Zijn hier mensen erfelijk belast met hart en vaatziekten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MISTRAL94

Zijn hier mensen erfelijk belast met hart en vaatziekten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 22:31

Zijn er hier ook mensen die erfelijk belast zijn met hart en vaakziekten? Bij wie in de familie kwam het voor en doe je er zelf ook iets aan om het te voorkomen?

daniella74

Re: Zijn hier mensen erfelijk belast met hart en vaatziekten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 22:35

Ik ben twee jaar geleden getest nadat mijn vader bijna was overleden. Ik loop geen verhoogd risico maar ik let evengoed wel op wat ik eet en drink. Bovendien probeer ik enigszins op gewicht te blijven en gezond te leven.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 00:29

Ikzelf gelukkig niet, voor zover ik weet.
Mijn vader is wel geboren met een hartafwijking, maar die heb ik niet geërfd.

Ik werk op een cardiologische afdeling, dus heb wel te maken met erfelijke hartaandoeningen.

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:08

Ja Niet direct hart- en vaatziekten, maar wel te hoog cholesterol wat daar aanleiding toe kan geven. Van papa's familie.
Zij kwamen erachter doordat kort na elkaar papa's vader en een neef plotseling omvielen. Bleken beiden torenhoog cholesterol en dicht geslibte aderen te hebben. Toen zijn de hele familie gaan checken en bingo.

Ik heb al jaren medicijnen daarvoor. Verder probeer ik gezond te eten en te leven; meer kun je er niet aan doen.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:35

Ik.
Mijn moeder heeft een hartinfarct gehad, mijn tante aan mam's kant ook 2x (of zelfs 3x) hartinfarct, mam's moeder (mijn oma) heeft ook enkele hartinfarcten gehad. Plus dat iedereen aan die kant een te hoge bloeddruk heeft en een verhoogd cholesterol-gehalte (waar ze ook allemaal medicijnen voor moeten slikken).

Ik weet niet in hoevere ik belast ben (omdat er aan pap's kant niets zit wat ik weet), dus misschien ben ik wel helemaal gezond ^^

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:39

Moeten jullie als kinderen dan niet gecheckt worden op te hoog cholesterol? Wij moesten dan met 16 jaar al.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 11:00

Mijn opa is op 67 jarige leeftijd lettelijk dood neergevallen door een hartaanval. Mijn oom was 58 en viel ook letterlijk dood neer. Mijn moeder van 48 heeft gister een dotter behandeling ondergaan. Ik ben dus erfelijk belast en dat geeft mij een onrustig gevoel. Ik heb verder nog geen contact met de huisarts oid gehad over controles. Aan de ene kant wil ik het weten hoe mijn cholesterol is aan de andere kant wil ik het ook weer niet weten.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:02

Jup, ben ook flink erfelijk belast Haha!
Mijn vader is al jaren hartpatient, vanaf zijn 30e Wow! , meerdere infarcten gehad, meermalen gedotterd, stents geplaatst en volgende keer zal dat helaas opereren worden.
Zijn vader (dus mijn opa) had ook hartproblemen, twee keer operatie en ook levenslang pillen slikken natuurlijk.
Zijn moeder heeft ook verhoogd cholesterol en pillen.
Zijn grootouders ook zelfde verhaal.

Moeders kant hebben beide ouders verhoogd cholesterol maar nog geen verdere maatregelen nodig geweest.
Daar in de familie zit overigens weer kanker...

Ik heb me laten testen bij de HA, toen mijn pa 2 jaar terug op vakantie inene weer een aanval kreeg, de Spaanse arts zei toen dat het niet onverstandig was zijn kids te testen.
Maar geen greintje cholesterolverhoging te bekennen.

Met eten let ik er absoluut niet op, er komt maar zo'n ieniemienie beetje daarvandaan, het is toch voornamelijk erfelijk bepaald.
Ik beweeg wel veel en voldoende, honden moeten dagelijks paar keer uit natuurlijk en de paardjes vergt ook wel wat inspanning Knipoog

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:06

Waarom zou je het niet willen weten? Met medicijnen is het een heel eind te voorkomen en je leven veranderd er heel weinig door (in mijn geval). Levenslang medicijnen slikken is natuurlijk niet leuk, maar er zijn ergere dingen...

Corine, apart dat er bij jullie geen hoog cholesterol aantoonbaar is. Dan zit het probleem dus ergens anders in. Of dan ben jij toch niet erfelijk belast.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:06

Ik denk dat bij praktisch iedereen in de familie wel hart- of vaatziekten voorkomen?

Mijn vader kreeg op z'n 40e zijn eerste infarct. Hij is meermalen gedotterd, heeft ook een open hart operatie en diverse bypasses gehad. Hij leeft erg ongezond (weinig beweging door reuma, roken als een ketter).

Ik sport zelf veel, eet redelijk gezond (al heb ik wat overgewicht) en ben een jaar geleden gestopt met roken.. Ik ben bloeddonor, en weet dat mijn bloeddruk bijvoorbeeld perfect is..

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:15

lausan schreef:
Corine, apart dat er bij jullie geen hoog cholesterol aantoonbaar is. Dan zit het probleem dus ergens anders in. Of dan ben jij toch niet erfelijk belast.

Tsja, ik had gewoon geboren mogen worden in het nieuwe kabinet denk ik Haha!

Maar alle gekheid op een stokje, ik weet ook niet hoe dat kan, er is geprikt, niets verontrustends gevonden dus tsja....

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 11:16

lausan schreef:
Waarom zou je het niet willen weten? Met medicijnen is het een heel eind te voorkomen en je leven veranderd er heel weinig door (in mijn geval). Levenslang medicijnen slikken is natuurlijk niet leuk, maar er zijn ergere dingen...

Dat geeft ook een zekere onrust, ik ben nu nog vrij jong voor mijn gevoel had ik nu nog een onbezorgd leventje qua gezondheid. Met medicatie is zeker een hoop te verhelpen maar het brengt nu gewoon veel onrust mee om heen te gaan en te laten controleren Knipoog

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 11:17

Chubby schreef:
Ik denk dat bij praktisch iedereen in de familie wel hart- of vaatziekten voorkomen?

Mijn vader kreeg op z'n 40e zijn eerste infarct. Hij is meermalen gedotterd, heeft ook een open hart operatie en diverse bypasses gehad. Hij leeft erg ongezond (weinig beweging door reuma, roken als een ketter).

Ik sport zelf veel, eet redelijk gezond (al heb ik wat overgewicht) en ben een jaar geleden gestopt met roken.. Ik ben bloeddonor, en weet dat mijn bloeddruk bijvoorbeeld perfect is..

Er zit wel verschil in of het alleen je opa is bijvoorbeeld of dat ze bij bosjes dood neervallen Knipoog

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:18

Dat klopt inderdaad.. Helaas zijn mijn oma van vader's kant en opa van moeder's kant zonder bekende doodsoorzaak gestorven op relatief jonge leeftijd..

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:19

Ik heb een hartzenuw teveel Bloos
Onlangs achtergekomen na een hartecho en hartfilmpje en de fietsproef

In de toekomst willen ze dit verhelpen met bijv een infuus met medicatie om die zenuw weg te spuiten
Zit niet echt op die enge ingrepen te wachten Bloos

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:22

Corine, hihi Haha! Naja, fijn toch. In ieder geval niks aantoonbaars "mis".

Mistral, ja, dat kan. Als alles achter elkaar komt, kan ik me voorstellen dat je er nu echt geen zin in hebt om te weten. En dat is je goed recht natuurlijk.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 11:28

lausan schreef:
Corine, hihi Haha! Naja, fijn toch. In ieder geval niks aantoonbaars "mis".

Mistral, ja, dat kan. Als alles achter elkaar komt, kan ik me voorstellen dat je er nu echt geen zin in hebt om te weten. En dat is je goed recht natuurlijk.

Het is natuurlijk je kop in het zand steken en het lost niets op Haha! Maar het is idd zo vers nog.
Doe trouwens wel mee met dit onderzoek www.hardlooponderzoek.nl een stok achter de deur om meer te bewegen en goede begeleiding.

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:31

Ja, okee, maar je moet er wel achter staan om te gaan testen en om met de uitslag om te kunnen gaan; en als dat nu nog niet zo is, prima toch. Die tijd komt vanzelf.
Dat onderzoek is al een heel goed initiatief. Interessant.

Riemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 12:32

Ik heb een dagje mee mogen lopen op de poli van familaire hypercholesterolemie (erfelijk hoog cholesterol) en daar kwam van jong tot oud langs.. Ze deden daar stamboomonderzoek om te kijken of je last heb van deze aandoening (naast bloedbepalingen uiteraard, maar als sommige familieleden zijn overleden is dat lastig Knipoog ) Ik stond er echt van te kijken dat mensen die belast zijn met het erfelijke hoge cholesterol gewoon rookten, drinken overgewicht hadden, je bent dan echt een wandelende tijdbom! Ik zou dat geen prettig idee vinden en dan slik ik liever mijn hele leven medicijnen dan dat ik jong HVZ (hart en vaat ziekten) ontwikkel..
Vele weten niet dat je in je puberteit al begint met het ontwikkelen van HVZ.. (fattystreaks ontwikkel je dan al! Dit is een soort aanslag aan de binnenkant van je vaten, een beginfase van de HVZ)

Maar ik ben zelf niet belast met hoog cholesterol (heb dat zelf bepaald in het kader van mijn opleiding) en om me heen zijn er (nog) geen familieleden vroeg overleden aan HVZ...

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 14:13

Meld me ook hier!

Ik zal meteen wel vermelden dat ik (nog) geen onderzoeken heb laten doen door een arts Knipoog

Aan mijn vaderskant van de familie zitten hartkwalen Rolleyes Mijn opa heeft het ook aan zijn hart en heeft jaren geleden een pacemaker gekregen. Mijn oma had een vergroot hard. Mijn vader zelf heeft ongeveer 3 jaar geleden een hartaanval gehad, hij is gedottert....

Of ik zelf nog wat doe om het tegen te gaan? Niet echt, want ik rook Bloos!

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 14:28

Hmmm mijn vaders kant heeft hartproblemen (opa heeft 5 omleidingen gekregen, vader hartritmestoornissen) moederskant (opa pacemaker, moeder hartruis en hartritmestoornissen en verhoogd cholesterol)

Ik ben wel redelijk fit, sport, rook niet, en eet niet te vet. Wil toch een beetje zuinig zijn

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 14:35

Riemke schreef:
Ik stond er echt van te kijken dat mensen die belast zijn met het erfelijke hoge cholesterol gewoon rookten, drinken overgewicht hadden, je bent dan echt een wandelende tijdbom! Ik zou dat geen prettig idee vinden en dan slik ik liever mijn hele leven medicijnen dan dat ik jong HVZ (hart en vaat ziekten) ontwikkel..

Riemke, ik snap jouw gedachten, die heb ik ook wanneer ik op een longafdeling zware bronchitis patiënten aan de sigaret zie hijsen...
Maar aan de andere kant: als ik bijv. naar mijn vader kijk, die rookt ook nog dagelijks zijn sjaggies. Niet veel, maar toch.
Zijn visie: hij wordt dag en nacht geconfronteerd met zijn hart, ook toen hij wel gestopt was en extra gezond leefde, in die tijd heeft hij geen vermindering gehad van zijn hartklachten. Hij heeft heel duidelijk zo'n gevoel van: elke minuut kan mijn laatste zijn.
Klinkt heel dramatisch, maar wanneer je midden in je vakantie bij een excursie inene neervalt en afgevoerd moet worden naar het ziekenhuis, dan snap ik wel dat je je leven zo gaat leven.

Dus ik vind eerlijk gezegd voor beide kanten iets te zeggen.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 14:38

Zilly schreef:
Of ik zelf nog wat doe om het tegen te gaan? Niet echt, want ik rook Bloos!

Ik ook... Bloos
Aan mijn vaderskant willen ze nogal eens opvallen door hartkwalen (mijn vader is negen jaar terug overleden aan een hartiets, mijn tante heeft in het ziekenhuis gelegen ervoor en mijn oma, hun moeder, is ook aan een hartiets overleden).
Ik laat me wel met enige regelmaat controleren op bloeddruk, maar die is tot nu toe supernetjes. Komt vast doordat ik veel katten aai en tussen de paardjes zit Knipoog . Tijdje geleden had ik ook wel last van hartkloppingen, maar dat was volgens de HA niets ernstigs, gewoon iets te veel stress. Op zo'n moment maak je je dan wel extra zorgen, dat wel, als je weet dat hartfalen in de familie zit.
Behalve dan dat roken, leef ik wel redelijk netjes, maar dat komt meer doordat ik probeer andere ziekten een beetje binnen de perken te houden (behalve dat, ben van mijzelf al niet zo'n bankklevende junkfoodfreak).

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:51

Riemke schreef:
... Ik stond er echt van te kijken dat mensen die belast zijn met het erfelijke hoge cholesterol gewoon rookten, dronken, overgewicht hadden, je bent dan echt een wandelende tijdbom! Ik zou dat geen prettig idee vinden en dan slik ik liever mijn hele leven medicijnen dan dat ik jong HVZ (hart en vaat ziekten) ontwikkel...

Dat vind ik nou ook. Kan ik echt niet snappen... Blijkbaar vinden die mensen hun leven niet veel waard ofzo...

corine1981 schreef:
...
Zijn visie: hij wordt dag en nacht geconfronteerd met zijn hart, ook toen hij wel gestopt was en extra gezond leefde, in die tijd heeft hij geen vermindering gehad van zijn hartklachten. Hij heeft heel duidelijk zo'n gevoel van: elke minuut kan mijn laatste zijn.
Klinkt heel dramatisch, maar wanneer je midden in je vakantie bij een excursie inene neervalt en afgevoerd moet worden naar het ziekenhuis, dan snap ik wel dat je je leven zo gaat leven.
Dus ik vind eerlijk gezegd voor beide kanten iets te zeggen.

Dit is ook waar Ja Er zitten inderdaad 2 kanten aan. En iemand kan dat alleen voor zichzelf beslissen.

En ik beslis om wel gezond te leven, maar dat maakt mij niet beter als iemand die dat niet doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 21:57

Ja mijn cholestorol is te hoog en dr komt in de familie
wel hart en vaakziektes voor, ik moet me ook eigenlijk laten testen
Tante van me heeft laatst een paar nieuwe aderen gekocht.
Ik doe dr zelf niets aan zal dr eens over nadenken als ik mn
bordje patat met fricadellen en mayo op heb, wel ná mn peukie als
je het niet erg vindt Haha!