Anorexia

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mas_

Anorexia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 15:27

Hooi!

Ik zit met een probleem.. nouja ik niet echt maar een vriendin van mij.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Ik heb een vriendin en die is sinds een paar maandjes aan het lijnen.. Maar wij ( ik en een vriendin) en ook nog wel een paar andere.. vinden dat ze nu wel een beetje doorschiet..
Ze heeft een heel mooi figuur, maar ze blijft maar lijnen. Het is niet zo dat ze alleen gezond wil eten maar ze eet gewoon bijna niks.
Als het pauze is eet ze niks, en als ze wat eet is het een appeltje die ze voor de helft opeet. Tussen de middag eet ze ook bijna niks. En als ik dan vraag of ze een stukje van mn koekje wilt of iemand trakteert dan slaat ze het altijd af en als je vraagt waarom dan zegt ze dat ze lijnt..
Ik houd er de laatste tijd wel goed in de gate en ik probeer ook wel te zorgen dat ze in de middag haar boterhammetjes opeet. Maar straks is het vakantie en dan kan ik niet op haar letten.

Vandeweek was het ook zo dat ze snel wegmoest omdat ze nog even met iemand moest gaan praten. en toen ik vroeg waar ze naartoe ging zei ze dat ze het niet wilde zeggen en dat het niet fijn/ iets leuks was.. De tranen schoten half in haar ogen en die middag is het tot mij door gaan dringen dat het misschien wel eens zou kunnen zijn. Misschien heb ik het wel helemaal fout maar het zou zo kunnen, maar als ik tegen haar zeg dat ze me echt kan vertrouwen en als er wat aan de hand is dat ze het me echt moet vertellen zegt ze dat ze het echt wel zou zeggen dat er wat aan de hand is.

Ik maak me erg zorgen om haar omdat ze ook heel erg onzeker is. Ze zit vaak niet lekker in haar vel en ze is heel slim waarmee ze best vaak wel een beetje mee wordt gepest/geplaagt. Dit slaat natuurlijk nergens op maar hierdoor wordt ze alleen nog maar onzekerder. ( Ik snap ook niet waarom mensen zoiets omdat ze gewoon niet beseffen hoe erg je iemand hiermee kapot kan maken.. maarja dat even terzijde) Ook thuis, de relatie tussen haar en haar ouders zit ook niet echt goed. Haar ouders bijna nooit thuis en vaak als ze thuis zijn zegt ze dat ze alleen maar ruzie lopen te maken..

Maar nou ben ik heel erg bang dat ze misschien wel aan anorexia leidt of nouja beginsverschijnselen vertoont ervan. Haar moeder heeft het ook gehad en vaak hoor je volgens mij wel dat als iemand in de familie het heeft gehad er kans is dat andere generaties het ook kunnen krijgen.

Ik hoop echt dat het niet zo is en ik maak me echt zorgen om haar.. Zeker als het straks nog vakantie is en er helemaal niemand op haar let..
Ik wil met haar gaan praten maar ik weet niet hoe ik het moet gaan aanpakken Verdrietig

Ik hoooooooooooop echt heel erg dat jullie me kunnen helpen of me tips kunnen geven hoe ik het moet aanpakken!

Alvast al heel erg bedankt voor het lezen van het verhaal.

Groetjes!

( ik hoop trouwens dat het hier goed staat. )

ikenindi

Re: Anorexia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 15:32

lastig! ik ben bang dat jij haar niet kan helpen. niet meer dan dat je nu doet. zij moet iemand in vertrouwen nemen, jij hebt al laten merken dat je er voor haar bent. als je t echt niet vertrouwd kun je mss met haar ouders gaan praten?

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 15:36

Misschien kan je een x erover beginnen tegen haar? Het is denk ik een vrij moeilijk onderwerp, maar er moet wel over gesproken worden, anders slaat ze er misschien een beetje in door. Als het moeilijk vind om face to face met haar erover te praten kan je haar ook een brief schrijven. Ik denk dat het voor haar dan ook makkelijker is om eerlijk iets terug te schrijven, ze kan er dan beter overna denken.

Wat me ook verstandig lijkt is een volwassen persoon erbij halen. Het zou heel slim zijn om haar ouders te informeren. Ik snap dat dit heel moeilijk is, omdat je vriendin dan misschien boos word, maar het is wel het beste voor haar. Misschien kan je het eerst aan je eigen moeder/vader vertellen, waarna je dan met een van je ouders naar haar ouders gaat. Het is wel moeilijk, aangezien je zegt dat de thuissituatie niet goed is, maar dit meisje moet wel geholpen worden. Anders kun je misschien nog naar de vertrouwenspersoon van school stappen, misschien kan die er wat aan doen, of contact opnemen met haar ouders.

Wat ook heel belangrijk is, is dat je aan haar laat zien dat je er voor haar bent. Op die manier krijgt ze misschien wat meer zelfvertrouwen & zal ze misschien inzien dat het niet goed is wat ze doet. Lachen

So0p_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 15:38

Ik had ook zo een probleem met een vriendin van mij (stak haar vinger in haar keel), je kan niets ertegen doen. Alleen maar zeggen dat ze altijd alles tegen je kan vertellen enzo. Ook niet boos op haar worden dat ze het doet, dan vertelt ze helemaal niets meer aan je en zal ze het ook stiekem gaan doen.

Gewoon zeggen dat je er 24 uur per dag voor haar bent!

mas_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 15:40

Ik was zelf ook van plan om naar de vertrouwenspersoon te gaan op school, zeker omdat de band tussen haar en haar ouders niet goed is en ja tussen mij en haar ouders is ook niet echt een band.
Ik probeer haar ook te laten voelen dat ze bij mij terecht kan en dat ik er ook echt voor haar ben.
Een brief schrijven is misschien ook wel een goed idee.. dan is het ook nogmeer prive voor haar..

mas_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 15:41

@So0p_: Hoe ben jij er achter gekomen? En is het goed gekomen?
Als je het liever privé houd mag je ook een pbtje sturen!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 15:44

Voor dit soort vragen zou je ook met stichting korrelatie kunnen bellen, als het goed is kunnen die je precies vertellen hoe je dit het beste kan aanpakken. http://www.korrelatie.nl/ Succes!

So0p_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 15:46

mas_ schreef:
@So0p_: Hoe ben jij er achter gekomen? En is het goed gekomen?
Als je het liever privé houd mag je ook een pbtje sturen!

Ze heeft het zelf aan mij verteld, gelukkig is het nu weer minder geworden en doet ze het (bijna) niet meer.. Een andere vriendin en ik hebben veel met haar gepraat en bij haar geweest, en gevraagd waarom ze het deed (en ze mocht dan niet zeggen: omdat ik dik ben), ook zijn we gaan hardlopen met elkaar enzo zodat ze op een goede manier dunner kon worden met ons, en vooral niet boos geworden, anders had ze het misschien stiekem gedaan en had ze er nu nog aan gezeten..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 16:42

moet eerst al zeggen dta ik het erg lief van je vind dat je je zo zorgen maakt om je vriendin Lachen
hoe je haar kunt helpen, ik denk dat je nu al heel erg hard je best doen , het enige wat je kunt doen is denk ik haar laten merken dat je er voor haar bent, in persoon, of in een brief, wat jou het beste lijkt vertrouwens persoon op school is misschien ook een idee, maar ik denkd at ik eerst zelf zou laten weten aan vriendin dat ik er ben en dat ze met alles bij me terecht kan Lachen

mawaikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 17:03

Het belangrijkste is dat jij gewoon haar vriendin bent. Neem geen 'therapeuten' rol op je, zorg gewoon dat je dr voor haar bent.
Verder is stichting korrelatie een goed idee. Met vertrouwenspersoon praten zou kunnen, maar zou in eerste instantie uitleggen wat het probleem is, waar je bang voor bent, zonder namen te noemen. Zij/hij zal dan wel verder raad weten.

mas_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 17:43

Onwijs bedankt allemaal voor jullie reacties! Lachen
Ik ben nou begonnen met een brief te schrijven waar ik me zorgen om maak en wat er aan de hand is.
Ik hoop dat ze me begrijpt en dat ik me zorgen maak om niks!
Maar dat is afwachten!

Quieto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 23:02

Ten eerste, super dat je haar zo goed steunt en wilt helpen, dat geeft aan dat je een heel goede vriendin bent. Ik heb het zelf ook meegemaakt bij een vriendin.. en dat valt niet mee. Toekijken terwijl ze niets wil eten. Maar zij heeft er heel veel aangehad doordat wij, als vriendinnen, er voor haar waren, en haar probeerde te helpen, en naar haar luisterde.
Heel knap van je dat je een brief aan het schrijven bent, dat je er voor haar bent, zal denk ik al een steun voor haar zijn!

llittlellady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:44

jeetje tis heel moeilijk zeg.
Ik zou toch wel oppassen met zelf naar vertrouwenspersoon enzo te gaan of contact op te nemen met haar ouders. Dat zijn dingen die je dan achter haar rug om doet, als ze hier achter komt zou dat juist averechts kunnen gaan werken, ze zal je niet meer vertrouwen omdat je achter haar rug om dingen doet, al zijn het handelingen met de allerbeste bedoelingen op zo'n moment kan dat verkeerd vallen. En je moet juist proberen dat vertrouwen te houden denk ik.
Een brief lijkt me ook wel een goed idee.
Super veel succes Lachen

mas_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 13:26

Super bedankt voor jullie lieve reacties! Lachen
Vandaaag is ze volgens mij naar de vertrouwenspersoon gegaan.. ze moest weg en ze wou niet zeggen waarheen.
Toen ze terug was ben ik met haar gaan praten, ze wilde niet zeggen wat er aan de hand was maar de tranen sprongen in der ogen.. ze zei dat ik erover op moest houden.. dit vind ik nou wel erg lastig, ik ben bezorgt om haar maar ik wil geen ruzie, of dat ze boos op me is.
Ik heb haar wel echt duidelijk gemaakt dat als er wat is dat ze het me echt kan vertellen en dat ik er voor haar ben, toen heeft ze belooft dat ze het zou vertellen. ik heb haar toen gezegt dat ze het ook op mocht schrijven, dit zou ze misschien wel gaan doen. ik hoop het zo!!

Quieto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:35

dat zou fijn zijn als ze naar de vertrouwenspersoon is gegaan..
en het is goed dat ze weet dat ze bij je terecht kan!

mas_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 13:38

Nouja ik hoop tenminste dat dat het was, maar als ze bijna in huilen uitbarst als ik vraag waar ze naartoe ging lijkt het me niet dat ze iets moest kopieren of naar de ortho moest..

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:45

mas_ schreef:
Onwijs bedankt allemaal voor jullie reacties! Lachen
Ik ben nou begonnen met een brief te schrijven waar ik me zorgen om maak en wat er aan de hand is.
Ik hoop dat ze me begrijpt en dat ik me zorgen maak om niks!
Maar dat is afwachten!

Ik denk (weet bijna wel zeker) dat zij het eerst zal gaan ontkennen dat ze een eetprobleem heeft.
Daarnaast, dring haar er alsjeblíeft niet op aan jou dingen te vertellen, als ze iets kwijt wil dan zal ze
vanzelf wel naar je toekomen. Gewoon laten merken dat je er voor haar bent, maar zo te lezen doe je
dat al Lachen Heel veel succes ermee Lachen

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 20:17

jeetje echt lastig zeg
maar hee lgoed dat je haar laat merken dat je er voor haar bent en ze altijd bij jou kan komen...en dat je vertrouwd met haar informatie om gaat
gewoon afwachten denk ik, niks gaan forceren
van die brief is een heel goed idee!

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 20:23

Precies dit heb ik meegemaakt met een vriendin van me: hoewel, zij kwam na de zomervakantie ineens héél veel dunner terug en langzamerhand bleek dat ze gewoonweg niks meer at (en ook overgaf, zo bleek weer later)
Rechtstreeks met haar erover praten werkt waarschijnlijk niet, tenminste in mijn ervaring zal ze zich daarvoor afsluiten. Ze wil er niet over praten omdat ze zich er ook onzeker over voelt.
Onze oplossing: naar de vertrouwenspersoon op school gaan, of naar je mentor. Zoek hulp, dit is niet iets wat je zomaar even oplost. Inderdaad, als iemand in de familie een eetprobleem heeft gehad is het risico groter dat het 'overslaat' en bovendien het risico dat het niet meteen opvalt binnen het gezin.

Als zij naar de vertrouwenspersoon gaat is dat natuurlijk heel goed, maar hou het alsjeblieft goed in de gaten. Mensen met zo'n probleem zien vaak een vertekend beeld van zichzelf en van wat ze doen.