Enkel verstuikt, hoe weer sterker maken/opbouwen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sylvia

Enkel verstuikt, hoe weer sterker maken/opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 21:55

Ik heb 4 mei mijn enkel verstuikt in een kuiltje. Het stomme ding stak ineens over, ik zag 'm te laat, en daar lag ik dan... Ik verzwik ongeveer 70x per week mijn enkel (sinds ik ren is dat trouwens een stuk minder geworden!), maar dit was echt verstuikt. Ben teruggestrompelt naar een stoel en daar is mijn enkel (onder luid protest Bloos) 10 minuten gekoeld. De rest van de dag heb ik rondgehobbelt met een drukverband eromheen. Dat heb ik er 's maandags vanaf gehaald. Die week heb ik nog een paar keer een zwachtel van de drogist om gehad, mn onder werktijd.

Ik heb mezelf een maand lang vrij rustig gehouden. Ik verzwikte 'm eind mei nog een keer op een richeltje, maar dat was eigenlijk zo weer over. Ik ben begin juni weer heel voorzichtig op gaan bouwen met hardlopen, ook omdat de huisarts zei dat dat wel kon, zolang ik op vlakke grond liep. Kanttekening: ik heb er naar gevraagd, hij heeft niet naar mijn enkel gekeken.

7 juni heb ik 'm wederom verstuikt. Ik weet nog steeds niet precies wat er gebeurde, maar ik lag ineens weer plat op de grond. Mss heb ik net op het randje van de goot gelopen of zo, geen idee. Sindsdien is het weer verre van goed. Ik heb er een paar dagen echt pijn aan gehad. Als ik te veel loop, of met hakken van een centimeter of 3/4, dan voel ik dat geheid.

Afgelopen weekend was het weer raak. Zaterdag eerst mijn enkel verzwikt, wsn door een steentje in het zand. Flink pijnlijk, maar dat was maar even. Een uur of 2 later loop ik door de rijbak en ik knak er ineens weer door No Cheer Maandag ben ik er op de trap nog een 3e keer doorheen gegaan...

Op het oog valt het wel mee, je ziet dat het wat dikker is, maar niet wereldschokkend. Maar als je je hand erop legt voel je gewoon echt een ei... Het kreng doet ook nog steeds pijn en ik word er echt knettergek van. Huisarts heeft imo geen zin, die zal me niets anders adviseren dan rust en vlakke zolen.

Heeft iemand tips of suggesties hoe ik die enkel weer wat sterker kan maken?

Anoniem

Re: Enkel verstuikt, hoe weer sterker maken/opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 21:57

ik moest iig er gewoon op proberen blijven te lopen (had wel zon sportsteunsok) en als ik zat been omhoog. en geen rare dingen doen ermee Clown als je dat doet dan ga je weer, ik dacht na 3 maanden ach zit wel goed, ging iers dansen voordoen en boem ging ik weer. tis bij mij wel half jaar 'zwakker' geweest Nagelbijten / Gniffelen

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 21:59

Volgens de huisarts kon ik 't nog 5 jaar 'blijven voelen', maar daar zit ik toch echt niet op te wachten No Cheer

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 22:00

Fysiotherapie Ja Ik heb zelf mijn enkelbanden ook al verscheidende keren gescheurd en heb ook maandenlang rust gehouden, maar dan begon het na een paar weken weer van voren af aan. Heb toen een halfjaar fysiotherapie gehad en sindsdien ga ik eigenlijk vrijwel nooit meer door mijn enkel. Ik heb er ook nooit meer pijn aan ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 22:00

das wel lang...
ik moet wel zeggen ik ben er wel voorzichtiger mee. Irish dancing gaat gewoon niet meer dat is zoveel springen dat blijft pijnlijk (ja ben zo stom het af en toe toch te doen Clown )

rondjes draaien met de enkel moest ik ook trouwens.

Miss_DJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 23:00

Ik had dat ook steeds,maar dan met m'n voet. Ik verzwikte hem heel vaak tot het op een keer raak was. Ik zat opeens met veel pijn op de grond Clown Ik heb een week niet kunnen lopen en besloten toen toch maar even langs de dokter gegaan, want het ging niet over net als 'normaal'. Ik moest toen eerst naar het ziekenhuis om foto's te maken en daarna idd naar de fysio en zij heeft mn voet ingetaped en daarna m'n botjes weer goed gezet.
Ik loop nu met steunzolen die m'n voet weer helemaal in de goede stand moet zetten.
Ik hoop dat je er niet zoo lang last van hebt of 'blijft voelen'.
Heel veel succes!

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 12:25

Je zou eens kunnen bellen naar de fysiotherapeut bij jou in de buurt. Grote kans dat die er wel raad mee weet. Ik weet zelf hoe onhandig het is als je voor niks zo door je enkel gaat. Ik heb zelf inmiddels steunzolen en het is al wel verminderd, maar nog niet helemaal weg.
Mocht je niet naar de fysiotherapeut willen, kun je proberen om op blote voeten te gaan staan en op 1 been. Dit opbouwen in tijd. Om te beginnen op een vlakke ondergrond, daarna kun je het proberen op een minder stabiele ondergrond. Je kunt rondjes draaien met je voet/ enkel en proberen om op je tenen en hakken te gaan staan. In ieder geval succes ermee.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 17:42

Minder stabiele ondergrond staat op dit moment garant voor ongelukken... Vooral op 1 voet Clown Buiging doet gewoon pijn...

Steunzolen ben ik zelf geen fan van eigenlijk, dat wil ik zoveel mogelijk voorkomen...

Heb je voor een fysio geen verwijzing meer nodig van de huisarts?

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 20:58

Nope, fysiotherapie is tegenwoordig direct toegankelijk.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 23:24

Ik heb ook zoiets gehad, mijn enkel moest ook sterker worden.
De huisarts heeft me toen gezegd dat ik het alfabet moest schrijven met mijn voet. Gewoon in bed.
En anders fysio.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 00:25

Ik heb ook enkelproblemen, waar ik een tijd (sport)fysio voor heb gehad. Als de klachten opspelen pak ik de oefeningen die ik daar heb geleerd gewoon weer op. Vaak merk ik dan binnen een paar dagen al wat resultaat.
Mijn banden zijn erg slecht en dat kan ik opvangen door de spieren van mijn enkels te trainen.

Wat een hele eenvoudige oefening is, is inderdaad op 1 been staan. Als dat zonder problemen lukt, probeer het dan met de ogen dicht. Als je dat ook onder de knie hebt: met de ogen dicht op 1 been op een kussentje staan.

Ik wil je wel adviseren om contact op te nemen met de fysio. Voordat ik fysio heb gedaan heb ik bijna 10 jaar met enkels gelopen waar ik voortdurend doorheen ging.
En, naast dat dat niet echt prettig is, kost het ook veel meer inspanning om alles weer min of meer goed te krijgen.

Succes!

Jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:22

Toch handig om even naar de fysio te gaan. Ben zelf 1ejaarsstudent fysio en wij krijgen heel veel van dit soort gevallen te horen.
Ik kan het vanaf hier niet beoordelen, maar het lijkt alsof je nog in de onstekingsfase zit. Dan is het verstandig je enkel niet al te veel te belasten en genoeg rust te gunnen.
Als je hieruit bent dan kan je weer rustig gaan bewegen. Springen en onverwachtse bewegingen train je doorgaans pas in de laatste fase (na 3 weken) als de banden alweer wat sneller hersteld zijn.
Denk dat de fysio je wel een heel eind op weg kan helpen Lachen

Chris_Fire

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 12:18

fysiotherapie lijkt me inderdaad het beste. Heb dit namelijk ook nu. Heb mijn enkel maanden geleden opgerekt gehad en ben paar weken geleden eindelijk naar fysio geweest. Hierdoor zit ik al 4 weken ingetaped. En moet ik oefeningen doen om mijn enkel te versterken (dit is lastig voor mij, want ik ben onstabiel, dus val vaak om als ik op 1 been sta Tong uitsteken ) Maar ze weten daar wel echt waar ze het over hebben. Ze hebben precies mijn pijn gevonden en waardoor ik problemen krijg.