Hoe het beste lenig worden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Astor

Hoe het beste lenig worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 11:20

Heey!
Ik heb een vraag, ik wil namelijk leniger worden zodat ik de spagaat en de split en andere oefeningen weer kan uitvoeren.
Ik heb 9 jaa rop turnen gezeten maar ben nooit echt lenig geweest, kon wel goed turnen maar lenig was ik niet echt.
Hoe kan ik dit het beste oefenen? Dus welke oefeningen kan ik het beste doen op mijn spieren op te warmen en welke oefeningen om leniger te worden.
Om binnenkort dus weer de spagaat en de split etc te kunnen.
Op internet had ik al een beetje rond gekeken maar niet echt super tips ofzo.
Hoop dat iemand me kan helpen.

YellowKitten

Re: Hoe het beste lenig worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 11:34

Hoi!
Je kun rek en strek oefeningen doen, maar wel nadat je je spieren goed warm hebt gemaakt. Anders krijg je zo super spierpijn, daar wordt je niet vrolijk van Tong uitsteken

Oef.. hoe moet ik spieroefeningen gaan uitleggen getyped..
Je kunt op de grond gaan zitten, benen wijd, tenen omhoog en dan 8 tellen met je linkerhand over je hoofd ( dus bij wijzevan dat je met je rechter schouder op je bovenbeen komt) naar je rechter voet wijzen, zo ver als je kunt.
Ook naar je linker voet natuurlijk, en dan met je rechter hand. Dit is om de spieren in je bovenlichaam, die aan de zijkant lopen te rekken.

Voor echt spieren van de spagaat enzo te trainen... ja.. denk dat dan het beste is: Staand, benen wijd, en dan naar 1 kant leunen zo ver je kunt, tenen naar voren te laten wijzen en zowel bal vd voet als hiel op de grond te houden.
Naarmate je dit doetkom je steeds verder en zullen de spieren die dus bij spagaat/split gebrukt worden steeds verder opgerekt worden.
Deze oefening kun je ook doen met je benen voor elkaar ipv naast elkaar, en dan proberen zover mogelijk naar beneden te komen.

Nagelbijten / Gniffelen Ik hoop dat je ook maar iéts van mn uitleg snapt, het is superlastig om het zo uit te leggen.

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 11:48

Thanks! Ik snap het hoor haha en ik ga het eens proberen. Heb net al wat oefeningentjes gedaan. Maar ben nog erg stijf haha!
Zal nog eens goed op internet zoeken, hopen dat daar wat uit komt!

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 12:04

MaanNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 12:07

voor de split en spagaat: gewoon oefenen als je spieren goed warm (!) zijn en 8 tellen vasthouden, na het hardlopen bijv. wil dit heel goed Knipoog
als het goed is kom je zo steeds een stukje verder Tong uitsteken

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 12:12

Okee ga ik dat ook eens proberen!
Ga nu elke dag gewoon even oefenen, maar hoe lang kan ik dit dan het beste doen?

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 12:16

elke dag 2 keer ofzo even warming upje doen en dan steeds 5 keer ongeveer zo ver dat je kunt, dat aantal tellen vast houden.. Dan moet je na een tijdje wel steeds verder kunnen

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 12:31

Ja maar wat verstaan jullie onder een warming up?
Paar keer de trap op en af ofzo? hahaha

MaanNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 12:34

hardlopen Duivel
werk je ook gelijk aan de conditie Clown

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 12:46

Ja dat is voor mij wel handig ja haha! Sinds ik van turnen af ben is het echt erg Tong uitsteken

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:40

Op de grond zitten benen voor je houden, tenen naar de grond toe duwen. Armen naar het plafon (in ademen) en voorover buigen met je hoofd naar je knieen (uitademen).

Kikkeren, ook zittend op de grond. Voeten met de onderkanten tegen elkaar aan en je hielen zo ver mogelijk naar je kruis toe. Dan duw je je knieen langzaam naar de grond. Wat ook kan is voorover klappen met je hoofd op je voeten.

Spagaat en split kan je zo oefenen. 10 tellen vasthouden, opstaan en weer 10 tellen vasthouden.

Voor je rug is een bruggetje altijd goed. Je kan opbouwen door of je handen/voeten dichterbij elkaar te zetten of je rug steeds holler te maken.

Onthoud wel dat je nooit mag gaan 'veren'. Dus als je een oefening doet moet jeop eigen kracht doorduwen. Door te gaan veren overvraag je je spieren/pezen waardoor er spiercellen kapot kunnen gaan. Dit is niet merkbaar in een acute blessure maar het is wel merkbaar de volgende dag of na een paar dagen. Je zal zien dat je dan stijver bent (bescherming van het lichaam zelf).

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 10:57

Ik veer zelf eerlijk gezegt wel Bloos om zo verder te komen maar zo te horen kan ik dat beter niet doen!
Maar Tatjanaa bedankt voor de goede tips dit ga ik zeker oefenen!!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 10:59

je kunt ook pilates doen, wordt je ook flink lenig van uiteindelijk Ja