Slecht gevallen van paard op rug.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moeshie

Slecht gevallen van paard op rug.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 00:02

Hai

Nou, de reden dat ik hier een topic open is om misschien ervaring te horen van mensen die iets gelijkaardigs hebben gehad of gewoon weten wat het kan zijn.

Vanmiddag ging ik naar de paarden, like usual, maar merkte gelijk dat mijn paard erg fris stond. Zei nog tegen mijn verzorgster-in-de-leer dat we hem eerst gingen longeren en dat ze aan zijn gedrag tijdens het poetsen al kon zien dat hij erg fris was.
Nuja, tijdens het longeren liet hij zich al erg zien, we vonden zijn gangen erg spectaculair.
Toen ging ik dus rijden, hij was nog wel erg gespannen maar het ging wel. Mijn instinct waarschuwde me wel ergens besef ik nu. Hij stoof er op een gegeven moment vandoor en begon een rodeo 1ste klas.
Dat kon ik nog wel uitzitten en na 2 rondjes stopte hij met bokken en ging over op een haastige galop. Op het einde van de piste schrok hij van iets en sprong -in galop- opzij waardoor ik mijn evenwicht verloor. (vrij stom eigg, vooral na de giga rodeo die ik net had uitgezeten Clown ) Ik kon me nog wel rechttrekken maar voor ik het wist werd ik gelanceerd met nog een bok.

Ik viel keihard op mijn onderrug, rechts en voelde gelijk een korte, krachtige pijn in mijn hoofd. Het duizelde wel even maar na een tiental minuten ging het toch al een stuk beter.
Ik ben er weer opgegaan en heb nog erg lekker gereden, meneer was super braaf en achteraf legde hij z'n hoofd constant in mijn armen.

Daar gaat het nu niet om.
Ik ben dan wel terug op mijn paard geklommen, daar heb ik nu toch wel spijt van denk ik. Op dat moment voelde ik geen pijn, maar nu ik zit/lig, voel ik een constante druk op mijn onderrug, aan de rechterkant. Verder heb ik ook pijn op een bepaald punt in het midden van mijn ruggengraat. Voel me ook niet echt helemaal lekker.
Nu ben ik niet zo'n klager, maar het gaat hier om mijn rug en ik ben toch wel een beetje bezorgd.

Iemand die weet wat er aan de hand kan zijn of me misschien gerust kan stellen?

Maui

Sammyy

Re: Slecht gevallen van paard op rug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 00:07

Ja, dit ken ik helaas maar al te goed. Ik heb op zon manier al 6 of 7 keer mijn rug gekneusd gehad. Nu kan het natuurlijk ook een spierpijn zijn, maar als je zekerheid wilt, raad ik je toch aan om naar een dokter te gaan ter controlle. Deze kan controleren of er niks ergers aan de hand is, en je passende pijnstillers geven. Iig zou ik je aanwillen raden om rustig aan te doen, en hou je rug warm. Als je van de dokter uitsluitsel hebt gehad, dat er niks gebroken is, kun je ook heel goed iets van tijgerbalsem smeren, zodat het warm ( en dus ontspannender ) blijft.

Edit , dat je je niet lekker voelt, kan heel goed een hersenschudding zijn. Je geeft aan dat je stekende pijn in je rug had, wat aangeeft dat je een klap op je hoofd hebt gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 00:22

Heel goed bedoeld Samantha, maar er is na zo'n val vrijwel altijd sprake van een kneuzing en een kneuzing geeft een al of niet zichtbare bloeduitstorting. Warmte is dan juist uit de boze want dat werkt een ontsteking in de hand!!! Spiroflor van VSM is beter om erop te smeren dan tijgerbalsen, spiroflor bevat Arnica en dat is erg heilzaam na pijn van een val.
Verder even aankijken en als het na een paar dagen niet is verbeterd, dan zou ik ook naar de huisarts gaan.

Beterschap, TS.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 00:29

suleilitha schreef:
Heel goed bedoeld Samantha, maar er is na zo'n val vrijwel altijd sprake van een kneuzing en een kneuzing geeft een al of niet zichtbare bloeduitstorting. Warmte is dan juist uit de boze want dat werkt een ontsteking in de hand!!! Spiroflor van VSM is beter om erop te smeren dan tijgerbalsen, spiroflor bevat Arnica en dat is erg heilzaam na pijn van een val.
Verder even aankijken en als het na een paar dagen niet is verbeterd, dan zou ik ook naar de huisarts gaan.

Beterschap, TS.

Hm, zo is het mij juist altijd geadviseerd door mijn huisarts.
Maar goed, nou gaf die me ook altijd met alles wat ik ook had, alleen maar inubrofen mee. ( is nu ook mijn huisarst niet meer )

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 00:32

Je spieren hebben natuurlijk ook een megaklap te voorduren gehad, ga in ieder geval niet in een heet bad, daar worden je spieren alleen maar stijver en pijnlijker van.
Je kunt gerust een pijnstiller pakken, kan geen kwaad.
Kijk morgenochtend even hoe je je voelt.
en anders voor de zekerheid even naar de huisartsenpost.

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 13:57

Nou, vandaag heb ik nog altijd dat 'drukkende' gevoel op de plaats waar ik gevallen ben. (onderrug)
Niettegenstaande ik veel geslapen heb, ben ik toch erg vermoeid. Alsof ik een berg heb beklommen of een operatie heb ondergaan.
Iemand een idee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 14:21

Een zware valpartij heeft zowiezo een aardige impact op je lijf MOeshie, het is niet verwonderlijk dat je je nogal gammel voelt. En ik acht het niet uitgesloten dat je toch een lichte hersenschudding zou kunnen hebben!!!
Doe vooral rustig aan, en morgen even de huisarts bellen, hoor!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 15:47

moeshie schreef:
Daar gaat het nu niet om.
Ik ben dan wel terug op mijn paard geklommen, daar heb ik nu toch wel spijt van denk ik. Op dat moment voelde ik geen pijn, maar nu ik zit/lig, voel ik een constante druk op mijn onderrug, aan de rechterkant. Verder heb ik ook pijn op een bepaald punt in het midden van mijn ruggengraat. Voel me ook niet echt helemaal lekker.
Nu ben ik niet zo'n klager, maar het gaat hier om mijn rug en ik ben toch wel een beetje bezorgd.

Iemand die weet wat er aan de hand kan zijn of me misschien gerust kan stellen?

Maui

ik zou even tripje huisarts plannen
ik ben een aantal; jaar (lees 10) van een paard afgeknald wat ik aan het inrijden was,
heb toen eerst met mijn zij in het zadel geland, toen met mijn andere zij op de grond geland , ik had toen 5 wervels van zijn plek
de pijn in mijn ruggegraat viel wel mee, het waren vooral de spieren die me last bezorgden,
maar de druk die je omschrijft komt me wel heel bekend voor

ben door HA doorgestuurd voor foto's om te kijken of het echt alleen verschuivingen etc waren
daarna door fysio behandeld om alles op zijn plek te krijgen, spieren weer normaal te krijgen en buikspieren te versterken o last in de toekomst te beperken

en daarnaast heeft je hoofd door de klap ook een aardige dreun gekregen, ik bedoel als je valt , dreunt dat door je hele lichaam heen , dus ook je hersens krijgen even een dreun , dit kan idd lichte hersenschuddingklachten tot gevolg hebben

vronytopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:39

ik zou als ik jou was maar even langs de HA.

Ik ben vorig jaar van mijn paard afgevallen, en had ook erg veel last,, voelde me echt niet goed, en kon bijna niet zitten en liggen meer, ook erg last van mijn rugwervel. Wij naar EHBO, bleek de lendewervel gebroken te zijn, als ik jou was zou ik er maar even mee heen gaan, het is voor mij nu een dik jaar terug maar voel het elke dag nog..

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:24

Helaas ken ik jouw verhaal maar al te goed, bij mij hebben ze er 4 jaar over gedaan om te constateren dat mijn wervels verschoven waren en ik een whiplash heb.
Belangrijk is, dat mocht er wat verschoven zijn in je rug, ze er zo snel mogelijk achter komen, hoe langer je ermee loopt, des te langer duurt het voor je er weer vanaf bent.
(Ik kan inmiddels ook niet meer pijnloos paardrijden)

Jasmijntje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:13

Ik herken heel veel in je verhaal.

Ongeveer een maand geleden ben ik ook gaan paardrijden en toen ben ik ook doordat mijn paard een sprong opzij deed uit galop eraf gevallen. Ik had toen ook mijn evenwicht verloren. Ik viel op mn kont en mn onderrug en toen klapte ik met mn schouders en hoofd tegen de grond. Ik was heel even een beetje van de wereld (niet flauwgevallen ofzo maar alles ging langs me heen van de schrik zegmaar) en ben toen uiteindelijk wel weer opgestapt. Tijdens het uitstappen voelde ik een pijn tussen mn schouderbladen in mn schouderspieren opkomen. Dat werd steeds erger maar ik ben nog wel zelf naar huis gefietst. Eenmaal thuis aangekomen werd de pijn steeds erger. Heb toen mn ouders gebeld en we zijn toen naar de huisarts geweest. Had dus een kneuzing in mn schouderspieren die tussen mn schouderbladen zitten en baalde wel flink. De huisarts zei dat ik voorlopig beter niet kon gaan paardrijden. Ik rijd sinds 1 week weer paard (eigenwijs ben ik eigenlijk wel) en ik zit nu nogsteeds bij de fysio. De fysio had gezegd dat ik ongeveer 2 maanden bij haar moet komen voor behandeling en daarna waarschijnlijk nog een beetje herstel. Pff ik word het nu echt wel een beetje zat met mn schouders, wat een val wel niet kan aanrichten hihi. Maarja het kan altijd erger Knipoog

Maargoed even over jou. Je rug heeft een flinke klap gemaakt en zal daar even op reageren. Het is in principe heel normaal dat je dan naderhand last hebt van je rug. Alleen als je veel last blijf hebben zou ik als ik jou was wel even naar de huisarts gaan want ermee blijven doorlopen heeft ook geen zin.

Medicijnen heb ik ook gehad, diclofenac natrium, is een sterke pijnstiller. Heb ook paracetamol geslikt en heb veel spiroflor van VSM erop gesmeert. Werkte allemaal wel goed.

Beterschap en succes Lachen

_MelisS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:48

ik heb ook zo iets mee gemaakt!
alleen bij mij was er iets in mijn rugewerfel gescheurd
dus ik zou zekr foto's vanlaten maken!

Ik heb zn 2 maanden echt rust moeten houden en toenben ik weer langzaam begonnen met alles
maar als ik dus door was gegaan had t miss wel niet zoo fijn afgelopen Nagelbijten / Gniffelen

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 15:50

suleilitha schreef:
Een zware valpartij heeft zowiezo een aardige impact op je lijf MOeshie, het is niet verwonderlijk dat je je nogal gammel voelt. En ik acht het niet uitgesloten dat je toch een lichte hersenschudding zou kunnen hebben!!!
Doe vooral rustig aan, en morgen even de huisarts bellen, hoor!

Wat voel je bij een hersenschudding precies. Ik ben vanmiddag ook gevallen met mijn paard. En ik werd over het riet gesleurd omdat ik de teugel niet los wou laten. Heb nu super erge hoofd en nek pijn mijn handen doen zeer en mijn rug ook. Ik ben alleen doodsbang dtsa ik een eventuele hersenschudding zou hebben opgelopen. Iemand raad?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 15:57

kneuzing? gewoon van de klap kan het natuurlijk ook dat je spieren `gewoon`wat stijf zijn. dat kan ook goed pijn doen. in dat geval moet je juist goed bewegen.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 15:59

Meid, kijk hiermee uit en ga ermee naar de dokter.

Ik ben ook eens gevallen (precies op mijn stuitje, maar had niettemin een deuk in mijn helm op de plaats van mijn achterhoofd!) waarna ik amper kon lopen. De dag ernaa was het zo goed als over, maar 13 weken (1) erna bleek dat er toch een paar onderdeeltjes flink scheef zaten.

De eerste reactie van je lichaam op verschuivingen is alles in het werk zetten om het stabiel te houden. Daarom merk je er soms niet zoveel van als de schade zou doen vermoeden. Maar daardoor kan het ook niet zo gemakkelijk meer 'terugschieten'.

Geloof me, je kan een hoop leed besparen door even naar de dokter te gaan! Knipoog

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 19:53

Ik ben ong 3 maanden terug keihard van mijn paard geklapt en daarbij ook rechts op mijn onderrug terecht gekomen (achterkant heup en SI-gewricht). Kon meteen niet meer lopen...
Zwaargekneusd, elke keer een steek achter in mijn heup.
Kon niet eens zelfs mijn bed in en uit komen.
Heel wat weken last van gehad, heb geloof ik 1,5e maand niet gereden.

izzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 19:58

Ik ben er een aantal jaren geleden ook af gevallen. Het ging in principe helemaal niet hard, maar ik landde dus net op mijn stuitje en ook mijn lendewervel bleek gescheurd en ingezakt. Ben nog gewoon met de auto naar het ziekenhuis gereden, elke drempel deed ontzettend veel pijn. Eenmaal in het ziekenhuis moest ik blijven en kreeg ik een corset aangemeten. 3 maanden later kon ik pas weer een beetje aan de gang. Bij mij zei iedereen in eerste instantie ook klim er maar weer op.
Ik denk (hoop) dat het in jouw geval wel meevalt, de pijn bij mij was zo goed als ondraagbaar, maar ik zou idd toch maar even een fotootje in het ziekenhuis laten maken voor de zekerheid. Of iig even langs de huisarts gaan.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 08:39

En? Ben je naar de dokter geweest? En zoja, wat zei die? Bloos

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 09:38

Ik ben vorige week gevallen, ook op mijn rug en had hier ook ontzettend veel last van. Ik ga ook niet snel naar de dokter, maar mijn zusje is cesartherapeute en die raadde me aan om toch maar naar de dokter te gaan. Met je rug moet je geen risico nemen! Gelukkig viel het mee en heb ik 'alleen maar' een spier verrekt en wat banden gescheurd. Erg pijnlijk, maar niet ernstig.