Dyslexie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

havana72

Dyslexie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 16:13

Het valt mij hier op, als er commentaar gemaakt wordt op iemand zijn spelfouten, dat diegene vaak aangeeft Dyslexie te hebben.

Is dit nou niet erg kort door de bocht en een makkelijke smoes....... Ik geloof zeker, dat een aantal personen daar last van hebben, maar ik zie het wel erg vaak staan.

Ik wil niet zeggen, dat ik geen fouten maak en ik val ook niemand aan, het valt mij alleen op.

Peelie

Re: Dyslexie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:15

tja realiseer je dat adhd en gedragstoornissen en dyslexie steets meer toenemen... dus ja ik vind het niet zo gek... ik heb er zelf ook last van.

kellyenmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:16

het wordt wel veel vaker gecontroleerd of hoe noem je dat , het word vaker getest
ik ben ook dyslectisch dus mijn posten zijn ook moeilijker te lezen voor iemand
maar ik vind wel dat daar best rekening mee gehouden mag worden hoor

havana72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 16:18

Ja tuurlijk moet daar rekening mee gehouden worden. Ik wist niet dat het zo vreselijk vaak voorkomt.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:28

als je het woord dyslexie in typt, zal je vele topics tegen komen. Haha!
Met vele antwoorden en leuke tips Bloos

[MW] Dyslectie op bokt !!

ga deze maar eens doorlezen Cool

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:57

Ik vind dyslextie geen reden voor onleesbare posts... ik ben zelf dyslextisch, en ja, er staat wel eens een d of een t verkeerd, maar mijn posts zijn altijd leesbaar. Weet je niet hoe je een woord schrijft?? zoek het dan op, of gebruik een ander woord.

Kleine moeite, en juist door de herhaling leer je uiteindelijk om het goed te doen.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:00

Onleesbare post is ook niet nodig.
Ik ben zelf ook dyslexie's maar lees mijn tekst meerdere keren door die ik typ.
Soms staan er nog wel fouten in maar ik probeer het zo leesbaar mogelijk te maken.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:00

Angela schreef:
Ik vind dyslextie geen reden voor onleesbare posts... ik ben zelf dyslextisch, en ja, er staat wel eens een d of een t verkeerd, maar mijn posts zijn altijd leesbaar. Weet je niet hoe je een woord schrijft?? zoek het dan op, of gebruik een ander woord.

Kleine moeite, en juist door de herhaling leer je uiteindelijk om het goed te doen.

En als je niet ziet wat je fout schrijft??
En de spellingstoets je woorden niet herkent, wat dan?????
En ook al oefen je je suf, en kan je de spellingsregels niet toepassen, wat dan??

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:05

Dan ga je door, net zo lang tot het wel ziet... als je weet dat je niet goed bent in taal, dan probeer je, dan controleer je.. net zo lang tot je je eigen hersens erin getrained hebt om het wel te herkennen...

Als je bovendien weet dat je taal dermate slecht is dat het vaak niet leesbaar is, doe iedereen dan een plezier en haal het minimaal door de spellingscontrole..

Ik ken geen enkele spellingsregel... maar door veel lezen, veel schrijven (en geloof me, dat kost me uren..) heb ik het wel redelijk onder de knie gekregen. Zelfs zo dat ik een universitaire studie (notarieel recht, dus veeeeeel taal) nu bijna heb afgerond... ik kom van de mavo, die ik ook niet met 8-en heb afgesloten...

Wel heb ik er enorm veel tijd ingestoken om het maar goed proberen te blijven doen. Uiteindelijk komt het moment dat je het gaat zien, ook als dyslextisch bent.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:06

Dyslexie heeft dan ook verschillende voren bij de één groter dan de andere. Verschillende mensen met dyslexie kan je dus niet vergelijken.
Verder komt het niet meer voor maar krijgen mensen gewoon sneller de label. Twintig jaar geleden was je gewoon vaak dom.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:10

80% van wat je schrijft of typt doe je op basis van je geheugen en niet op basis van spellingregels. Uitgezonderd de werkwoordsspelling, maar ja een d of t extra maakt je post niet onleesbaar. Mensen met dyslexie hebben vooral moeite met woordbeelden, dus onthouden hoe je een woord schrijft (geheugen) en niet alleen toepassen van spellingregels.
Maar dat er een punt aan het einde van de zin hoort heeft hier niks mee te maken, dat scheelt vaak al een stuk in leesbaarheid..

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:11

Ja, bij de een is het probleem idd veel groter als bij de ander. Feit blijft dat je als je dyslextisch bent hetzelfde kan leren als ieder ander met hetzelfde EQ. Je moet alleen leren hoe je anders moet leren, hoe jij het hersens kunt leren om het verschil te gaan zien. Veel mensen met dyslextie leren dat zichtzelf aan, dat zijn ook de mensen waarbij het vaak pas laat aan het licht komt, omdat ze NET wel meekunnen, alleen wel onder hun eigen niveau. Het valt gewoon niet genoeg op.

Maar hoe dan ook, iedereen kan het leren gewoon leren... als je er maar wel de tijd in wilt steken. Anders blijf je wel dom...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:14

pearlie schreef:
80% van wat je schrijft of typt doe je op basis van je geheugen en niet op basis van spellingregels. Uitgezonderd de werkwoordsspelling, maar ja een d of t extra maakt je post niet onleesbaar. Mensen met dyslexie hebben vooral moeite met woordbeelden, dus onthouden hoe je een woord schrijft (geheugen) en niet alleen toepassen van spellingregels.
Maar dat er een punt aan het einde van de zin hoort heeft hier niks mee te maken, dat scheelt vaak al een stuk in leesbaarheid..

Idd. Maar het toepassen van spellingsregels is wel moeilijk, doordat je vaak een zin niet kunt ontleden. Ik heb hier echt wel 100 uur bijles in gehad, maar ik begrijp het nog steeds niet. Ik zie het gewoonweg niet waarom een bepaald woord de ene keer bijv. een werkwoord is, maar de volgende keer een andere functie in een zin heeft. Dat maakt niet dat ik mijn geheugen niet kan trainen om te zien dat een bepaald woord niet klopt in een bepaalde zin. En dat is echt een kwestie van oefenen, blijven oefenen...

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:16

yeaaahhh. Ook ik heb dyslexie, en wel de zwaarste vorm er van. Of ik het vervelend vind, vroeger wel Boos! nu niet meer. Ik doe erg mijn best maar niet alles lukt gelijk. En als ik een woord fout typ dan mag ik daar op gewezen worden (graag zelfs) Maar 2 mensen is meer dan genoeg. Tien 10 mensen achter elkaar dat is voor mij wel kwetsend.

D en T schijf ik vaak fout. En als ik een woord niet weet dan verzin ik een andere zin waarbij ik dat woord niet nodig heb. Ik vind dat mensen het niet als excuus mogen gebruiken, wel als mede oorzaak van.

Ik kan me behoorlijk storen als mensen zeggen. Ja ik heb dyslextie dus mijn toetsen moeten anders na gekeken worden. En bij elk foutje roepen ja kan ik niks aan doen meneer. Ja sorry mevrouw ik heb Dyslextie. Dit zijn vaak de mensen die niet leren en hun dyslextie als excuus gebruiken. Dit heb ik zelf nooit gedaan. Wel aan gekaart dat door met dyslextie het leren van engels echt exstreem moeilijk is. En hier word rekening mee gehouden maar ook omdat ik me er wel duidelijk voor 200% voor in zet.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:20

Angela schreef:
Ik heb hier echt wel 100 uur bijles in gehad, maar ik begrijp het nog steeds niet. Ik zie het gewoonweg niet waarom een bepaald woord de ene keer bijv. een werkwoord is, maar de volgende keer een andere functie in een zin heeft.

Dit is het een van de regels die ik dan wel weer begrijp. In mijn ogen is het makkelijk, een werk woord is ALTIJD iets wat je doet, gaat doen. of gedaan hebt

Ik ga vandaag zwemmen

Ik zwem Jij zwemt wij zwemmen. Iets wat je kunt doen dus is het een werkwoord

Ik heb gister appels geplukt

Ik pluk jij plukt en wij hebben geplukt. = iets wat je kan doen dus ik het een werkwoord.

Of snap je het nu nog niet, en kan ik gewoon niet uitleggen:P

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:21

Helemaal goed malih Ja

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:23

yeahhh Haha! ben geslaagd Tong uitsteken

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:24

malih schreef:
Angela schreef:
Ik heb hier echt wel 100 uur bijles in gehad, maar ik begrijp het nog steeds niet. Ik zie het gewoonweg niet waarom een bepaald woord de ene keer bijv. een werkwoord is, maar de volgende keer een andere functie in een zin heeft.

Dit is het een van de regels die ik dan wel weer begrijp. In mijn ogen is het makkelijk, een werk woord is ALTIJD iets wat je doet, gaat doen. of gedaan hebt

Ik ga vandaag zwemmen

Ik zwem Jij zwemt wij zwemmen. Iets wat je kunt doen dus is het een werkwoord

Ik heb gister appels geplukt

Ik pluk jij plukt en wij hebben geplukt. = iets wat je kan doen dus ik het een werkwoord.

Of snap je het nu nog niet, en kan ik gewoon niet uitleggen:P

Ik weet dat een werkwoord met werken te maken geeft, dus met het iets doen. Maar daarnaast heb je ook nog een onderwerp, persoonlijk voornaamwoord, bijvoeglijk voornaamwoord (die weet ik trouwens wel, dat is iets wat iets over het woord erna zegt). maar dan blijft de vraag.. wat moet ik ermee? Hoe zorg ik dat ik het goed schrijf?? Op gevoel gaat het ondertussen veel beter, en ik weet al een hoop meer als bijv. 10 jaar geleden.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:32

ow, ja maar ik ontleed me zitten ook niet voor dat ik het plaats hoor. Dan blijf ik bezig volgens mij doet niemand dat echt maar meer op gevoel. Na een aantal jaar weet je volgens mij wel hoe zins op bouw werkt.

Waar ik mij persoonlijk heel erg aan kan hinderen is als mensen dit zeggen:

Het fiets

de kasje

het regen

enz enz enz. ik vind het echt mega storen

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:40

mijn zoon heeft namelijk dysorthografie=niet kunnen spellen. Hij kan wel redelijk goed lezen. Alles wat jullie schrijven heeft helaas geen invloed op zijn spelling. Hij kan zijn aantekingen dus ook bijna niet terug lezen. De spellingscontrol toets werk 9 van 10 keer niet. Omdat hij dus niet ziet wat fout schrijft. Works moeten wij hier met regelmaat resetten vanwege het feit dat de pc zijn fouten over gaat nemen. Al met al moeizaam proces. Ik zie ook als een berg tegenop het nieuwe schooljaar, nieuwe school ect. Hoe moeilijk het is om aan iemand uit te leggen dat je kind niet kan spellen. Maar wel redelijk goed kan lezen. Krijg al buikpijn bij idee, dat ik weer naar school, weer alles moet uitleggen. Dat hij zelf iedere keer weer moet verantwoorden voor spelling.
En dan kan er gezegt dan moet je veel oefenen ect. Okey mee eens, maar helaas laat zijn korte termijn geheugen hem nog alleens in de steek.
Maar goed hij is gezond heeft lol in het leven. Zin de nieuwe school, dus wat willen we nog meer

** degene die hier schrijven dat ze dysexie hebben, vind ik behoorlijke knappers
want zoals jullie schrijven, zal mijn zoon never nooit doen ** Zijn jullie wel
gestest ( certivicaat)

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:47

Ja ik heb er een papiertje voor. En ook ik kan lezen als een tierelier. Lees dikke boeken super snel uit. En je zoon veel laten lezen zal hem zeker helpen. Boeken die hij leuk vind, vaak ziek en vaak lezen helpt echt.

En op school het gewoon mede delen. En dit moeten ze accepteren. Ik heb wel eens tehoren gekregen dat aan mijn lees vaardigheid niet te merken is dat is dyslextie heb.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 20:37

malih schreef:
Ja ik heb er een papiertje voor. En ook ik kan lezen als een tierelier. Lees dikke boeken super snel uit. En je zoon veel laten lezen zal hem zeker helpen. Boeken die hij leuk vind, vaak ziek en vaak lezen helpt echt.

En op school het gewoon mede delen. En dit moeten ze accepteren. Ik heb wel eens tehoren gekregen dat aan mijn lees vaardigheid niet te merken is dat is dyslextie heb.

wat dik gedrukt staat, is juist het probleem Knipoog

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 20:48

Ik ben ook dislecties.
Maar ik kan alleen niet spellen.
Verder heb ik nergens problemen mee.
Ik kan supper lezen in groep 3 mocht ik de boeken van groep 8 lezen enz.
Op het vwo is het ook misgegaan omdat ze ondanks mijn dislectie verklaring weigerde te geloven dat ik dislectie had omdat ik kon lezen.
Mijn leraaren vonden het ook geweldig om alls ik een keer een voldoende voor een taalvak had te zeggen en jahoor het heele jaar is er een dislecties en nu in eene niet meer.
Of bij een slecht cijfer en dan krijgen we nu de domste leerling van de klas vraag me af waneer die gaat inzien dat haar smoesen niet helpen voordat ze mijn cijfer oplas.
Dit heeft mijn middelbaare schooltijd vlink verpest en ook mijn basisschool tijd.
Na 2 jaar vwo moet ik naar het vmbo.
Ik ben nu klaar met mijn vmbo daar hielden ze er wel rekening mee en haalde ik alleen maar goede cijfers.
Wel heb ik het eerste jaar daar heel veel aanpassingsproblemen gehad want ineens kwam ik mensen tegen die aardig waaren en dat vondt ik toch raar.
Wat ik dacht mensen zijn walgelijk en onaardig.
Nu heb ik een leuk groepje vriendinen.
Daarvoor heb ik nooit een vriendin gehad ik ben jaren gepest dankzij mij leeraren die er niks aan deden.
Ik ben nog altijd vrij angstig voor mensen.
Ik ben achtervolgd, met de dood bedrijgd, ik heb meerdere kneuzingen opgelopen ik heb een wiplash gehad ik heb meerdere breuken gehad.
En dat allemaal omdat de leeraren mij in het bijzijn van de heele klas achterlijk en dom noemde.
Dus ik zou zeggen alls je dislectie hebt zorg dat je school het accepteerd want anders kan het je leven verpesten.
Ik heb er zelfs weken niet meer door overstraat gedurft omdat er zelfs met klei, ballen en takken naar me werd gegooid

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 22:18

Esmeralda schreef:
malih schreef:

wat dik gedrukt staat, is juist het probleem Knipoog

Dat begrijp ik...Maar een goede school moet dat ook begrijpen. Lezen en spellen zijn toch echt 2 verschillende dingen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 22:32

havana72 schreef:
Ja tuurlijk moet daar rekening mee gehouden worden. Ik wist niet dat het zo vreselijk vaak voorkomt.

Het komt niet vaker voor, maar we hebben er nu een naam voor Knipoog