Ik ben een enorme zwemfanaat, alleen voel ik me erna altijd zo verschrikkelijk beroerd. Ik ben misselijk, hoesterig, koud, rillerig en zie (vooral lippen en vingernagels) blauw..... Zelfs met het hete weer van gisteren, zit ik bibberend van de kou weer op te warmen na een half uurtje zwemmen.
Ik heb al veel dingen geprobeert: van te voren wel/niet eten, na afloop wel/niet eten, warming up en cooling down náást het water enz, maar het helpt allemaal niks. Het maakt ook niet uit of ik in warm of koud water zwem, of in een zwembad of natuurwater.
Nou sprak ik er laatst met iemand over, en die zei dat het weleens een gevolg van zuurstoftekort tijdens het zwemmen kon komen. Ik heb geen idee waar diegene dat weghaalde en of het waar is, maar sindsdien ben ik in het water eens op mijn ademhaling gaan letten en merk dat ik wel moeilijker ademhaal in het water. Ik heb echt mijn buikspieren nodig en die werken dan nog heel hard ook, anders haal ik alleen bovenin mijn longen adem. Terwijl ik uit het water mijn buikspieren helemaal niet gebruik om te ademen.
Kennen andere mensen deze klachten? Wat doen jullie er aan? En kan het echt komen door zuurstof tekort?
Aan mijn conditie kan het in elk geval (volgens mij tenminste