Dit kan een lang verhaal worden, maar ik wil heel graag mijn gevoelens eens kwijt...
Ik ben sinds drie jaar afgestudeerd en werk reeds 2,5 jaar. Op zich doe ik mijn werk graag, maar is het niet direct waar ik voor gestudeerd heb. Ik krijg hier wel kansen, maar de duur van dit werk is ook beperkt. Ik kan hier nog maximum 2,5 jaar blijven en dan moet ik op zoek naar iets anders. Nu werk ik in het weekend op vrijwillige basis al vier jaar bij iemand, om hetgeen ik oorspronkelijk voor gestudeerd heb niet te verleren. Ondertussen heb ik met de eigenaar van dat bedrijf een heel goed contact en zijn we echt vrienden geworden. Hij is (volgens mij) ook de beste in het vak in omstreken en ik kan echt heel veel van hem leren! De reden dat ik mijn oorspronkelijke studie niet uitvoer, was eerder om persoonlijke redenen, omdat ik ook heel graag een gezin wil en ik vind dat die job daar moeilijk mee te combineren is. Ik had mezelf dus wijsgemaakt dat ik liever een gezinnetje wilde dan dit beroep ook echt uit te oefenen. De laatste tijd was ik echter meer en meer aan het nadenken. Die man gaat binnen een jaar of 7 op pensioen en ik was wat aan het rekenen geslagen. Zowiezo wil ik het werk dat ik nu doe afwerken (dus nog 2,5 jaar). Maar ik had bedacht dat het op zich goed mogelijk was om binnen die 2,5 jaar aan kinderen te beginnen. Dan kan ik de kindertijd thuis blijven en heb ik de mogelijkheid om bij hen te zijn als ze naar school gaan. Eventueel zou ik dan binnen een jaar of vijf kunnen parttime werk overnemen van hem, tot ik binnen 7 jaar fulltime het bedrijf kan overnemen. Dit idee speelde dus door mijn hoofd en twee weken geleden heb ik eens met hem gesproken. Tot mijn grote blijdschap was hij enthousiast en ziet hij dit voor mij helemaal zitten. Hij had mij ook gezegd dat mocht er iets gebeuren, ik de eerste zou zijn die er van zou horen! Ik dus in de zevende hemel, want dan kan ik mijn twee hartenwensen combineren! Een gezin én de job van mijn leven! Er is niets op papier gezet natuurlijk, want het gaat over enkele jaren en je weet nooit wat er in die jaren nog allemaal voorvalt. Maar het is op zich een heel eerlijke man en hij zou mij (volgens mijn gevoel en meerderen met mij) nooit bedriegen op dat vlak.
Maar nu komt het. Sinds ik het gevraagd heb, besef ik pas hoe graag ik dit wil. Ik wil er honderd procent voor gaan en in tussentijd nog zoveel mogelijk van hem leren. Nu vertelde hij zaterdag dat er nu gedurende twee weken een jongen meegaat met hem op stage. Op zich niet vreemd, de jongen studeert nog en het is wel vaker gebeurd dat er eens een stagiair was. Vroeger vond ik dat geen probleem, maar nu ik weet hoe graag ik het wil, ben ik ongelooflijk jaloers en ongerust. Wat als deze jongen nu het zelfde idee krijgt als ik heb? In principe gaat hij enkel deze twee weken mee. En de zaterdag mag hij niet mee, omdat dat mijn dag is. Dus hij houdt echt wel rekening met mij. Maar stel nu dat die jongen ook op regelmatige basis meewil? Het hele jaar door? Wat als hij nu beter blijkt te zijn dan ik ben? Ik had zaterdag ook iets moeten doen, wat mij niet direct lukte, hoewel ik het al honderd keer goed heb gedaan. Hij was daar zeker niet boos om, maar zei wel dat zoiets niet mocht gebeuren als ik de zaak overnam en dat ik moest blijven oefenen. Ik ben zeer perfectionistisch, dus dit ligt ongelooflijk op mijn maag. En wat als ze uiteindelijk liever een man hebben? Hij wil wel alles aan mij overlaten, maar daar werken nog 5 mannen, geen enkele vrouw. Wat als de anderen mij nu niet willen? En liever die jongen hebben? Nu moet die jongen nog zeker een jaar studeren (misschien zelfs twee, ik weet het niet exact), dus eigenlijk moet ik mij echt wel geen zorgen maken... Maar waarom voel ik mij dan zo slecht?
Ik weet dat ik hard van stapel loop en mij waarschijnlijk zorgen maak om niks, maar ik kan het echt niet helpen. Denken jullie dat ik er over moet praten met hem? Maar dan kom ik zo zielig over! Misschien beseft hij niet hoe graag ik het wil en moet ik dit eens duidelijk maken? Volgens mijn vriendin moet ik er helemaal niets van zeggen. Moet ik gewoon twee weken op mijn tanden bijten en dan zie ik wel weer verder. Want het is goed mogelijk dat het bij die twee weken blijft. Als ik daarna hoor dat hij blijft meegaan, dan kan ik altijd nog een gesprek beginnen om te zeggen dat ik toch wat ongerust ben. Dan kom ik ook niet zo hopeloos en jaloers over. Wat denken jullie? Ik voel mij echt vreselijk nu. Nooit gedacht dat ik mij dat zo zou aantrekken...
Is lang verhaal geworden, maar doet ook deugd om het eens van mij af te schrijven...