Ik zal hier mijn hele verhaal eens neerzetten. Vanaf mijn geboorte ben ik allergisch en heb ik het veel benauwd. Heb toen ik 3 jaar was, 2 weken in het ziekenhuis gelegen voor dubbele longontsteking. Daar kwamen ze tot de ontdekking dat ik astmatisch ben, heb daarvoor ventolin en flixothide gekregen die ik als kind kon in nemen met zo'n toeter. In 2000 voor controle naar het ziekenhuis, we zouden dat jaar verhuizen en hebben besloten te stoppen met alle medicijnen want we wouden een nieuwe start in nieuw huis, zonder vloerbedekking en huisdieren. Het ging allemaal goed totdat ik ging paardrijden. De allergie voor hooi kwam terug en kon minder naar de paarden. We hebben besloten om weer naar de huisarts te gaan voor evt. medicijnen. We kregen de ventolin mee, omdat ik daar al ervaring mee had. Het ging een hele tijd goed tot vorig jaar in september. De medicijnen hielpen niet meer en we zijn terugggegaan naar de huisarts. Hogere dosis ventolin mee gekregen, en zo moest het beter worden. Dat werd het niet en ik kreeg de seretide erbij (luchtweg verwijderaar). Die 2 weken geprobeerd maar helaas kon ik niet over de stof die daar in zat. Toen hadden ze maar besloten dat ik terug moest naar de flixothide. Eerst 125 mg. Ze waren er van overtuigd dat het zou helpen. Maar na een maand waren mijn ouders en ik er niet van overtuigd dat het hielp. Terug naar de huisarts en ze hebben hem maar verhoogd naar 250 mg. Ook dit hielp niet. Na overleg met andere huisarts hebben ze de Oxis voorgeschreven, wat eigenlijk nooit door een huisarts word gedaan. Maar goed, die dus geprobeerd. Het hielp al beter, was minder benauwd, en we hadden weer wat hoop, want als het definitief hielp, konden ze de medicijnen weer wat naar beneden halen. Tóch hielp het niet, 3 weken later kreeg ik een enorme astma aanval met hyperventilatie. We waren er zo van geschrokken dat we weer naar huisarts zijn gegaan. Huisarts heeft gehoord naar mijn longen en hart, er was niks mis. Ondertussen ook al mooi wat longfunctietesten gedaan maar ook daar kwam niks uit.
Ze hebben de flixothide maar verhoogd tot 500 mg. , wat eigenlijk te hoog voor mij was maar ze wisten niks anders. Zaterdag 3 weken geleden kreeg ik weer een astma aanval tijdens het werk en zijn die maandags weer naar de dokter gegaan. Heb een inhalator gekregen die ik voor de aanvallen kon gebruiken. Ook hadden we het er over gehad om een secund opinion op te vragen maar de huisarts was het hier niet mee eens. Later zijn we hier weer op terug gekomen en naar lang doorzeuren, hebben we het voor mekaar gekregen.
Gister moest ik naar de kinder arts die mij vroeger ook heeft behandeld. Hij vroeg wat voor medicijnen ik gebruikte en hij begreep er niks van. De huisartsen hebben alles maar bijmekaar gegooid wat totaal niet kan. Ook vonden ze het niet vreemd dat het niet hielp, want ik had verkeerde medicatie gekregen. Ben 3x bij de huisarts geweest voor de inhalatie technieken, ook dat was verkeerd. Er kwam maar zo'n 20-30% binnen. Dat was ook de reden dat het niet hielp.
Heb nu hele nieuwe medicijnen gekregen en de rest mag ik niet meer gebruiken. Ik moet over een maand weer op controle, over hoe alles gaat en of het aanslaat.
Nou heeft mijn huisarts voor de tijd gezegt dat als ik in het ziekenhuis was geweest, of ik nog een x wou langs komen voor een gesprek over hoe en wat. Die heb ik vanmiddag gemaakt, en ik zal hem ook vertellen waarom niks hielp, en dat de medicijnen combinatie niet kan.
Nou zijn we dus bijna een jaar bezig met de juiste medicijnen te kiezen, maar mijn arts vind het erg jammer dat de huisarts ons niet eerder heeft doorgestuurd. Mijn huisarts wou het graag zelf uitzoeken, wat het nou precies was en wat we er aan konden doen. Kan ik hem hier op aanspreken? Of denken jullie eerder, laat maar gaan, je bent nu in goede handen?
Het heeft me bijna een jaar gekost om dit voor me kaar te krijgen, en het gaat allemaal ten koste van mij. De astmaconsult was het totaal met me eens.
Ook nog iets anders. Ik ben dus allergisch voor huisstofmijt, en zodra dat bekend is, is het logisch dat een huisarts overlegt of de patient ook bepaalde hoeslakens enz. wil aanschaffen. Hier heeft mijn huisarts het er nooit over gehad. Nu komt dit dus van pas, en het had een hele boel kunnen voorkomen. Maar wat ben ik blij dat we gister in het ziekenhuis zijn geweest, want anders waren we nu nog aant om klooien.
Bedankt voor het lezen

Groetjes