Migraine aanval?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gucci_girl

Migraine aanval?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 15:06

Ik was gister op stal en ineens kreeg ik een vlek voor mijn ogen. Ik ging steeds minder zien en voelde me steeds broerder worden. Keek ik bijvoorbeeld naar mijn arm en die zag ik dan niet meer. Daarna begonnen allebij mijn armen te tintelen die ik niet meer voelde. Even later kreeg ik dat gevoel weer terug en voelde ik 1 hand niet meer. Toen kreeg ik dat gevoel terug en begonnen me lippen te tintelen. En daarna voelde ik me heel erg vaag, sloom en misselijk. Het gevoel alsof ik moest overgeven maar er kwam niks. Moest toch naar huis, maar dat was een beetje onverantwoord. Meteen me bed in gedoken en gaan slapen. Vanochtend werd ik wakker met het gevoel of er een olifant op me hoofd danste en heb ik 2 paracetamollen ingenomen. Nu gaat het wel, moet alleen geen vlugge beweging maken.

Komt ook weer echt niet uit dit weekend! Had vandaag presentatie op school, moest rijden en morgen lessen en zondag heb ik wedstrijd. Hopelijk is het straks helemaal weggetrokken..

Meer mensen dit weleens gehad?

Index

Re: Migraine aanval?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 15:07

Vind het niet echt klinken als een migrane aanval dus zou maar rap maken dat ik bij de dokter kwam!!!!
Vind het rare klachten..

Beterschap

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 15:10

Vind het toch wel klinken als migraine, icm een flinke dosis stress Knipoog

Maar zowiezo even de dokter telefonisch om advies vragen kan geen kwaad Knipoog

Neem veel rust,in een stille, donkere kamer.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 15:10

Klinkt precies als een migraine aanval, zeg ik als ervaringsdeskundige.
Die komt altijd als het niet uitkomt, helaas. Had je net paardgereden?

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 15:11

ja, dat ken ik. Ik heb regelmatig migraineaanvallen en de verschijnselen verschillen nogal per keer. Maar wat jij nu opnoemd heb ik ook al eens gehad. Ben toen ook naar de dokter gegaan omdat ik me rot was geschrokken en kreeg toen te horen dat dat allemaal bij migraine kan horen.
Als ik jou was zou ik toch maar bij je dokter langs gaan. Dan weet je het tenminste zeker.

Beterschap!

annmary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 15:12

Opzich horen de klachten als 'vlekken voor de ogen' en de misselijkheid wel bij migraine. En dat van een olifant en geen vlugge bewegingen maken kan ik ook zeker wel plaatsen bij migraine.
Alleen dat tintelen niet... maar ik heb het ook nooit zo erg. (het kan zijn dat dit een heel erge aanval was) Misschien dat je eens wat sites kan lezen over migraine, misschien dat er wat bijstaat over tintelingen?
Maar sowieso is het handig om even langs de huisarts te gaan, want gewone paracetamol enzo helpt normaliter niet tegen migraine... het is immers iets heel anders dan gewoon hoofdpijn.

Kortom, zoek er wat info over op het internet en ga even langs de huisarts om vast te stellen of het migraine was en zoja, of je er evt medicijnen voor kan krijgen.
Heb je het wel eens vaker gehad?

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 15:12

Uitvalsverschijnselen horen bij migraine... Ik zou er toch maar even mee naar de dokter gaan. Ik hoop voor je dat je het niet meer krijgt!

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 15:13

klinkt als een de normale migraine aanval.
"http://www.kopzorgen.nl/migraine.html"
Zelf wordt ik geteisterd door Basilaris migraine ook erg leuk Boos!

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 15:13

Sorro, wat houdt dat precies in?

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 15:17

Basilaris migraine
Dit is een vorm van migraine met aura, waarbij tijdens de aura fase neurologische stoornissen optreden van de hersenstam, zoals dubbelzijdig krachtverlies, gevoelstoornissen in armen en benen, onduidelijke spraak, duizeligheid, oorsuizen, gehoorverlies, dubbelzien en in het ergste geval zelfs een verminderd bewustzijn of coma.
De behandeling van basilaris migraine is niet anders dan van gewone migraine met aura.

Zo heb ik dus bijna altijd uitval van 1 of beide armen.. spraakgeblekje zoals woorden omdraaien stoplicht wordt lichtstop, gevoel dat je met een dubbele tong praat of dat de worden niet meer uit je mond willen komen.
Ben ik duizelig en niet echt aanwezig.. alsof je dingen vanuit een 3de personage bekijkt.
Alleen inplaats van gehoorverlies is het alsof mijn oren 100X beter horen.. zo kan ik alles van werk (telefoons, mensen die praten etc) horen terwijl ik me op de wc opgesloten heb.
Laatst bijgewerkt door Sorro op 06-06-08 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 15:20

Slik, dat klinkt niet fijn. Heb jij altijd deze vorm van migraine? Wat slik jij hier voor? Ik heb een topic geopend over naramig, maar helaas nog geen reacties mogen ontvangen.

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 15:23

Ze hebben mij op de topamax gezet maar daar was ik na 4 dagen al klaar mee, had geen zin in een pshyco te zijn, van de 100 bijwerkingen kreeg ik er zo`n 80. Wat volgens de neuroloog uiterst opmerkelijk was.

Slik nu fomirex bij een aura en gebruikte eerst altijd imigran neusspray. Fomirex helpt mij wel beter dan imigran. Krijg nog wel altijd een zware hoofdpijn na de aura fase maar niet zoals met migraine 2.5 dag helemaal kapot zijn.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 15:29

Fomirex, zijn dat triptanen?
Die bijwerkingen, die ken ik zo onderhand ook allemaal. Ik reageer heel erg sterk op alles. Vaak slik ik niets, omdat ik van de medicijnen ook niet erg gezond/prettig word. Bij mij is migraine meestal een teken van mijn lichaam dat ik over de grenzen heen ga. Bij voorkeur sluit ik mij dan op in de slaapkamer en kom er pas weer uit als ik mijn ogen open durf te doen. Nou geef ik toe, dat dat moment mèt medicijnen sneller komt, maar zonder medicijnen ben ik na de aanval sneller weer baas in eigen hoofd. Migraine kan aardig je leven beheersen, bah.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 15:30

zoals al gezegd klinkt het wel degelijk als migraine. Zou even naar de huisarts gaan als ik jou was!
Zelf heb ik gelukkig nauwelijks last van de aura fase maar de "gewone" migraine aanval jammergenoeg wel. Ik heb er voornamelijk in de zomer last van (met warmte raakt mn hele lichaam ontregeld) en slik er sinds vorig jaar propanolol voor (betablokker) en dit bevalt me erg goed! Het gebeurt veel minder vaak en als het komt dan is het minder langdurig!

succes, hopelijk krijg je er niet vaker last van!

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 15:36

Yep klinkt echt als migraine.. Heb zelf helaas ook 4 keer zo'n aanval gehad. Er zijn bij mij verschillende scans gemaakt en een MRI, de uitslag was migraine. Ik had de zelfde symptomen alleen kon ik ook niet meer uit mn woorden komen (er kwamen hele andere dingen uit mijn mond dan ik wou zeggen..) Ik was de volgende dag erg moe, van hoofdpijn niet zo'n last gehad!

Artsen zeiden trouwens tegen mij dat ik er niet veel aan kon doen. Gewoon rustig houden, als het kan even gaan slapen en gewoon wachten; het gaat vanzelf weer weg. Zolang je niet te vaak van die aanvallen krijgt is er niet zo veel aan de hand (afgezien van het feit dat het natuurlijk wel erg vervelend is!) Sterkte en ik hoop dat je er niet te vaak last van zal hebben!

Edit: Sorro, wat jij zegt komt idd precies overeen met hoe ik mijn spraak toen ervaarde!
Laatst bijgewerkt door BibicheB op 06-06-08 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 15:39

absoluut migraine (althans, ik heb dit regelmatig Knipoog )
Er zijn erg veel verschillende medicijnen.
Kijk eens op http://www.kopzorgen.nl

gucci_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 15:50

Heb net de huisarts gebeld en ik moet er wel erg aan wennen hoor. Ben sinds een aantal maanden verhuisd vanuit een dorp met een huisarts die alle tijd je nam naar een stad waar ze dus weinig tijd voor je hebben. Eerst zei ze dat het hyperventilatie was Verward toen ik zei dat ik me er niet in kon vinden zei ze: ja dan is het toch migraine. Moet langskomen voor een consult want dan willen ze me onderzoeken maar ze hebben niet eerder plek als woensdag. Afwachten dus..

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 16:12

Het klinkt zeker als migraine. Ik heb het in mindere mate en meestal als ik ongesteld ben of moet worden.
Ik heb het dus zeker elke maand 1 of zelfs 2 x ik neem dan migrafin poeder in voor mijn misselijkheid en een imigran zetpil voor de migraine en dat werkt meestal wel redelijk, ik heb het altijd standaard twee dagen.
Er is tegen mij gezegd dat er een kans is dat ik er vanaf kom als ik in de overgang kom. Nou woepie dat is een fijn vooruitzicht. Boos!

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 16:16

Of als je zwanger wordt, is mij geadviseerd... vind dat nogal een uh paardenmiddel!

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 12:13

Mijn excuses het is Fromirex en inderdaad een triptaan.

Preventieve middelen heb ik de deur gewezen. Nadat ik van Topamax zo ongeveer helemaal idioot was geworden in 4 dagen tijd en ze me Depakine of Propanolol wilden voorschrijven heb ik de afweging gemaakt. Of helemaal naar de knoppen en geen migraine of dan maar 1 a 2 keer per maand wel migraine.
Ik heb voor het laatste gekozen.
Bijwerkingen die ik van topamax kregen waren :
Angst ,Bewegingscoördinatie-stoornissen (= ataxie) Concentratie-stoornissen Dubbelzien (= diplopie) Duizeligheid Emotionele overgevoeligheid (= labiliteit) Geheugenverlies, gedeeltelijk (amnesie) Gevoelszenuw-aandoeningen van de huid (= paresthesieën) Gezichtsstoornissen (= visus-stoornissen) Hoofdpijn Lusteloosheid (= apathie) Misselijkheid
Nervositeit Oogbevingen (= nystagmus) Persoonlijkheidsstoornissen (depersonalisatie) Reactie- en concentratievermogen, verminderd Slaperigheid Spraak- en schrijfstoornissen (= afasie)
Verdoofdheid (= stupor), vooral na emotionele opwinding Vermoeidheid Verwardheid Waanvoorstellingen (= hallucinaties)
Oh ja en nog een leuke die de leverancier niet vermeld maar wel bekend is als je gaat zoeken op internet.. Haaruitval..

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 12:15

veel drinken

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 13:24

Index schreef:
Vind het niet echt klinken als een migrane aanval dus zou maar rap maken dat ik bij de dokter kwam!!!!
Vind het rare klachten..

Beterschap

ik vind het wel klinken als migraine! en ik ou ook naar de dokter gaan!

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 13:41

Er zijn nog heel veel meer tips om te leren leven met migraine. Ik begin met een rijtje, gelieve dit aan te vullen:

* migraine komt meestal bij ontspanning na inspanning, vooral als je niet gewend bent om te sporten en je gaat plotseling een piekbelasting aan, is het bij mij en mijn familieleden meteen raak: een 12 minutenloop op school b.v voert automatisch tot migraine tijdens de herstelperiode
* ook geestelijke inspanning (stress, het veel te druk hebben) kan tot migraine leiden: bouw dus altijd rustmomenten in.
* migraine is dus erfelijk
* zorg dat je tijdens inspanning/sporten genoeg drinkt
* koffie kan helpen om een aanval te voorkomen, hoewel teveel koffie ook niet goed is, elke dag rond dezelfde tijd je koffie drinken en met mate (als je dit gewend bent)
* er is ontdekt dat veel mensen met migraine een klein gaatje hebben in een bepaald deel van het hart, het dichtmaken hiervan leidt bij 60% van de patienten tot het stoppen van de migraine-aanvallen: hiervoor een een risicovolle open-hart operatie nodig, maar ik wou het toch even noemen
* als je migraine cyclisch voorkomt (bij vrouwen bedoel ik) help naast de hierboven genoemde maatregelen ook het stoppen met de pil wel eens
* bij migraine krijgt een stukje in de schors (cortex) van je hersenen tijdelijk onvoldoende zuurstof, afhankelijk van de plek krijg je dus de hierboven genoemde uitvalsverschijnselen: een aura(cortexblindheid), spraakstoornissen, tintelingen.
* bij een aantal mensen treedt vooral het braken/misselijkheid op de voorgrond: het zuurstoftekort zit dan denk ik rond je braakcentrum (in de hersenen)?
* sommige mensen krijgen migraine van het eten van chocolade: ook andere voedingsmiddelen worden genoemd.
* te veel zon (draag je zonnebril zodra het nodig is) kan leiden tot migraine, evenals plotselinge wisselingen in temperatuur.

Conclusie: Probeer te ontdekken welke (combinatie van) omstandigheden bij jou tot migraine leiden en probeer vervolgens deze omstandigheden te vermijden.

Nogmaals, bovenstaand rijtje is niet volledig, maar hooguit een eerste aanzet.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 13:43

Oh ja, en dan nog dit: zodra je niet meer goed ziet (aura): laat alles vallen en duik direct je bed in, en zet er een emmer naast. Je bent niet meer in staat aan het verkeer deel te nemen met een aura, dus laat je thuisbrengen indien nodig.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 19:56

Absoluut migraine! Neurologische uitvalsverschijnselen komen regelmatig voor bij migraine.

In de puberteit had ik ontzettend veel last van migraine. Ik kreeg 20 min. voor de aanval aura, vlekken, alsof ik te lang in de zon had gekeken. Als ik dat zag wist ik dat ik nog ongeveer 20 minuten had om te maken dat ik thuis kwam want de volgende 24 uur was ik dan een zombie. Ik kon absoluut geen licht of geluid verdragen, was misselijk en dan die vreselijke zoemende hoofdpijn. Daarna heb ik het jaren niet meer gehad maar de laatste manden heb ik er weer regelnatig last van. Nu heb ik alleen geen aura meer maar in plaats daarvan ben ik echt zeker 24 uur kots en kots misselijk. Verder is het hetzelfde.

Ik heb nu rizatriptan gekregen maar ik heb het na het lezen van de bijsluiter nog niet durven gebruiken. Aan de andere kant, als je eenmaal een migraine aanval hebt kan het je niks schelen wat je slikt.