Zwanger en je paard

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kladruber

Zwanger en je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 16:13

Hoi.
Helemaal geweldig ik ben zwanger! Nadeel ik heb een jong paard, waar ik straks niet meer op kan rijden.
Oplossingen: ik heb voor 2 dagen per week een verzorgster en evt een reserve als die toevallig niet kan. Op dit moment ben ik mijn vriend een spoed cursus aan het geven. Hij volgt nu lessen en ik denk dat hij over een half jaartje aardig kan rijden. Hij gaat het ook steeds leuker vinden Haha!
Nou ben ik niet zo lenig en best ziek van het zwanger zijn en rij ik zelf nog maar 2 keer per week. Op en af stappen is al wat lastiger aan het worden en ik vraag me af hoe het allemaal over een maand of 2 moet.
Wie is er zwanger en hoe doen jullie dit?
Als sander een gekke bui heeft ga ik eraf en ik ga niet naar buiten met hem en laat iemand anders hem uit de wei halen, want hij is een btje lomp. Ik baal er wel een btje van, hij gaat net lekker rijden en dan kan ik er straks een half jaar niet meer op...
Gelukkig staat hij nu lekker te ontspannen op het land, toch voel ik me wel wat schuldig als hij een dagje geen aandacht krijgt...

Emori

Re: Zwanger en je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 16:15

ik ben niet zwanger, maar mijn zus wel.
Dus ik rijdt en verzorg haar pony nu!
vanaf dat ze wist dat ze zwanger was heeft ze eigenlijk niet meer gereden.

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 16:18

Ik zorg iig dat hij moe is als ik erop ga. Ik kijk zeker uit en ben een stuk voorzichtiger... Het rijden is op dit moment best belangrijk en daarom vind ik het wel balen...

RobynJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 16:20

Allereerst gefeliciteerd natuurlijk!!

Toen ik zwanger was werd mijn paard net ingereden. Ik heb er nog wel een paar keer opgezeten maar vond het toch te link om echt te gaan rijden met hem. Ik heb hem na zijn training weer lekker naar de opfok op Texel gedaan. Hoefde ik me niet druk te maken over zijn verzorging, en hij kon nog even lekker van zijn vijheid genieten.
Toen mijn zoontje geboren was en 4 maanden oud was is hij weer naar huis gekomen. Ik was er al helemaal op voorbereid dat ik weer opnieuw kon gaan beginnen met beleren, maar ik kon zo opstappen en wegrijden. Die paar maanden extra hebben hem erg goed gedaan. En ik kon lekker met mijn hoofd bij mijn zwangerschap (en later mijn zoontje) zijn.

Veel succes!!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 16:21

Wat zijn er opeens veel zwangerschap+paard topics? Verward

Toen mijn stalgenootje zwanger was heb ik haar paarden verzorgd, tot zij zelf weer kon rijden.

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 16:24

Robyn schreef:
Allereerst gefeliciteerd natuurlijk!!

Toen ik zwanger was werd mijn paard net ingereden. Ik heb er nog wel een paar keer opgezeten maar vond het toch te link om echt te gaan rijden met hem. Ik heb hem na zijn training weer lekker naar de opfok op Texel gedaan. Hoefde ik me niet druk te maken over zijn verzorging, en hij kon nog even lekker van zijn vijheid genieten.
Toen mijn zoontje geboren was en 4 maanden oud was is hij weer naar huis gekomen. Ik was er al helemaal op voorbereid dat ik weer opnieuw kon gaan beginnen met beleren, maar ik kon zo opstappen en wegrijden. Die paar maanden extra hebben hem erg goed gedaan. En ik kon lekker met mijn hoofd bij mijn zwangerschap (en later mijn zoontje) zijn.

Veel succes!!

Helaas kan ik mijn paard niet volledig aan een ander overlaten.. Ben een btje een scheitbak en wil hem zeker 4 keer per week zien. Als ik straks bevallen ben zal dat er even niet inzitten maar bel wel elke dag hoe het met hem gaat... Bloos

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 16:25

De eigenaresse van het paard dat ik bijrijd heeft 2 kinderen.
In de tijd dat ze zwanger was heb ik het paard een dag per week extra gereden en zij ging er wel naar toe om te rijden, tot zolang dat ging. Op een gegeven moment ging lichtrijden niet zo lekker meer, zei ze. toen longeerde ze nog wel eens en freestylen heeft ze ook nog wel gedaan.

Het helpt dat het paard braaf is, die maakt weinig rare sprongen.

MandyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 16:26

MissToseland schreef:
ik ben niet zwanger, maar mijn zus wel.
Dus ik rijdt en verzorg haar pony nu!
vanaf dat ze wist dat ze zwanger was heeft ze eigenlijk niet meer gereden.

bij mij precies het zelfde verhaal Haha!

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 16:26

BrittKitt schreef:
Wat zijn er opeens veel zwangerschap+paard topics? Verward

ik kon er maar twee vinden eigenlijk.

ik denk dat het een koude winter is geweest Knipoog

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 17:32

Ik ben ook gestopt met rijden.
Het ging eigenlijk gewoon nog prima. Totdat ik van mijn eigen paard afviel met 11 weken zwangerschap. Ik was er nog nooit eerder afgevallen, beschouwde mijn paard als 200% betrouwbaar. Maar tóch.... het is en blijft een paard (en dat is gebleken).

Na de 12 weken begint je baarmoeder boven je schaambotje uit te groeien en zijn er risico's aan een val verbonden. Mij niet gezien! Het zal me maar overkomen dat er wat met mn kleintje gebeurt omdat ik zo eigenwijs ben om even 8 maanden niet te rijden... Het is moeilijk, dat zeker. Maar wel een verstandige keuze!

Mama_Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 21:07

Ik heb mijn bijrijdpaard doorgereden tot ik 16 weken zwanger was, toen ging het voor mij niet meer en werd ze te fris en kreeg ze kuren. De eigenaresse is haar toen weer fulltime gaan rijden, wel ging ik tot 6 weken geleden 2 keer in de week erheen. Helaas is dat nu niet meer mogelijk door bekkeninstabiliteit. Maar je moet gewoon naar je lichaam luisteren, dat geeft wel aan wat je wel en niet kan doen.

Probeer je even over het feit heen te zetten dat je er voor jou gevoel heen moet! Zoals je zegt is je paard nog jong en staat hij lekker op het land. Er is helemaal niks mis met hem wat langer de tijd te geven volwassen te worden en dan kan jij je lekker op je zwangerschap en daarna kleintje richten.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 21:10

Mijn DA heeft gereden tot ze 6maanden ver was, maar die kreeg wel last nadien omdat ze te stevige bekkenbodemspieren had, kindje kon ook niet groot genoeg worden omdat haar buikspieren te sterk waren, maar dat ging na een maandje geen paard wel weer over, ze is er na 3maanden weer opgegaan.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 21:15

Ik heb mijn paard gereden tot de uitgerekende datum, maarrrrr, hij doet dan ook geen stap verkeerd en heb geen uitdaging meer gezocht aan het eind.
OP een jong paard wat nog niet stabiel is zou ik niet zo lang hebben doorgereden en of nog een jaartje vrij geven, of door een ander laten rijden (persoonlijk ga ik voor de eerste optie Haha!)

Daarnaast moet je kijken wat je lichaam aangeeft, wat niet gaat dat gaat niet. En er zijn ook nog zoveel alternatieven voor het rijden.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 21:17

Ik kon na 2 maanden al niet meer rijden Clown
Kon niet nee, gewoon pijn in mn buik, zal wel tussen mn oren hebben gezeten ook, dat ik t vruchtje door elkaar zou schudden ofzo Tong uitsteken
Mijn zus heeft mn paard toen gereden.. en 1 maandje na de bevalling ben ik er weer opgestapt..

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 21:18

Oakland1990 schreef:
Mijn DA heeft gereden tot ze 6maanden ver was, maar die kreeg wel last nadien omdat ze te stevige bekkenbodemspieren had, kindje kon ook niet groot genoeg worden omdat haar buikspieren te sterk waren, maar dat ging na een maandje geen paard wel weer over, ze is er na 3maanden weer opgegaan.

Huh??? Raar verhaal hoor.
Ik heb 4 kinderen waarvan de jongsten een 2-ling zijn.
Echt hoor Haha! de groei van de tweeling liet zicht niet tegen houden door mijn sterke buikspieren.
Heb tot 26 weken nog gewoon doorgereden.
Ben gestopt omdat ik klem in zadel kwam te zitten Haha! ( destijds reed ik met een westernzadel)
Toen ik zwanger was van mijn oudste heb ik tot 34 weken gereden, rijden ging nog prima maar kon er niet meer op komen....
De bevalling ging prima en door mijn sterke buikspieren had ik meer kracht met persen.
Ook was ik door de stevige bekkenbodemspieren na 4 weken alweer te paard.
Dus het verhaal van jou DA geld niet voor iedereen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 23:15

Volg je gevoel. Durf je het niet meer aan of voelt het niet goed, dan plant je hem een paar maanden op de wei. Even lekker vakantie houden, lekker uit laten groeien en na de bevalling rustigaan weer oppakken. Is voor je paard ook echt niet verkeerd als het nog een pukkie is.

Overigens laten kindjes zich echt niet in bedwang houden door buikspieren. De mijne waren ook 'te sterk' om te wijken en zijn dus gewoon finaal stukgescheurd. Sterke bekkenbodemspieren is alleen een voordeel, die kun je nl. heel bewust aanspannen en ontspannen, superfijn tijdens de bevalling en ook bij het herstel (geen incontinentie joepie!). Maar daar moet je niet voor blijven rijden natuurlijk, als je altijd al gereden hebt scheelt het ook echt niet meer als je ineens een paar maanden stopt. Clown

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 08:36

Ik rijdt vanaf 16 weken niet meer. Mijn paard is heel lief, maar het probleem lag bij mij. Tussen de oren. Ik zag namelijk overal beren op de weg, waardoor mijn paard ze ineens ook ging zien.
Nou doe ik hem toch al geen plezier met rijden, behalve buitenritten, dus hij heeft vakantie tot volgend jaar ergens Haha!
In de tussentijd maken we gezellige wandelingen, samen met z'n fjordenvriendje en amuseert hij zich 24/7 op de wei.
Hij staat bij mij thuis, dus zien doe ik hem gelukkig iedere dag meerdere malen.
Als ik straks niet meer kan, zorgen mijn zus en mijn vriend voor de paarden. (en anders is ook mijn vader nog inzetbaar, dus aan handen geen gebrek)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 10:23

Des te beter Wiesje Haha!
Ik had iets heel stoms: ik reed een doodbraaf ouder ervaren paard, nog nooit een stap miszet. Die durfde ik niet meer te rijden. Maar mijn jonkie heb ik wel zonder enige twijfel zadelmak gemaakt. Ik denk nog steeds dat zo'n alarmgevoel wanneer je zwanger bent niet voor niks is. Ik weet zeker dat ik van dat ervaren paard zou zijn afgekletterd, al was het alleen maar omdat ik het niet meer vertrouwde.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 10:24

Mijn zus is een maand geleden bevallen. Ze heeft doorgereden tolt bijna acht maanden. En daarna verzorgde ze haar paard gewoon nog volledig zelf. Het is maar net hoe je zwangerschap verloopt, zij voelde zich gewoon heel goed.

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 12:29

Als men buik me echt in de weg gaat zitten ga ik via het hek erop Lachen en lekker uitstappen hou ik er wel in zolang het gaat.
Van de week schok hij en toen ging in er toch wel zeker 3 galopsprongen vandoor :p ik schok me dood ook al was er niet veel aan de hand. Ik ben eraf gegaan. Ik heb mijn vriend hem uit laten stappen.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 12:32

Ja, dat is het probleem, je gaat je zelf druk maken, waardoor je paard zich nog drukker gaat maken, ik vond het allemaal maar eng, en ik zeg altijd, beter voorkomen als genezen, ben er dus sinds de dag dat ik wist dat ik zwanger was niet meer opgegaan Lachen

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 12:39

Hey! Gefeliciteerd met je zwangerschap!
De eigenaresse van mijn bijrijpaard is opt moment zwanger van de 2e en ze wil door rijden tot week 20 (zit nu in week 15).
Op het moment dat het niet meer gaat voor haar dan gaan we het gewoon samen doen, dus als ik les gaat zij gewoon mee! Of we laten hem een keer vrijspringen ofzo! Dan blijft ze gewoon komen maar kijkt ze terwijl ik bezig ben ofzo, zo blijft ze toch contact houden met haar paard en ziet ze ook wat ik er mee doe en kan ze het ook zeggen als ze het ergens niet mee eens is!
Suc6!

Sirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 12:41

Ik ben nu bijna 18 weken en sinds gisteren train ik halve uren. Mijn trainster klimt na een half uur dan op Sier. Voor mij een prima oplossing. Het rijden gaat nog prima, geen buik die in de weg zit maar ik mis wel een beetje de "kracht" in m'n benen. Heb soms het gevoel dat ik ze niet zo kan inzetten als ik zelf graag zou willen. En daar maakt Sier gebruik van. Ik ben blij dat mijn trainster Sier voor me wil blijven rijden. Het komt dan feitelijk neer op 1,5 uur in de week dat zij hem rijdt. Zolang het nu nog gaat blijf ik Sier er verder gewoon bijrijden maar dus geen volle uren meer. Mocht ik straks niet meer kunnen rijden, dan blijft Sier toch 1,5 uur per week in training. Net genoeg om niet al te ver terug te vallen in bespiering en om hem vrolijk te houden. Zou ik Sier helemaal stil zetten, wordt ie super sjaggie.... als je begrijpt wat ik bedoel.

Maar... het belangrijkste... luister naar je lichaam, voor iedereen is het anders. En natuurlijk.... Van harte gefeliciteerd!
Laatst bijgewerkt door Sirus op 05-06-08 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 12:42

ik heb een 4 jarige merrie, heeft enorm veel energie maar is wel braaf...
ik ben nu 18 weken zwanger en rij nog 3x per week.
wel heb ik al een bijrijdster geregeld die haar nu 1 a 2 x per week rijd en haar geheel gaat rijden als het mij niet meer lukt..
verder probeer ik zo lang mogelijk te blijven rijden..zolang ik geen last heb kan ik erop evt met opstapje..
Ik doe alleen geen rare dingen meer, blijf braaf in de bak rijden en spring niet...gewoon geen risico nemen...

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 12:50

Gefeliciteerd!
Hoeveel weken ben je inmiddels?

Stalgenoot is nu 27 weken zwanger en rijdt nog.
Wel rustige buitenritten, een klein drafje kan nog maar meer ook niet.
Ze heeft wel moeite met het op- en afstappen.
Haar haflinger is 200% bomproof.

Fijne zwangerschap gewenst!