De zorg, ligt het aan mij of gaat het hard achteruit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yell

De zorg, ligt het aan mij of gaat het hard achteruit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 15:14

Ook ik heb het vandaag ondervonden dat de zorg er erg hard op achteruit gaat.

Zo hebben wij hier een multifunctioneel gebouw gekregen waarin alle huisartsen in de regio zijn gepropt met een centrale apotheek.

Vandaag had ik de dokter nodig voor een aantal klachten waar ik mee zat. Dus ik belde de partijk. Daar kreeg ik een van de assisten aan
de telefoon. Ik gaf aan met de arts te willen spreken omdat ik diverse serieuze klachten heb (inhoud laat ik liever achterwege omdat het er niet toe doet). De assisente begon vervolgens te gissen naar de oorzaken en vertelde dat ik een asprientje moest nemen. En ik gaf nogmaals aan dat ik toch echt graag een afspraak zou willen maken met de dokter. Om maar een klein voorbeeldje te noemen ik heb sinds een aantal dagen iets in mijn oor, waardoor ik daarmee minder goed hoor en het begint pijn te doen, hier wil ik wel graag vanaf. Ik kreeg hierop als antwoord dat dat zou komen door tandenknarsen. Koe Volstrekt uit de lucht gegrepen maar daarmee was de kous af. Niks aan te doen vertelde ze mij.

De wat ernstigere klachten die ik heb wou ik graag met de dokter bespreken. Na 10 minuten had ik het zover dat ze zou overleggen met de dokter of het de moeite waard was om langs te komen. Ik ben echt niet iemand die voor elk wissewasje naar de dokter gaat. Maar dit beheerst mijn leven, dus vind ik het wel 'de moeite waard'

Ik moest na 14:00uur terug bellen. Dat deed ik dus. Ik kreeg weer een andere assistente aan de telefoon en die zei dat hierover niks bekend was. Ze keek in de computer en vertelde mij: "oh ja het staat het, je hebt dit-en-dit. Ook iets wat ze er zelf van hebben gemaakt en niet klopt. Ik vroeg dus of ik langs kon komen bij de dokter. Nou moest ik haar eerst maar eens precies vertellen wat ik had. Zij antwoordde dat ze daar nu niks aan kon doen -zucht- En dat ze zou overleggen of de dokter mij maandag in het spreekuur weer zou willen bellen. Na een 13minuten heb ik maar opgehangen.

Is het nou zo moeilijk om gewoon met de dokter te praten? We betalen toch met elkaar voor goede zorg?

Dat de assistente bloed prikt en dat soort dingen vind ik nog tot daaraan toe. Maar dat je gewoon alles telefonisch moet omschrijven en je dan afgescheept word met 'je hoort het nog wel' vind ik echt te zot.

Meer mensen die zoiets hebben meegemaakt??

Bedankt voor het lezen, ik moest het even kwijt Verdrietig

Miiej

Re: De zorg, ligt het aan mij of gaat het hard achteruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 15:17

Ik snap helemaal wat je bedoeld.
Ook al de dokter zo even niet weet, word er meteen gezegt, het zal wel weer overgaan, of zoiets van het komt door de pubertijd.
Vreselijk echt waar.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 15:17

Ik vind het op zijn zachts gezegd.......... vreemd.

Ben je niet boos geworden aan de telefoon?

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 15:18

Jawel, daarom ging ze vragen of de dokter mij ging terug bellen, anders moest ik maar gewoon wachten tot het overging. Maar ik zit dus wel thuis in de ziektewet. En kan dus niet aan het werk daardoor.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 15:21

ik had ook afspraak gemaakt, kon na anderhalve week pas terrecht!!!!

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 15:21

Hier gaat het precies zo, wat je ook hebt neem maar een asperine Scheve mond
Diagnose nodig? Nou die geven ze je wel even telefonisch hoor.
Zo had ik volgens de assistente een beetje spierpijn in mijn hamstring, nadat ik koppig naar het ziekenhuis ben gegaan zat er gewoon een scheur in, en bedankt.

Ik vrees alleen met grote vrezen dat het straks alleen maar slechter zal worden, en dat hier een soort gelijk systeem komt als Amerika heeft.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 15:26

Pff, daar zou ik echt heel sacherijnig van worden..!

Gelukkig heb ik hier met mijn eigen arts nooit last van. De assissente vraagt nooit wat je hebt (of het moet uit interesse zijn, als ze je goed kent oid) en er wordt gewoon een afspraak gemaakt. Ik had geen haast en had iets van 4 dagen later een afspraak.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 16:05

Mijn schoonmoeder is ook dokters-assistente bij een huisarts en die zegt ook eerst altijd te vragen waarover het gaat. Dan kunnen zij wel bepalen of de dokter nodig is of dat het om een aansteller gaat (en die zitten ertussen! Die gaan al bellen als ze 1 keer moeten niezen enzo.) Wat dat betreft vind ik het wel goed.
Maar als zij diagnoses gaan stellen, vind ik dat wel te ver gaan. Ze hebben daar geen opleiding voor, dus moeten ze zich er zeker niet mee bemoeien. Hadden ze maar langer moeten doorstuderen.
Ik vind het wel stom dat je meteen moet zeggen wat je hebt. Ik kan talloze dingen bedenken die de assistente echt niet hoeft te weten, daarvoor wil ik toch immers naar de dokter, of niet dan :S

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 16:07

Ja daar zit ik ook mee. Ik heb als het een kleinigheidje is liever de assistente omdat ik daarbij de dokter niet wil lastig vallen. Maar als het serieuze persoonlijke problemen betreft vind ik niet dat de assistente hierover telefonisch moet oordelen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 16:10

Snap ik het nou verkeerd... als je je huisarts belt om te vragen voor een afspraak hoort ie toch gewoon gemaakt te worden?? Dat er gegist wordt naar de inhoud daar ben je zelf bij, maar voor de rest.. de groeten.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 16:11

Huh? Ik hoef nooit te vertellen waarom ik een afspraak wil maken bij de huisarts.

edit typefout
Laatst bijgewerkt door furious op 06-06-08 16:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 16:14

Bij ons is het: Eérst wordt er een afspraak gemaakt, en dan daarna wordt vriendelijk gevraagd of ze erbij mag zetten waar het over gaat. Dat is logisch, weet die dokter ook enigzins wat hem te wachten staat.
En dat is de enige juiste en nette manier vind ik.

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 16:26

Naaah wat idioot Bloos!
Bij mijn HA vraagt de assistente ook wel wat er aan de hand is, idd om het door te geven aan de HA. Maar heb nog nooit gehad dat ik daardoor geen afspraak kon maken Scheve mond

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 16:38

Sjonge jonge wat vreemd
Ik kan eigenlijk altijd nog dezelfde dag terrecht bij hem!
Heb het nog nooit meegemaakt dat ik lang moest wachten..

Ja trouwens, wel 1 keer.
Toen zaten wij nog bij een andere HA, ik was toen een jaar of 10.
Ik had hele erge pijn en jeuk onder mijn voet, toen ik keek bleek er een rode lijn vanaf het wondje naar boven toe tegaan.
Ik voelde me sowieso ook NIET goed, mijn moeder belde toen de HA, hij vond het niet nodig dat ik langs kwam ( het was toen wel midden in de nacht) ik moest de volgende dag maar langs komen.
Toen ik er eindelijk was, bleek ik bloedvergiftiging te hebben
En dit staat er op internet : Sepsis, of bloedvergiftiging, is een ernstig, soms dodelijk, verlopend ziektebeeld, dat wordt veroorzaakt door een infectie, meestal door bacteriën of hun producten (toxinen).

En bedankt !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 02:44

Oh ja, de assistente van mijn HA heeft daar ook een handje van en stelt zelf ook graag diagnoses. Helaas ben ik zelf medisch ook niet achterlijk, dus aan mij heeft ze dan een verkeerde.

En verder, ga zelf eens in de zorg werken, dan merk je hoe hard het achteruit gaat.
Steeds meer regeltjes en bureaucratie ( wat ik op zich niet erg vind, regels en eisen kunnen kwaliteit waarborgen ) maar goed, dan moeten ze ons er wel extra tijd voor geven. En niet onze, nu al zo geringe tijd, nog in gaan vullen met verplichtingen op kantoor. En steeds meer bezuinigingen, minder personeel, hogere werkdruk, minder tijd en weinig loon.
Maar goed, verder heb ik een ontzettend leuke baan Haha!

(oh die rode lijn, is geen sepsis gelukkig, maar een ontstoken lymfevat Knipoog )

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 10:41

Lang leven ons Belgische systeem dan toch blijkbaar.. Nors opkijken.

In eerste plaats werken ze hier zelden met assistenten, als je belt heb je direct de dokter zelf aan de lijn. In tweede plaats is er ongeveer bij elke dokter bijna dagelijks spreekuur (meestal smorgens van 9 tot 11, savonds van 6 tot 9 ofzo), waarbij je gewoon kan langstgaan zonder afspraak.. Je moet dan soms wel eens een half uurtje of een uurtje wachten, maargoed. Op afspraak naar de dokter gaan is meestal dus enkel als het echt dringend is, meestal heb je de dag zelf nog een afspraak als je smorgens of smiddags belt.

En maar goed ook dat het zo werkt. Wat een gelul is het nu als je eerst twintig minuten een assistent moet gaan overtuigen voor een afspraak. Je bent ziek, DUS heb je recht op medische verzorging. Daar betaal je je ziekteverzekering toch voor zeker...

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 10:45

TS, dat is toch van de gekken Gestoord Stel je nou eens voor dat jij met een urgent probleem zat... krijg je daar zo'n troela aan de lijn die met haar secretaressenopleiding wel even zal beslissen of jij ziek genoeg bent om een arts te zien te krijgen. Ik kan me voorstellen dat er doden vallen met zo'n systeem... Huilen

In Belgie is het heel anders.
Mijn HA heeft elke dag vrij spreekuur. Hij doet elke ochtend om 7.30u zijn wachtkamer open, dan kan je daar een aantal houten blokjes gaan afhalen met een tijd erop, van 08.00u tot en met 12.00u. Als je zo'n blokje hebt mag je terugkomen op het uur dat erop staat. Zijn de blokjes op dan moet je tot de volgende dag wachten (tenzij het dringen is natuurlijk!)

Ik vind het een mooi systeem: als je er maar vroeg genoeg bent kan je altijd gezien worden.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 10:54

Klara16 schreef:
In Belgie is het heel anders.
Mijn HA heeft elke dag vrij spreekuur. Hij doet elke ochtend om 7.30u zijn wachtkamer open, dan kan je daar een aantal houten blokjes gaan afhalen met een tijd erop, van 08.00u tot en met 12.00u. Als je zo'n blokje hebt mag je terugkomen op het uur dat erop staat. Zijn de blokjes op dan moet je tot de volgende dag wachten (tenzij het dringen is natuurlijk!)

Ik vind het een mooi systeem: als je er maar vroeg genoeg bent kan je altijd gezien worden.

Erg goed gevonden van die dokter Haha!. Bij ons gaat de deur gewoon op slot op het einde van het spreekuur, de mensen die nog in de wachtkamer zitten krijgen nog de kans om de dokter te spreken... Vaak dat hij dus een half uur/uur langer werkt dan normaal..

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 11:03

Verhaal van TS vind ik echt heel vreemd. Naar mijn weten mag een dokters-assistent never nooit niet een diagnose stellen

Met mijn HA nog nooit dat soort fratsen gehad. Ik kan altijd terrecht daar (niet dat dat vaak is ofzo, maargoed).

tanya89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 11:08

Als ik mijn dokter bel krijg ik ook de assistente aan de lijn, ik zeg gewoon dat ik een afspraak wil maken, en dan maakt ze die voor mij, niks geen reden voor nodig hoor
Ik vind het wel vreemd, dat ze het druk hebben oke, maar daar hoeven patienten niet onder te lijden.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 11:11

Als ik de huisarts bel, hoef de ass. niet te weten wat ik precies mankeer.
Ik vind dat dat haar niets aan gaat!
Wij kunnen ook via i'net een afspraak maken, erg ideaal!!

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 11:39

Kanelly schreef:
Oh ja, de assistente van mijn HA heeft daar ook een handje van en stelt zelf ook graag diagnoses. Helaas ben ik zelf medisch ook niet achterlijk, dus aan mij heeft ze dan een verkeerde.

En verder, ga zelf eens in de zorg werken, dan merk je hoe hard het achteruit gaat.
Steeds meer regeltjes en bureaucratie ( wat ik op zich niet erg vind, regels en eisen kunnen kwaliteit waarborgen ) maar goed, dan moeten ze ons er wel extra tijd voor geven. En niet onze, nu al zo geringe tijd, nog in gaan vullen met verplichtingen op kantoor. En steeds meer bezuinigingen, minder personeel, hogere werkdruk, minder tijd en weinig loon.
Maar goed, verder heb ik een ontzettend leuke baan Haha!

(oh die rode lijn, is geen sepsis gelukkig, maar een ontstoken lymfevat Knipoog )

Is dat zo ?? Mijn HA vertelde ons toen dat het dat wel was.... Scheve mond

Jan_ty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 11:50

Wij moeten ook de assistente (is toevallig de vrouw van de HA) uitleg geven over de klachten. Vind het ook maar een beetje raar, je wil immers naar de dokter.. Tja het is vast om te bepalen hoe urgent het is en dus hoe snel je een afspraak moet hebben.
Wij kunnen wel vrij snel terecht gelukkig, niet anderhalve week later, dat vind ik echt niet kunnen Scheve mond

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 11:58

Bij ons vragen de assistentes altijd: wat zijn de klachten? keelpijn? o neem maar een paracetamol en het gaat wel weer over!
Mijn vriend had vreselijke oorpijn... nee de dokter kon niet kijken, maar zij wel Clown Ging vanzelf wel weer over...
Dus ik heb de dokter geist natuurlijk, want dat is belachelijk!

De bejaarden in het verzorgingshuis waar ik werk zien hun eigen dokter zelden... het is eigenlijk altijd een huisarts in opleiding of een nurse practitioner... echt zo sneu! Terwijl dat juist een groep is die niet heel erg van verandering houd. Er is door het personeel vaak genoeg de eigen dokter geeist omdat er te vaak fouten werden gemaakt...
Het is toch schandalig dat je om je eigen dokter moet bedelen?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 12:08

kan t nog verder achteruit dan t al was dan?