Pijn? Chronisch? ... Ik ben het gewoon allemaal beu :(

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Belsje

Pijn? Chronisch? ... Ik ben het gewoon allemaal beu :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 15:07

Pijn, ja dat vat het zo wel wat samen ... Ondertussen loop ik al jaren van dokter A naar dokter B. En heb ik ook al verschillende mogelijke oorzaken te horen gekregen. Gaande van overgewicht (ja dat heb ik, maar daar gaan je oogkassen geen zeer van doen) tot cushing (ik begon bijna spontaan te hinnikken). Echter geen van deze dingen bleek uitsluitsel te geven en ondertussen ben ik het gewoon allemaal zodanig BEU.

Het begon met een jeukend plekje leek het wel, iets zoals een blauwe plek op mijn bovenbeen alleen was er niets te zien. Daarna werden mijn heupen het slachtoffer, mijn rug, ribben, schouders, kin, ... En na veel zeuren bij de HA (die altijd maar zei dat het kwam door mijn gewicht, na die kin kon hij dat niet meer aanhalen Clown ) mocht ik eindelijk op de foto! Hip hoi, 3 heria's en wat epidurale later ... Zelfde probleem. Concusie, de hernia's vormden niet het probleem. Neuroloog toen nog wat testen gedaan, maar hij zag er ook niet direct iets in.

Tweede tussenstop werd de reumatoloog, ja ik heb HLA B27 in mijn bloed en ja bij ons in de familie zit bechterew maar helaas ook dat bleek geen uitsluitsel te geven. Maar neen iets reumatisch, misschien, maar denkelijk niet eens je ouder wordt zal het dan wel beteren... Ik moest vooral veel fietsen van de beste man, laat het duidelijk zijn dat ik ondertussen al drie jaar niet meer kan fietsen, want dan word ik pimpeltjespaars van de zeer in mijn heupen. Hij stuurde me dan door naar de endocrinoloog, want hij dacht evt?. aan cushing dan krijg je nl. ook vage pijnen zonder echte oorzaak, haarverlies, ... Dus ja dagje plas verzamelen en weer naar zo'n ander witte frakken mens. Bloed getapt (weer maar eens) en plasje geanalyseerd, ja de waarden zijn te hoog maar niet te te hoog. Dus ook geen cushing, dit was wel iets waar ik erg blij mee was om te horen. Een tumor op je hypofyse is nu toch wel even slikken denk ik ... Dus ik weer blij want ik was tenminste geen paard!

Hierna weer maar terug naar de reumatoloog die nog steeds erbij blijft dat hij het niet weet en dat ik maar moet fietsen. (laat het duidelijk zijn dit was twee maanden later en idd ik kon toen nog steeds niet fietsen ...) Maar op dit moment stuurde hij me wel naar de kinesist. Deze laatste wist echter ook niet goed wat hij met mij moest doen, als hij aan me komt doet hij me pijn en gezien er geen diagnose is ....
Hij heeft me dan in contact gebracht met een sportarts, jaja het kleine dikkertje naar de sportarts, omdat hij daar al vaker "rare gevallen" van doorgekregen had. Kinesist werkt ook veel met fybro en CVS patiënten, die hebben vaker zo'n gekke geschiedenis als ik dat zo hoor.
Maar ook daar blijft het een grijze vlek. Ondertussen zijn al de losse problemen wel in kaart gebracht, die arme dokter heeft me doorgelicht, geprikt, onder stroom gezet, ....
Met als huidige conclusie:
- bekkeninstabiliteit (ondanks ik nooit zwanger was)
- een foute bouw: mijn heupen, knieën, enkels en onderbeen zit gewoon "vreemd" in elkaar. Waardoor mijn bewegingen niet verlopen zoals zou moeten, idem voor schouders, ellebogen, ...
- mijn hormoonhuishouding is versoord
- mijn zenuwen zijn hyperactief en vuren willekeur signaaltjes af als daar geen rede toe is ... Waarom is echter niet duidelijk
Fybro is gevallen, maar de drukpunten kloppen niet en eigenlijk zou ik dan ook meer last van gewrichten moeten hebben ... Dus neen ook geen fybro ...

Ondertussen weet ik dit een klein jaar, maar eigenlijk is het geen oplossing. Ik slaap slecht, ik kan niet meer sporten, ik mag het nu ook niet meer. Ik kan geen avond naar een feestje want zolang kan ik niet op mijn pootjes staan, sinds een paar weken kan ik zeggen dat ik weer met de auto kan rijden, ... kortom ik word er ongelukkig van. Ik voel me beperkt, geïsoleerd en vooral enorm gefrustreerd. Want geen enkele pijnstiller helpt. Het enige wat helpt is een combinatie van kalmeerpillen en spierverslappers, dan slaap ik tenminste ... Maar dat was ook geen ideale situatie.

Heeft iemand nog een suggestie waar ik naartoe kan? Het probleem zit er vooral in dat ik pijn heb op plaatsen waar je geen pijn kan hebben. Denk middenop je bovebeen, 10cm vanaf je pols omhoog, je kin, je sleutelbeenderen, je borsten, je neus, oogkassen ... ook wel eens in gewrichten, maar vnl op zo'n vreemde plaatsen. Waardoor artsen er precies geen duidelijk beeld van kunnen krijgen. Daarnaast heb ik ook weinig kracht in mijn handen, armen, benen, .... en laat ik vaak dingen vallen omdat ik niet hard genoeg lijk te nijpen.
Al die symptomen komen wel ergens voor, maar niet samen waardoor ik enerzijds geen diagnose krijg en dus ook geen behandeling kan krijgen. Al zou een diagnose gewoon al leuk zijn om het te accepteren denk ik. Vooral omdat ik de laatste tijd zelf ook doembeelden in mijn hoofd zie, misschien is het wel een heel erge enge ziekte en ... Onzekerheid is nog het ergste aan het hele verhaal.

Eigenlijk wil ik gewoon even uithuilen denk ik, maar mocht iemand nog een suggestie hebben voor een bepaald type arts, medicijn, ... Ik hoor het graag

Armaris

Re: Pijn? Chronisch? ... Ik ben het gewoon allemaal beu :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 16:14

Belsje schreef:
Pijn, ja dat vat het zo wel wat samen ... Ondertussen loop ik al jaren van dokter A naar dokter B. En heb ik ook al verschillende mogelijke oorzaken te horen gekregen. Gaande van overgewicht (ja dat heb ik, maar daar gaan je oogkassen geen zeer van doen) tot cushing (ik begon bijna spontaan te hinnikken). Echter geen van deze dingen bleek uitsluitsel te geven en ondertussen ben ik het gewoon allemaal zodanig BEU.

Het begon met een jeukend plekje leek het wel, iets zoals een blauwe plek op mijn bovenbeen alleen was er niets te zien. Daarna werden mijn heupen het slachtoffer, mijn rug, ribben, schouders, kin, ... En na veel zeuren bij de HA (die altijd maar zei dat het kwam door mijn gewicht, na die kin kon hij dat niet meer aanhalen Clown ) mocht ik eindelijk op de foto! Hip hoi, 3 heria's en wat epidurale later ... Zelfde probleem. Concusie, de hernia's vormden niet het probleem. Neuroloog toen nog wat testen gedaan, maar hij zag er ook niet direct iets in.

Tweede tussenstop werd de reumatoloog, ja ik heb HLA B27 in mijn bloed en ja bij ons in de familie zit bechterew maar helaas ook dat bleek geen uitsluitsel te geven. Maar neen iets reumatisch, misschien, maar denkelijk niet eens je ouder wordt zal het dan wel beteren... Ik moest vooral veel fietsen van de beste man, laat het duidelijk zijn dat ik ondertussen al drie jaar niet meer kan fietsen, want dan word ik pimpeltjespaars van de zeer in mijn heupen. Hij stuurde me dan door naar de endocrinoloog, want hij dacht evt?. aan cushing dan krijg je nl. ook vage pijnen zonder echte oorzaak, haarverlies, ... Dus ja dagje plas verzamelen en weer naar zo'n ander witte frakken mens. Bloed getapt (weer maar eens) en plasje geanalyseerd, ja de waarden zijn te hoog maar niet te te hoog. Dus ook geen cushing, dit was wel iets waar ik erg blij mee was om te horen. Een tumor op je hypofyse is nu toch wel even slikken denk ik ... Dus ik weer blij want ik was tenminste geen paard!

Hierna weer maar terug naar de reumatoloog die nog steeds erbij blijft dat hij het niet weet en dat ik maar moet fietsen. (laat het duidelijk zijn dit was twee maanden later en idd ik kon toen nog steeds niet fietsen ...) Maar op dit moment stuurde hij me wel naar de kinesist. Deze laatste wist echter ook niet goed wat hij met mij moest doen, als hij aan me komt doet hij me pijn en gezien er geen diagnose is ....
Hij heeft me dan in contact gebracht met een sportarts, jaja het kleine dikkertje naar de sportarts, omdat hij daar al vaker "rare gevallen" van doorgekregen had. Kinesist werkt ook veel met fybro en CVS patiënten, die hebben vaker zo'n gekke geschiedenis als ik dat zo hoor.
Maar ook daar blijft het een grijze vlek. Ondertussen zijn al de losse problemen wel in kaart gebracht, die arme dokter heeft me doorgelicht, geprikt, onder stroom gezet, ....
Met als huidige conclusie:
- bekkeninstabiliteit (ondanks ik nooit zwanger was)
- een foute bouw: mijn heupen, knieën, enkels en onderbeen zit gewoon "vreemd" in elkaar. Waardoor mijn bewegingen niet verlopen zoals zou moeten, idem voor schouders, ellebogen, ...
- mijn hormoonhuishouding is versoord
- mijn zenuwen zijn hyperactief en vuren willekeur signaaltjes af als daar geen rede toe is ... Waarom is echter niet duidelijk
Fybro is gevallen, maar de drukpunten kloppen niet en eigenlijk zou ik dan ook meer last van gewrichten moeten hebben ... Dus neen ook geen fybro ...

Ondertussen weet ik dit een klein jaar, maar eigenlijk is het geen oplossing. Ik slaap slecht, ik kan niet meer sporten, ik mag het nu ook niet meer. Ik kan geen avond naar een feestje want zolang kan ik niet op mijn pootjes staan, sinds een paar weken kan ik zeggen dat ik weer met de auto kan rijden, ... kortom ik word er ongelukkig van. Ik voel me beperkt, geïsoleerd en vooral enorm gefrustreerd. Want geen enkele pijnstiller helpt. Het enige wat helpt is een combinatie van kalmeerpillen en spierverslappers, dan slaap ik tenminste ... Maar dat was ook geen ideale situatie.

Heeft iemand nog een suggestie waar ik naartoe kan? Het probleem zit er vooral in dat ik pijn heb op plaatsen waar je geen pijn kan hebben. Denk middenop je bovebeen, 10cm vanaf je pols omhoog, je kin, je sleutelbeenderen, je borsten, je neus, oogkassen ... ook wel eens in gewrichten, maar vnl op zo'n vreemde plaatsen. Waardoor artsen er precies geen duidelijk beeld van kunnen krijgen. Daarnaast heb ik ook weinig kracht in mijn handen, armen, benen, .... en laat ik vaak dingen vallen omdat ik niet hard genoeg lijk te nijpen.
Al die symptomen komen wel ergens voor, maar niet samen waardoor ik enerzijds geen diagnose krijg en dus ook geen behandeling kan krijgen. Al zou een diagnose gewoon al leuk zijn om het te accepteren denk ik. Vooral omdat ik de laatste tijd zelf ook doembeelden in mijn hoofd zie, misschien is het wel een heel erge enge ziekte en ... Onzekerheid is nog het ergste aan het hele verhaal.

Eigenlijk wil ik gewoon even uithuilen denk ik, maar mocht iemand nog een suggestie hebben voor een bepaald type arts, medicijn, ... Ik hoor het graag

Ik heb geen tips voor je maar wil toch wel even iets zeggen over vetgedrukte.
Hier heb ik nogal wat probleem mee aangezien ik wel een tumor op mijn hypofyse heb.
Ik heb alleen geen cushing en ben evenmin een paard. Denk dat je hier wel moet mee opletten hoe je het uitdrukt.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 17:50

Het is bij wijze van.. Dat is hetzelfde als dat je blij bent als je bijvoorbeeld kankervrij bent (je moet mijn opa er eens over horen, die is ervan genezen..) en dat is tótaal niet disrespectvol naar anderen toe bedoeld.

Jeetje, wat een rotzooi meid!
Ik leef met je mee, ik heb een ziekte in mijn knieën waardoor ik erg beperkt wordt (veel minder als jou, maar ik weet wel hoe het is om geen hele avond te kunnen staan, niet ver te kunnen lopen/fietsen.. paardrijden is al helemaal een ramp..)

Ik heb ook geen flauw idee, hebben ze je bloed al wel helemaal doorgelicht? Misschien is het poreusheid in je botten ofzo? Of groeipijn (weet niet hoe oud je bent)..
Dat zal het vast wel niet zijn, maar in ieder geval heel veel sterkte meid, het klinkt als een ware hel.. Ach gut

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 17:56

Ga eens naar een goede acupuncturist. Die kijkt heel anders naar je klachten, kan het waarschijnlijk ook geen naampje geven, maar wel meer kans op verlichting van je klachten.

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 18:07

hmm lastig verhaal.. maar als ze lichamelijk niks kunnen vinden lijkt 't mij Psygisch.. (zeg maar soort van Psychosomatisch Psycho= geestelijk Somatisch is lichamelijk)
je hebt "lichamelijke" klachten die niet verklaard kunnen worden.
een acupuncturist zou misschien ook wel kunnen helpen aangezien ie weer alles beetje op 'n "rijtje" zet in je lichaam... (als je snapt wat ik bedoel Knipoog)

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 12:05

Sorry Amaris, maar voor my was cushing gewoon een paardenziekte tot ik daar terecht kwam ... Wou je helemaal niet beledigen. Bij "de mens" is dat echter iets anders dan bij een paard, heb ik daar dan geleerd, maar mijn excuses nogmaals.

MissEvil, ik hoop dat het geen groeipijnen zijn. Ik roep wel jaren dat ik graag wat groter zou zijn. Maar op mijn 25ste denk ik dat dat niet meer gaat gebeuren Haha! . Je knieën klinkt ook akelig ... daar die dingen gebruik je immers echt altijd :s

Neverstop, het zou kunnen maar er zijn wel lichamelijke afwijkingen. Op pijnprikkels en wanneer ze zenuwen en spieren testen, maar allemaal zonder oorzaak. Al gaat mijn psyche vermoedelijk wel een grote invloed hebben, ik weet niet wat het is --> bang --> pijndrempel daalt --> meer pijn --> ... en zo blijft het natuurlijk doorgaan.

Voor de rest ikheb al een accupressuurmensje gehad, een bachbloesemdingetjesflesje, iemand die met chakrakleurdingen iets deed. En door die dingen voelde ik me vooral geestelijk beter. De pijn ging daar niet van weg, maar ik werd er wel minder emotioneel beinvloed door. Wat ook heel belangrijk is, tegenwoordig kan ik er ook een stuk beter mee om dan een paar jaar geleden. Nu kan ik nog denken aan dat en dat kan wel, toen zag ik alleen wat niet meer kon.
Op dat vlak ben ik dus fan van "alternatieve" methode, maar die konden jammergenoeg ook geen oorzaak terugvinden al merkten ze wel die gevoeligheid op. Dat heb ik trouwens niet alleen met pijn, ook met geluid, licht, temperaturen, ... Op zich ook een voordeel ik kan altijd mijn pulletje halen voor de rest onderkoeld zit te wezen Sigaar

Bedankt voor het meedenken Knipoog

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 12:13

Jeetje wat een ellende... Het lijkt iets neurologisch zoals je je klachten beschrijft. Maar wat? Lastig hoor... Heb je al eens een dokter in het buitenland bezocht? In Duitsland kan je je dmv mri enzo helemaal binnenstebuiten laten keren, misschien dat ze daar wel iets vinden?
Veel sterkte in ieder geval.
Groetjes Corinne.

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 12:15

Ik weet niet of je ervoor wilt reizen? Maar mijn ouders hebben heel veel baat bij een chinese arts in Rotterdam. Mijn vader had ook altijd vage klachten die nergens bijhoorden en die man heeft hem helemaal doorgelicht. Het is een gewone arts, dus geen hocuspocus!, die ook heel veel van de chinese geneeskunst af weet. Acupunctuur, kruiden enz, enz. Als je interesse hebt zal ik het adres effe voor je vragen!

Sterkte! Tessa

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 12:15

Vervelend zeg, dat wat je als laatste zegt met het licht en geluid dat je daar ook overgevoelig voor bent dat hoor je ook vaak bij high sensitive personen, weet niet of pijn daar ook bij hoort. Misschien kan je het eens opzoeken.

Ik zelf heb het hypermobilieteitssyndroom. Heb elke dag wel pijn en gauw overbelasting. kan ook heel slecht lang staan etc.

Hoop dat je erachter komt wat het is.

mirjam

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 12:21

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 12:29

... kan niet veel meer dan je een handje geven en met je meeleven

wennen aan een leven met pijn

ik begon met de gedachte dat ik weer eens echt de griep had
zp voelde het althans , de spierpijn het duf en moe zijn
alleen geen hoge koorts die je daar normaal bij hebt
nee bedoel niet ziek zwak missleijk verkoudheidje
wat veel mensen een griepje noemen
maar echt de griep , als je die ooit gehad hebt weet je wat ik bedoel

kreeg al snel de stempel fybro was dan wel positief op alle drukpunten
maar er was meer oa een schimmel besmetting iets wat hier in europa weinig voorkomt
in de usa zijn ze er wel meer mee beknt
en in de loop der jaren zijn daar een paar dingen bijgekomen ,
alleen voor het scheuren van mijn pezen datheeft nog geen stempeltje .. dat noemen ze het gevolg van die andere dingen ze noemen het maar peesreuma uit gemak
heb artritis artrose ontstekingen in de slijmvliezen spierdystrofie chronische vermoeidheid door iets anders hernia te flexibel in de gewrichten en te stijf in de spieren en botvlies ontstekingen...
regelmatig geirriteerde ogen soms ontstoken zie dan ook minder fel licht is niet lekker en herrie kan ik ook niet echt meer hebben , ligt denk ik meer aan de vermoeidheid en gebrek van concentratie vermogen ,na jaren zoeken zoek ik nu niet meer ..het werd te vermoeiend met de andere zaken te samen
zoek niet meer naar een naampje het word er toch niet minder van en veel medicatie voor het een mag ik weer niet gebruiken voor het ander

in het begin ging ik door de pijn heen , dus overbelast je weer en resultaat meer pijn
andere lokatie pijn en het cirkeltje is rond en gaat steeds sneller je kan steeds minder
ben toen naar een revalidatie centrum gegaan

dat wat ik wel erg aankan raden is dus een doorverwijzing naar een revalidatie centrum
zelf heb ik er 1,5 jr rondgelopen (5 dagen per week_)
ze leren je daar je een beetje aan jouw nieuwe grenzen te houden en het op die manier leefbaar te houden
wanneer wel of niet je grens over
ook tips hoe je dingen zo ergonomisch en energie arm kan doen
het gaat er niet van weg maar het maakt het leven wel makkelijker en doordat je minder door je grenzen gaat ook minder last van de dingen die dat weer met zich meebrengt
het ene gebeurt soms als reactie op het ander en zo kom je in een circelktje
ze hebebn daar oa ontdekt dat ik
400x sneller als een gemiddeld persoon verzuur en verstijf
en heb dus ook regelmatig dat mijn
spieren niet meer willen
hoofd zegt houd glas vast
hand / spieren zeggen ja dag en zo laat je weer wat vallen
dan kan je dat weer opruimen terwijl je al op bent (kind / huisdieren) en krijg je dus elders ook weer meer last door weer over je grens te gaan , fietsen kan ik nu weer wel
niet ver niet hard en heb goede slechte dagen
het begin is accepteren dat er pijn zit die blijft en echt ... het is erg vemoeiden maar het went ..
op een bepaald punt weet je haast niet beter meer ..

momenteel ben ik aan het onderzoeken of ik boswelia mag gebruiken
(ivm andere zaken) heb het 3 dagen gebruikt en man wat was dat fijn !
hyper actief maar het eerste wat qua pijn reductie echt zoden aan de dijk zette
de reguliere pijn bestrijding tot pure morfine toe deed het m niet
of matig en kort of ernstige duf/lomheid als gevolg
en nog maar paar uur slapen

misschien kan je dat ook eens proberen ..

iig heel erg veel sterkte en succes !

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 08:05

Belsje schreef:
MissEvil, ik hoop dat het geen groeipijnen zijn. Ik roep wel jaren dat ik graag wat groter zou zijn. Maar op mijn 25ste denk ik dat dat niet meer gaat gebeuren Haha! . Je knieën klinkt ook akelig ... daar die dingen gebruik je immers echt altijd :s

Op dat vlak ben ik dus fan van "alternatieve" methode, maar die konden jammergenoeg ook geen oorzaak terugvinden al merkten ze wel die gevoeligheid op. Dat heb ik trouwens niet alleen met pijn, ook met geluid, licht, temperaturen, ... Op zich ook een voordeel ik kan altijd mijn pulletje halen voor de rest onderkoeld zit te wezen Sigaar

Bedankt voor het meedenken Knipoog

Haha, okee, als je 25 bent zal dat wel niet nee!

Maar even over het dikgedrukte; ben je niet hypersensisitief? (Oversensitiviteit/overgevoeligheid). Google er maar eens op. Dat wordt tegenwoordig (half) erkend, en je kunt het niet 'weghalen' maar ze kunnen je wel leren ermee om te gaan. Dit staat er ook om bekend je pijngrens te verlagen..

Succes ermee, ik zou het verder ook niet weten. Ach gut

Owja, die knieen, daar leer ik wel mee leven, heb weinig keus Lachen

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 08:26

Ben je al eens bij een natuurgeneeskundige geweest? Dat is iemand die niet maar 1 onderdeel van het alternatieve bekijkt, maar alles. Ik heb er zelf heel veel baat bij gehad,en kan nu weer een redelijk leven leiden. Kan niet alles wat ik wil doen doen, maar binnen een kader behoorlijk wat.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 10:34

*neemt nickyu der handje vast*

Jij hebt echt wel al vanalles meegemaakt é, ik ga dat gekke dingetje wat je daar opschrijft eens meenemen naar de arts, dat is binnen een kleine twee weken. Normaal gaat hij me dan op prozac zetten en eigenlijk zie ik dat niet zitten. Ik ben niet depressie, maar goed als zelfs sint jans kruid een beetje helpt is het misschien niet slecht om een zwaarder pilletje te proberen.

MissEvil, hypersensitief, misschien ja. Maar ik heb gewoon gevoelige zenuwen. Of dat dan hetzelfde is weet ik niet. Ik dacht dat hypergevoelige mensen dat meer hebben met emoties e.d. en daardoor last krijgen. Dat voel ik wel stemmingen e.d., maar dat ervaar ik zeker niet als een last.
Succes met je knieën, moeders heeft hier gisteren ineens weer kraaaaaaaaaak gezegd, ik dacht dat er een donderslag was ...

Hmmz natuurgeneeskunde, geen idee. Ik heb alleen bachbloesems en wat kruidendingen gehad van iemand die iets deed met reiki en craniosacraal therapie. Maar dat is dus ook geen blijvende oplossing geweest, enkel emotioneel voelde ik me toen een heel stuk beter.

Vorige week eens gaan paardrijden, na lang zeuren toestemming gekregen van de kinesist. Maar het zal geen tweede keer gebeuren, toch niet zo snel. Aquajoggen was een alternatief dat hij aanbood, dat gaat wel. Tof is het niet, maar mijn pijn erna is erg beperkt waardoor het wel leuk is om iets van beweging te hebben. Daarnaast doe ik ook de zwangerschaps aquafitness mee, geen zicht als niet-zwanger mensje ertussen maar water is dus wel een uitkomst voor mij.