Effectiefst vetverbranden bij fitness

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

amanda2

Effectiefst vetverbranden bij fitness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 16:00

Ik ben alweer 'n tijdje 2 tot 3 keer in de week ruim een uur aan het fitnessen (cardio). Pling

Nou staat er op die apparaten zo'n tabel van hartslagen: bijv 65 % is vetverbranding, 75% is cardio en 85% is extreme cardio. Ik heb snel "last" van spieropbouw dus ik wil zo veel mogelijk (vet) verbranden zonder echt te krachttrainen. Maar ondertussen wordt mijn conditie steeds beter en ga ik steeds n level hoger qua weerstand.

Ik vroeg mij af of die 65% vetverbranding het optimale is bij 65% of dat 70% nóg meer vet verbrand.
Voor mijn leeftijd is bijv 124 vetverbranding en 142 cardio, maar wat gebeurt er daar tussenin.
En je verbrand toch ook als je hartslag hoger is?

Kortom ik snap er weer niks van! Knipoog Haha!

Ook zou ik graag willen weten hoe je voorkomt dat de weerstand steeds omhoog moet om je hartslag binnen het gewenste (dus vooral niet te laag) te houden, zonder 90 slagen per minuut te moeten fietsen dan stijg je op, is niet haalbaar zonder weerstand te verhogen, waarmee je eerder spieren opbouwt en dat wil ik niet.
Wat een drama! Ach gut

Wie helpt mij dit te verhelderen zodat ik zoveel mogelijk verbrand??

Nell_

Re: Effectiefst vetverbranden bij fitness

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 16:03

misschien zou je het gewoon in je sportschool eens moeten vragen!
Bij mij kunnen ze me altijd super goed helpen daar Tong uitsteken
Alleen merk ik er nog niet veel van Tong uitsteken

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 16:09

Dat is het hem nu net,
je kan daar achterstevoren op die fiets gaan zitten, dan zeggen ze nog niks.
Laat staan dat ik deze "technische" vraag durf te stellen.
Idioot, ik weet het maar dan raadpleeg ik bokt wel weer... Ach gut

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 16:15

Bij álle lichamelijke activiteiten die je langer dan 5 minuten achter elkaar uitvoert verbrand je vet. De meest optimale verhouding ligt echter idd ergens tussen de 60-70 procent van je maximale hartslag. Het is dus niet zo dat je bij 80% van je maximale hartslag alleen maar cardio traint en helemaal geen vet meer verbrandt.
Je maximale hartslag zou je eigenlijk een keer moeten laten testen, maar aangezien je niet echt op aan kunt van de fitnessbegeleiding zal dat er wel niet van komen Knipoog
Je kunt de regel 220-je leeftijd toepassen als maximale hartslag (is niet helemaal betrouwbaar, maar beter als niets). En daar dan 60/70 procent van nemen. Let ook op dat de hartslagmeters op fitnessapparatuur ook niet betrouwbaar zijn, beter is een eigen hartslagmeter te kopen.

Verder vind ik het erg knap als je extreem veel spieropbouw krijgt van cardio-oefeningen, aangezien je daar toch wel minimaal 3 keer per week flinke spierkrachtoefeningen voor moet doen. Je hoeft dus met het doen van cardio-oefeningen echt niet bang te zien dat je ineens in een body-builder verandert, daar is wel wat meer voor nodig Knipoog

Zie ook bv.:
http://fitness.rubriek.nl/fitness/cardi ... anding.asp
Laatst bijgewerkt door Figaro op 18-06-08 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 16:18

Ja ik ben ook erg knap! Clown
Maar dat ter zijde...
Ik bedoelde dat ik normaal van sporten snel "gespierder" word. En ik wil graag juist wat smaller.
Vandaar dat ik niet de cardiofiets of crosstrainer op standje/ weerstand 10 wil hebben.
Snappie? Haha! Knipoog

Wél goed artikel, verheldert al n hoop, bedankt!

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 16:21

amanda2 schreef:
Ja ik ben ook erg knap! Clown
Maar dat ter zijde...
Ik bedoelde dat ik normaal van sporten snel "gespierder" word. En ik wil graag juist wat smaller.
Vandaar dat ik niet de cardiofiets of crosstrainer op standje/ weerstand 10 wil hebben.
Snappie? Haha! Knipoog

Nee dat snap ik niet. Van cardio krijg je geen brede, korte spieren. Daar hoef je echt niet bang voor te zijn.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 17:19

amanda2 schreef:
Ook zou ik graag willen weten hoe je voorkomt dat de weerstand steeds omhoog moet om je hartslag binnen het gewenste (dus vooral niet te laag) te houden, zonder 90 slagen per minuut te moeten fietsen dan stijg je op, is niet haalbaar zonder weerstand te verhogen, waarmee je eerder spieren opbouwt en dat wil ik niet.
Wat een drama! Ach gut

90 omwentelingen per minuut is toch niet veel? Dat moet zeker haalbaar zijn zonder de weerstand te verhogen. Kwestie van een beetje souplesse trainen. Knipoog Ik rijd altijd rond de 100 omwentelingen per minuut. In het wielrennen wordt een trapfrequentie tussen de 100 en 105 omwentelingen per minuut ook als ideaal gezien. Werelduurrecords zijn altijd met dergelijke trapfrequenties gereden.
Als je gaat zitten buffelen op een zwaardere weerstand i.c.m. een lagere trapfrequentie dan ga je inderdaad gemakkelijk meer spiermassa kweken omdat je meer kracht moet gaan zetten.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 17:22

Volgens mij heeft ze het niet over omwentelingen maar over hartslagen per minuut.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 18:41

Anoeska schreef:
Volgens mij heeft ze het niet over omwentelingen maar over hartslagen per minuut.

Maar 90 hartslagen per minuut is zo laag dat het geen trainen is en ik zie ook niet in waarom je dan op zou stijgen???

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 18:52

Een hartslag tussen 120 en 140 is het meest ideaal om vet te verbranden. Dus je moet juist niet te zwaar gaan trainen om af te vallen, maar lekker op een laag niveau, en vooral langdurig. Dus minimaal een half uur. Een goede vuistregel hierbij is dat je de hele training moet kunnen blijven praten. Zodra je niet meer kan praten, zit je op een te hoog niveau.
Als je spieren echt breder en meer worden, train je te veel op je spierkracht en te weinig op je uithoudingsvermogen.

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 19:48

Uberhaupt is het erg moeilijk om vet te verbranden aangezien je voor een kilo vet zo lang moet bewegen en dat haalt een gemiddeld persoon niet

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 20:10

Ik had het bij 90 slagen over omwentelingen. Bij weinig weerstand fietst 90 niet prettig maar is dus niet gek?
Dacht altijd dat je iets min 20 min moest doen voor goede verbranding.
Mijn uithoudingsvermogen is goed tot zeer goed en buiten adem ben ik tijdens het trainen nooit. Doe altijd minimaal n uur tot anderhalf uur.
Heeft iemand nog tips?
Trouwens fijn om te zien dat de meningen verschilen, voel ik me met deze verwarring minder blont...

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:56

amanda2 schreef:
Ik had het bij 90 slagen over omwentelingen. Bij weinig weerstand fietst 90 niet prettig maar is dus niet gek?

Ik begrijp uit jouw verhaal dat het programma van je fiets reageert op jouw hartslag? Dus hartslag te laag = weerstand omhoog?
Ik vind het zelf veel prettiger om gewoon een handmatig programma te gebruiken die je zelf kunt bijstellen. Als je hartslag dan te laag is kun je kiezen of je wat meer omwentelingen gaat maken of dat je de weerstand omhoog doet, of beide.
En gebruik je dan de hartslagmeter die op de fiets zit (van die handvatten?) want die zijn meestal erg onbetrouwbaar en geven een lagere hartslag dan dat je werkelijk hebt.

amanda2 schreef:
Dacht altijd dat je iets min 20 min moest doen voor goede verbranding.
Na ongeveer 5 minuten achtereen een activiteit uitvoeren schakelt je verbranding over naar vetverbranding. Hoe langer je het daarna doet hoe beter natuurlijk.

amanda2 schreef:
Mijn uithoudingsvermogen is goed tot zeer goed en buiten adem ben ik tijdens het trainen nooit. Doe altijd minimaal n uur tot anderhalf uur.

Voor vetverbranden hoef je dus ook niet buiten adem te zijn. Als je hartslag omhoog gaat maar je kunt tijdens het trainen nog wel blijven praten verbrand je evengoed vet. Maar zoals je in dat linkje uit mijn eerste berichtje kunt zien verbrand je ook (soms meer) vet als je wel stevi aan het trainen bent en dus meer buiten adem raakt.

amanda2 schreef:
Heeft iemand nog tips?

Ik neem aan dat je niet alleen maar fietst tijdens een training?
Doe je ook de crossttrainer, roeien, lopen?
Heb je wel eens intervaltraining geprobeerd?
Heb je je eetpatroon ook aangepast?

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 13:48

Ha, Lianne, bedankt voor je uitleg!
OK dan!
Omdat al het kraakbeen kapot is in mijn nek kan ik niet op zo'n band en roeien kan niet vanwege een versleten elleboog (ja hier spreekt een kneusje... Ach gut ). Zowieso valt er eenheleboel af in mijn geval. Wat ik nu doe is 2x 25 min op de fiets, stevige weerstand (12) maar niet "het snot voor mn ogen", afgewisseld 2x 7 min crosstrainer, ook op een pittig verzet (10). Daartussenin op zo'n trilapparaat om de doorbloeding etc nog meer te bevoorderen.
Vind het niet fijn om superveel omwentelingen te maken, zit bij de fiets op 75 en bij de crosstrainer op 60. Heb liever een stevig verzet, maar dan ben ik bang voor spieren.
Denk je dat ik op de goede weg ben? Tips?

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 14:16

2x 7 minuten? Waarom niet langer?
Ik fitness voornamelijk voor cardio (hartslag 160-165) en als ik cross, dan 40 minuten lang proberen tussen die norm te houden. Cardio instelling is niks, dan past hij continu de weerstand aan en komt mijn hartslag niet boven de 140. De handmatige instelling werkt dan veel beter.

Maar als ik de begeleiding van jouw sportschool hoor, zou ik eens kijken naar een andere sportschool. Met fitness ben je juist met je lichaam bezig, een goede houding is daarbij heel belangrijk en een goede instructeur is onmisbaar.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 14:21

Misschien is spinning iets voor je? Verder denk ik ook dat je het op "minder intens" en langduriger moet gooien, maar zoals eerder gezegd; vraag je eens af of deze sportschool voor jou de beste wel is. Jij wilt het serieus aanpakken, maar de trainers kennelijk niet.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 14:27

Hahahaha, geweldig!! OK dan!
Heb meer aan jullie dan aan die populaire sportinstructeurs bij mij...
Ik zit er aan te denken om op mijn werk te gaan sporten. Daar heb je ook geen begeleiding, maar dat is voor bijna niks. Ben waar ik nu train een beetje klaar met die lui.

Als ik 2x7 heb gecrosstrainerd dan ben ik wel ff klaar, vind ik best zwaar. Daarom wissel ik het ook af met fietsen.
Heb weer genoeg om over na te denken/ uit te proberen...

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 14:31

amanda2 schreef:
Ha, Lianne, bedankt voor je uitleg!
OK dan!
Omdat al het kraakbeen kapot is in mijn nek kan ik niet op zo'n band en roeien kan niet vanwege een versleten elleboog (ja hier spreekt een kneusje... Ach gut ). Zowieso valt er eenheleboel af in mijn geval. Wat ik nu doe is 2x 25 min op de fiets, stevige weerstand (12) maar niet "het snot voor mn ogen", afgewisseld 2x 7 min crosstrainer, ook op een pittig verzet (10). Daartussenin op zo'n trilapparaat om de doorbloeding etc nog meer te bevoorderen.
Vind het niet fijn om superveel omwentelingen te maken, zit bij de fiets op 75 en bij de crosstrainer op 60. Heb liever een stevig verzet, maar dan ben ik bang voor spieren.
Denk je dat ik op de goede weg ben? Tips?

Hoi graag gedaan hoor!
Heb je een ongeluk gehad dat je nek zo is, of heeft dit een andere reden?
Waarom kun je niet op de lopende band? (Ik vind het zelf eigenlijk een verschrikkelijk ding en ik sta er ook nooitn op, maar goed Knipoog ).
Als ik er van uitga dat jouw programma als doel heeft om vet te verbranden,
Het fietsen is erg goed, 2 x 25 minuten is mooi Ja Train je met een hartslagmeter? Dan kun je de bovenstaande zone mooi in de gaten houden. Maar zoals eerder gezegd daarboven is ook prima.
De crosstrainer is best pittig, dus ik snap die 2 x 7 minuten wel. Ben je dit wel aan het opbouwen? Ik vind de crosstrainer namelijk wel een heel mooi apparaat om naast het fietsen te doen, is mooi 3-dimensionaal. Dus lekker mee doorgaan en evt opbouwen. Ook hiervoor geldt je kunt kiezen tussen veel weerstand en langzamer lopen of minder weerstand en sneller lopen, of een combi. (Ik ben voor de handmatige instelling of een programma met een vastgesteld schema (bergjes e.d.)
Waarom ben je 'bang' voor spieren? Wil je geen spiermassa kweken of ben je bang dat als je spiermassa kweekt je geen vet verbrandt?
Bij een steviger verzet zul je idd wat meer spiermassa kweken, maar je hoeft echt niet bang te zijn voor body-builder benen. Als dat zo zou zijn zo mijn vriend zijn tijd mooi zitten te vergooien met 4 x per week in het krachthonk Knipoog
Maar bij een steviger verzet verbrandt je ook vet!(misschien wel meer, zie link in mijn eerste bericht).

Doe je ook oefeningen voor je nek?

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 14:42

@Lianne: een paar jaar terug ben ik van mijn paard gevallen...
Nek gebroken, alles stuk (gewrichten en kraakbeen), is een wonder dat ik nog rondloop volgens mn dokter, hihi. Daar bij ook mn elleboog kapot gevallen, losse stukken en scheuren in het botjes die niet meer aangroeien omdat het kraakbeen ook daar weggeslagen is. Die arm mag ik maar zo min mogelijk belasten. Omdat ik op stal uitmest en m'n paard rij, is dat al eigelijk te veel. Roeien mag dus echt niet.
Op zo'n loopband wandelen gaat nog wel maar omdat ik geen "schokdemping" in mn nek meer heb is dat echt vragen om een migraine- aanval. Daarbij wandel is al 1 a 2 keer in de week 1,5 uur dus dat saaie lopen on zo'n band...
Voor mn ongeluk was ik 20 kilo lichter. Is nu alweer bijna 10 kg ervan af. Voorheen was ik "pezig/ gespierd" en bouwde snel spieren op. Wil dus nu nog 10 kg afvallen, zonder spier.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 14:46

amanda2 schreef:
@Lianne: een paar jaar terug ben ik van mijn paard gevallen...
Nek gebroken, alles stuk (gewrichten en kraakbeen), is een wonder dat ik nog rondloop volgens mn dokter, hihi. Daar bij ook mn elleboog kapot gevallen, losse stukken en scheuren in het botjes die niet meer aangroeien omdat het kraakbeen ook daar weggeslagen is. Die arm mag ik maar zo min mogelijk belasten. Omdat ik op stal uitmest en m'n paard rij, is dat al eigelijk te veel. Roeien mag dus echt niet.
Op zo'n loopband wandelen gaat nog wel maar omdat ik geen "schokdemping" in mn nek meer heb is dat echt vragen om een migraine- aanval. Daarbij wandel is al 1 a 2 keer in de week 1,5 uur dus dat saaie lopen on zo'n band...
Voor mn ongeluk was ik 20 kilo lichter. Is nu alweer bijna 10 kg ervan af. Voorheen was ik "pezig/ gespierd" en bouwde snel spieren op. Wil dus nu nog 10 kg afvallen, zonder spier.

Ah, ik snap het.
Als je een medische achtergrond heb zou ik je toch willen adviseren om te overwegen om medische fitness te gaan doen. Eigenlijk heeft iedereen begeleiding nodig maar als je bepaalde beperkingen hebt natuurlijk nog meer.
Ik vond de tip voor spinning ook erg goed, geven ze dat daar? Daarbij heb je wel sprintjes, afgewisseld met wat zwaardere weerstand. Maar dat heb je grotendeels ook zelf in de hand.
Verder vind ik je programma dan goed hoor. Vaak zijn roeien, crossen, lopen en fietsen de 4 apparaten waarop je het meeste vet verbrandt (eventueel steppen nog? Maar dat vind ik zelf een onding Bloos ). 2 vallen af, dus dan heb je met de andere 2 een mooi schema. Zou alleen het crossen dus voorzichtig gaan opbouwen. En misschien afwisselen met oefeningen voor je nek/houding.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 14:50

Ok, bedankt!

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 07:43

LZP -> MW

missfitness

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 17:17

Misschien nog een tip amanda2. Je moet het zo zien, door continu dezelfde oefening te doen en dit volhouden tot de gewenste tijd put je je lichaam uit. Er is zeer veel energie nodig om dit vol te houden en hiervoor worden allerlei stoffen in je lichaam gebruikt. Deze zijn snel op als je bijvoorbeeld twee uur na het middag of avondeten die cardio gaat doen. Je lichaam neemt op dat moment de vetten op om dat er verder geen voedingstoffen meer in het lichaam aanwezig zijn. De vetten zorgen dus voor de benodigde energie en hierdoor zal je dus gaan afvallen. Zo doe ik het vaak en het werkte bij mij!
En over die snelle spieropbouw. Doe niet te veel weerstand en trouwens je krijgt niet zomaar spieren hoor. Ik doe 4 a 5x in de week krachttraining en pas dan kweek je flinke spieren.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 14:58

Supertips!