ook het pijnstillers verhaal ken ik, ik moet nu minimaal 1000mg zetpillen nemen, bij hele erge hoofdpijn red ik de 2000/3000 mg makkelijk, je hoeft mij dan ook geen paracetemol te geven die word genegeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 11:36

paracetamol, vraag me af of daar wel een werkende stof inzit...kun je net zo goed smarties nemen Haha!

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 11:36

hetzelfde met ibuprofen haha.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 12:00

runningkawa schreef:
paracetamol, vraag me af of daar wel een werkende stof inzit...kun je net zo goed smarties nemen

xDramaQueen schreef:
hetzelfde met ibuprofen haha.

Nee, op ibuprofen kan je nog lekker slapen Clown Ik tenminste. Maar tegen de pijn??? Nah.

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 12:12

Er is niets in mn eetpatroon gewijzigt.. Wel heb ik meer last van stress dan voorheen. Kon me niet echt druk om iets maken als t echt gekkenhuis hier was, k zag wel hoe t liep. Maar nu hoeft er maar iets tegen te zitten en ik ben al over mn toeren. Waar dat door komt weet ik ook niet

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 12:13

Als ik migraine heb dan zie ik een soort van allemaal blokjes en als ik iets moet lezen lukt dat niet 'dat beweegt' ik heb dan ook hoofdpijn, soms duizelig en misselijk en ik was een keer flauw gevallen toen had ik het heel erg.
Zonlicht is geen probleem bij mij dat kan ik gewoon verdragen.

Maar als ik dat heb ga ik meestal gewoon naar huis en dan ben ik thuis en dan is het na een uurtje over.

Ik heb het nooit een hele dag altijd maar een paar uur.

Maar er zijn ook mensen die dan een hele dag op bed liggen en die zonlicht niet kunnen verdragen.
Ik heb het ook niet heel vaak maar met gebeurtenissen waar ik geen raad mee weet of veel stres krijg ik het.

Bij iedereen is het verschillend.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 16:41

ik heb eigenlijk zolang ik me kan heugen migraine, alleen is het de laatset 4x veranderd. Voorheen had ik de bekende zware hoofdpijnen met spugen en het niet tegen geluid kunnen. Nu sinds kort heb ik een soort van boemerang in mijn gezichtsveld die beweegt van link naar rechts en bestaat uit kleine driehoekjes die in elkaar passen en allerlei kleurtjes hebben, deze zijn ook aan het flikkeren. Heb hier verder geen hoofdpijn bij. Het is irritant, maar liever zo als met de zware hoofdpijnen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 17:15

Volgens mij heeft aleve een nieuwe pijnstiller op de markt dat helpt tegen erge hoofdpijn. Weet niet of het ook tegen migraine helpt, heb ik nog niet geprobeert omdat ik nu al een tijdje geen migraine meer heb. Alleen veel hoofdpijn.

lovely82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 17:17

ik gebruik smelt tabletten van Maxalt, als ik een migraine voel aankomen dan neem ik deze in en krijg ik geen migraine. de laatste tijd geen migraine meer dus heb ik ze niet nodig. ik heb ze wel altijd bij me voor de zekerheid, te krijgen op doktersrecept.