Beroerd na het zwemmen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Marlis_

Beroerd na het zwemmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 17:20

Gewoon vanuit nieuwsgierigheid toch maar eens een topic.
Ik ben een enorme zwemfanaat, alleen voel ik me erna altijd zo verschrikkelijk beroerd. Ik ben misselijk, hoesterig, koud, rillerig en zie (vooral lippen en vingernagels) blauw..... Zelfs met het hete weer van gisteren, zit ik bibberend van de kou weer op te warmen na een half uurtje zwemmen.

Ik heb al veel dingen geprobeert: van te voren wel/niet eten, na afloop wel/niet eten, warming up en cooling down náást het water enz, maar het helpt allemaal niks. Het maakt ook niet uit of ik in warm of koud water zwem, of in een zwembad of natuurwater.
Nou sprak ik er laatst met iemand over, en die zei dat het weleens een gevolg van zuurstoftekort tijdens het zwemmen kon komen. Ik heb geen idee waar diegene dat weghaalde en of het waar is, maar sindsdien ben ik in het water eens op mijn ademhaling gaan letten en merk dat ik wel moeilijker ademhaal in het water. Ik heb echt mijn buikspieren nodig en die werken dan nog heel hard ook, anders haal ik alleen bovenin mijn longen adem. Terwijl ik uit het water mijn buikspieren helemaal niet gebruik om te ademen.

Kennen andere mensen deze klachten? Wat doen jullie er aan? En kan het echt komen door zuurstof tekort?

Aan mijn conditie kan het in elk geval (volgens mij tenminste Knipoog) niet liggen, ik ben namelijk erg sportief en heb een goed uithoudingsvermogen.

PPPeet

Re: Beroerd na het zwemmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 19:04

Volgens mij is het niet heel gezond als je dit altijd hebt als je het water uitkomt.. misschien is een bezoekje aan de huisarts wel aan te raden....

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 22:21

Wat vreemd. Heb je het ook na andere activiteiten? En wat gebeurt er als je gaat douchen of in bad gaat?

Op zich passen je klachten inderdaad wel bij zuurstoftekort, maar het lijkt mij dat je er dan tijdens het zwemmen ook problemen mee moet hebben, en ik begrijp van je dat het pas ná het zwemmen begint....

Misschien toch inderdaad eens naar een arts?

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 22:27

Kan wel aan een verkeerde ademhaling liggen, maar of het echt dé oorzaak is...
Misselijkheid kan misschien nog komen door het chloor wat je per ongeluk inslikt.
Ik zou even langs de huisarts gaan.
Sterkte!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 22:29

Ik denk dat een verkeerde ademhaling de oorzaak is. Veel mensen hebben wat last van de chloorlucht en de warme/ slecht geventileerde lucht in een zwembad.

_Marlis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 09:39

Bedankt voor de reacties.
Aan het chloor (zowel inslikken als de chloorlucht) kan het volgens mij niet liggen, aangezien ik het ook heb in natuurwater.
Wat betreft andere activiteiten: verder eigenlijk nooit.... Alleen in het water. Douchen is geen probleem, in bad gaan weet ik niet aangezien ik geen bad heb. Dobberen in het zoutwaterbad bij Fontana in Nieuweschans levert overigens ook dezelfde problemen op, het is dus niet alleen bij inspanning in het water.

Er mee naar een huisarts gaan, misschien dan toch maar eens doen. Nooit zo bij stil gestaan, ik heb dit al zo lang als ik me kan herinneren en ik zwem sinds ik nog een kind was. Vroeger dacht ik dat iedereen het had! Dus als het echt kwaad zou kunnen, zou ik er denk ik allang meer problemen mee gehad hebben. Het is ook niet zo dat ik na het zwemmen tot niks meer in staat ben hoor, meer een lamlendig gevoel, net zoiets als dat je verkouden bent. Je functioneert nog wel, maar je voelt je gewoon niet lekker. Maar ja, na zo'n opmerking over zuurstoftekort ga je toch twijfelen en werd ik benieuwd of er meer mensen zijn die er last van hebben.

In elk geval bedankt voor de reacties, en als ik moed verzameld heb (ik kan het niet zo goed met mijn huisarts vinden) laat ik er nog weleens naar kijken!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 09:47

Mm apart , ik denk dat je lichaam moeite heeft met het warm houden van je lichaam, in kouder water.

Een vriendin van me had dit vroeger ook, zomerdag, snikheet, als ze bij ons kwam zwemmen (water was rond de 20 graden) dan kreeg zij heel snel blauwe lippen, klappertanden etc.
Tot een half uur na het zwemmen en dan was ze weer op temperatuur.